مهاجرت تحصیلی در صربستان

تحصیل دکترا در صربستان

تحصیل دکترا در صربستان

تحصیل دکترا در صربستان مبتنی بر تحقیقات فردی است. در اکثر بخش های دانشگاهی، تنها دوره تدریس در اولین سال تحصیلی دکترا برگزار می شود. سال 2 تحقیقات دکترا شامل دوره های آموزشی است. دانشجویان دکترا همچنین از طریق دانشگاه منتخب خود آموزش های اضافی را دنبال می کنند. به جای امتحانات، پیشرفت کاندیدای دکترا توسط گزارش ها و سخنرانی های کتبی سالانه مشخص می شود. انتظار می رود داوطلبان دکترا پایان نامه خود را در مدت 3 تا 4 سال به پایان برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط تحصیل در صربستان در مقطع دکترا در دانشگاه های صربستان، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

شرایط تحصیل دکترا در صربستان

تحصیل دکترا در صربستان (PhD) در دانشگاه ها (دانشکده های داخل دانشگاه ها) انجام می شود و به مدت 3 سال ادامه می یابد که شامل 180 ECTS است. برنامه های تحصیل دکترا شامل تحقیقات علمی گسترده و انتشار مقالات در مجلات علمی است. پایان نامه دکتری قسمت پایانی برنامه مطالعات دکتری است، بجز در مورد برنامه های مطالعات هنری، که در آن داوطلبان دکتری موظف هستند یک پروژه هنری را به عنوان بخش پایانی مطالعات دکتری خود بسازند. پایان نامه دکترا حداقل 50% از کل ECTS در این سطح از مطالعات را شامل می شود. مراحل آماده سازی و شرایط دفاع از پایان نامه دکترا توسط عمل عمومی موسسه آموزش عالی با توجه به نظر وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری تعریف می شود.

محبوب ترین برنامه های تحصیل دکترا در صربستان عبارتند از:

برنامه های تحصیلیتعداد دانشگاه های ارائه دهندهرتبه
علوم کامپیوتر131
IT122
حقوق113
مدیریت114
اقتصاد115
هنر86
کسب و کار77

موسسه ای که در آن از پایان نامه دکترا دفاع می شود، موظف است در کنار نسخه چاپی اثر، آن را در دسترس عموم قرار دهد که حداقل باید 30 روز قبل از تصویب گزارش کمیسیون و دفاع از پایان نامه در کتابخانه موسسه موجود باشد. این دانشگاه موظف است یک مخزن دیجیتال شامل نسخه های الکترونیکی کلیه پایان نامه های دفاع شده، به همراه گزارش های ارسال شده توسط کمیسیون های مربوطه برای ارزیابی پایان نامه، داده های مربوط به مربیان مربوطه و اعضای کمیسیون و اطلاعات مربوط به حفاظت از حق چاپ را ایجاد کند. تمام مستندات فوق باید در دسترس عموم قرار گیرد. یک نسخه از هر پایان نامه باید ظرف 3 ماه به بخش مرکزی وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری ارسال شود.

شرایط پذیرش برای تحصیل دکترا در صربستان

مؤسسات آموزش عالی و بهترین دانشگاه های صربستان به طور جداگانه میزان ثبت نام دکتری خود را متناسب با نیازهای برآورد شده جامعه برای توسعه علم، آموزش و هنر تعیین می کنند، و همچنین ظرفیت های آنها را از نظر فضا و منابع انسانی نیز در نظر می گیرند.

شرایط پذیرش عمومی برای تحصیل دکترا در صربستان عبارتند از:

  • حداقل 300 ECTS 360) ECTS برای برنامه های مطالعات پزشکی یکپارچه)
  • تسلط به حداقل یک زبان خارجی

داوطلبان نیز بر اساس معدل متوسط خود از مقاطع تحصیلی قبلی، مهارت های حرفه ای و دستاوردهای قبلی ارزیابی می شوند.

وضعیت دانشجویان و داوطلبان دکترا در صربستان

دانشجویان شاغل و بیکار از نظر واجد شرایط بودن برای هر برنامه خاص و وضعیت تأمین شده دولتی از حقوق برابر برخوردار هستند، مادامی که همه پیش نیاز های لازم دیگر را برآورده کنند. دانشجویان بیکار حق دارند از مزایا و حقوق مانند بیمه درمانی، یارانه دانشجویی برای وعده های غذایی، حمل و نقل عمومی و بورسیه های تحصیلی برخوردار باشند که در مقاطع تحصیلی قبلی اعطا شده اند. از طرف دیگر، دانشجویان شاغل از این حقوق از طریق وضعیت کارمند خود بهره مند می شوند.

به منظور سازماندهی برنامه های تحصیل دکترا در صربستان، موسسه های آموزش عالی باید معیارهای انتخاب خاص را که برای کارکنان آموزش دکترا اعمال می شود، رعایت کند. چنین معیارهایی شامل تعداد مقالات منتشر شده و مشارکت در پروژه های علمی است. 1 استاد دکترا باید حداقل 10 اثر در 10 سال گذشته در مجلات برجسته علمی منتشر کند. 1 استاد دکترا می تواند حداکثر 5 دانشجو را تحت نظر خود در هر زمان داشته باشد.

 شرایط کار حین تحصیل دکترا در صربستان 

 شرایط کار حین تحصیل دکترا در صربستان

داوطلبان دکترا برای تحصیل در صربستان می توانند در مؤسسات آموزش عالی صربستان در سمت های جوان (معاون تحقیق و دستیار) استخدام شوند مشروط بر اینکه میانگین نمرات تحصیلات کارشناسی آنها 8 یا بالاتر باشد. قانون آموزش عالی چهارچوب کلی را برای استخدام دستیاران فراهم می کند در حالی که قانون تحقیقات علمی حداقل استانداردهای لازم را برای سمت دستیار تحقیقات تعیین می کند. برای هر 2 موقعیت، وضعیت دانشجویی دکترا به عنوان یک الزام تعیین شده است.

 ارزیابی تحصیل دکترا در صربستان

دانشجویان بر اساس عملکرد کلی و فعالیت آنها و همچنین بر اساس اعتباراتی که از طریق امتحانات و فعالیت های پیش آزمون دریافت می کنند، ارزیابی می شوند. پایان نامه دکترا که قسمت پایانی تحصیل دکترا در صربستان است، با توجه به اهمیت علمی یا هنری و سهم خود در حوزه مورد نظر ارزیابی می شود. پایان نامه دکترا 1 مقاله تحقیق علمی مستقل است. هر مؤسسه آموزش عالی قوانین عمومی روش کار و دفاع پایان نامه دکترا را تنظیم می کند که در مورد کلیه بخش های مؤسس آن اعمال می شود.

هنگامی که دانشجو تمام تعهدات امتحان خود را به اتمام رسانده و از پایان نامه دکترا خود دفاع کرده است، مدرک خود دریافت می کند و سپس به عنوان دکتر شناخته می شود. مرجع صدور مدرک تحصیلی صلاحیت مؤسسه آموزش عالی است که مطالعات دکترا در آن صورت گرفته است. مسئولان استانداردهای ارزیابی، وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری و کمیسیون اعتباربخشی و تضمین کیفیت هستند.

کسب ویزای برای تحصیل مقطع دکترا در صربستان

دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور صربستان نیاز به کسب ویزای دانشجویی صربستان دارند. برنامه های ویزای تحصیل ویزا باید به سفارت محلی دانشجویان یا کنسولگری جمهوری صربستان ارائه شود.

مدارک مورد نیاز برای کسب ویزای دانشجویی کشور صربستان عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر (پاسپورت باید حداقل 90 روز از تاریخ صدور ویزا معتبر باشد.)
  • دعوت نامه از دانشگاه که دانشجو در آن ثبت نام کرده است.
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • 4 قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • بلیط برگشت یا برنامه سفر
  • اثبات بودجه کافی برای اقامت در صربستان
  • بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

زبان آموزش تحصیل دکترا در صربستان

تمامی دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل دکترا در صربستان هستند، باید قبل از ورود به این کشور با شرایط زبان تحصیل دکترا در این کشور آشنا شوند. به طور کلی زبان اصلی آموزش در مقطع دکترا در اغلب دانشگاه های این کشور زبان صربی است. البته لازم به ذکر است که بدانید، برنامه های تحصیلی انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه های صربستان نیز وجود دارد. علاوه بر این در برخی از دانشگاه های صربستان در مقطع دکترا، مزایای اضافی نیز برای دانشجویان ارزی وجود دارد، که شامل مشاوره با استید به زبان انگلیسی می شود. همچنین دانشجویان دکترا در صربستان باید به این نکته توجه کنند که، باید همواره مهارت های زبان انگلیسی خود را به منظور برآورده کردن الزامات زبان انگلیسی در دانشگاه های صربستان توسعه دهند. در نهایت اینکه یک آموزشگاه زبان انگلیسی را در هر کجای دنیا انتخاب کنید تا با این زبان به خوبی آشنا شوید.

انواع بورسیه دانشجویی برای تحصیل دکترا در صربستان

دانشجویان بین المللی که توان مالی کافی برای پرداخخت هزینه های تحصیل دکترا در صربستان را ندارند، می توانند از بورسیه های دانشجویی این کشور بهره مند شوند. معروف ترین بورسیه های دانشجویی صربستان در مقطع دکترا به شرح زیر می باشند:

انواع بورسیه دانشجویی در مقطع دکتراتوضیحات
بورسیه دکترا دانشگاه نووی ساددر سال 1993 این دانشگاه صندوقی را تاسیس کرد که هدف آن تسهیل در توسعه دانشجویان در مقطع دکترا بوده است.
بورسیه اراسموس موندوساین بورسیه تحصیلی برای تمامی دانشجویان دکترا که مایل به تحصل در صربستان هستند باز است. البته شرایط اعطای این بورسیه بر اساس شایستگی به دانشجویان مستعد اعطا می شود.
بورسیه دکترا ماری اسکلودوسکابورسیه ماری اسکلودوسکا برای اجرا و تسهیل برنامه های دکترا در سراسر اروپا ایجاد شد.
بورسیه اروپای شرقیاین بورسیه به غیر از کمک هزینه تحصیلی ماهانه، به برندگان جوایز دسترسی به مربیانی داده می شود که مهندسان آموزش دیده هستند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین بورسیه دانشجوی برای تحصیل دکترا در صربستان را از دیدگاه دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

تحصیل دکترا در صربستان را از دیدگاه دانشجویان بین المللیبا تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید اطلاعات بسیار مفیدی درباره شرایط و هزینه های مهاجرت به کشورهای خارجی از روش های مختلف کسب کنید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دکترا در صربستان

با توجه به اینکه همواره سوالات پر تکراری ذهن اغلب متقاضیان تحصیل دکترا در صربستان را به خود معطوف می کند. در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از آنها پاسخ دهیم:

  • آیا تحصیل دکترا برای دانشجویان ایرانی مطلوب است؟ تحصیل دکترا در صربستان با توجه به اینکه هزینه های تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه است، برای دانشجویان ایرانی یک گزینه بسیار مطلوب برای تحصیل در اروپا می باشد.
  • آیا تحصیل دکترا در صربستان دارای چالش های اساسی می باشد؟ در کنار مزایای بی شماری که تحصیل دکترا در صربستان برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، این کشور دارای چالش هایی نیز در این خصوص می باشد. از مهمترین آنها کمبود دانشگاه های تخصصی در مقطع دکترا می باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *