مهاجرت تحصیلی به کویت

تحصیل دندانپزشکی در کویت

تحصیل دندانپزشکی در کویت

تحصیل دندانپزشکی در کویت یکی از رشته های نسبتا جدید در کویت است. چراکه تحصیل دندانپزشکی در کویت کم تر از 30 سال گذشته در این کشور ارائه شده. تنها دانشگاه کویت دارای دانشکده دندانپزشکی برای ارائه این رشته در این کشور است. دانشگاه کویت یکی از دانشگاه های معتبر در کویت است که به دستور امیر این کشور از سال های 1996 و 1997 شروع به تاسیس دانشکده های پزشکی کرده و برنامه های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی را ارائه می کند. فراموش نکنید برای تحصیل دندانپزشکی در کویت به دلیل داشتن دروس بالینی در این کشور علاوه بر زبان انگلیسی به زبان عربی نیز باید تسلط داشته باشید.

با توجه به ظرفیت کم پذیرش دانشجو در کویت در رشته دندانپزشکی، پذیرش دانشجوی خارجی در این کشور سخت می باشد. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، می توانند گزینه های مناسب برای تحصیل دندانپزشکی را با شرح جزئیات خدمت شما ارائه کنند.

بررسی تحصیل دندانپزشکی در کویت

مدتهاست که نیاز به ایجاد دانشکده دندانپزشکی در کویت وجود دارد، به این دلیل که اکثر دندانپزشکان شاغل در کویت از کشورهای مختلف خارج از کشور هستند. به فرمان امیر کویت در سال 1996 این امکان فراهم شد اولین دانشجویان دندانپزشکی در سال 1998 در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کویت پذیرفته شوند. ماموریت دانشکده دندانپزشکی ارتقا سلامت دهان و دندان در کویت از طریق آموزش، تحقیق و همکاری با سایر متخصصان و نهادهای مراقبت های بهداشتی و همچنین جامعه به طور کلی است. یک برنامه درسی 7 ساله دندانپزشکی پس از 2 سال کار کمیته تکمیل شد و در سال 2001 توسط شورای دانشگاه پذیرفته شد. این برنامه درسی شامل روند فعلی در آموزش پزشکی و دندانپزشکی، مانند:

  • رویکردهای مبتنی بر شواهد و جامعه محور
  • حل مسئله روش یادگیری مبتنی بر نتیجه
  • .و صلاحیت حاصل از مراقبت های جامع از بیمار است

مراقبت از دندان در کویت توسط مهاجران خارجی و همچنین دندانپزشکان کویتی انجام می شود که دوره های آموزشی خود را در خارج از کشور، عمدتا در مصر، ایالات متحده، انگلستان و جمهوری ایرلند گذرانده اند. در حالی که دانشکده پزشکی در سال 1973 در دانشگاه کویت تأسیس شد، برنامه های ایجاد دانشکده دندانپزشکی تا اوایل دهه 1980 آغاز نشد. جنگ خلیج فارس این برنامه ها را به تاخیر انداخت تا 26 می 1996، زمانی که فرمان امیر برای تأسیس دانشکده دندانپزشکی صادر شد. کلاس اول 26 نفره در سپتامبر 1998 در رشته دندانپزشکی پذیرفته شد و آنها در ژانویه 2005 فارغ التحصیل شدند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کویت

پس از تأسیس دانشکده دندانپزشکی در کویت، کمیته برنامه درسی برای برنامه ریزی، ارزیابی و تجدید نظر در برنامه ایجاد شد. در حال حاضر برنامه درسی دندانپزشکی یک برنامه 7 ساله، 14 ترمی است که شامل موارد زیر است:

مدت زمانجزئیات برنامه دندانپزشکی
1 سال (2 ترم)تحصیلات غیر حرفه ای یا مقدماتی
3 سال (6 ترم)تحصیل پیش بالینی
3 سال (6 ترم)تحصیل دوره های بالینی

موضوعات دندانپزشکی به منظور قرار دادن دانشجویان در معرض تجربیات بالینی در اوایل آموزش خود، در برنامه های پیش حرفه ای و پیش بالینی گنجانده شدند و دوره های پزشکی که کمتر به دندانپزشکی مربوط بودند، با دوره های دندانپزشکی جایگزین شدند. به عنوان مثال، دوره مقدمه ای بر حرفه دندانپزشکی در سال 2 در برنامه پیش حرفه ای گنجانده شد و دوره های دندانپزشکی در دوره 3 و 4 برنامه درسی به برنامه پیش بالینی برده شدند. همچنین همزمان با تدوین برنامه درسی، ساختار گروه دانشکده (تحصیل کارشناسی و مقطع .کارشناسی ارشد در کویت) مشخص شد

در نمودار زیر مدت تحصیل رشته های پزشکی در کویت آمده است:

مدت زمان تحصیل دررشته های پزشکی کویت

ایجاد برنامه دندانپزشکی در کویت

برنامه درسی دندانپزشکی در کویت بر جامعه تمرکز دارد و ساکنان محلی را برای حرفه دندانپزشکی توانمند می سازد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می شود در چنین برنامه ای، ایجاد همکاری نزدیک بین جامعه و موسسه آموزشی، ایجاد نقش جدید برای دانشکده های دندانپزشکی و نوع جدیدی از مسئولیت در امر آموزش ضروری است. بنابراین حساسیت اجتماعی در جذب دانشجویان که در کلینیک های مختلف جامعه و برنامه های خارج از دانشگاه تحصیل می کنند، یک معیار مهم تلقی می شود. هیچ برنامه درسی موجود به عنوان الگویی برای برنامه دندانپزشکی پذیرفته نشده است، بنابراین از اعضای باتجربه کارکنان دانشگاهی چند ملیتی دانشکده جدید دندانپزشکی برای ایجاد برنامه درسی دندانپزشکی مدرن و مناسب و متناسب با نیازهای کویت مشاوره شد. برنامه درسی در 2 سال (2000–1999) به پایان رسید و در سال 2001 توسط شورای دانشگاه پذیرفته شد.

 این شامل روندهای فعلی در آموزش پزشکی و دندانپزشکی است که به شرح زیر خلاصه می شود:

  • آموزش توانایی
  • جامعه گرایی
  • یادگیری خودگردان
  • ادغام و آموزش حرفه ای
  • آموزش مبتنی بر نتیجه
  • برنامه درسی تطبیقی
  • نوآوری

این گرایش ها منعکس کننده تحولی است که در حرفه دندانپزشکی اتفاق می افتد، از تشخیص و درمان گرفته تا پیشگیری از بیماری، حفظ سلامتی و ارتقا بهداشت. چندین مورد از این گرایش ها در میان 9 اصل اساسی ظاهر می شوند که فلسفه آموزش را در دانشکده دندانپزشکی کویت تشکیل می دهند. اصول بیشتر مربوط به برنامه بالینی و دوره های بالینی است که در برنامه پیش بالینی گنجانده شده اند.

تحصیل در دانشگاه کویت

دانشگاه کویت تنها دانشگاه در این کشور است که دارای دانشکده دندانپزشکی است. دانشکده دندانپزشکی، که توسط اعلامیه امیر کویت در 28 می 1996 تاسیس شد، یک موسسه در حال رشد است و کاملاً متعهد به ارائه آموزش دندانپزشکی با کیفیت برای ملت است. تدوین و اجرای برنامه درسی دوره کارشناسی، شروع پروژه های تحقیقاتی، ایجاد تخصص های تحصیلات تکمیلی و برنامه های آموزشی پژوهشی به عهده این دانشکده است. تعهد دانشکده، کارکنان و فارغ التحصیلان به تضمین تداوم کیفیت و اعتبار دانشکده از بدو تأسیس در سال 1998 کمک کرده است.

از سال 2010، دانشکده یک برنامه 7 ساله را دنبال می کند. برنامه درسی به سه مرحله تقسیم می شود یعنی فازهای I ، II وIII که بره شرح زیر است:

  • سال اول برنامه (مرحله اول) یک برنامه پیش حرفه ای است.
  • فاز دوم شامل 3 سال است. دانشجویان دندانپزشکی همان برنامه درسی فاز I و فاز II را با دانشجویان پزشکی در دانشکده پزشکی دنبال می کنند و در پایان برنامه فاز II درجه لیسانس علوم پزشکی (Med.Sc.)یا مدرک تحصیل کارشناسی در کویت را دریافت می کنند.
  • برنامه فاز III شامل سه سال کامل که این سال ها بالینی است که در پایان آنها درجه دکترای دندانپزشکی (DMD) به دانشجویان اعطاء می شود.

درباره تحصیل دندانپزشکی در کویت

درباره تحصیل دندانپزشکی در کویت

رویکرد جامعه محور در دوره مقدمه ای بر حرفه دندانپزشکی معرفی می شود و در دوره های بهداشت عمومی دندانپزشکی در ترم اول سال 6 تأکید می شود. به عنوان یک کارفرمای آینده دندانپزشکان فارغ التحصیل، وزارت بهداشت نقش مهمی در اجرای برنامه درسی دندانپزشکی دارد. چندین نفر از کارمندان ارشد وزارت بهداشت سخنرانی می کنند و دانشجویان دندانپزشکی را در چرخش های جامعه و سایر دوره های خارج از دانشگاه نظارت می کنند، در حالی که اعضای هیئت علمی 2 روز در هفته در کلینیک های وزارت بهداشت کار می کنند. رویکرد جامعه محور نیز بخشی جدایی ناپذیر از برخی مطالعات انتخابی است که نیاز به جمع آوری داده ها از جامعه دارد و بنابراین به همکاری با نهادهای جامعه متکی است. آموزش جامع مراقبت از دندان شامل مراقبت از دندان بزرگسالان است.

در دوره بالینی یک مربی بر تمام مراحل درمان در مرزهای نظم نظارت می کند. دانشجویان یاد می گیرند که بیمار را درمان کنند. دوره های مراقبت از دندانپزشکی جامع از ترم اول سال 5 شروع می شود و تا پایان برنامه ادامه دارد. علاوه بر این، سمینارهای برنامه ریزی درمانی که به طور جامع جنبه های مختلف رشته های مختلف را ادغام می کنند، در کلینیک ها در طول سال های بالینی برگزار می شوند. یک برنامه درسی مبتنی بر شایستگی است که دانشجویان باید در پایان دوره کسب کنند و از یک سیستم ارزیابی مبتنی بر شایستگی و نه نیازهای بالینی برای روشهای مختلف درمانی استفاده می کند. دوره های برنامه بالینی مبتنی بر شایستگی است و دانشجویان باید قبل از رفتن به حوزه دیگر، در یک زمینه مهارت کسب کنند.

اخذ مدرک دندانپزشکی در کویت

برنامه درسی جدید 7 ساله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کویت که اخیراً تاسیس شده است، با در نظر گرفتن آخرین روندهای حرفه ای دندانپزشکی و مراقبت های بهداشتی، قصد دارد سلامت دهان و دندان را در کویت از طریق آموزش و تحقیقات و همچنین همکاری با نهادهای بهداشتی و درمانی و جامعه ارتقا دهد. تاکید برنامه بر مشارکت جامعه در اوایل برنامه و همکاری نزدیک دانشکده با وزارت بهداشت، آن را منحصر به کویت می کند.

این برنامه درسی در سال 2001 توسط شورای دانشگاه پذیرفته شد و با ادامه برنامه دانشجویان در سال های آینده، این برنامه مورد بررسی و بازبینی مداوم قرار می گیرد. اخذ مدرک تحصیل کارشناسی در کویت در این رشته 4 سال و در نهایت دکترای دندانپزشکی 7 سال به طول می انجامد. برای بررسی اخذ ویزای دانشجویی کویت می توانید به مطالب نوشته شده در این باره به وبسایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و برای اخذ مشاوره با ما در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *