مهاجرت تحصیلی گرجستان

تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان 

تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان 

تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان به دلیل کیفیت آموزشی بالا و شهریه پایین مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. جمهوری گرجستان از سمت غرب با دریای سیاه، از سمت جنوب با ترکیه و ارمنستان، از سمت شرق با آذربایجان و از طرف شمال با روسیه همسایه است. به علاوه، این جمهوری شامل جمهوری های خودمختار آبخاریا و آجارا و اوستیای جنوبی می باشد. رشد تولید ناخالصی داخلی در سال 2007، در این کشور به 12% رسید. این رشد سریع باعث شد تا این کشور به یکی از سریع ترین اقتصادهای اروپای شرقی تبدیل گردد. به بانک جهانی جورجیا لقب «اصلاح کننده شماره یک اقتصادی در جهان» داده اند. زیرا، در عرض 1 سال از نظر سهولت انجام تجارت از رتبه 112 به 18 رسیده است.

کشور گرجستان از 20 سال گذشته، پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، به یک کشور مستقل تبدیل شد. به طوری که تاریخ و فرهنگ غنی در منطقه قفقاز را ارائه می دهد. جمعیت این کشور 4.5 میلیون نفر می باشد. با وجود اینکه پس از فروپاشی فوری اتحاد جماهیر شوروی، این کشور یک دوره نا آرامی و مشکلات اقتصادی را تجربه کرد، اما اکنون تا حدودی به ثبات رسیده است. این کشور عضو شورای اروپا، اتحادیه اروپا و ناتو می باشد. نکته جالب توجه اینجاست که زبان گرجستان با اکثر زبان های دیگر در سراسر منطقه ارتباطی ندارد. زیرا عضوی از خانواده زبان های کارتولیایی است. متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش قصد معرفی دانشگاه ها و هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان را دارند.

تحصیل در گرجستان در سال 2023

سیستم آموزشی این کشور در سال 2004، برای دانشجویان مورد بازنگری گسترده ای قرار گرفت به طوی که بسیار بحث برانگیز بود. دانشجویان محلی با گذراندن امتحانات ملی واحد، می توانند وارد سیستم آموزش عالی معتبر شوند. سیستم آموزش عالی این کشور از سه دوره تشکیل شده است:

  • دوره کارشناسی
  • دوره کارشناسی ارشد
  • دوره دکترا

در نمودار زیر، اعتبار (credits) دوره های نام برده شده را مشاهده می کنید:

اعتبار دوره های سیستم آموزش عالی کشور گرجستان

در این سیستم کلی، برنامه های خاصی وجود دارد که کمی خارج از مسیر معمول کار می کنند. برای مثال، می توان به رشته های دندانپزشکی، پزشکی و دامپزشکی اشاره کرد. این رشته ها از ابتدا بین 300 تا 360 اعتبار را تشکیل می دهند. فارغ التحصیلان با مدرک کارشناسی ارشد خود آن ها را به پایان می رسانند. همچنین می توان به یک متخصص خبره (Certified Specialist)، که فقط از 180 اعتبار از چرخه درجه اول تشکیل شده است، تبدیل شد.

دانشکده ها معمولاً برای کسانی است که دوره های کارشناسی را دنبال می کنند. از دانشگاه تدریس معمولاً برای دستیابی به دوره دوم یا کارشناسی ارشد استفاده می شود. سرانجام، یک دانشگاه هر سه سطح آموزش عالی را ارائه می دهد، که به ویژه برای کسانی که مایل به ادامه دوره عالی هستند بسیار مفید است. 25 دانشگاه و 5 دانشکده وجود دارد که در داخل کشور معتبر می باشند. سال تحصیلی در گرجستان به 2 ترم پاییز و بهار تقسیم می شود. همچنین برخی دانشگاه ها و دانشکده ها وجود دارد که آموزش به زبان های دیگری غیر از گرجی مانند انگلیسی ارائه می دهند. که می توان به دانشگاه بین المللی دریای سیاه (international Black Sea University) اشاره کرد.

بررسی تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان

برای دانشجویان بین المللی دلایل مختلفی وجود دارد که تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان را انتخاب می کنند. دلایل مهم آن عبارتند از:

  • وجود برنامه های عالی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد
  • کم بودن هزینه زندگی
  • کم بودن شهریه

علاوه بر موارد ذکر شده، در این کشور برای دانشجویان بین المللی جو خوشامد و دوستانه ای وجود دارد و جمعیت آن ها متنوع می باشد. دانشجویانی که در این کشور به دنبال برنامه کارشناسی ارشد می آیند، علاوه بر تحصیل آن ها می توانند آنچه را که این کشور زیبا ارائه کرده است تجربه کنند. که می توان به شهرهای جذاب، خط ساحلی خیره کننده، مناظر زیبا و ترکیبی جالب از تأثیرات فرهنگی اشاره کرد. برخی از برنامه های عالی کارشناسی ارشد در این کشور در دانشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد که توسط اساتید متخصص تسهیل می شوند.

برخی از رشته های متداول کارشناسی ارشد در این کشور عبارتند از:

  • تجارت
  • مدیریت
  • اقتصاد
  • مهمان نوازی
  • بهداشت

با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در این کشور، دانشجویان بیش از یک مدرک دریافت می کنند. آن ها یک تجربه فکری و فرهنگی دریافت خواهند کرد. به طوری که دانشجویان را به چالش می کشد تا به یک حرفه ای کاملاً پیشرفته تبدیل شوند. برای تحصیل در این کشور جهت آگاهی بیشتر به مقاله اعزام دانشجو به گرجستان مراجعه نمایید. دانشگاه هایی که کارشناسی ارشد را در این کشور ارائه می دهند عبارتند از:

  • دانشگاه جورجیا
  • دانشگاه جنوب جورجیا
  • کالج جورجیا و دانشگاه دولتی
  • دانشگاه دولتی کلمبوس
  • دانشکده هنر و طراحی ساوانا

به غیر از دانشگاه های نام برده شده در لیست بالا، دانشگاه های دیگری نیز در این کشور وجود دارند که تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان

در مقایسه با دانشگاه های آمریکا و سایر دانشگاه های اروپایی، شهریه در موسسات آموزش عالی گرجستان به طور قابل توجهی ارزان تر می باشد. می توان گفت که هزینه بسیاری از برنامه ها کمتر از 2000$ (دلار) در سال تحصیلی می رسد. می توان گفت هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان ایده آل می باشد. دانشجویان باید توجه داشته باشند که زمان تحصیل در این کشور، مسکن و غذای خود را تامین نمایند. برای تامین هزینه زندگی، کار ضمن تحصیل در گرجستان امکان پذیر است. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد. جهت تحصیل در این کشور می باید مدارک زیر ارائه گردد:

  • ارائه مدرک کارشناسی و نمرات قبولی
  • ارائه گذرنامه و کلیه مدارک هویتی متقاضی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه دانشگاه این کشور
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر

در جدول زیر میانگین شهریه برای دانشگاه جورجیا در مقطع کارشناسی ارشد آمده است:

نوع دانشجومتوسط شهریه به دلار
دانشجویان گرجستانی$11168
دانشجویان بین المللی$27476

دانشگاه جورجیا برنامه های تحصیلات تکمیلی آنلاین نیز ارائه می دهد. به طور کلی، 519 نفر از 9،041 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به طور انحصاری بصورت آنلاین ثبت نام کرده اند. برای برنامه های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه جورجیا، برنامه داروسازی دکترا پس از اتمام بالاترین حقوق (120.600$ (دلار)) را دارد. همچنین، برنامه مدیریت و مدیریت بازرگانی کارشناسی ارشد با 103.100$ (دلار) حقوق متوسط دومین برنامه پردرآمد است. اگر به فکر تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان می باشید، می توانید با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مورد، مشورت نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *