مهاجرت به کشور ایرلند

کار در ایرلند برای پناهندگان

کار در ایرلند برای پناهندگان

علاوه بر سختی های پناهندگی و دردسرهای مربوط به پناهندگی یکی دیگر از چالش های پناهندگی در ایرلند، کار در ایرلند برای پناهندگان است. ایرلند به طور کلی یکی از کشورهایی است که پناهندگان بسیار کمی را می پذیرد و پناهنده شدن در این کشور کار سختی است. اما آنهایی که پناهنده می شوند نیز با چالش یافتن کار مناسب و ورود به بازار کار ایرلند همراه هستند. افرادی که پناهندگی می گیرند در ایرلند همانند سایر افراد مجاز به انجام کار هستند اما به دلیل نداشتن مدارک لازم سابقه کاری، تحصیلی و عدم تسلط به زبان انگلیسی این پناهندگان برای زندگی و کار در ایرلند دچار مشکل می شوند.

برای بررسی بیشتر موضوع کار در ایرلند برای پناهندگان همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مطالب را تهیه کرده اند. لازم به ذکر است که این موسسه هیچ خدماتی را در قبال پناهندگی انجام نمی دهد.

پناهندگی در ایرلند

اصطلاحات پناهجو و پناهنده اغلب اشتباه گرفته می شود: پناهجو کسی است که ادعا می کند، پناهنده است، اما هنوز ادعای وی توسط مقامات کشوری که در آن درخواست می کنند، ارزیابی نشده است. پناهندگان برنامه ادعاهای خود را در اردوگاه های پناهندگان خارج ارزیابی می کنند و تحت برنامه های خاص اسکان مجدد به کشورها آورده می شوند. ایرلند طی چند سال گذشته چندین گروه از جمله سودانی، روهینگیا، سومالیایی و اخیرا سوری ها را به کشور منتقل کرده است.

در جدول زیر به خوبی تفاوت پناهنده و پناهجو توصیف شده است:

پارامترشرح
پناهندهپناهنده کسی است که مجبور شده است کشور مبدا خود را به دلیل ترس از آزار و شکنجه به دلایلی از جمله نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی ترک کند. ایرلند یکی از امضاکنندگان کنوانسیون 1951 سازمان ملل در مورد وضعیت پناهندگان است، که آنها را ملزم می کند از افرادی که به دلایل بالا از کشور خود فرار می کنند محافظت کند. پناهندگان حق دارند برای اتحاد مجدد خانواده درخواست کنند تا اعضای اصلی خانواده خود را به ایرلند بیاورند.
پناهجوپناهجو شخصی است که در خارج از کشور مبدا خود به عنوان پناهنده تحت حمایت قرار می گیرد و منتظر تعیین وضعیت خود است. در صورت اعطای وضعیت پناهندگی، فرد دیگر پناهجو نیست. در ایرلند، روند پناهندگی یک سیستم حقوقی است که تصمیم می گیرد چه کسی صلاحیت پناهندگی را دارد و چه کسی حق اقامت در ایرلند و تحت حمایت آن را دارد. ممکن است از سایر افرادی که واجد شرایط پناهندگی نیستند، حمایت فرعی دریافت شود. کسانی که قضاوت می شوند پناهنده نیستند می توانند به کشور خود بازگردانده شوند.

شرایط کار در ایرلند برای پناهندگان

پس از اعطای وضعیت پناهندگی در ایرلند، یک پناهنده می تواند به طور نامحدود در ایرلند بماند و از حقوق و مسئولیت های مشابه حقوق شهروندان ایرلند برخوردار شود لذا شرایط کار در ایرلند برای پناهندگان مشابه سایرین است. پناهندگان همچنین حق دارند برای پیوند مجدد خانواده در ایرلند با اعضای فامیل خانواده (همسر و فرزند زیر 18 سال) که ممکن است در کشورهای مختلف باشند، درخواست دهند. یک پناهنده حق دارد که تابعیت ایرلند را درخواست کند که 3 سال از تاریخ درخواست پناهندگی خود در ایرلند اقامت داشته باشد. یک پناهنده می تواند برای یک سند سفر درخواست کند که به پناهندگان اجازه می دهد بدون ویزای ورود مجدد به ایرلند سفر و بازگشت کنند. با این حال، مدارک سفر در برخی کشورها پذیرفته نیست. افرادی که دارای حمایت های فرعی هستند از حقوق یکسان شهروند ایرلندی برخوردار می شوند.

در نمودار زیر وضعیت بیکاری در ایرلند در سال های اخیر نمایان است:

نرخ بیکاری در ایرلند

درآمد کار در ایرلند برای پناهندگان

پناهجویان به طور کلی در مراکز اقامتی مستقر در سراسر کشور ایرلند زندگی می کنند، به این معنی که محل اقامت و غذا برای آنها فراهم می شود، اما آنها با حریم خصوصی و استقلال کمی برخوردار هستند. اخیراً، پناهجویان در حالی که منتظر محل در یک مرکز اسکان ثابت هستند، در مراکز اسکان اضطراری اسکان داده می شوند. پناهجویان به ازای هر بزرگسال هر هفته 21.60€ (یورو) و به ازای هر کودک 21.60€ (یورو) برای تهیه وسایل ضروری مانند لوازم بهداشتی، لباس، تماس تلفنی و سفرهای محلی دریافت می کنند.

پناهجویانی که 9 ماه در کشور هستند و هنوز در مراحل درخواست هستند، مجاز به کار هستند. پناهجویان حق دریافت کارت پزشکی و خدمات پزشکی را دارند. پناهجویان بزرگسال نمی توانند از دوره های آموزشی سطح سوم دولتی رایگان استفاده کنند اما تعدادی از فضاهای تحت حمایت در دسترس هستند. پناهجویان مجاز به ترک موقت کشور در حالی که هنوز در پناهندگی هستند، مرخصی برای ماندن یا روند حفاظت فرعی نیستند.

متقاضیان پناهندگی در ایرلند

تعداد افراد متقاضی پناهندگی در ایرلند از سال 2002 (زمانی که 11.634 نفر درخواست پناهندگی داده اند) در حال کاهش است. در سال 2013 به 946 برنامه کاهش یافته است. از سال 2016 برنامه های کاربردی به طور متوسط ​​حدود 3000 در سال است. کارایی سیستم پناهندگی ایرلند کلیدی است. در ایرلند چندین سال طول می کشد تا درباره وضعیت پناهندگی تصمیم گیری شود. در حال حاضر 6500 نفر در مراکز تامین مستقیم و اسکان اضطراری مشغول به کار هستند و تقریبا 1500 نفر در بیش از 3 سال در مراکز تأمین مستقیم حضور داشته اند. چند صد نفر از ساکنان مراکز وضعیت پناهندگی دارند اما به دلیل بحران مسکن نمی توانند محل اقامت خود را پیدا کنند.

کار در ایرلند برای پناهندگان جوان

کودکان با والدین یا مادرانشان معمولا در مراکز تهیه مستقیم اسکان داده می شوند. تقریبا 1700 نفر از 6500 ساکن مرکز تأمین مستقیم زیر 18 سال هستند. اگر کودکی زیر 18 سال بدون پدر و مادر و سرپرست به ایرلند برسد و پناهندگی بخواهد، او را کودک متقاضی پناهندگی می نامند. این کودکان تحت مراقبت HSE قرار دارند و می توانند تا زمان تکمیل گواهینامه در مدرسه تحصیل کنند. آنها یک مددکار اجتماعی به خود اختصاص خواهند داد. آنها معمولاً در خانه های نگهداری از خانواده در سراسر کشور قرار می گیرند. آنها مجاز به تحصیل رایگان دولتی بعد از دوره متوسطه نیستند اما می توانند برای مکان های تحت حمایت مالی درخواست دهند. هنگامی که آنها 18 ساله شدند، آنها با سایر پناهجویان بالغ به مراکز مستقیم تأمین یا اورژانس منتقل می شوند. پناهجویان و یا پناهندگان زیر 18 سال مجاز به کار در ایرلند نیستند.

کار در ایرلند برای پناهندگان جوان

وضعیت کار پناهجویان در ایرلند

پناهجویان در جمهوری ایرلند می توانند کار کنند در حالی که درخواست پناهندگی آنها مورد بررسی قرار می گیرد. این طرح در اختیار پناهجویانی قرار خواهد گرفت که بیش از 9 ماه در اولین درخواست پناهندگی خود منتظرند. پناهجویان واجد شرایط کار با An Garda Síochána (پلیس ایرلند)، نیروهای دفاعی یا خدمات اجتماعی نخواهند بود. با این وجود، هیچ گونه هزینه یا محدودیت درآمد طبق این طرح یا محدودیت در مشاغل موقت یا دائمی وجود نخواهد داشت.

وزیر دادگستری ایرلند اعلام کرده است که یک دوره انتقال 12 هفته ای اعمال می شود که در آن پناهجویان همچنان اجازه دسترسی به پرداخت های رفاهی را خواهند داشت. لذا هنگامی كه آنها عضوی از سیستم باشند، زمانی كه حقوق و دستمزد خود را پرداخت می كنند، مانند هر كارگر دیگر این فرصت را خواهند داشت كه از سیستم رفاه اجتماعی ما بهره مند شوند اما به ترتیب مالیات پرداخت می كنند.

  • پناهجویان پس از 9 ماه اجازه کار در ایرلند را خواهند داشت.
  • پناهجویان پس از کسب وضعیت پناهندگی بلافاصله مجوز کار در ایرلند را کسب خواهند کرد.
  • پناهجویان زیر 18 سال مجاز به کار در ایرلند نخواهند بود.

چالش کار و استخدام در ایرلند

اشتغال نه تنها به ایجاد ثبات مالی کمک می کند، بلکه احساس هدف و تعلق را ایجاد می کند، و باعث ایجاد ارتباط با جامعه می شود. عدم آگاهی از بازار کار ایرلند و فرآیندهای استخدام، عدم به رسمیت شناختن سابقه کار قبلی و یا صلاحیت ها و مهارت های محدود زبان انگلیسی چالش مهمی برای یافتن کار است که با تجربه نهادینه سازی تحت سیستم مستقیم به دلیل عدم حمایت کافی از مراقبت از کودکان، وضعیت زنان بیشتر وخیم تر می شود. شورای پناهندگان ایرلند به طور مداوم از افرادی که خواستار حفاظت هستند اجازه کار می دهد. در ماه می سال 2017 دادگاه عالی ایرلند اعلام کرد که تصمیم دولت ایرلند در مورد منع کار افراد برای مدت نامحدود غیرقانونی است.

وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به پروسه بسیار سخت پناهندگی در ایرلند و چالش های زیاد کار و استخدام در ایرلند برای پناهندگان استفاده از روش های دیگر را برای مهاجرت به ایرلند توصیه می کنند. جهت دریافت خدمات برای مهاجرت از طریق قانونی و شرایط مهاجرت به ایرلند با مشاورین ما تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *