مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان

امروزه رویای تحصیل داروسازی در مجارستان در ذهن بسیاری از دانشجویان دنیا وجود دارد. هزینه های تحصیلی در این کشور در سطح ایده آلی قرار دارد. دروس در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می گردد، لذا بهترین مقصد برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و داروسازی است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی دارد با مطالعه این مقاله به اطلاع کامل تری در این خصوص دست یابید.

امید بر این است که با مطالاعه این مقاله بتوانید به اطلاعات جامعی در باب تحصیل داروسازی در مجارستان برسید و از آخرین قوانین در باب شرایط تحصیل، هزینه زندگی دانشجویی و ویزا تحصیلی مطلع شوید.

اینفوگرافی تحصیل داروسازی در مجارستان

درباره تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان را می توان به عنوان یکی از بهترین گزینه های تحصیلی در اروپا عنوان کرد. متقاضیان برای ورود و تحصیل در این رشته بایستی بررسی های لازم را انجام دهند. چرا که تحصیل در این رشته علاقه متقاضیان را می طلبد. مدت زمانی که برای تحصیل داروسازی در مجارستان طول می کشد شامل 10 ترم بوده و به مدت 5 سال به طول می انجامد. تحصیل در این رشته در 2 بخش به دانشجو ارائه می گردد:

  1. بخش اول مربوط به دروس علوم پایه است که به عنوان مقدمه ای برای مطالعات دارویی در سطح بالاتر تلقی می گردد.
  2. بخش دوم به شرکت در آموزش های تخصصی و عمومی این رشته به صورت تدریس داروخانه ها، آزمایشگاه ها و امور مرتبط با دارو اختصاص دارد.

زبان تحصیلی در دانشگاه های داروسازی در این کشور به زبان انگلیسی خواهد بود. پس از این که دانشجویان دوره های داروسازی را با موفقیت به پایان رساندند، دانشگاه مدرک دکترای داروسازی را به آنها اعطاء می نماید. ضمنا این مدرک در سطح اروپا و بین الملل از اعتبار ویژه ای برخوردار است.

دوره های تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان با استفاده از سرفصل های مختلفی صورت می پذیرد. به عبارتی دوره های متعددی برای تحصیل در این رشته در نظر گرفته شده است. متقاضیان تحصیل داروسازی در مجارستان با بررسی دوره ها می توانند رغبت خود را نسبت به این رشته تحصیلی بسنجند. چرا که تحصیل در هر رشته بسته به محتای موجود در آن صورت می پذیرد. تحصیل داروسازی این امکان را به محصلان می دهد که از هر دوره برای شغل آینده خود استفاده کنند. در طول 5 سال تحصیلی دوره آموزشی مختلفی به داروسازان ارائه می گردد که هر سال به علت پیشرفت و توسعه، متغیر می باشد.

برخی از این دوره ها جهت تحصیل در مجارستان عبارتند از:

  • امور بالینی
  • استفاده از داروهای مختلف
  • اهداف درمانی برای استفاده از داروها
  • موارد ممنوعیت مصرف دارو
  • فرمولاسیون دارو
  • آشنایی با عوارض جانبی داروها

مزایای تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان مزیت هایی دارد که باعث گردیده اکثریت مردم به ادامه تحصیل در رشته پزشکی راغب شوند. این مزایا به شرح ذیل هستند:

  • مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های پزشکی در کشور مجارستان قابل قبول و مورد تایید کلیه کشورها در دنیاست.
  • در صورت پذیرش و ادامه تحصیل در مجارستان، دانشجو می تواند بخشی از تحصیلات خود را در سایر کشورهای اتحادیه از جمله کانادا، انگلستان و آمریکا بگذراند.
  • سطح علمی و کیفیت آموزش در رشته داروسازی در مجارستان بسیار بالا است.
  • دانشگاه ها پزشکی مجارستان دارای عضویت در سازمان بهداشت جهانی هستند.
  • برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی از مجارستان امکان کار بدون محدودیت در اتحادیه اروپا وجود دارد.
  • زبان تحصیلی انگلیسی در گذراندن دوره های داروسازی ارائه می گردد.
  • مقرون به صرفه بودن هزینه ها در تحصیل در رشته داروسازی
  • امکان ترانسفر دانشجو به سایر کشورهای اروپا و جهانی

محدودیت های تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل در داروسازی در مجارستان می تواند شامل برخی محدودیت ها نیز باشد. لذا دانشجویان بایستی این موارد را نیز بررسی کنند تا از محدودیت ها در کنار مزایا آگاه شوند. محدودیت های تحصیل داروسازی در مجارستان اغلب شامل قوانینی می باشد که ممکن است برای برخی از متقاضیان سخت باشد. برخی از محدودیت های رایج برای تحصیل داروسازی در مجارستان عبارتند از:

  • تمامی متقاضیان پذیرش نخواهند شد.
  • تمامی دانشجویان موفق به کار در مجارستان نمی شوند.
  • دانشجویان بایستی در دوره های مختلف سطح تحصیلی خود را بالا نگه دارند.
  • تمامی دانشجویان بین المللی بایستی تحت قوانین مجارستان در این کشور اقامت داشته باشند.

مشکلات رایج تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل در مجارستان برای دانشجویان مزایای متعددی را به ارمغان می آورد. اما این مزایا بدون بها نبوده و دانشجویان نیز تعهداتی خواهند داشت. به غیر از تعهدات دانشجویی ممکن است در امور مختلف مشکلات احتمالی بروز نمایند. از این رو متقاضیان بایستی دانش کافی در این خصوص را دارا باشند تا بتوانند مشکلات را مدیریت نمایند. برخی از مشکلات رایج تحصیل داروسازی در مجارستان عبارتند از:

  • اختلال در روند اداری
  • مشکلات مالی
  • مشکلات مرتبط با امور مهاجرت و ویزا

3 دانشگاه برتر داروسازی مجارستان

دانشگاه های مجارستان که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، عبارتند از:

اسم دانشگاه رتبه جهانی
دانشگاه سملوایز2549
دانشگاه دبرسن696
دانشگاه سگد758
دانشگاه پچ1593

جهت اطلاع از سایر دانگاه های این کشور مقاله معرفی دانشگاه های مجارستان را مطالعه بفرمائید.

دانشگاه سملوایز بوداپست در مجارستان

دانشگاه سملوایز در پایتخت مجارستان یعنی شهر بوداپست قرار گرفته است. این دانشگاه پزشکی در سال 1769 میلادی در این شهر به تاسیس رسید. این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که تحصیل به زبان انگلیسی را به دانشجویان ارائه می نمود. در حال حاضر تعداد 4000 دانشجو در رشته پزشکی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که آمار آنها به شرح ذیل است:

دانشکده تعداد دانشجو
دانشکده پزشکی3000 دانشجو
دانشکده دندانپزشکی630 دانشجو
دانشکده داروسازی649 دانشجو

دانشگاه دبرسن در مجارسان

دانشگاه دبرسن در سال 1538 میلادی به تاسیس رسید. شامل 4 دانشکده می باشد:

  • علوم
  • هنر
  • الهیات
  • پزشکی

این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت مجارستان تحت نظارت بوده و اداره می گردد. این دانشگاه در بخش های علوم پایه و بالینی به ترتیب دارای 22 و 25 بخش تخصصی در زمینه های مختلف است. در خصوص تحصیل در این کشور بایستی از شرایط و جزییات هزینه زندگی در مجارستان نیز اطلاعاتی کسب نمایید.

دانشگاه سگد مجارستان

دانشگاه سگد مجارستان در قرن شانزدهم و در سال 1951 میلادی توسط شاهزداده ترانسیلوانیا به تاسیس رسید. دوره های انگلیسی زبان در این دانشگاه وجود دارد که تعداد بالغ بر 1000 دانشجو را پوشش می دهد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه سگد به این ترتیب است:

شهریه به یورو (سالیانه)رشته
€16550پزشکی
€10000داروسازی
€17000دندانپزشکی
€6200دوره آماده ‌سازی (Foundation Year)

دانشگاه پچ مجارستان

دانشگاه پچ نیز از دانشگاه های داروسازی و پزشکی کشور مجارستان است که از سوی King Louie the Great در سال 1367 به تاسیس رسید. فعالیت های مختلفی در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی در این دانشگاه انجام می گیرد. از این رو به عنوان عالی ترین دانشگاه مجارستان شناخته شده است. دوره هایی که در این دانشگاه ارائه و تدریس می شوند عبارتند از: پزشکی عمومی، داندانپزشکی، فارماکولوژی، داروسازی و دوره های انگلیسی زبان در این دانشگاه نیز برای دانشجویان موجود است که در حال حاضر بیش از 250 دانشجو در هر سال در این دانشگاه مشغول تحصیل می شوند.

شرایط ورود برای تحصیل داروسازی در مجارستان

شرایط ورود برای تحصیل داروسازی در مجارستان

دانشجویانی که قصد تحصیل داروسازی در مجارستان را دارند، در وهله اول می بایست دوره پیراپزشکی یا دوره پری مدیکال را سپری نمایند که به مدت 8 الی 10 ماه می باشد که از ماه اکتبر آغاز می گردد. این دوره در کالج های خصوصی یا دانشگاه های معتبر ارائه می گردد. در نهایت در صورت اخذ نمرات قبولی در سطح بالا ، بایستی در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمایند. این آزمون به صورت جداگانه برای دانشجویان برگزار می گردد که دانشجو در صورت قبولی در آزمون می تواند وارد دانشگاه داروسازی شود.

دروس موجود در امتحان ورودی دانشگاه به شرح زیر می باشد:

دروس آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در مجارستان

مواد درسی ارائه شده در دوره های پری مدیکال شامل دروس زیر است:

  • زبان انگلیسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست شناسی
  • ریاضیات

شهریه تحصیل در داروسازی در مجارستان

همان طور که در بالا اشاره شد هزینه های تحصیل داروسازی در مجارستان بسیار پایین از سایر کشورهای اروپایی است. اما این هزینه ها به نوع دانشگاه انتخابی متفاوت بوده و متغیر است. لازم به ذکر است تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی هزینه های بالایی را در بر دارد که معادل مبلغ 20000€ (یورو) است. این در حالی است که سایر دوره های تحصیلی با دریافت شهریه های کمتری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که برابر با 4500€ (یورو) است. هزینه هایی به صورت جداگانه برای اموری مانند هزینه تقاضای پذیرش، ثبت نام و شرکت در آزمون وجود دارد که بین 100€ الی 150€ (یورو) را شامل می گردد. به طور کلی هزینه های تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه دبرسن مجارستان مبلغی معادل 6500€ (یورو) به صورت سالیانه است. دانشجو موظف است کلیه هزینه ها را پیش از آغاز ترم تحصیلی به دانشگاه پرداخت نماید.

تحصیل داروسازی در مجارستان با بورسیه دانشجویی

هدف از ارائه بورسیه های دانشجویی در مجارستان، کمک به افرادی است که بضاعت مالی کافی برای تحصیل داروسازی در مجارستان را ندارند. مجارستان بورسیه های فراوانی را به دانشجویان خارجی جهت ادامه تحصیل در رشته داروسازی ارائه می دهد. اغلب بورسیه های دانشجویی در مجارستان بسیار سخاوتمندانه هستند. این بورسیه ها هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی دانشجویان را در مجارستان پوشش می دهد. یکی از محبوب ترین بورسیه های دانشجویی در مجارستان، بورسیه اراسموس است. بورسیه تحصیلی اراسموس هزینه تحصیل در تمام مقاطع داروسازی را برای دانشجویان بین المللی پوشش می دهد. البته این بورسیه تحصیلی به دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا محدود می شود. مامویت اصلی بورسیه دانشجویی اراسموس کمک مالی به دانشجویان اروپایی از سراسر جهان می باشد.

در جدول زیر به تفصیل به بورسیه های دانشجویی مختلف جهت تحصیل داروسازی در مجارستان پرداخته ایم:

انواع بورسیه دانشجویی برای تحصیل داروسازی در مجارستانتوضیحات
بورسیه دانشجویی دیاسپورابودجه بورسیه دانشجویی دیاسپورا از سوی دولت مجارستان تامین می شود. البته لازم به ذکر است که دارندگان بورسیه دانشجویی دیاسپورا از پرداخت شهریه معاف هستند. دانشجویانی که دارای مشکلات مالی هستند نیز می توانند از طریق این بورسیه برای هزینه های زندگی خود درخواست دهند.
بورسیه دانشجویی ویزگرادبورسیه ویزگراد با همکاری مشترک بین دولت های جمهوری چک، اسلواکی، لهستان و مجارستان به دانشجویان اعطا می شود. که برای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های داروسازی مجارستان مورد استفاده قرار می گیرد.
بورسیه دانشجویی استیپندیومبورسیه دانشجویی استیپندیوم در سال 2012 راه اندازی شد. این بورسیه یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. دولت مجارستان این بورسیه را برای بین المللی کردن آموزش عالی مجارستان تامین می کند.

دامنه شغلی پس از تحصیل داروسازی در مجارستان

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن و ایالات متحده آمریکا، دامنه شغلی پس از تحصیل داروسازی در مجارستان بسیار گسترده تر است. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی یا حین تحصیل داروسازی در مجارستان می توانند، پس از ثبت نام به عنوان داروساز مشغول به کار شوند.

دانشجویان داروسازی پس از گذراندن دوره PHARM D می توانند در بخش های زیر مسغول به کار شوند:

دامنه شغلی پس از تحصیل داروسازی در مجارستان

البته لازم به ذکر است که داروسازان در مجارستان ثبت نام خود را هر 5 سال یکبار تمدید کنند. همچنین داروسازان دولتی و بیمارستانی موظفند هر 5 سال یکبار 250 امتیاز برای تمدید جمع آوری کنند. دانشجویان می توانند با شرکت در آموزش مداوم یا یادگیری مادام العمر به این مهم دست یابند.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان یکی از معیارهای اصلی انتخاب این کشور برای زندگی می باشد. درباره شرایط اقامت مجارستان نیز باید به طور کامل اطلاع داشته باشید. مخارج و هزینه های زندگی یک دانشجو در کشور مجارستان به صورت ماهیانه در حدود 450 الی 500€ (یورو) می باشد که شامل مواردی مانند خوراک، مسکن، رفت و آمد، خرید کتاب و سایر می گردد. به عنوان مثال هزینه مربوط به مسکن با توجه به منطقه اقامت مبلغی حدودا به مبلغ 60€ الی 220€ (یورو) در هر ماه است.

در نمودار زیر شاهد توزیع هزینه زندگی در کشور مجارستان خواهید بود:

توزیع هزینه های زندگی در مجارستان

هزینه های حمل و نقل نیز به صورت ماهیانه شامل 30€ (یورو) می گردد. امید است این مقاله برای شما مثمر ثمر واقع گردیده باشد. برای بررسی های بیشتر و دیگر اطلاعات تکمیلی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط بگیرید. تماس تلفنی رایگان و یا مشاوره به صورت حضوری برای شما عزیزان فراهم است.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل داروسازی در مجارستان

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل داروسازی در مجارستان در سال 2023 عبارتند از:

  • آیا مدرک داروسازی از کشور مجارستان دارای اعتبار است و طول مدت تحصیل چقدر است؟ بله، مدرک داروسازی از کشور مجارستان چه در کشورهای اروپایی و چه در ایران دارای اعتبار است. طول مدت تحصیل در رشته داروسازی در کشور مجارستان 5 در سال خواهد بود.
  • شرایط اخذ پذیرش رشته داروسازی از دانشگاه های مجارستان چیست؟ از جمله شرایط اخذ پذیرش رشته داروسازی از دانشگاه های مجارستان شامل داشتن تمکن مالی/ عدم سابقه کیفری/ تکمیل فرم درخواست/ ریز نمرات تحصیلی و سایر موارد می شود.
  • بهترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل داروسازی کدامند؟ بهترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل داروسازی دانشگاه سگد، دانشگاه دبرسن، دانشگاه سملیوس و دانشگاه پچ هستند.
  • هزینه تحصیل داروسازی در کشور مجارستان و هزینه زندگی برای دانشجویان به چه صورتی است؟ هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه های مختلف مجارستان متغیر است و می تواند بین 6000€ تا 9000€ (یورو) در سال باشد و هزینه زندگی برای دانشجویان رشته داروسازی در کشور مجارستان پایین تر از سایر کشورهای اروپایی است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *