مهاجرت تحصیلی به کویت

تحصیل دکترا در کویت

تحصیل دکترا در کویت

تحصیل دکترا در کویت در سال های اخیر در برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان امکان پذیر شده و برنامه های مختلفی به زبان انگلیسی ارائه می شود. مقطع دکترا در کویت آخرین مقطع تحصیلی در دانشگاه های عالی است و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد ارائه می شود. کویت کشوری پیشرفته است و در سال های اخیر امیر این کشور بودجه زیادی را برای افزایش کیفیت آموزش در کویت صرف کرده است. در ادامه همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه این نگارش اطلاعاتی را در باب تحصیل دکترا در کویت در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

  • مقطع دکترا در کویت چند سال به طول می انجامد؟
  • شرایط تحصیل دکترا در کویت چگونه است؟
  • برنامه های دکترا در کویت چگونه است؟

تحصیل در کشور کویت

کویت با عراق و عربستان سعودی مرز مشترک دارد. در جنوب شرقی خلیج فارس قرار دارد، جایی که کویت بر 9 جزیره کوچک حاکمیت دارد (بزرگترین آن بوبیان و پرجمعیت ترین آن فایلاکا است). چشم انداز عمدتا فلات کویری با کمربند ساحلی پایین تر و حاصلخیز است. به دلیل موقعیت کویت در منطقه جغرافیایی صحرا، هوای این کشور با تابستان های طولانی، گرم و خشک و زمستان های کوتاه، گرم و گاه بارانی مشخص می شود. طوفان های گرد و غبار تقریباً همیشه با افزایش رطوبت در طول تابستان رخ می دهد. سیستم آموزش در کویت شامل تحصیل 12 ساله است و پس از آن تحصیلات عالی که به صورت اختیاری است دنبال می شود.

تحصیل در کویت در مقطع عالی شامل 3 مقطع اصلی است که در زیر آمده است:

مقاطع عالی در کویت

پذیرش تحصیل دکترا در کویت

متقاضی پذیرش دکتری را در کویت برای برآورده کردن شرایط زیر لازم است:

شرحردیف
متقاضی باید دارای مدرک مقطع کارشناسی ارشد در کویت یا معادل آن باشد. مدرک تحصیلی باید توسط دانشگاه کویت یا موسسه دانشگاهی دیگری که توسط دانشگاه کویت شناخته شده است اعطا شود.1
متقاضی که دارای مدرک کارشناسی ارشد است که توسط یک موسسه دانشگاهی غیر از دانشگاه کویت اعطا شده است باید یک آزمون یا بیشتر را تعیین کند که توسط برنامه دانشگاهی تعیین شده است. نتیجه آزمون باید حاکی از آمادگی متقاضی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا باشد.2
متقاضی دارای مدرک کارشناسی ارشد که توسط یک موسسه دانشگاهی غیر از دانشگاه کویت اعطا شده است، باید در زبان برنامه ای که می خواهد به آن بپیوندد مهارت داشته باشد. متقاضی برنامه ای که در آن عربی زبان تدریس است باید به زبان دیگری که توسط بخش دانشگاهی مربوطه تعیین می شود تبحر داشته باشد. کالج تحصیلات تکمیلی حداقل سطح مهارت زبان را تعیین می کند.3
یک متقاضی شاغل باید رضایت کتبی خود را از محل کار خود ارائه دهد و تأیید کند که هیچ مخالفتی برای پیوستن به دوره تحصیلات تکمیلی وجود ندارد.4
متقاضی باید شرایط اضافی مورد نیاز برنامه را که می خواهد به آن بپیوندد، انجام دهد.5

تحصیل دکترا در دانشگاه های کویت

دپارتمان دانشگاهی (به نمایندگی از کمیته برنامه) ممکن است با تأیید دانشکده تحصیلات تکمیلی، الزامات عمومی اضافی که باید در برنامه دکترا یا شرایط خاص (که در برنامه دانشجویی گنجانده شود) را تعیین کند. حداقل تعداد ساعت اعتبار دوره های تحصیلات تکمیلی تأیید شده برای علاوه بر پایان نامه حداقل 15 است. این تعداد ممکن است شامل حداکثر 6 ساعت اعتبار البته کار از سایر تخصص ها باشد.

پذیرش دانشجویی که برای دوره ثبت نام نکرده است، ممکن است یک بار با تأیید کمیته برنامه و کالج تحصیلات تکمیلی، برای یک دوره بیشتر از یک سال تحصیلی به تعویق بیفتد. دانشجویی که در همان ترمی که در آن پذیرفته شده ثبت نام نکرده و پذیرش خود را به تعویق انداخته است، به نظر می رسد که از این برنامه انصراف داده است. دانشجویی که پذیرش خود را به تعویق بیندازد و در طول ترم پس از مدت زمان به تعویق انداختن ثبت نام نکند، نیز به عنوان انصراف از برنامه در نظر گرفته می شود. دانشجویان می توانند در دوره های دکترا و همچنین سایر مقاطع مانند تحصیل کارشناسی در کویت جهت تحصیل در کویت در دانشگاه های زیر ثبت نام کنند:

  • دانشگاه کویت
  • دانشگاه آزاد کویت
  • دانشگاه خلیج فارس
  • دانشگاه آمریکایی کویت

تحصیل دکتری در کویت و استاد راهنما

برای هر دانشجوی دکتری یک استاد راهنما معرفی می شود. نامزدی باید در اسرع وقت انجام شود اما نه دیرتر از پایان ترم پس از دوره ای که دانشجو در آن پذیرفته شده است. رشته اصلی استاد راهنما باید همان رشته دانشجو باشد. سرپرست مشترک که رشته اصلی تخصص و یا برنامه با رشته دانشجو متفاوت است اما مربوط به تحقیقات دانشجو است، ممکن است معرفی شود. کمیته برنامه پیشنهاد خود را برای تعیین سرپرست اصلی و ناظر اصلی (در صورت وجود) به کالج تحصیلات تکمیلی برای تصویب ارائه می دهد. این تأیید بر اساس تأمین الزامات مندرج در ماده 8 آیین نامه است.

استاد راهنما یک برنامه تحصیلی را تعیین می کند که مطابق با سوابق تحصیلی دانشجو باشد. یک برنامه مقدماتی برای دانشجو باید قبل از شروع ترم دوم توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی و برنامه نهایی تحصیل قبل از پایان ترم سوم از زمان پذیرش دانشجو در برنامه توسط کالج تحصیلات تکمیلی تصویب شود. برنامه مطالعه ممکن است پس از ترم سوم با توصیه استاد راهنما و تأیید کالج تحصیلات تکمیلی اصلاح شود. توصیه استاد راهنما باید توجیه علمی اصلاحیه را داشته باشد. برنامه مطالعه برای دانشجو، (اولیه و نهایی) باید علاوه بر سایر دروس لازم برای حمایت از سوابق تحصیلی یا تحقیقات دانشجو، کلیه دوره های اجباری مورد نیاز را نیز شامل شود. کلیه دروس مصوب مورد مطالعه دانشجو در محاسبه معدل گنجانده می شود.

تحصیل دکتری در کویت و استاد راهنما

برنامه دانشجویی دکتری در کویت

حجم کار طبیعی در هر ترم از 8 تا 15 ساعت اعتبار برای یک دانشجوی تمام وقت و 5 تا 9 ساعت اعتبار برای یک دانشجوی نیمه وقت است. در موارد استثنایی، یک دانشجوی نیمه وقت می تواند، با تأیید مدیر برنامه و کالج تحصیلات تکمیلی، با کمتر از حجم معمول ثبت نام کند. ثبت نام پایان نامه معادل ثبت نام برای یک کار معمول است. بر اساس پیشنهاد مدیر برنامه و تأیید دانشگاه دانشجویی که انتظار می رود ظرف یک ترم فارغ التحصیل شود، ممکن است از شرط حداکثر بار مطالعه معاف شود.

برای برنامه هایی که از سیستم تحصیل سالانه پیروی می کنند، حجم کار عادی مندرج در پاراگراف بالا دو برابر می شود و در موارد استثنایی، حداقل کار برای دانشجویان نیمه وقت با توافق مدیر برنامه و تأیید دانشکده تحصیلات تکمیلی، تا 8 ساعت اعتبار کاهش می یابد. دانشجو ملزم به ثبت نام در زمان های مشخص شده توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی و مطابقت با مقررات مربوط به بار مطالعه مندرج در این قوانین است. یک دانشجو می تواند ثبت نام خود را برای هر ترم متوقف کند مشروط بر اینکه دوره تعلیق در کل دوره تحصیل بیش از 2 ترم نباشد. در صورت انجام، ثبت نام وی لغو می شود.

مسئولیت استاد راهنما در کویت

استاد راهنمای اصلی وظیفه اصلی راهنمایی دانشجو از طریق مراحل مختلف منجر به تهیه و ارائه پایان نامه را بر عهده دارد. این مراحل شامل انتخاب یک موضوع تحقیق، تدوین برنامه تحقیق، ثبت نام برای پایان نامه، انجام تحقیق واقعی و نوشتن پایان نامه است. سایر مسئولیت های سرپرست اصلی به شرح زیر است:

  • حسابداری برای هرگونه پرداختی که برای تحقیقات دکتری دانشجو انجام می شود، مطابق با دستورالعمل های مربوطه و روش های تجویز شده
  • انجام ارزیابی دوره ای از عملکرد تحقیقاتی و پایان نامه دانشجو در دست تهیه
  • شرکت در ارزیابی نهایی پایان نامه دانشجو
  • نقش و مسئولیت های سرپرست مشترک توسط کمیته برنامه مربوط تعیین می شود.

دانشجو از طریق استاد راهنمای علمی خود باید درخواست حضور در دوره دکترا را به دانشکده تحصیلات تکمیلی ارائه دهد. امتحان واجد شرایط، درست قبل یا بلافاصله پس از اینکه او تمام دوره های مشخص شده در برنامه تحصیلی را گذرانده باشد، به شرطی که معدل وی کم نباشد. به پیشنهاد کمیته برنامه، دانشگاه آزمون واجد شرایط دکتری را به ریاست ناظر علمی دانشجو تشکیل می دهد. اعضای کمیته شامل دو عضو هیئت علمی در رشته اصلی دانشجو و یک یا دو عضو هیئت علمی از سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی هستند. پس از پذیرش متقاضی با ویزای دانشجویی کویت اقامت را دریافت می کند. برای بررسی شرایط خود می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *