مهاجرت تحصیلی ارمنستان

کار ضمن تحصیل در ارمنستان

کار ضمن تحصیل در ارمنستان

سالانه بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل به کشور ارمنستان می آیند. امکان کار ضمن تحصیل در ارمنستان برای دانشجویان بین المللی فراهم است. تعداد ساعت کاری ضمن تحصیل، در اکثر دانشگاه های جهان بسته به مقطع تحصیلی متفاوت می باشد، و معمول به صورت پاره وقت و تمام وقت در تعطیلات می باشد. عموماً دانشگاه ها اجازه کار در داخل محوطه دانشگاه را به همه دانشجویان خود می دهند اما دانشگاه های برخی کشورها در زمینه کار ضمن تحصیل در خارج از کمپ دانشگاه سخت گیرانه عمل می کنند.

بسیاری از برنامه های دانشگاهی در سراسر جهان به دانشجویان این امکان را می دهند که به طور پاره وقت بسته به مقطع تحصیلی 20 ساعت در هفته کار کنند و این برای کشور ارمنستان نیز صدق می کند. شرایط کار دانشجویی در کشور ارمنستان دشوار نمی باشد و دانشجویان می توانند با اشتغال حین تحصیل کمک هزینه ای برای مخارج ماهانه خود داشته باشند. در این مقاله که توسط کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین شده است سعی بر آن است که علاوه بر شرایط کار ضمن تحصیل به مواردی چون هزینه های زندگی و تحصیلی در این کشور بپردازیم.

درباره کشور ارمنستان

ارمنستان، کشوری است در خاورمیانه که پایتخت آن ایروان می باشد. مساحت این کشور 29743 کیلومتر مربع است (حدوداً معادل مساحت کشور بلژیک). این کشور در جنوب رشته کوه بزرگ قفقاز و در حاشیه شمال غربی آسیا قرار دارد. ارمنستان از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان و از جنوب شرقی با ایران هم مرز است. برای ورود به این کشور اخذ ویزا برای ایرانیان ضروری نمی باشد و ایرانیان می توانند با پاسپورت خود به مدت 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشند. زبان رسمی این کشور ارمنی است ولی افرادی در این کشور هستند که به زبان روسی حرف می زنند.

بررسی کار ضمن تحصیل در ارمنستان

به طور میانگین دانشجویانی که قصد کار در ارمنستان ضمن تحصیل را دارند به ازای هر ساعت کاری بسته به نوع شغل بین 7$ تا 9$ (دلار آمریکا) دریافت خواهند کرد. دانشجویان بین المللی به جز تعطیلات معمول نمی توانند بیشتر از 30 تا 35 ساعت در هفته کار کنند اما در تعطیلات تابستانی و آخر هفته ها اجاره 40 ساعت کار در هفته نیز وجود دارد. عموماً درآمدهای حاصل از کارهای پاره وقت هزینه شهریه دانشگاه ها را پوشش نمی دهد ولی با این وجود کمک هزینه ای در جهت تأمین هزینه های زندگی ماهانه دانشجو خواهد بود.

به غیر از دریافت دستمزد ماهانه مزایای دیگر تحصیل ضمن کار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • تقویت روابط اجتماعی
  • آشنایی با افراد جدید
  • تقویت زبان ارمنی و آشنایی با لهجه های مختلف این زبان
  • داشتن سابقه کاری

پیدا کردن کار ضمن تحصیل در ارمنستان

پیدا کردن کار ضمن تحصیل در ارمنستان

دانشجویان می توانند فرصت ‌های شغلی پاره وقت را در محل کمپ کالج ها و دانشگاه های خود جستجو کنند. گزینه هایی از قبیل کار در کافه تریا، کتابخانه یا پشتیبانی بخش اداری از جمله فعالیت هایی در زمینه کار در محوطه دانشگاه می باشد. همچنین می توانید از فرصت های شغلی پاره وقت در خارج از دانشگاه استفاده کنید. فرصت های شغلی متفاوتی نظیر کار در یک پارک تفریحی، فروشگاه مواد غذایی، بازار، نمایشگاه، رستوران ها، پمپ بنزین ها و غیره وجود دارد. افراد می توانند از طریق آگهی های روزنامه های محلی، وب سایت ها یا مؤسسات کاریابی در ارمنستان فرصت های شغلی متفاوتی را خارج از کمپ دانشگاه پیدا کنند.

همچنین بهتر است برای کارهایی که به محل اقامت خود نزدیک تر است درخواست خود را ارسال نمایند. در برخی رشته ها در مقاطع بالاتر از کارشناسی واحدهای کارآموزی وجود دارد که به دانشجو مبلغی تعلق می گیرد، بنابراین، دانشجویان همچنین می توانند از طریق کارآموزی کسب درآمد کرده و همزمان به ادامه تحصیل خود بپردازند. اشتغال به کار حتی به صورت پاره وقت موجب تقویت رزومه کاری (CV) شما و موجب تسهیل فرایند شرایط کار بعد از فارغ التحصیلی در ارمنستان می شود.

تامین شهریه دانشگاه با کار حین تحصیل در ارمنستان

همان طور که گفته شد اگر دانشجو مشغول به کار پاره وقت باشد به طور میانگین می تواند 450$ (دلار آمریکا) در ماه به دست آورد که این مبلغ در سال به 5400$ (دلار آمریکا) می رسد که کمک هزینه بسیار مناسبی برای تحصیل در این کشور است. اکثر دانشگاه های ارمستان در پایتخت آن یعنی شهر ایروان واقع شده اند. در سال 2023 دو دانشگاه American University of Armenia (دانشگاه آمریکایی ارمنستان) و Yerevan State University (دانشگاه دولتی ایروان) جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.

در جدول زیر میانگین شهریه سالانه رشته های مختلف در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه American Univercity Of Armenia (دانشگاه آمریکایی ارمنستان) آورده شده است:

مقطعدورهرشتهشهریه سالانه به $ (دلار)
کارشناسی4 سالبیزینس8746
کارشناسی4 سالعلوم محاسباتی7752
کارشناسی4 سالزبان و ارتباطات7752
کارشناسی ارشد2 سالحقوق7534
کارشناسی ارشد2 سال و 4 ماهبیزینس4131
کارشناسی ارشد2 سالعلوم کامپیوتر و IT7430
کارشناسی ارشد2 سالعلوم سیاسی و امور بین الملل5411
کارشناسی ارشد2 سالمهندسی صنایع7527

هزینه زندگی و میانگین درآمد در ارمنستان

در سال 2023 میانگین حقوق در ارمنستان 1708$ (دلار آمریکا) در ماه می باشد، حداقل حقوق ماهیانه 406.905$(دلار آمریکا) و حداکثر حقوق ماهیانه در این کشور 7183$ (دلار آمریکا) در ماه می باشد. شاخص کیفیت زندگی در پایتخت ایران، تهران 48.10 و در پایتخت ارمنستان، ایروان 116.51 است. بنابراین مهاجرت به ارمنستان با ارائه سطح کیفیت زندگی بالاتر موجب رفاه بیشتر می شود. هزینه های ماهانه زندگی در ارمنستان به طور میانگین 15.06% کمتر و هزینه های ماهانه اجاره خانه در این کشور 35.95% کمتر از ایران است. هزینه زندگی در ارمستان بدون اجاره خانه به طور متوسط 1611$ (دلار آمریکا) می باشد.

جدول زیر به مقایسه اقلام و اجاره ماهانه بین تهران و ایروان پرداخته است:

اقلام و اجاره خانهتهرانایروان
اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر636.76$ (دلار آمریکا) در ماه365.64$ (دلار آمریکا) در ماه
اجاره آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر434$ (دلار آمریکا) در ماه196.79$ (دلار آمریکا) در ماه
برنج1 کیلو برنج 2.95$ (دلار آمریکا)1 کیلو برنج 1.44$ (دلار آمریکا)
گوشت1 کیلو گوشت 14.37$ (دلار آمریکا)1 کیلو گوشت 14.37$ (دلار آمریکا)
فیله مرغ1 کیلو فیله مرغ 3.40$ (دلار آمریکا)1 کیلو فیله مرغ 3.40$ (دلار آمریکا)
تخم مرغبسته 12 تایی 1.77$ (دلار آمریکا)بسته 12 تایی 1.56$ (دلار آمریکا)

نمودار زیر درصد هزینه های ماهانه برای موارد مختلف در ارمنستان در سال 2023 را نشان می دهد:

هزینه های ماهانه برای موارد مختلف در ارمنستان

با توجه به اینکه هزینه زندگی در ارمنستان کمتر از کشور ایران و هزینه های تحصیلی در این کشور به نسبت سایر کشورهای دیگر بالا نیست، مهاجرت به ارمنستان می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت باشد. دقت داشته باشید که پس از اتمام تحصیل در صورتی که قصد ادامه اقامت از طریق کار را دارید باید ویزا کار ارمنستان را اخذ کنید.. چنانچه شما عزیزان علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت و تحصیل در ارمنستان هستید می توانید با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *