مهاجرت تحصیلی ایسلند

هزینه تحصیل در ایسلند

هزینه تحصیل در ایسلند

آگاهی از هزینه تحصیل در ایسلند مبحثی می باشد که دانشجویانی که تمایل به مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند بایستی از آن مطلع باشند. به طور کلی ایسلند سعی برا آموزش رایگان و ارائه بهترین امکانات برای شهروندان خود برای آموزش را دارد و در این راستا دانشگاه های ایسلند که زیر نظر دولت این کشور می باشند به صورت تقریبا رایگان امر تحصیل را هم برای شهروندان خود و هم برای سایر شهروندان فراهم کرده اند. بدین ترتیب چنانچه بتوانید در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور پذیرش بگیرید می توانید با هزینه بسیار کمی و تقریبا رایگان در این کشور پیشرفته تحصیل کنید. البته دانشجویان همواره باید سایر هزینه های از جمله هزینه اقامت، خورد و خوراک، حمل و نقل و سایر هزینه ها را همواره در نظر بگیرند.

با توجه به اهمیت این موضوع مشاورین ما در در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در قامت این نوشتار درباره هزینه تحصیل در ایسلند نوشته اند و به سوالات زیر پاسخ داده اند.

  • هزینه تحصیل در ایسلند در دانشگاه های دولتی به چه میزان است؟
  • هزینه تحصیل در ایسلند در دانشگاه های خصوصی چگونه است؟
  • هزینه تحصیل در ایسلند در مقاطع مختلف چقدر است ؟
  • رشته های مختلف در کشور ایسلند چقدر هزینه دارد؟

هزینه زندگی و تحصیل در ایسلند 2023

کشور ایسلند یکی از کشورهای برتر کشورهای اسکاندیناوی و نوردیک برای تحصیل می باشد. چرا که هدف اصلی این کشور ارائه آموزش رایگان و برابر به تمامی افراد در حال زندگی در ایسلند است. ایسلند یکی از کشورهای برجسته از نظر محیط زیست و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است و به اصطلاح یکی از سبز ترین و پاک ترین کشورهای جهان شناخته می شود. این کشور با اهمیت به مسئله آموزش توانسته دانش فناوری و تکنولوژی را گسترش داده و به عنوان یکی از کشورهای برتر در این زمینه شناخته شود. هزینه تحصیل در ایسلند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کی از پایین ترین هاست و دانشجویان می توانند با هزینه ماهیانه حدود 900€ الی 1200€ (یورو) از پس تمامی هزینه های تحصیل و زندگی خود بر بیایند.

البته لازم به ذکر است این در صورتی امکان پذیر است که از یکی از دانشگاه های دولتی این کشور پذیرش شوید. در هر صورت ایسلند با توجه به ارائه زبان ایسلندی و انگلیسی می تواند برای تحصیل چالش بر انگیز باشد. اما در صورت تسلط به زبان ایسلندی میزان درصد پذیرش شما بالا می رود و می توانید با هزینه ای بسیار کم در ایسلند تحصیل کنید. در نمودار زیر می توانید مشارکت هزینه زندگی در ایسلند را مختصرا مشاهده کنید.

بررسی مشارکت هزینه های زندگی در ایسلند

درباره هزینه تحصیل در ایسلند

در ایسلند، دانشجویان معمولا شهریه تحصیلات عالی را پرداخت نمی کنند. طبق قانون حاکم بر آموزش عالی در ایسلند، دسترسی به دانشگاه های دولتی برای دانشجویان ایسلندی و همچنین دانشجویان بین المللی باید رایگان باشد. البته استثنا در این است که همه دانشجویان باید هزینه مدیریتی سالانه تقریبی یا همان ثبت نام را پرداخت کنند که این هزینه در نرخ ثابت در تمام موسسات آموزش عالی در ایسلند ثابت، اما در طول زمان متفاوت است، به عنوان مثال به دلیل افزایش هزینه ها در سال 2020 این هزینه 75000ISK (کرونای ایسلند) یا 605€ (یورو) اعلام شد. عامل اصلی معرفی هزینه تحصیل در ایسلند دانشگاه ها بودند. منطق این بود که چنین هزینه ای دانشجویان را از نظر مالی به برنامه تحصیلی خود متصل می کند و بنابراین تعهد آنها را تقویت می کند.

دانشگاه های ایسلند گزارش می دهند که پیامدهای مثبتی را در معرفی شهریه در سایر کشورهای شمال اروپا در مقایسه با دانمارک و سوئد دریافت کرده اند و آنها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کرده اند. وقتی دانمارک و سوئد هزینه تحصیل را معرفی کردند افزایش قابل توجهی در تعداد دانشجویان بین المللی ایجاد شد. در عین حال، تغییر در نوع دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه خود را مشاهده کرده اند که تعداد بیشتری از کشورهای در حال توسعه هستند که توانایی تحصیل در کشورهایی را ندارند که شهریه دارند. بنابراین دانشگاه های ایسلند مدیریت هزینه را برای کمک به کاهش هزینه های مربوط به دانشجویان بین المللی معرفی کردند که در عین حال، در چند سال اخیر در تعداد و نوع دانشجویان بین المللی در ایسلند تغییراتی ایجاد شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ایسلند

در ایسلند ، موسسات آموزش عالی را háskóli می نامند. این موسسات معمولا به عنوان دانشگاه شناخته می شوند و برنامه هایی را در سطح کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین مقطع کارشناسی در ایسلند اجرا می کنند. برای مثال در کالج ها یا دانشگاه های علمی کاربردی، در سایر کشورهای شمال اروپا، آنها جداگانه اداره می شوند. سیستم آموزش عالی در ایسلند توسط بخش دولتی سازمان یافته است، در حالی که دانشگاه های خصوصی کمک هزینه دریافت می کنند. در ایسلند در مجموع هفت دانشگاه وجود دارد که 4 دانشگاه دولتی و 3 دانشگاه خصوصی هستند. دانشگاه های خصوصی با توجه به اینکه دانشجویان از داخل یا خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا EEA هستند شهریه می گیرند. نرخ ها برای دانشجویان داخلی از 2800€ تا 9000€ (یورو) متغیر است و برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا از 5000€ تا €20000 (یورو) متغیر می باشد.

روند کلی در ایسلند نشان دهنده افزایش تعداد دانشجویان در این کشور است به طوری که در 10 سال گذشته بیش از 30% درصد افزایش یافته است. در سال 2020 در ایسلند بیش از 10% دانشجویان بین المللی بوده اند. در جدول زیر میزان هزینه تحصیل در دانشگاه های ایسلند را مشاهده می کنید.

نوع دانشگاههزینه سالیانه برای دانشجویان داخلی و عضو اتحادیه اروپا به € (یورو)هزینه سالیانه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا به € (یورو)
دانشگاه های دولتی605655
دانشگاه های خصوصی2.800 الی 9.00020.000 الی 5.000

هزینه تحصیل در ایسلند در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در کشور ایسلند همانند بسیاری از کشورهای جهان به عنوان اولین مقطع تحصیلات عالی شناخته می شود و حدود 3 تا 4 سال تحصیل این مقطع به طول می انجامد. از آنجایی که بیشتر دوره های تحصیلی در این مقطع به زبان ایسلندی ارائه می شود یادگیری این زبان برای مهاجرت تحصیلی به ایسلند می تواند نکته قابل توجه باشد. البته برخی از دوره ها با توجه به افزایش درخواست دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی ارائه می شود که در این صورت دانشجویان موظف به داشتن مدرک آیلتس 6.5 هستند. روند تحصیل در ایسلند و برداشتن واحد ها به صورت ECTS و مشابه با روند بولونیا و دانشگاه های اتحادیه اروپا است. البته لازم به ذکر است هزینه تحصیل در ایسلند در مقطع کارشناسی بسته به نوع رشته متفاوت است. برای مثال هزینه تحصیل پزشکی در ایسلند بالاتر از بسیاری از رشته ها است.

در جدول زیر می توانید هزینه تحصیل برنامه های مختلف در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی را مشاهده کنید:

رشتههزینه سالانه به € (یورو)
تجارت5.500
روانشناسی5.500
حقوق5.500
پزشکی8.500
مهندسی7.800
علوم کامپیوتر7.800
علوم ورزشی6.200
علوم کاربردی مهندسی7.800

هزینه تحصیل در ایسلند و بورسیه های تحصیلی

هزینه تحصیل در ایسلند و بورسیه های تحصیلی

بورسیه تحصیلی در ایسلند یکی از گزینه های مناسب برای کاهش هزینه های تحصیل و زندگی در ایسلد است. به خصوص برای تحصیل در دانشگاه های خصوص این کشور مانند دانشگاه ریکیاویک، دانشگاه بیفروست و آکادمی هنر ایسلند استفاده از این بورسیه ها می تواند میزان هزینه ها را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. همچنین بورسیه های تحصیلی توسط دولت در ایسلند انجام می شود. هر ساله وزارت آموزش علوم و فرهنگ تعدادی بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. در سال گذشته در این کشور بیش از 18 بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی از داخل و خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EEA اعطاء شد.

لازم به ذکر است این بورسیه ها به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • افرادی که دارای اعتبار علمی بالایی هستند.
  • دارای جوایز و جهانی هستند.
  • افرادی که دارای پروژه های عالی مورد تایید اساتید هستند.
  • جزو دانشجویان برتر و شایسته محسوب می شوند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در ایسلند

لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در مقاطع بالاتر در ایسلند نسبت به مقطع کارشناسی پایین تر است و دانشجویان می توانند با پرداخت هزینه حدود €3000 الی €8000 (یورو) در این مقاطع تحصیل کنند. همچنین بیشتر بورسیه های تحصیلی بین المللی در ایسلند در این دوره ها ارائه می شود. علاوه بر این نیز دوره های بیشتری به زبان انگلیسی در ایسلند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. افرادی که به دنبال مطالعات تحقیقاتی هستند می توانند پس از تأیید پروژه های خود پس از ارائه پیشنهاد، از صندوق تحقیقات ایسلند (IRF) و صندوق نوآوری دانشجویی ایسلند (ISIF) استفاده کنند. گرچه این بیشتر به دانشجویان دکترا معطوف است، کسانی که کارشناسی ارشد خود را می گیرند نیز می توانند درخواست دهند. بودجه کارشناسی ارشد اراسموس برای دانشجویان بین المللی اتحادیه اروپا نیز در دسترس است.

در این مقاله از میزان هزینه های تحصیل در ایسلند مطلع شدید اما برای بررسی شرایط ویزای تحصیلی ایسلند و شرایط مهاجرت به ایسلند نیز می توانید یا به مقاله های لینک شده مراجعه کنید و یا به صورت مستقیم با مشاورین و متخصصین مهاجرت در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *