مهاجرت تحصیلی انگلستان

تحصیل پزشکی در انگلستان

تحصیل پزشکی در انگلستان

این نوشتار به دست کارشناسان بر اساس آخرین قوانین در سال 2023 برای راهنمایی دانشجویان ایرانی جهت تحصیل پزشکی در انگلستان نگارش شده است. وجود دانشگاه ‌های بسیار عالی و پیشرفته در انگلیس بر تعداد علاقه مندان به تحصیل در این کشور هر سال افزوده است. مدارک اعطاء شده از سوی دانشگاه ‌های انگلستان در سراسر اروپا و جهان از اعتبار ویژه‌ ای برخوردار است. همچنین شخصی که در این کشور موفق به ورود به رشته پزشکی شود. آینده کاری و درآمدی و اقامتی خود را در انگلیس و بهترین کشورهای دنیا تضمین نموده است. یکی از پر هزینه ترین رشته ها برای تحصیل در انگلستان می باشد. بازار کار رشته های پزشکی در این کشور در بیمارستان ها و مطب های خصوصی نسبت به سایر کشورهای اروپایی بهتر خواهد بود.

در این مطلب میخوانید پنهان

اگر تمایل به تحصیل در رشته پزشکی در کشور انگلیس را دارید، باید دوره ‌های آموزشی در مدرسه پزشکی بگذرانید. این مدارس بخشی از دانشگاه هستند. دارای ارتباط ‌های قوی با بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی هستند. شرایط و مراحل تحصیل پزشکی در انگلستان در مقاطع ذیل مورد بررسی قرار می ‌گیرد. همچنین شما عزیزان می توانید سایر مطالب را در وب سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالعه فرمائید.

اینفوگرافی تحصیل پزشکی در انگلستان

الزامات تحصیل پزشکی در انگلستان 2023

پزشکی یکی از رشته های فوق العاده رقابتی در انگلستان و سایر کشورهای دنیا است. هر ساله هزاران دانش آموز بین المللی در دانشکده های پزشکی در سراسر دنیا وارد این رشته می شوند. اگر نمرات شما از بالاترین حد استاندارد برخوردار است و البته اگر بتوانید ثابت کنید که فکر و انگیزه و هدف خود را به مطالعه و کار در این زمینه اختصاص داده اید. درخواست برای خواندن پزشکی در انگلیس برای شما مناسب است.

شرایط استاندار برای تحصیل بدین قرار است:

پارامترشرح
سطح زبانآیلتس 7
نمره در دروس شیمی، زیست شناسینمره A

شرایط کلی تحصیل پزشکی در انگلیس

مهمترین چیزی که در مورد شرایط کلی تحصیل پزشکی در انگلیس باید به خاطر بسپارید این است که آنها در هر دانشگاه متفاوت هستند، بنابراین باید وب سایت های فردی آنها را بررسی کنید تا ببینید چه نمرات، موضوعات و آزمون های ورودی مورد نیاز است. به طور کلی، شرایط ورود به پزشکی شامل نمرات خاص در موضوعات خاص و قبولی در UCAT یا BMAT است. دانشگاه های بریتانیا به یکی از آنها نیاز دارند، اما نه هر دو.

با این حال، به طور کلی، آنها سطح 6 یا بالاتر را در ریاضیات، زبان انگلیسی و علوم می خواهند. شما باید ریاضیات و زبان انگلیسی را در GCSE بگذرانید، اما هیچ الزامی برای ادبیات انگلیسی در هیچ دانشکده پزشکی بریتانیا وجود ندارد. برخی از A-levels برای پزشکی در دانشگاه های بیشتری نسبت به سایرین مورد نیاز است، بنابراین توصیه می شود بهترین سطح A برای پزشکی را داشته باشید. اکثر دانشکده های پزشکی به دنبال داوطلبانی هستند که دارای سطح A در هر دو رشته زیست شناسی و شیمی هستند، بنابراین ایده خوبی است که از این موارد استفاده کنید تا شانس خود را در آینده به حداکثر برسانید. همچنین شرایط سنی و مدرک زبان نیز از شرایط کلی دیگر تحصیل پزشکی در انگلیس هستند که در ادامه بررسی کرده ایم.

این دانشکده های پزشکی به سطوح A در شیمی و زیست شناسی نیاز دارند:

  • استون
  • بیرمنگام
  • برایتون و ساسکس
  • کاردیف
  • ادج هیل
  • اکستر
  • هال یورک
  • امپریال کالج لندن
  • کینگز کالج لندن
  • لینکلن
  • ناتینگهام
  • سنت جورج
  • UCL

تعداد درخواست های تحصیل پزشکی در انگلستان را در نمودار زیر مشاهده می کنید:

تعداد درخواست های تحصیل پزشکی در انگلستان

مزایا تحصیل پزشکی در انگلستان

حرفه پزشکی می تواند بسیار مفید باشد. ممکن است برای شما جذاب باشد زیرا شما می توانید با کمک به کاهش درد و رنج، تغییر واقعی در زندگی مردم ایجاد کنید. این یک حرفه قابل احترام است و انتخاب گسترده ای از مشاغل وجود دارد در واقع بیش از 60 تخصص وجود دارد و فرصت هایی برای درگیر شدن با تدریس، تحقیق و مدیریت وجود دارد. در انگلستان کار روزانه می تواند بسیار متنوع باشد. پس از فارغ التحصیلی، حقوق معقولی دریافت خواهید کرد و این با تجربه افزایش می یابد و دقت کنید که در انگلستان پزشکان همیشه مورد تقاضا خواهند بود این حس که حق انتخاب دارید، سطح انگیزه شما را برای کار بالا می برد. در چنین حالتی حرفه شما فقط چیزی نیست که با آن امرار معاش کنید، بلکه مسیری برای پیشرفت است.

در طول یک بحران به اندازه ای که متخصصی که فقط به زبان مادری خود صحبت می کند، فشار زیادی برای ایمن سازی محل کار خود احساس نمی کنید. تحصیل پزشکی در خارج از کشور مزایای زیادی برای فرزند شما دارد. اولاً، این می تواند فرصتی عالی برای آنها باشد که در کشور دیگری تحصیل کنند، زبان جدیدی را در حین تحصیل یاد بگیرند و در خدمات بهداشتی خارج از کشور تجربه کسب کنند. همانطور که فرزند شما می‌داند، تحصیل پزشکی در انگلستان فوق ‌العاده رقابتی است از هر ده دانش‌آموز فقط یک نفر به اندازه کافی خوش شانس است که جایگاهی را به دست آورد و به همین دلیل، بسیاری از دانش‌آموزان در حال بررسی گزینه مناسب‌ تر تحصیل پزشکی در خارج از کشور در اروپا هستند.

مزایا تحصیل پزشکی در انگلستان عبارتست از:

مزایا تحصیل پزشکی در انگلستان

دلایل تحصیل پزشکی در انگلستان

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی با دلایل مختلفی، تحصیل پزشکی در انگلستان را برای آینده تحصیل و شغلی خود انتخاب می کنند. از مهمترین دلایل تحصیل پزشکی در انگلستان می توان به سنت طولانی این کشور در آموزش دانشجویان پزشکی از سراسر جهان اشاره کرد. زیرا پزشکان آموزش دیده در انگلستان در سطح جهانی به طبابت می پردازند. همچنین به دلیل مهارت های بالینی، عملی، سخت گیری فکری و ویژگی های شخصی مانند حرفه ای بودن و دلسوزی شناخته می شوند. علاوه بر این سیستم آموزش پزشکی انگلستان ذهن های درجه یک را هم از داخل کشور و هم در سطح بین المللی جذب می کند. این سیستم به دانشجویان آموزش و تجربیاتی را به برنامه ریزی دقیق با متخصصان و محققان در این زمینه ارائه می دهد.

همانطور که می دانید دلایل بی شماری برای تحصیل پزشکی در انگلستان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. از دیگر دلایل تحصیل پزشکی در انگلستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلایل تحصیل پزشکی در انگلستانتوضیحات
دسترسی به آموزش پزشکی پیشرو در جهانبیش از 80 دانشگاه بریتانیا در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در بین بهترین های جهان قرار دارند.
قابلیت استخدام در تمامی کشورهای جهانداشتن تجربه تحصیل پزشکی در انگلستان، می تواند شانس شما را برای یافتن کار در سراسر جهان افزایش دهد و به پیشرفت سریعتر شما کمک کند.
زبان انگلیسی پزشکی را بیاموزید.انگلیسی زبان بین المللی جوامع پزشکی است. دانستن هر دو زبان انگلیسی پزشکی و زبان انگلیسی محاوره ای می تواند تمایز واقعی بین متقاضیان شغل باشد.

چالش های اساسی حین تحصیل پزشکی در انگلستان

در کنار مزایای فراوانی که تحصیل پزشکی در انگلستان برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، دارای چالش های معقولی نیز می باشد. از بزرگترین چالش های تحصیل پزشکی در انگلستان، می توان به هزینه بالای تحصیل پزشکی در انگلستان اشاره کرد. از دیگر چالش هایی که باید قبل از ورود به انگلستان به خوبی با آنها آشنا شوید عبارت اند از:

  • رقابت: به طور کلی ورود به رشته پزشکی در انگلستان، بسیار دشوار است. مگر اینکه مسیرهای رقابتی کمتری را طی کنید. زیرا ابتدا باید در امتحانات نمره کافی کسب کنید.
  • دشواری: پزشکی در انگلستان اگرچه از نظر فنی چالش برانگیز نیست، اما از نظر حجم بسیار دشوار است.
  • زمان طولانی: بدون احتساب امتحانات دبیرستان، پیش پزشکی یا هر چیز دیگری از میانگین دوره شما طولانی تر است.
  • هزینه زندگی بالا: علاوه بر هزینه های تحصیل در انگلستان، هزینه زندگی نیز در این کشور بسیار بالا بوده است.

دلایل تحصیل پزشکی در انگلستان

استانداردهای تحصیل پزشکی در انگلستان

استانداردهای ورود برای هر دانشکده پزشکی در انگلستان خاص است. اما به صورت کلی عموم آنها برای پذیرش از دانشجویان شرایط مشابهی را خواستارند. عموما مصاحبه های دانشگاه ها برای پذیرش می تواند دشوار باشد. دانشجویان باید انتظار داشته باشند که در مورد انگیزه، رزومه، علایق شخصی، از آنها سوال شود. همچنین بتوانند شواهدی از تمام دستاوردهای قبلی، از جمله تجربه کاری مربوطه ارائه دهند. تعدادی زیادی از دانشکده های پزشکی این کشور برای ورود به رشته پزشکی نیز تست استعداد بالینی، یا همان UCAT را دارند. البته قبل از اینکه بتوان برای آزمون ورودی آماده بود بایستی در برنامه ای پیش نیاز در کالج دوره Foundation یا A-Level نمرات بالا شیمی و زیست را دارا بود. شرایط اعزام دانشجو به انگلستان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

روند درخواست دانشجویان بین المللی جهت تحصیل پزشکی در انگلستان طی دهه گذشته بدین شرح می باشد:

روند درخواست دانشجویان بین المللی جهت تحصیل پزشکی در انگلستان طی دهه گذشته

آزمون UCAT انگلستان

آزمون UCAT انگلستان بخشی از فرآیند انتخاب برخی از دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی انگلستان است. UCAT آزمونی آنلاین می باشد که برای ارزیابی توانایی های شناختی، نگرش ها، تفکر انتقادی و استدلال منطقی طراحی شده است. 4 آزمون استدلال و یک آزمون قضاوت موقعیتی وجود دارد. طیف وسیعی از مهارت ها از جمله استدلال کلامی، قضاوت موقعیتی و تصمیم گیری را آزمایش می کند. اکثر دانشگاه ها از UCAT استفاده می کنند، از جمله Abderdeen، Barts (کوئین مری، دانشگاه لندن) و منچستر. مهم است که مجدداً بررسی کنید که آیا دانشگاه هایی که برای استفاده از UCAT درخواست می دهید یا خیر. آزمون در مرکز آزمون محلی شما، با هر آزمون فرعی در قالب چند گزینه ای برگزار می شود.

بررسی آزمون ucat

تفاوت UCAT و BMAT در انگلستان

تفاوت UCAT و BMAT در انگلستان در این بخش بررسی شده است. آزمون UCAT  (آزمون استعداد بالینی دانشگاه) و BMAT (آزمون پذیرش پزشکی زیستی) 2 آزمون استاندارد شده هستند که الزامات رایج برای معیارهای ورود مؤسسات بریتانیا به مدرک پزشکی هستند. پزشکی فوق ‌العاده رقابتی است و از جمله درخواست ‌های پذیرش مختلف، آزمون‌های UCAT و BMAT هستند. این‌ها محبوب ‌ترین انتخاب ‌های آزمون پذیرش در میان دانشکده‌ های پزشکی در سراسر بریتانیا هستند و برای آزمایش حوزه‌ های مختلف مهارت ‌های تفکر، دانش پزشکی و استعداد بالینی شما طراحی شده ‌اند. با این حال، همه چیز به همین جا ختم نمی شود، زیرا اکنون بسیاری از دانشگاه ها آزمون های پذیرش خود را دارند.

بحث های زیادی در مورد مفید بودن این تست ها وجود داشته است، اما آنها به سادگی به عنوان ابزار دیگری برای غربالگری تعداد زیادی از برنامه های کاربردی در موسسات پزشکی هستند. یکی از چالش هایی که متقاضیان با آن روبرو هستند، دانستن الزامات هر دانشگاه است. برخی یکی را می پذیرند، برخی دیگر فقط یکی را می پذیرند و دیگری را نمی پذیرند.

  • هر 2 امتحان اشکال مختلفی دارند، با UCAT یک آزمون دیجیتالی است که بر داوطلبانی تمرکز می‌کند با این حال، BMAT یک امتحان کتبی با تأکید بر ریاضیات، علوم و تفکر منطقی است.
  • آزمون ‌ها فقط یک بار می‌توانند انجام شوند و فقط برای یک دوره ثبت ‌نام معتبر هستند.

تفاوت UCAT و BMAT در انگلستان

روند تحصیل پزشکی در انگلستان در سال 2023

فرآیند تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان را بدین صورت تقسیم نمود:

  • پاس نمودن حداقل سال دهم در ایران و ورود به دوره های Foundation یا A-Level
  • تحصیل در دوره های Foundation یا A-Level به مدت 1 تا 2 سال و کسب نمرات تاپ در شیمی و زیست
  • انتخاب برنامه تحصیل پزشکی در کارشناسی یا پزشکی مستقیم
  • اتمام تحصیل و گذراندن دوره کارورزی

به طور کلی این مراحل در اکثر دانشگاه های انگلستان برای تحصیل پزشکی طی می شود. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی پزشکی تحصیل را شروع می کنند. پس از آن باید دوره 2 ساله ای را بگذرانند. بعد از آن می توانند برای تخصص در گرایش مورد نظر حتی به 7 سال تحصیل ادامه دهند.

طول دوره های پزشکی در این کشور به شرح زیر است:

دورهطول برنامه
پزشکی عمومی (لیسانس)4 سال
پزشکی عمومی (فوق لیسانس)6 سال
دامپزشکی5 الی 6 سال
دندانپزشکی5 الی 6 سال
داروسازی5 الی 6 سال
پرستاری3 الی 4 سال
فیزیوتراپی3 الی 4 سال
تخصص پزشکی3 الی 4 سال

تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان

یکی از مواردی که در سال های اخیر به ویژه در سال 2023 مورد توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی قرار گرفته است. تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان می باشد. تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان با اخذ بورسیه های تحصیلی همراه خواهد بود. تعدادی از بورسیه های تحصیلی این کشور تمامی هزینه تحصیل را پوشش دهی خواهند کرد. برخی دیگر از بورسیه ها تنها بخشی از هزینه های مربوط به تحصیل در این رشته را پوشش خواهند داد. بسیاری از بورسیه های تحصیلی این کشور تنها در مقطع کارشناسی قابل قبول خواهد بود. رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جزء رشته های پردرآمد این کشور محسوب می شوند. از این رو بسیاری از متقاضیان تمایل به تحصیل در این کشور با هزینه کم را دارا می باشند. تحصیل رایگان در این کشور تنها با اخذ بورسیه های تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در انگلستان

همانطور که گفته شد متقاضیانی که سن آنها حداقل 16 می ‌باشد، می‌ توانند در دوره A-level درخواست نمایند. متقاضیان کمتر از سن 16 سال شرایط پذیرش در دوره GCSE را دارا می ‌باشند. درنهایت متقاضیانی که سن آنها بیشتر از 18 سال است. همچنین می ‌توانند در دوره‌های Foundation شرکت نمایند. اما می توان گفت بهترین زمان برای صرفه جویی در وقت پس از اتمام مقطع دهم ایران است. برای سنین بالاتر از 21 سال نیز شانس اخذ ویزا برای ورود به کالج ریسک بیشتری دارد. از این رو شرایط سنی در پذیرش دوره های کالج بسیار اهمیت دارد.

در این بخش در خصوص شرایط سنی تحصیل پزشکی در انگلیس صحبت شد.

رشته های پرتقاضا پزشکی در بریتانیا

شغل کلیدی مراقبت های بهداشتی با تقاضای بالا که به سال 2023 منتقل می شوند 5 عبارتند از:
  • چشم انداز شغلی پرستاران (NP): افزایش 52% (BLS)
  • چشم انداز شغلی دستیاران کاردرمانی (OTA): افزایش 36% (BLS)
  • دستیار فیزیوتراپیست (PTA)
  • مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی
  • دستیاران پزشکی

آزمون‌ های ورودی دانشکده ‌های پزشکی در انگلستان

2 نوع آزمون ورودی جهت پذیرش دانشجویان دوره‌های پزشکی در انگلستان برگزار می‌گردد:

  • آزمونUKCAT: پایه و اساس پذیرش تعداد 27 دانشگاه کشور انگلیس بر این آزمون می ‌باشد.
  • آزمون BMAT: تعداد 7 دانشگاه در کشور انگلستان مبتنی بر این آزمون دانشجو می‌ پذیرند.

عموما بر اساس گزارش هایی که از دانشجویان در انگلستان گرفته می شود. اکثر دانشجویان ایرانی برای آزمون UCAT اقدام نموده اند. این آزمون از 4 بخش تشکیل شده است. آزمون هر ساله در مراکز آزمون مشخص شده انجام می شود. هر آزمون در قالب چند گزینه ای انجام می شود. نمونه سوالات سال های گذشته در دسترس نیست اما سؤالات نمونه در وب سایت UCAT وجود دارد.

تحصیل پزشکی و جراحی در دانشگاه بیرمنگام انگلستان

در حین تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده پزشکی بیرمنگام، از محققان و پزشکان پرشور در محیط های کلاس جهانی با تمرکز بر تجربه عملی و به سبک شاگردی یاد خواهید گرفت. شما در کنار سایر حرف های بهداشتی برای جامع ‌ترین، واقعی‌ ترین تجربه زندگی، یادگیری خواهید آموخت و فرصت منحصر به ‌فردی برای مشاهده طیف وسیعی از بیماری ‌ها، یادگیری از جمعیت متنوع بیش از 5 میلیون نفر خواهید داشت. بیرمنگام همچنین خانه برخی از بیمارستان ‌های برجسته بریتانیا، از جمله بیمارستان ملکه الیزابت است که دقیقا در مجاورت آن قرار دارد.

بیمارستان ملکه الیزابت برای بسیاری از دانشجویان فرصت ‌های فوق‌العاده ‌ای را ارائه می ‌کند تا به تقویت دانش آنها در یک محیط واقعی کمک کند. دانشکده پزشکی بیرمنگام با داشتن یک جامعه قوی از شما در طول تحصیل حمایت می کند. با بهره مندی از برخی از بهترین تنظیمات آموزش بالینی در اروپا، شما به عنوان یک پزشک باهوش، کاربلد، دلسوز، ایمن و با اخلاق فارغ التحصیل خواهید شد که به دلیل مهارت های حرفه ای و ارتباطی خود مشهور است و در ایجاد تغییر در زندگی دیگران عالی است.

هزینه تحصیل این برای دانشجویان خارجی در کشور انگلیس به شرح زیر است:

  • دوره پیش پزشکی، سال 1 و 2: 26640₤ (پوند) در سال
  • سال 3، 4 و 5: 44100₤ (پوند) در سال

کالج پزشکی انگلستان

اولین قدم برای تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان این است که در مدارس یا کالج های انگلستان دوره Foundation یا Alevel را بگذرانید. این دوره ها برای ورود به رشته پزشکی در انگلستان نیاز هستند. زیرا دانش آموزان با کسب نمرات برتر در دروس علوم پایه می توانند پتانسیل ابتدایی تحصیل در این رشته را دارا باشند.

شرایطی که بایستی برای تحصیل پزشکی دارا بود از این قبیل است:

  • کسب نمره AAA در دوره A-level که دروس شیمی یا زیست شناسی را شامل می ‌گردد.
  • همچنین تحصیل در این رشته در برخی دانشگاه ها به آیلتس IELTS) 6) و برخی 7 آکادمیک نیاز دارد.
  • مدت تحصیل در این دوره 2 سال می باشد.*

*دوره پایه: دانشجویان پس از گذراندن مقطع کارشناسی پزشکی، وارد دوره پایه می‌ شوند که مدت 2 سال را در بر دارد. آنها پس از اتمام این دوره، به دوره تمرینات تخصصی ورود پیدا می ‌کنند. تحصیل در رشته گروه پزشکی با سیستم های آموزشی متنوعی در دانشگاه های انگلیس ارائه می گردد.

آموزش تخصصی در تحصیل پزشکی انگلستان

در نهایت با گذراندن دوره‌های تحصیلی به مدت 4 سال، وارد مرحله جدید و ویژه‌ای از آموزش می‌ شوند. این مرحله کاملا رقابتی بوده و دانشجو بایستی نهایت تلاش خود را در جهت تخصص انتخابی خود به کار گیرد. هدف از این تلاش‌‌ های مضاعف، اطمینان خاطر از یک جایگاه تضمین شده در تخصصی انتخابی دانشجویان است. مدت زمان تحصیل در این دوره ممکن است تا 7 سال هم طول بکشد. در نهایت پس از پایان کلیه دوره‌ها، مدرک CCT) Certificate of Completion Training) به دانشجویان اعطاء می ‌گردد.

دوره های لازم برای تحصیل پزشکی کشور انگلستان

اگر شما از تحصیل در مدارس بریتانیا اقدام نموده باشید. این دوره را به عنوان دوره متوسطه می گذرانید. این دوره می تواند در تحصیل پزشکی به شخص کمک نماید. چنانچه فرد دارای سن زیر 17 سال بوده و دیپلم ایران را ندارد. گذراندن دوره‌های A-level و یا Foundation الزامی است. این دوره دارای 10 زمینه درسی مانند ریاضی، شیمی، زیست ‌شناسی، زبان و غیره است که دانش ‌آموز موظف به گذراندن آنهاست. دانش‌ آموز پس از اتمام دوره، خود را جهت شرکت در آزمون ‌های کتبی و تئوری برای ورود به ‌سال تحصیلی آماده می ‌نماید.

در دوره GCSE نمره‌ دانش ‌آموزان بر اساس سیستم A تا G اعطاء می ‌گردد. چنانچه دانش ‌آموز در حداقل 5 درس، نمره A تا C اخذ نماید. مجاز به تحصیل در دوره‌ 2 ساله خواهد بود. این دوره 2 ساله A-Level و AS –Level و Level Vocational A را شامل می ‌گردد. دانش‌ آموز با مطالعه مواد درسی در AS-Level می ‌تواند سطح دانش خود را در A-Level افزایش و ارتقاء دهد. اولویت در این دوره با کسانی است که دارای مدرک زبان آیلتس حداقل 4.5 هستند.

دوره A-Level کشور انگلستان

ویژگی های دوره A-Level کشور انگلستان به شرح زیر می باشد:

  • این دوره شامل متقاضیان است که مدرک تحصیلی آنها دیپلم اعطایی از مدارس ایران است.
  • با گذراندن مقطع دهم در ایران می توان در این دوره پذیرش شد.
  • دروس ارائه شده در این دوره، متناسب با رشته‌‌ تحصیلی انتخابی دانش‌ آموز است.
  • کسب نمرات بالا در این دوره شانس بیشتری را جهت پذیرش در دانشگاه‌ ها دارد.
  • 2 یا 4 مواد درسی در این دوره به دانش‌ آموز ارائه می ‌گردد.
  • جهت پذیرش در بهترین دانشگاه‌ های پزشکی انگلستان کسب نمره از A تا D ضروری است.

دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 5.5 از الزامات ورود به این دوره است.

همچنین دانش آموزانی که موفق به دریافت آیلتس نشده باشند. از این رو می توانند با گذراندن دوره های زبان انگلیسی در انگلستان سطح آیلتس خود را افزایش بدهند. گذراندن آیلتس در انگلستان هزینه کمی ندارد. مزیت تحصیل در دوره A-Level این است که دانش آموزان بهتر با پتانسی تحصیلی خود نیز آشنا می شوند. رشته تحصیلی و آینده خود را بهتر انتخاب می نمایند.

دوره Foundation کشور انگلستان

دوره Foundation (فاندیشن)، دوره تحصیلی پزشکی در انگلستان نیست. بلکه دوره ‌ای 1 ساله است که پس از گذراندن آزمون، دانشجویان می ‌توانند وارد دانشگاه‌ های پزشکی انگلستان شوند. چنانچه متقاضی موفق گردد 75% از سوالات آزمون را صحیح پاسخ دهد. مجاز به گذراندن دوره 6 ساله پزشکی می‌گردد. اما اگر تنها 65% سوالات را درست پاسخ دهد، مجاز به تحصیل دوره کارشناسی Biomedical (بیومدیکال) می ‌شود. گروه دوم می ‌توانند پس از اتمام دوره، با قبولی در آزمون به دوره تحصیلی پزشکی 4 ساله ورود پیدا کنند. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 4.5 در این دوره الزامی است.

دوره Foundation یک ایراد بزرگ و مهم دارد. اینکه مبنای پذیرش در اکثر دانشگاه ‌های پزشکی در انگلستان دوره A-level است. بنابراین متقاضیان پس از اتمام این دوره با محدودیت دانشگاه مواجه می شوند.

لیست دانشگاه‌ های پذیرش دانشجو دوره Foundation انگلستان

در انگلستان حتی از بهترین دانشگاه های انگلستان دانشجویان بین المللی را با داشتن نمرات برتر در دوره Foundation (فاندیشن) پذیرش می کنند. در این بخش لیستی از بهترین دانشگاه های انگلستان بعد از فارغ التحصیلی و کسب مدرک فاندیشن جهت پذیرش در رشته پزشکی به شرح زیر هستند:

  • University of Bradford
  • University of Bristol
  • Cardiff school of medicine
  • University of Dundee
  • Keeley university
  • Kings college London
  • University of Leicester
  • University of Manchester
  • Norwich medical school
  • University of Southampton
  • University of St Andrews

این دانشگاه ها از سوی برخی کالج ها مشخص شده صرفا دانشجو می پذیرند. یعنی دانش آموزان بایستی دوره Foundation (فاندیشن) را در این کالج ها گذرانده و با نمره برتر این دوره را به اتمام رسانده باشند. اخذ پذیرش در کالج های برتر بریتانیا را در مقاطع A-Level و Foundation را به دست همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بسپارید.

دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم در انگلستان

چنانچه می دانید، انگلستان یکی از مهم ترین کشورهای جهان در رابطه با ادامه تحصیل است. دانشگاه های بی شماری در این کشور وجود دارد. ادامه تحصیل در انگلستان در تمامی رشته های تحصیلی می تواند یک فرصت مناسب باشد. اما تحصیل پزشکی در این کشور بدون تردید شرایط بهتری را برای فرد ایجاد می کند. مهم ترین مزیت تحصیل پزشکی در کشور انگلستان امکان کار در تمام کشورهای اروپایی و کشورهای درجه یک جهان است. دانشگاه های کشور انگلستان در رشته پزشکی در ایران نیز از اعتبار بسیار ویژه ای برخوردار هستند. در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، نام 83 دانشگاه از کشور انگلستان دیده می شود.

تعدادی از دانشگاه های این لیست عبارتند از:

دانشگاه های مورد تایید انگلستان

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در بریتانیا

دانشجویانی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های نام برده شده در این لیست دریافت کرده اند. بدون محدودیت می توانند برای کار و تحصیل به ایران بازگشته و با گذراندن دوره های معادل سازی کوتاه مدت، فعالیت خود را آغاز کنند. اما در حقیقت باید به این نکته اشاره کرد تحصیل در دانشگاه های خارج از این لیست در انگلستان هیچ مزیتی از این خصوص برای فرد ندارد. بدان معنا که فرد می تواند در انگلستان مشغول به کار شود. اما از نظر وزارت بهداشت ایران، فرد فاقد مدرک پزشکی معتبر است.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان در سال 2021

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان در سال 2023

در این بخش به هزینه های تحصیل در رشته پزشکی اشاره داشته ایم. شما در کالج زمانی که در دوره ها پیش از دانشگاه تحصیل می کنید هزینه هایی دارید که در جدول ذیل آمده است. همچنین هزینه ها برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی بنا به نوع دوره و دانشگاه به شرح زیر می باشد:

دورههزینه ها به پوند در سال
دوره‌ های Foundation و a-level£8000 الی 15000£
رشته‌ های پزشکی و دندانپزشکی£35000 الی 47000£
زندگی برای دانشجویان پزشکی£1000 الی 15000£

برخورداری از حمایت مالی برای تحصیل انگلستان: یکی از دغدغه های دانشجویان خارجی هزینه های تحصیل در انگلستان می باشد. دانشجویان می توانند با اخذ نمرات عالی و همچنین هوش علمی از حمایت مالی برای تحصیل پزشکی در انگلستان مانند: وام های دانشجویی از ترم 2 به بعد، بورسیه های تحصیلی، کمک هزینه های تحصیلی NHS، اخذ نت برگ های تخفیف برای خرید روزانه، کمک هزینه های سازمان های خصوصی و وام مطالعات حرفه ای استفاده کنند.

مشاغل مرتبط با پزشکی در انگلستان

فرصت ‌های شغلی بسیاری برای فارغ ‌التحصیلان رشته پزشکی در کشور انگلستان وجود دارد که می‌ توانند از آنها استفاده کنند. تعداد این مشاغل بالغ بر 60 عنوان است که در قالب‌ تخصص‌ های به شرح ذیل قرار دارند:

  • بیهوشی
  • پزشکی عمومی
  • داروسازی
  • پاتولوژی
  • روانپزشکی
  • رادیولوژی
  • جراحی

در حال حاضر در بسیاری از این تخصص ها چند شهر انگلستان نیاز مبرم به نیروی کار نیز دارند. فارغ التحصیلان پس از اتمام تخصص می توانند به اشتغال در همه جای دنیا بپردازند. زیرا مدارک پزشکی انگلستان در همه جای دنیا براحتی قابل ارزیابی است.

در این قسمت مفتخر به پاسخ سوالی که ذهن دانشجویان زیادی را به مست خود سوق داده می باشیم، ایا پزشک شدن در انگلستان راحت است؟

برای پزشک شدن در این کشور بایستی چندین سال اموزش دید، البته شایان ذکر است که دوره های پزشکی بسیار رقابتی هستند. بنابراین نمرات خوب؛ تجربه کاری، تعهد و اشتیاق فراوان از اهم موارد است.

یکی از مهم ترین مواردی که بدون تردید توجه افراد را به خود جلب می کند. میزان درآمد دریافتی یک پزشک در انگلستان است. پزشکان در کشور انگلستان یکی از بالاترین درآمدهای جهانی را در اختیار دارند. در نمودار زیر، متوسط درآمد سالیانه پزشکان در 10 کشور برتر جهان به تصویر کشیده شده است:

متوسط درآمد سالیانه پزشکان در انگلستان با سایر کشورها

ویزای تحصیلی انگلستان 2023

اخذ ویزای تحصیلی انگلستان بر اساس سیستم امتیازبندی انجام می شود. البته بنا به نوع ویزای تحصیلی شما باید 30 یا 40 امتیاز دریافت نمائید. افرادی که برای ویزای Child (کودک) اقدام می نمایند سن آنها کمتر از 17 سال است. برای تحصیل در دبیرستان های انگلستان اقدام می نمایند. منتهی برای تحصیل در دوره های A-Level و Foundation با توجه به سن دانش آموزان که اکثرا بالای 16 سال هستند. برای ویزای General (عمومی) اقدام می نمایند.

بسیاری از متقاضیان پس از اخذ ویزای تحصیلی این کشور خواهان اخذ ویزای همراه برای این کشور می باشند. بریتانیا برای ویزای child ویزای همراه صادر نمی نماید. دولت این کشور برای متقاضیان در این سن کالج های با شرایط قیومیت در نظر گرفته است. بهتر است متقاضیان به هنگام اخذ ویزای child برای تحصیل فرزندان خود به هیج عنوان برای ویزای همراه اقدام نمایند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی انگلستان

دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • ارائه اصل پاسپورت متقاضی
  • ارائه اصل مدرک دیپلم متوسطه و پیش‌ دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • دارا بودن نمره 5 مدرک آیلتس از کشوری غیر از کشور ایران
  • ارائه نامه تمکن و توانایی مالی متقاضی جهت هزینه‌ تحصیل و زندگی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • تعداد 2 قطعه عکس رنگی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه رسید پرداخت هزینه پذیرش تحصیلی و ویزا این کشور
  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی

این ویزا تا مدتی که تحصیل می نمائید قابل تمدید است. همچنین پس از تحصیل می توان این ویزا را به سایر اقامت های کاری یا اقامتی در انگلستان تبدیل نمود. طبق قانونی که مجددا در سال 2023 وضع گردید. پس از تحصیل به دانشجویان فرصت داده می شود تا در این کشور به مدت 2 سال تمدید نموده تا بمانند و کار کنند. با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری برای اخذ اقامت نیز اقدام نمایند.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس در سال 2023

میانگین هزینه زندگی در انگلستان به صورت دانشجویی از 900£ الی 1300£ (پوند) خواهد بود. این میزان هزینه ارتباط مستقیمی با سبک زندکی دانشجو و شهر محل اقامت دارد. ریز هزینه های زندگی دانشجویی در انگلیس مطابق با هزینه ها در سال 2023 به شرح زیر می باشد:

  • اجاره: 530£ (پوند)
  • غذا: 250£ (پوند)
  • گاز و برق: 70£ (پوند)
  • اینترنت: 50£ (پوند)
  • تلفن همراه: 40£ (پوند)
  • لوازم تحریر: 30£ (پوند)
  • حمل و نقل با اتوبوس: 65£ (پوند) برای کارت های مسافرتی 4 هفته ای

فرآیند پایان دوره تحصیل پزشکی در انگلستان

با اتمام موفقیت آمیز دوره MBBS گواهی پزشکی اولیه از دانشگاه های انگلستان دریافت خواهید کرد. با اخذ مدرک پزشکی اولیه در انگلستان متقاضیان می توانند برای قبت نام موقت در شورای پزشکی انگلستان اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که زمان ثبت نام وقت پزشکی در انگلستان حداکثر به 3 سال و 30 روز محدود شده است. پس از این مدت زمان، ثبت نام موقت متقاضیان به طور معمول منقضی می شود. علاوه بر این پزشکانی که به طور موقت ثبت نام کرده اند فقط می توانند در پست های تایید شده سال اول در این کشور کار کنند. برای کسب یک پست پایه در سال اول، باید در طول سال آخر دوره کارشناسی خود از طریق طرح انتخاب دفتر بنیاد انگلستان درخواست دهید. به طور کلی، به اغلب فارغ التحصیلان پزشکی در انگلستان که واجد شرایط هستند، در سال پایه مکانی اختصاص داده می شود.

همچنین پس از پایان دوره تحصیل پزشکی در انگلستان و پس از اتمام موفقیت آمیز سال پایه، متقاضیان واجد شرایط درخواست برای ثبت نام کامل در GMC یا مطب خواهند بود. البته متقاضیان نیاز به ثبت نام کامل با مجوز برای انجام فعالیت های پزشکی بدون نظارت در انگلستان را دارند. در نمودار زیر می توانید روند فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در انگلستان توسط اتباع خارجی را مشاهده فرمایید:

روند فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در انگلستان

تحصیل پزشکی در انگلستان و گذراندن دوره مهارت های بالینی

یکی از مهمترین دلایل دانشجویان بین المللی که برای تحصیل پزشکی در انگلستان، گذراندن دوره مهارت های بالینی حین تحصیل پزشکی در این کشور می باشد. دوره مهارت های بالینی در انگلستان توسط دانشمندان واقعی مراقبت های بهداشتی در این کشور طراحی و ارائه شده است. تا با این کار، به متقاضیان دانشکده پزشکی این فرصت را بدهد که تجربه کار در یک محیط بالینی واقعی و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی را به دست آورند. همچنین این دوره، از برنامه های کاربردی دانشکده پزشکی و همچنین داوطلبان علوم زیست پزشکی پشتیبانی می کند. زیرا تجربه قبلی در آزمایشکاه اکنون توسط بسیاری از دانشگاه های پزشکی در انگلستان به عنوان یک پیش نیاز دیده می شود.

به طور کلی دوره مهارت های بالینی تحصیل پزشکی در انگلستان، طراحی شده تا تجربه عملی را در محیط آزمایشگاهی و بالینی به شما ارائه دهد. متقاضیان مهارت های عملی را به دست می آورند و توسط دانشمندان واقعی در محیطی کاملا پیرفته آموزش خواهند دید. که این دوره به متقاضیان در آماده شدن برای حرفه آینده آنها کمک های بسزایی را ارائه می دهد. محتوای دوره مهارت های بالینی تحصیل پزشکی در انگلستان به بخش های مختلفی تقسیم می شود که عبارت اند از:

محتوای دوره در مهارت های بالینی پزشکی در انگلستانتوضیحات
مهارت های بالینی ابتداییدانش آموزان در این دوره یاد می گیرند که چگونه تاریخچه بیمار را بگیرند و ارزیابی سر تا پا بیمار را انجام دهند.
مهارت های بالینی پیشرفتهبه دانشجویان در مورد آناتومی ریه، فیزیولوژی و آسیب شناسی آموزش داده خواهد شد.
تحقیقات پزشکیدانشجویان به آزمایشگاه های تحقیقاتی معرفی می شوند تا نحوه کار ایمن، نحوه استفاده از میکروپیپت و رقیق سازی آموزش داده شود.

جهت کسب اطلاعات کامل ‌تر در خصوص تحصیل پزشکی در انگلستان، ویزای تحصیلی در انگلستان و مهاجرت به انگلستان، پیشنهاد ما مشاوره تخصصی با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت است. می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی به صورت تلفنی یا حضوری در این موسسه نهایت استفاده را ببرید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در انگلستان

در انتها به بررسی سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در انگلستان می پردازیم:

  • شرایط پذیرش دانشجویان ایرانی برای تحصیل پزشکی در انگلستان چیست؟ دانشجویان ایرانی برای تحصیل پزشکی در این کشور باید سن زیر 17 سال و 6 ماه داشته باشند و حداقل آیلتس 5 به بالا ارائه داده و در دوره های A-level پذیرش بگیرند.
  • آیا برای تحصیل پزشکی در انگلستان فرد باید مدرک زبان ارائه دهد؟ افراد بالای 17 سال باید ویزای Tier4 General از کشور انگلستان اخذ کنند که برای امتیاز نامه CAS حتما این افراد باید آیلتس به سفارت ارائه دهند.
  • درس های دوره A-level چیست؟ برای شروع این دوره ها افراد حتما باید مدرک دیپلم 12 ساله و آیلتس نیز داشته باشند. در دوره های A-level به افراد زبان انگلیسی، زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک تدریس می شود.
  • طول دوره تحصیل پزشکی در انگلستان چقدر است؟ تحصیل در کالج های شبانه روزی برای دوره های A-level حدود 2 سال می باشد و پس از آن تحصیل کارشناسی پزشکی 3 الی 4 سال می باشد و دوره کارشناسی ارشد تخصصی 2 سال است.
5/5 - (5 امتیاز)

10 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در انگلستان

  1. سالار گفت:

    سلام خسته نباشید. دخترمن 17 سالشه و میخواد برای پزشکی به خارج از کشور مهاجرت کنه. به جز مدرک زبان و نمرات خوب و مدارک شناسایی چه چیزهای دیگه ای لازم هست؟ و اینکه لطفا بفرمایید که تو همین سن مهاجرت کنه بهتره یا حین تحصیل تو دانشگاه مهاجرت کنه

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. شادی گفت:

    سلام من دانشجوی ترم 2 دانشگاه پزشکی تو ایرانم و اصلا راضی نیستم و دوست دارم انتقالی بگیرم آیا امکانش هست و یا اینکه حتما باید از ابتدا اقدام کنم. 21 سالمه و سطح زبانمم خوبه و از نظر هزینه هم تو سطح متوسط هستم. مدنظرم کشورهای اروپاییه ولی انگلستان رو بیشتر دوس دارم البته اگر جای دیگه هم بتونید برام اقدام کنید اوکی هستم. ممنون از زحماتتون

    1. صادقی گفت:

      ممنون از مطالعه شما. در خصوص اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. محمد گفت:

    سلام خوبید توروخدا کمکم کنید من 34 سالمه و دامداری خوندم میخوام فاند بگیرم برم انگلیس پزشکی بخونم بهم میگن برای تحصیل پزشکی در انلگلیس باید گپ تحصیلیم زیر سال باشه خب چیکار کنم من شرایط نداشتم ولی علاقه مندی من پزشکی بود الان اگه بخوام برم باید چه مدرک زبانی بگیرم؟ من زبانم خوبه ها مثلا ترکی استانبولیم عالیه ولی انگلیسی مدرک زبان نگرفتم اما اونم فیل میبینم میفهمم کاملا شاید متوسط باشه سطح زبانم بهم راهنمایی بدید چیکار کنم من عاشق درس خوندن هستم و الان هم شرایط مالی دارم در حد سالی 800 تومن میتونم هزینه کنم اما خب اگه بهم فاند بدن عالی میشه معدل لیسانسم خوبه 17 به بالاس امکان داره برم انگلیس یا برم یه کشوری دیگه که به شرایطم میخوره مثل ایتالیا؟؟ من متاهل نیستم جدا شدم

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص تحصیل پزشکی در انگلستان بایستی شرایط سنی خوب و نمره های خوبی داشته باشید. از کشورهای جایگزین در این باب استفاده کنید. در خصوص بررسی شرایط مهاجرت با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  4. محیا موحد گفت:

    سلام وقت بخیر من دانشجوی پزشکی در مجارستانم و می خوام برای تحصیل پزشکی در انگلستان معادل سازی مدرک انجام بدم می خواستم بدونم برای تحصیل در انگلستان چطوری میشه معادل سازی کرد و می تونم از شما کمک بگیرم

    1. صادقی گفت:

      سلام بایستی آزمون معادل سازی بدی یا در دانشگاه های تحت نظارت انگلستان در کشور مجارستان تحصیل کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  5. مریلا گفت:

    سلام فقط میتونم بگم ممنون و خدا قوت از این همه مزلب خوبی که ارائه داده بودید قطعا جمع اوی این همه موضوعات مهم سخت و وقت گیره برای ما. ممنون که شما این قدم رو برداشته بودید انقدر خوب و عالی بود که دیگه حرفی برای گفتن نمونده.

    1. صادقی گفت:

      با تشکر از شما در خصوص مطالعه. در خصوص مشاوره و اطلاعات تکمیلی می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *