مهاجرت سرمایه گذاری در آلمان

استارت آپ آلمان

استارت آپ آلمان

راه اندازی استارت آپ آلمان با توجه به قدرت اقتصادی و توسعه آن یکی از گزینه های برتر در جهان است. دولت آلمان از استارت آپ ها حمایت می کند. آلمان امروز به عنوان قطب صنعت در اروپا میزبان شرکت های مختلف نوپا شده است. دولت همچنین از استارت آپ های آلمان حمایت می کند و قوانین این کشور در راستای تشویق سرمایه گذاران و کارآفرینان است. امروز آلمان میزبان هزاران استارت آپ است که برخی از آنها در طی چند سال به درآمد میلیون $ (دلاری) می رسند.

استارت آپ در واقع یک شرکت جوان با ایده تجاری نوآورانه و مقیاس پذیر است که کمتر از 10 سال در بازار وجود دارد. شرکت های نوپا دیجیتالی در آلمان، دارای رشد سریع و پایدار هستند. در مقایسه با شرکت های تاسیس شده، آنها به دلیل فرآیندهای کوتاه تصمیم گیری قادر به انعطاف پذیری و سرعت در تغییر بازار هستند. در ادامه این مطلب بررسی استارت آپ آلمان را از زبان مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بشنوید.

اینفوگرافیک استارت آپ آلمان

بررسی استارت آپ آلمان

مدتی است که آلمان دارای یک اکوسیستم استارت آپی در حال رشد دارد. این مورد تعدادی از داستان های موفقیت جهانی از جمله SoundCloud ، Zalando ، Flixbus و HelloFresh را تولید کرده است. در سال گذشته، این کشور توسط NimbleFins در رتبه 1 استارت آپ های اروپا قرار گرفت. همچنین 100 استارت آپ برتر آلمان در سال گذشته در مجموع 11.1 میلیارد $ (دلار) بودجه دریافت کرده اند. طبق بانک توسعه دولتی KfW، تعداد مشاغل تازه تاسیس در آلمان در سال 2019 به 605000 رسیده است. در مقایسه با 2015، این تقریباً 15٪ افزایش نشان می دهد. فقط کمتر از یک سوم کل شرکت های نوپا به حوزه دیجیتال تعلق دارند. حتی اگر بسیاری از شرکت های جوان به شدت تحت تأثیر Covid-19 قرار گرفتند، بسیاری از کارآفرینان جوان امیدوارند که در طولانی مدت از فشار دیجیتالی شدن ناشی از همه گیری سود ببرند.

در نمودار زیر می توانید توزیع استارت آپ های آلمان در بخش های مختلف را مشاهده کنید:

توزیع استارت آپ های آلمان در بخش های مختلف

با توجه به محصولات شرکت های نوپا، راه حل های تجارت به کسب و کار بیشترین سهم از فروش را به خود اختصاص داده اند و به دنبال آن محصولات برای مشتریان خصوصی هستند. روابط تجاری با مقامات دولتی تقریباً کمتر از 4% از کل فروش شرکت های نوپای آلمان را تشکیل می دهد.

امتیازات ایجاد استارت آپ آلمان

همواره دولت آلمان از کارآفرینان و شرکت های نوپا حمایت کرده است و در آینده نیز این کار را می کند. دولت آلمان با حمایت اقتصادی قابل توجهی که در طول بحران نشان داده است، قصد خود را برای ادامه رشد اکوسیستم راه اندازی خود در آینده نشان داده است. در حین قرنطینه، دولت یک بسته کمک دولتی 2 میلیارد € (یورویی) برای زنده نگه داشتن استارت آپ های دشوار معرفی کرد. همچنین 100% تضمین وام برای همه تا سقف حداکثر $540000 (دلار) برای مشاغل کوچک با کمتر از 50 کارمند و $868،000 (دلار) برای مشاغل بزرگتر ارائه شده است. از جمله دیگر امتیازات استارت آپ در آلمان:

ردیفشرح
1حمایت دولت آلمان
2امکان برداشت سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها
3اخذ ویزای استارت آپ و اقامت آلمان
4کسر مالیات و یا معافیت مالیاتی برای شرکت های کوچک استارت آپی

ویزای استارت آپ آلمان برای ایرانیان

در آلمان افرادی که ایده های تجاری خوبی دارند مورد تقاضا هستند. برای راه اندازی استارت آپ آلمان، شما نیاز به اجازه اقامت به منظور اشتغال شخصی (Aufenthaltserlaubnis zur Ausübung einer selbständigen Tätigkeit) دارید. اگر قبلاً در آلمان بوده اید و اجازه اقامت برای مقصود دیگری یا ویزایی را دارید که صریحاً به منظور خود اشتغالی اعطا شده است و اگر قبلاً کار خود را برنامه ریزی کرده اید و طرح تجاری خود را نوشته اید، شما می توانید برای اجازه کار در آلمان برای ایرانیان به منظور ایجاد استارت آپ درخواست کنید. قبل از اقدام، باید از نمایندگی مربوطه آلمان در مورد اسناد مورد نیاز خود سوال کنید. همچنین می توانید در اتاق های بازرگانی آلمان و انجمن های بازرگانی آلمان در خارج از کشور مشاوره بگیرید.

در هر صورت هموطنان ایرانی برای دریافت این ویزا نیاز به موارد زیر دارند:

  • ارائه طرح تجاری
  • داشتن منبع مالی حداقل 25000€ (یورو)
  • گواهی نداشتن سابقه کیفری
  • آشنایی به زبان آلمانی در حد ابتدایی
  • ایجاد فرصت شغلی برای حداقل 5 نفر
  • سایر مدارک مانند تراز نامه مالی، گذرنامه و غیره

فناوری در استارت آپ آلمان

فناوری در استارت آپ آلمان

آلمان با داشتن بیشترین جمعیت در اروپا و اقتصاد متنوع، قطب اصلی شرکت های نوپا و فناوری در اروپا است. آلمان از نظر فناوری بسیار توسعه یافته است و یک پایگاه عالی برای حمایت از استارت آپ ها برای توسعه ملی و بین المللی خود فراهم می کنند. در بسیاری از صنایع و مشاغل شرکت کرده، بسیاری از این شرکت های نوپا از طریق نرم افزار یا پلتفرم مبتنی بر ابر فعالیت می کنند. اگرچه اکثریت این شرکت های نوپا از طریق فناوری فعالیت می کنند، بسیاری از این شرکتها در بخش مالی نیز شرکت دارند. با این حال، از تجارت الکترونیکی گرفته تا برنامه های کاربردی صنعتی، از حمل و نقل تا هوش مصنوعی، بسیاری از استارت آپ های آلمانی همچنین درگیر استفاده از فناوری در گستره وسیعی از صنایع هستند.

بسیاری از این شرکت ها در آلمان و خارج از کشور شناخته شده اند و با محصولات و خدمات خود به سود زیادی می رسند. برخی دیگر به همان اندازه در بین عموم مردم مشهور نیستند، زیرا این شرکت های نوپا بر روی تجارت خاصی تمرکز کرده و مشکلات مربوط به مشاغل خاص را بر عهده دارند. علاوه بر این، شرکت های نوپا غالباً در برابر یکدیگر خصوصاً در زمینه خدمات مالی و فناوری بسیار رقابت می کنند. با این وجود، تعدادی از استارت آپ های مطرح آلمانی قبلاً این مانع را رد کرده و به وضعیت ثابتی رسیده اند، ارزش بیش از یک میلیارد $ (دلار) دارند.

استارت آپ فناوری در برلین و شهرهای آلمان

برلین و مونیخ 2 قطب اصلی فناوری در آلمان هستند و فرصت های فراوانی را برای ایجاد استارت آپ فناوری در این کشور فراهم می کنند. پایتخت برلین همچنان مرکز اکوسیستم استارت آپ آلمان است. بین %60 تا %75 از سرمایه های خطر پذیر سرمایه گذاری شده در آلمان در شرکت های نوپایی واقع در برلین سرمایه گذاری می شود. از زمان هزاره، بخش دیجیتال به طور خاص، با شرکت های تجارت الکترونیکی و راه حل های نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) به طور قابل توجهی به اقتصاد برلین کمک کرده است. پایتخت آلمان بیش از هر چیز با ارتباط خوب خود با بخش دولتی و ایجاد همکاری و رویدادهای شبکه امتیازاتی کسب می کند. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند دویچه تلکام مزایای موقعیت مکانی را تشخیص داده و آزمایشگاه ها و مراکز شرکتی را تأسیس می کنند.

  • البته علاوه بر این 2 شهر که از بهترین شهرهای آلمان هستند، 12 هاب دیجیتال کوچکتر اما شکوفا در سراسر کشور ظاهر شده اند.
  • از اشتوتگارت متمرکز بر صنایع آینده گرفته تا هامبورگ با مرکز لجستیک
  • هر مرکز با توجه به منابع محلی و استعدادهای تخصصی خود، در یک بخش خاص از فناوری تخصص دارد.
  • مهمترین مزیت اینجا این است که برای تهیه آن نیازی به حضور در برلین یا مونیخ نیستید.
  • بسته به صنعت شما، شهرهای کوچکتر مانند لایپزیگ یا دورتموند با اجاره کمتر، دسترسی به استعدادهای ویژه و موسسات تحقیقاتی می توانند گزینه بهتری باشند.

مشارکت بین المللی در شرکت های نوپای آلمان

در مجموع می توان گفت که تقریباً %85 فروش شرکت های نوپای آلمانی در بازار داخلی انجام می شود. شرکت های جوانی که علاوه بر این در مقیاس جهانی فعالیت می کنند، تمرکز خود را عمدتا بر تجارت اروپایی دارند. اگر به شرکت های نوپای بزرگتر نگاه کنید، می بینید که سهم فروش در خارج از کشور در مقایسه با شرکت های نوپای کوچکتر بیشتر است. با این حال، در مورد کارمندان آنها، 96% از کل شرکت های نوپای آلمانی با بیش از 20 کارمند دارای یک کارمند بین المللی هستند. علاوه بر این، 39% از این شرکت ها افرادی خارج از اروپا را استخدام می کنند.

شرکت های نوپا ترکیب بین المللی و مبادلات بین مرزی هستند. بنابراین، زبان انگلیسی، زبان مشترک در بسیاری از استارتاپ ها است. به خصوص استارت آپ های مبتنی بر فناوری قادر به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی یا بلاکچین نیستند، به عنوان مثال، بدون متخصصان خارج از کشور، زیرا این کشور سالهاست که متخصص فناوری اطلاعات ندارد. در نتیجه، شرکت های نوپای آلمانی برای جذب توسعه دهندگان خارجی حقوق بالایی و مزایای مختلفی را ارائه می دهند. امروزه، تقریباً 50% از کل توسعه دهندگانی که در صحنه استارت آپ فعالیت می کنند، غیر آلمانی هستند. لذا این بخش در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان می باشد.

نمودار زیر رتبه آلمان در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کند:

رتبه آلمان در عوامل مهم شروع تجارت

کارآفرینی های برتر در آلمان

همانطور که گفته شد آلمان میزبان بسیاری از شرکت های مختلف و استارت آپ ها به خصوص در بخش فناوری هستند. در جدول زیر برخی از برترین استارت آپ ها در آلمان معرفی شده اند:

استارت آپشرح
Research gateResearchGate یک سایت شبکه اجتماعی دانشگاهی است. می توانید با محققان سراسر جهان در تماس باشید، سوال بپرسید و آمار مورد نیاز خود را بدست آورید.
Adjustیک شرکت تجزیه و تحلیل موبایل هوشمند است. این پلتفرم محصولات اتوماسیون بازاریابی، راه حل های جلوگیری از تقلب، اندازه گیری و امنیت سایبری را ارائه می دهد.
Ecosia.orgEcosia.org یک سازمان غیرانتفاعی و موتور جستجو است. آنها 80٪ از سود حاصل از تبلیغات جستجوی خود را به برنامه هایی می دهند که در بورکینو فاسو، اندونزی، ماداگاسکار و پرو درخت می کارند.
Wandelbotsیک پلتفرم فناوری است و نرم افزاری را راه اندازی کرده است که به غیر برنامه نویسان امکان می دهد ربات های صنعتی را برای انجام دقیق تر، ارزان تر و سریعتر کارها آموزش دهند. نرم افزار Wandelbots حرکت انسان برای کنترل روبات های صنعتی با حسگرهای متصل به لباس را ردیابی می کند.

جهت ثبت شرکت در آلمان و سرمایه گذاری در این کشور می توانید از مشاورین و وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت بگیرید.

در باب استارت آپ آلمان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب استارت آپ المان می باشیم:

  • مزایا ایجاد استارت آپ آلمان چیست؟ حمایت دولت/ امکان برداشت های سرمایه از صندوق های دولتی/ اخذ اقامت/ کسر مالیات
  • شرایط ویزای استارت آپ آلمان چیست؟ طرح توجیهی/ حداقل سرمایه 250000€ (یورو)/ عدم سابقه کیفری/ آشنایی با زبان آلمانی/ فرصت شغلی برای 5 نفر/
  • استارت آپ های برتر در آلمان کدام اند؟ Research gate/ Adjust/ Ecosia.org/ Wandelbots
  • بهترین قطب های فناوری در آلمان برای ایجاد استارت آپ چیست؟ برلین و مونیخ
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *