مهاجرت به کشور ایتالیا

اقامت در ایتالیا

اقامت در ایتالیا

با مهاجرت از طرق مختلف به ایتالیا، می توان اقامت در ایتالیا را اخذ نمود. اقامت بیشتر از 3 ماه در این کشور مستلزم اخذ ویزای بلند مدت است. اقامت این کشور از 3 راه تحصیل، کار قانونی و سرمایه گذاری به دست می آید. این مقاله به قلم کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به تحریر در آمده است. اقامت در این کشور سوالاتی را در ذهن متقاضی به وجود می آورد. این سوالات به شرح زیر می باشد:

  • آیا پس از تحصیل در این کشور می توانید اقامت این کشور را دریافت کنید؟
  • اقامت در ایتالیا از طریق سرمایه گذاری چگونه است؟
  • پس از چند سال کار در این کشور اقامت دائم این کشور اعطا می شود؟

بهترین راه اخذ اقامت و شهروندی در ایتالیا

برای اخذ اقامت در این کشور روش های متفاوتی وجود دارد. هر کدام از این روش ها به زمان و مدارک خاص خود احتیاج دارند. مهاجرت و اخذ اقامت این کشور از راه هایی مثل مهاجرت از طریق کار، مهاجرت از طریق خود اشتغالی، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق بازنشستگی و از طریق ازدواج صورت می‌گیرد.

در جدول زیر انواع ویزاهای مهاجرتی این کشور با توجه به روند زمان اخذ ویزا شرح داده شده است:

انواع مهاجرتطول پروسهسختی مهاجرت
مهاجرت از طریق کارچندین ماهکم
مهاجرت از طریق خوداشتغالیچندین ماهکم
مهاجرت از طریق سرمایه گذاریبیش از 1 سالپیچیده
مهاجرت از طریق بازنشستگیچندین ماهکم
مهاجرت از طریق ازدواجچند هفتهکم

اقامت در ایتالیا پس از تحصیل

دانشجویان بین المللی پس از به پایان رسیدن اقامت کوتاه مدت و دوره تحصیلی خود در این کشور می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. پس از فارغ التحصیلی، متقاضی می باید برای اقامت دائم این کشور درخواست دهد. به طور کلی از پایان دوره تحصیلی متقاضی می تواند به اداره مهاجرت مراجعه کند، و جهت تمدید یا تغییر ویزای خود به ویزای تحصیلی در مقاطع بالاتر یا ویزای کاری اقدام کند. متقاضی تنها پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد و دکترا مجاز به اقامت در این کشور هستند. این برنامه در ایتالیا به عنوان Permesso di Soggiorno یا همان اقامت دائم شناخته شده است. چنانچه متقاضی نتواند پس از تحصیل در این کشور کار پیدا کند، با این برنامه مجاز به اقامت 6 تا 12 ماه در این کشور می باشد، در غیر این صورت به کشور خود بازگردانده می شود.

اقامت در ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

برای اخذ اقامت در این کشور از طریق برنامه سرمایه گذاری برای افراد خارجی است، که معمولا این برنامه ها به نام ویزای طلایی ایتالیا و کسب شهروندی از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا نامگذاری شده است. برنامه اصلی سرمایه گذاری Start up (ویزای طلایی ایتالیا) نام دارد. گزینه های دیگر برای سرمایه گذاری در این کشور ویزای کار آفرینی و خود اشتغالی می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت و تابعیت در ایتالیا به شرح زیر است:

  • متقاضی حداقل سن قانونی 18 سال را داشته باشد.
  • ارائه عدم سابقه کیفری
  • حداقل سرمایه گذاری در1 شرکت نوپا به ارزش 500€ میلیون (یورو)
  • حداقل سرمایه ‌گذاری در 1 شرکت ایتالیایی دولتی به ارزش 1€ میلیون (یورو)
  • خرید اوراق قرضه دولت ایتالیا به ارزش 2€ میلیون (یورو)

بررسی اقامت در ایتالیا از طریق کار

تعداد مهاجرانی که از سال های گذشته تا کنون از طریق کار به این کشور مهاجرت کرده اند رو به افزایش بوده است. ضمن کار در این کشور می باید یک قرارداد رسمی و ویزای اجازه کار از کارفرما کسب کرده باشید. اجازه کار در این کشور انواع متفاوتی دارد. بیشتر پروانه های کاری در این کشور برای مدت3 ماه صادر می شود و این اجازه کار قابل تمدید می باشد. هم چنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مهاجرت به ایتالیا از طریق کار را از طریق لینک مربوطه در سایت مرجع ما مطالعه فرمائید.

در این بخش انواع اجازه کار مورد بررسی قرار می گیرد:

پارامترشرح
پروانه کار برای کارگرانتوسط مقامات بر اساس سهمیه صادر می شود.
مجوز کار کارمندانبرای کارمندان خودمختار که دارای حرفه خاص می باشند.
مجوز کار کارمندانبرای کارمندان منصوب شده که تا زمان خاصی در یک شرکت ایتالیایی مشغول به فعالیت هستند.

بررسی اقامت در ایتالیا از طریق کار

ازدواج در ایتالیا

اگر متقاضی با یک فرد مقیم ایتالیا ازدواج کند، می تواند بدون هیچ محدودیتی به این کشور مهاجرت کند و برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهد. برای این نوع مهاجرت می باید در پرونده خود مدارک و اسناد معتبر و قابل استناد مبنی بر قانونی بودن ازدواج شما وجود داشته باشد. ازدواج صوری در این کشور جز راه های مهاجرت به این کشور محسوب نمی شود. اگر اقامت از ازدواج در این کشور به صورت قانونی و با مدارک مستند انجام شود ،طول زمان این پروسه و اعطای اقامت این کشور به متقاضی در طول چند هفته انجام می شود. در این باب می توانید مقاله مهاجرت قاچاقی به ایتالیا را از طریق لینک مربوط در سایت ما بررسی فرمائید.

شهروندی ایتالیا

در ابتدا از طریق برنامه های متفاوت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره اقامت موقت این کشور به متقاضی داده می شود. پس از5 سال زندگی مداوم در این کشور اقامت دائم اعطا می شود. برای اخذ اقامت دائم این کشور می باید مدارک معتبری را ارائه دهید.

این مدارک عبارت است از:

  • 4 قطعه عکس به اندازه عکس گذرنامه
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه مدارک معتبر که علت ورود شما به این کشور را نشان دهد مانند ویزای کاری، ویزای تحصیلی
  • ارائه بیمه نامه معتبر

پس از اخذ اقامت دائم این کشور می توانید برای اخذ شهروندی کشور اقدام کنید. شهروندان خارجی پس از مدت 10سال زندگی در این کشور تابعیت اعطا می شود. برای شهروندان اروپایی مدت زمان اخذ تابعیت متفاوت است. شهروندان اروپایی پس از4 سال زندگی در این کشور از حقوق شهروندی برخوردار می شوند.

اخذ اقامت دائم و شهروندی در این کشور به این شکل می باشد:

اقامت دائم و شهروندی در ایتالیا

مزایای اخذ اقامت در ایتالیا

با اخذ اقامت این کشور به عنوان یک شهروند ایتالیایی از مزایای ویژه ای برخوردار می شوید. این مزایا زوایای مختلف تحصیلی، کاری، درمان و بهداشت، فعالیت های اجتماعی و شغلی را در بر می گیرد. از حقوق اقتصادی و شهروندی مانند اجازه تولد فرزند و بیمه خانوادگی بهره مند می شوید. اگر در این کشور صاحب فرزند شوند، می توانید برای فرزند خود پاسپورت این کشور را اخذ کنید.با اخذ حق شهروندی و کار در این کشور می توانید به27 کشور عضو اتحادیه شنگن مهاجرت کاری داشته باشید. در این کشور تابعیت مضاعف برای متقاصیانی که می خواهند با حفظ تابعیت اول خود، تابعیت دیگری هم داشته باشند،امکان پذیر است.

در مقاله فوق اقامت در ایتالیا را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دادیم. برای اخذ اقامت این کشور را های گوناگونی وجود دارد و از طریق مراحل قانونی می توان اقامت این کشور را کسب کرد. این مقاله توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما به صورت حضوری یا تلفنی در ارتباط باشید. در خصوص مطالعه بیشتر می توانید مقاله هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا را از طریق لینک مربوط در سایت مرجع ما بررسی فرمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *