مهاجرت تحصیلی بلژیک

تحصیل کارشناسی در بلژیک

تحصیل کارشناسی در بلژیک

بلژیک کشوری در غرب قاره اروپاست که دارای دانشگاه های معتبری می باشد. تحصیل کارشناسی در بلژیک در سال 2023 متقاضیان زیادی دارد. تدریس در دانشگاه های دولتی این کشور در مقطع کارشناسی به زبان های آلمانی، فرانسوی و هلندی است. اما دانشگاه های خصوصی امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان فراهم نموده است.

دانشگاه های این کشور از سیستم آموزشی با کیفیتی پیروی می نمایند. بطوریکه در حال حاضر بسیاری از دانشگاه های این کشور در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. با توجه به موارد فوق دانشجویان بین المللی زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل این کشور را انتخاب می نمایند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های اروپایی و یا دیگر کشورها را دارند. می توانند از مشاوره ها و تجربیات مفید کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردند.

شرایط تحصیل کارشناسی در بلژیک

با توجه به کیفیت و اعتبار دانشگاه های این کشور دانشجویان زیادی ادامه تحصیل در این کشور را انتخاب می نمایند. تحصیل کارشناسی در این کشور به مدت 3 الی 4 سال طول می کشد. دانشجویان از این طریق می توانند مدرک کارشناسی خود را در این کشور دریافت نمایند. اخذ ویزای تحصیلی پیش نیاز شروع به تحصیل در این کشور است. مدرک کارشناسی حرفه ای و مدرک کارشناسی آکادمیک که دانشجویان در این مقطع از آموزش های حرفه ای مرتبط با رشته تحصیلی خود بهره مند می گردند. از آنجائیکه مردم این کشور به زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می نمایند، تدریس در دانشگاه های دولتی نیز بر اساس زبان های رسمی فوق ارائه می گردد.

اما دانشگاه های خصوصی جهت جذب دانشجویان بین المللی تحصیل به زبان انگلیسی را نیز امکان پذیر نموده است. دانشجویانی که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را خارج از اتحادیه اروپا اخذ نموده اند، ملزم به معادل سازی مدرک تحصیلی خویش هستند. پس از معادل سازی، دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی و یا هنر را دارند، می باید در آزمون ورودی دانشگاه های فنی شرکت کنند. پس از اخذ نمره قبولی مجاز به ادامه تحصیل خواهند شد. تحصیل پزشکی در مقطع کارشناسی در بلژیک نیز با یک دوره پیش نیاز همراه است که به مدت یک سال طول خواهد کشید. پس از اتمام دوره پیش نیاز، دانشگاه های پزشکی از متقاضیان آزمون ورودی با هدف ارزیابی دانشجویان اخذ می نماید.

بررسی هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در بلژیک

با توجه به کیفیت آموزشی معرفی دانشگاه های بلژیک و هزینه تحصیل در این کشور نسبت به برخی از کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. از همین رو دانشگاه های این کشور مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. هزینه تحصیل کارشناسی در این کشور 2500€ الی 5000€ (یورو) در سال است. دانشجویان در بلژیک اجازه 10 ساعت کار در هفته حین تحصیل را دارند. حدود 80€ الی 100€ (یورو) در هفته حقوق دریافت می نمایند. می توان گفت دانشجویان با انجام کار حین تحصیل می توانند هزینه زندگی خود در این کشور را تأمین نمایند.

هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور 900€ (یورو) در ماه تخمین زده شده است. معمولاً اکثر دانشجویان برای اسکان خود در این کشور خوابگاه های 2 نفره و یا 3 نفره را برای کاهش هزینه های خود اجاره می نمایند. رقم بیان شده هزینه اجاره خوابگاه، خورد و خوراک و حمل و نقل دانشجویان را نیز شامل می شود. لازم بذکر است دانشجویان امکان اخذ مجدد مدرک کارشناسی را ندارند. همچنین دانشگاه های این کشور از پذیرش دانشجویانی که بیش از 5 سال فاصله تحصیلی از زمان اخذ مدرک متوسطه آنها گذشته است امتناع می نمایند.

بررسی هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در بلژیک

بورسیه تحصیل مقطع BACHELOR در بلژیک

تحصیل در بلژیک رایگان نیست. دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی هستند. اما دانشجویان می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی این کشور اقدام نمایند. مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • بیمه نامه تحصیلی
  • ویزای تحصیلی معتبر
  • گواهی پزشکی
  • تکمیل فرم درخواست اخذ بورسیه تحصیلی

قابل ذکر است دانشجویانی که دارای نمرات بالا در مقطع متوسطه و رزومه های قوی هستند، شانس بیشتری برای دریافت این بورسیه های خواهند داشت. برخی از بورسیه های تحصیلی معروف در این کشور در جدول زیر آمده است:

انواع بورسیهعنوان
بورسیه های دانشگاهیاین بورسیه های توسط دانشگاه های این کشور به دانشجویان واجد شرایط ارائه می گردد.
بورسیه های تحصیلی آراسموساین بورسیه به دانشجویان ممتاز کارشناسی ارشد و دکتری تعلق دارد و در برخی موارد شامل دانشجویان مقطع کارشناسی نیز می شود.
بورسیه های آرساین بورسیه متعلق به دانشجویان بین المللی می باشد.
بورسیه های دولتی و منطقه ایاین بورسیه ها از سوی دولت بلژیک به دانشجویان در مقاطع مختلف ارائه داده می شود.

ویزای تحصیلی بلژیک

آن دسته از دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور می باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. ویزاهای تحصیلی بلژیک به 2 دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می گردد. دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی در این کشور را دارند. ابتدا می باید ویزای تحصیلی بلند مدت این کشور را که دارای اعتباری بیش از 3 ماه است را اخذ نمایند.

بدین منظور ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور لازم و ضروری است:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه های این کشور
  • عکس
  • مدارکی که نشان دهنده تمکن مالی دانشجو برای تأمین هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک است.
  • گواهی سلامت
  • رسید رزرو بلیط رفت و برگشت

کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات لازم در زمینه چگونگی اخذ اقامت پس از تحصیل در بلژیک را اختیار آن دسته از دانشجویانی که قصد دریافت اقامت و تابعیت این کشور را دارند، قرار می دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *