مهاجرت تحصیلی بلژیک

کار دانشجویی در بلژیک

کار دانشجویی در بلژیک

طبق قوانین بلژیک کار دانشجویی در بلژیک در طول تابستان به صورت نامحدود و در طول ترم های تحصیلی به صورت محدود مجاز است. لذا دانشجویان می توانند در طول تحصیلی خود به صورت نیمه وقت کار پیدا کنند. بلژیکی یکی از کشورهای معتبر اروپایی است. تحصیل در این کشور می توانید منجر به اخذ مدرک معتبر در اروپا شود. همچنین پس از تحصیل می توانید 1 سال به دنبال کار در این کشور باشید و ویزای کاری بلژیک را اخذ کنید. قوانین بلژیک برای کار دانشجویی در بلژیک طوری طراحی شده است که به تحصیل دانشجو لطمه وارد نشود. در این مقاله برای بررسی قوانین و شرایط کار دانشجویی در بلژیک، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را ارائه کرده است.

شرایط کار دانشجویی در بلژیک

شما به عنوان دانشجو در کشور بلژیک می توانید چند ساعت در هفته برای تأمین بودجه خود کار کنید، اما تأمین هزینه تحصیل از طریق شغل دانشجویی توصیه نمی شود زیرا می تواند به پیشرفت تحصیل شما آسیب برساند. غیر اتحادیه اروپا یا EEA در بلژیک برای دریافت ویزای دانشجویی باید دانشجوی تمام وقت باشند. اگر شما در بلژیک اقامت قانونی دارید، داشتن اجازه اقامت الکترونیکی یا پیوست 15 (اگر این سند را در انتظار دریافت اجازه اقامت خود دریافت کرده اید) کافی است. از 1 ژانویه 2019، در مجوزهای اقامت به شهروندان غیر EEA که در بلژیک تحصیل می کنند، اطلاعات بیشتری در مورد امکانات کار ذکر شده است. با استفاده از این اجازه اقامت، با توجه به مشخصات زیر می توانید برای هر کارفرمایی در بلژیک کار کنید:

  • شما می توانید در طول مدت اعتبار اجازه اقامت خود کار کنید.
  • در طول سال تحصیلی می توانید حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید.
  • در دوره های تعطیلات رسمی (یعنی تعطیلات زمستانی، بهاری یا تابستانی)، می توانید بیش از 20 ساعت در هفته کار کنید.
  • وقتی قرار است در کلاس ها یا سایر فعالیت های مربوط به برنامه تحصیلی خود شرکت کنید، نمی توانید کار کنید.
  • شما در تابستان قبل از شروع اولین سال تحصیلی در بلژیک اجازه کار ندارید.

در شکل زیر به صورت کلی شرایط کار دانشجویی در بلژیک نمایش داده شده است:

شرایط کار دانشجویی در بلژیک

تحصیل در کشور بلژیک

بلژیک کشوری است که توسط 3 کشور مشهور اروپا یعنی فرانسه، هلند و آلمان احاطه شده است. این کشور دارای 3 زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی است. دولت هر 3 زبان را به عنوان زبان رسمی خود شناخته شده است. به طور کلی، زبان رسمی مورد استفاده دانشگاه های بلژیک به زبانی که جامعه مسکونی آن دانشگاه در آن صحبت می کند، بستگی دارد. سیستم آموزشی هر جامعه با مردم تصمیم گیری می شود. از این رو، شما باید بر اساس الزامات اساسی دانشگاه مورد نظر خود بر اساس منطقه میزبان تحقیق کنید. حتی اگر بلژیک کشوری نسبتاً کوچک باشد، اما می تواند با داشتن 5 دانشگاه برتر در بین 250 دانشگاه برتر به خود افتخار کند.

بیشتر از آن، بلژیک یک محیط عالی برای دانشجویان بین المللی است. این می تواند یک تجربه مطالعه شگفت انگیز را به شما ارائه دهد. در بلژیک موسسات عالی متعددی وجود دارد که هر یک از آنها آموزش با کیفیت بالا را در هر سطح ارائه می دهند. بلژیک چند فرهنگی است و به دلیل کیفیت عالی بهداشت و آموزش در زندگی شناخته شده است. موسسات عالی در بلژیک از دانشجویان بین المللی استقبال می کنند و شما می توانید در طول اقامت خود مکان های زیبایی را برای گشت و گذار پیدا کنید.

تحصیل و کار دانشجویی در بلژیک

دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا یا EEA می توانند بدون اجازه کار کنند. اما یک دانشجوی بین المللی قبل از کار در بلژیک به اجازه کار احتیاج دارد. بدون اجازه در قالب مجوز کار، ممکن است هنگام تحصیل در کشور واجد شرایط کار نباشید. اجازه اقامت شما که توسط شهرداری صادر شده است، کلیه شرایط کار دانشجویان در بلژیک ذکر شده است. شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی مجاز نیستید در طول هفته بیش از 20 ساعت کار کنید. اگر بیش از ساعت تعیین شده کار می کنید، به این معنی است که دلیل اصلی آمدن شما به بلژیک دیگر درس نیست بلکه کار است. این امر می تواند برای کارفرمای شما و همچنین برای شما هنگام نیاز به تمدید اجازه اقامت مشکل ایجاد کند. با این حال، در دوره های تعطیلات یا کریسمس، ممکن است مدت طولانی تری کار کنید.

تعطیلات تحصیلی که با آن روبرو خواهید شد شامل:

  • کریسمس
  • بهار
  • و تابستان است که طولانی ترین زمان است.

علاوه بر این، با داشتن 3 زبان رسمی در كشور، كه هیچ كدام از آنها انگلیسی زبان نیستند، برای بدست آوردن شغل مناسب کار را سخت می کند. مهارت های زبانی شما باید عالی باشد زیرا شما قصد رقابت با افراد محلی را دارید که احتمالاً می توانند بیش از یک زبان صحبت کنند. بنابراین، اگر تنها زبان شما انگلیسی است، ممکن است بیشتر درگیر رقابت شغلی باشید. لذا هرچه زودتر زبان رسمی منطقه خود را یاد بگیرید، شانس بیشتری برای تأمین شغل خواهید داشت. همچنین، شما می توانید با موسسات کاریابی در بلژیک مکاتبه کنید زیرا آنها دارای تخصص در بخش های مختلف هستند و بهترین و شغل های موجود را برای دانشجویان می دانند. بیشترین مشاغل مناسب در بروکسل و سایر شهرهای بزرگ بلژیک یافت می شوند.

انواع کار دانشجویی در بلژیک

انواع کار دانشجویی در بلژیک

برای کار دانشجویی در بلژیک، می توانید مکان هایی مانند رستوران ها، انبارها، سوپرمارکت ها، کافه ها و سایر مکان های عمومی را جستجو کنید زیرا می توانند جای خالی داشته باشند. همچنین می توانید با مراجعه به پورتال های دانشگاه، هرگونه فرصت شغلی در اطراف دپارتمان یا دانشکده خود را بررسی کنید. همچنین مشاغل آزاد بصورت آنلاین مانند تایپ، طراحی وب، طراحی گرافیک، مدیریت شبکه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و غیره در دسترس هستند. اگر به هر چیزی علاقه مند هستید اما مهارت کافی ندارید، می توانید یک دوره کوتاه برای ارتقا دانش خود و راه اندازی آن در تابستان بگذرانید.

تقاضا برای نیروی کار ماهر در بخش های مختلف جهت کار در بلژیک وجود دارد، از جمله:

ردیفمشاغل
1بهداشت عمومی
2خدمات اجتماعی
3آموزش
4امور مالی

اگر در حال مطالعه هر یک از این موارد هستید، می توانید پس از فارغ التحصیلی بررسی گزینه های استخدام خود را شروع کنید.

مزایای کار دانشجویی در بلژیک

این کشور اروپایی رتبه اول را در شاخص جهانی شادی محیط کار 2023 دارد. این شاخص نه تنها میزان رضایت کارکنان از شغل خود، بلکه اعتماد آنها به اقتصاد محلی و شانس آنها برای یافتن شغل بعدی و همچنین رضایت آنها از مشاغل روزمره و آینده شغلی در چند سال آینده را اندازه گیری می کند. شادی کارگران همچنین شاخصی از موفقیت در کسب و کار است، به طوری که کارمندان شاد بیشتر در اقتصادهای پر رونق و سازمان های نوآور و در حال رشد در کشورهایی که با یکدیگر همکاری و حمایت می کنند، کار می کنند.

موفقیت بلژیک در این فهرست ناشی از رویکرد عالی به مشارکت کارکنان است، شرکت‌ های بلژیکی با کارکنان خود به عنوان یک فرد رفتار می‌کنند و برنامه‌ های حمایتی و توسعه شغلی خود را بر اساس خواسته ‌ها و نیازهای کارکنان تنظیم می ‌کنند. شرکت ‌های بلژیکی جذب و حفظ استعدادها را در اولویت قرار می‌ دهند و استانداردهای جدید اروپایی را برای مزایای کارکنان، حقوق و تعادل کار/زندگی تعیین می ‌کنند. پس از پایان قرنطینه جهانی که چندین ماه به طول انجامید، سفر به جهان برای بسیاری ارزشمندتر است. زندگی در مجاورت مقاصد تفریحی مجلل و لذت بخش، یکی از ویژگی های کلیدی این لیست برای مهاجران آینده و کارگران مهاجر برای سال های آینده خواهد بود.

مزایای کار دانشجویی در بلژیک

درباره کار دانشجویی در بلژیک

همه دانشجویان می توانند به عنوان دانشجویان شاغل در بلژیک کار کنند مشروط بر اینکه وضعیت دانشجویی آنها وضعیت اولیه و در اولویت آنها باشد. تحقق شرایط تحصیل لازم برای دریافت کمک هزینه خانواده به عنوان دانشجو ملاک مثبت است. دریافت درآمد تکمیلی که فقط به شما تعلق می گیرد زیرا وضعیت اولیه متفاوتی دارید یعنی بیکار، بیمار و غیره معیار منفی است. نوع قرارداد (مدرک تحصیلی، اعتبار یا قرارداد امتحان) و تعداد اعتبارات تحصیلی در نظر گرفته نمی شود. هیچ شرایط سنی وجود ندارد. افرادی که بازگشت به دانشگاه را انتخاب می کنند نیز ممکن است به عنوان دانشجوی شاغل به کار گرفته شوند مشروط بر اینکه در سیستم تأمین اجتماعی به عنوان کارمند، خود اشتغال یا بیکار وضعیت خاصی از خود نداشته باشند.

هزینه تحصیل در بلژیک

بلژیک هم موسسات عالی دولتی و هم خصوصی دارد. شهریه شما کاملاً به انتخاب موسسه شما بستگی خواهد داشت. خبر خوب این است که هزینه های تحصیل در دانشگاه های بلژیک نسبتاً مقرون به صرفه است. در مورد هزینه های تحصیل، دانشجویان اتحادیه اروپا سالانه €850 (یورو) پرداخت کنند. این برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا زیاد نیست زیرا هزینه های اضافی و شهریه اضافی که باید پرداخت کنند وجود دارد. دامنه پرداخت آنها بین €1000 تا €4000 (یورو) است و این به دانشگاه بستگی دارد. اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا برنامه کارشناسی ارشد دیگری هستید، باید هزینه درخواست را پرداخت کنید. بودجه و بورسیه تحصیلی بلژیک نیز در دسترس است و معمولاً رقابتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیلات و ویزای تحصیلی بلژیک با مشاورین با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت کنید.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در بلژیک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار دانشجویی در بلژیک می باشیم:

  • آیا کار دانشجویی در بلژیک مجاز است؟ بله در طول تحصیل در بلژیک می توانید حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید.
  • کار دانشجویی در بلژیک چه شرایطی دارد؟ قرارداد پاره وقت، کسب مجوز کار، عدم همپوشانی فعالیت کاری با تحصیل و کار در زمان محدود از شرایط کار دانشجویی در بلژیک هستند.
  • چه مشاغل دانشجویی در بلژیک وجود دارد؟ برای کار دانشجویی در بلژیک، می توانید مکان هایی مانند رستوران ها، انبارها، سوپرمارکت ها، کافه ها، سایر مکان های عمومی، پورتال های دانشگاه و همچنین فریلنسری را انتخاب کنید.
5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه برای “کار دانشجویی در بلژیک

  1. حمید عابدینی گفت:

    امکان بردن خانواده هم هست ؟>

    1. صادقی گفت:

      سلام به صورت همزمان خیر

  2. فرزاد گفت:

    حقوق کار دانشجویی در بلژیک چجوری حساب میشه؟ ساعتی؟ و اینکه برای شغل آموزش میشه رو زبان انگلیسی حساب کرد؟ چون من تافل رو تازه گرفتم و میخوام ببینم میشه روش برای کار در بلژیک حساب کنم یا نه. با بورسیه گرفتن و کار دانشجویی میشه هزینه شهریه یا اجاره خونه رو داد؟

    1. صادقی گفت:

      سلام بسته به بورس تحصیلی دارد که چه هزینه های را پوشش می دهد. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *