مهاجرت تحصیلی ارمنستان

مقطع پرستاری در ارمنستان

مقطع پرستاری در ارمنستان

یکی دیگر از رشته های پزشکی مورد نیاز هر جامعه ای همچنین در کشور ارمنستان رشته و مقطع پرستاری در ارمنستان است. این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به رشد خود ادامه داده و بخش پزشکی این کشور توسعه یافته است. رشته های پزشکی در ارمنستان از جمله رشته های پر اهمیت بوده و در این کشور رشته های پزشکی در زمینه های مختلف همانند پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری در دانشگاه های معتبر آن تدریس می شود. ارمنستان به دلیل همسایگی با کشورهای ایران و آذربایجان میزبان دانشجویان این کشورها برای تحصیل رشته های مختلف است. برای بررسی رشته و مقطع پرستاری در ارمنستان می توانید به مقاله پیش رو که توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده رجوع کنید.

درباره مقطع پرستاری در ارمنستان

پرستاران نقش مهمی در سیستم مراقبت های بهداشتی هر جامعه ایفا می کنند. به عنوان متخصصان مراقبت های بهداشتی، پرستاران در پیشگیری، بهبودی و انطباق با مشکلات بهداشتی نقش دارند. آنها با ارائه مراقبت های مستقیم و غیرمستقیم از بیمار، سلامت جسمی و روحی را ارتقا می بخشند. علاوه بر این، نقش آنها در آموزش، تحقیق و رهبری به طور فزاینده ای تصدیق می شود که نقش اساسی در بهبود ساختار مراقبت های بهداشتی، فرآیندها و نتایج دارند.

در جوامع کم درآمد و متوسط ​​مانند ارمنستان و یا جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی ماهیت و ویژگی های نیروی کار پرستاری ضعیف است و درک این حرفه در بین پرستاران تا حد زیادی ناشناخته است. در ارمنستان در سال 2018 بیش از 16،700 پرستار (56.5 نفر در هر 10.000 جمعیت) وجود داشته است. آموزش پرستاری در ارمنستان فقط در سطح حرفه ای ارائه شده توسط کالج هایی که دارای مدرک کاردانی هستند می باشد.

ضعف پرستاری در ارمنستان

به دلیل عدم تحصیل در سطح کارشناسی، پرستاران در ارمنستان به ندرت در بین اعضای هیئت علمی دانشکده های پرستاری یافت می شوند. درعوض، پزشکان دانشجویان پرستاری را آموزش می دهند. از نظر انتقادی، کیفیت آموزش پرستاری و دستیابی به نتایج حساس پرستار در جمهوری های شوروی سابق محدود و نیاز به اکتشاف و تجزیه و تحلیل است. نقش پرستاران در سالهای اخیر از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صرف به یک حرفه ای که نقش مستقیمی در معالجه بیمار و ارتقاء سلامت دارد، گسترش یافته است. علاوه بر این، پرستاران به طور فزاینده ای به عنوان معلم، محقق و رهبر سازمان های مراقبت های بهداشتی فعالیت می کنند. با وجود این پیشرفت ها، حرفه پرستاری هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ارمنستان از وضعیت پایینی برخوردار است و این کشور نیاز به پرستاران تحصیل کرده بیشتری دارد.

تحصیل در مقطع پرستاری در ارمنستان

در حال حاضر به دلیل کمبود پرستاران در ارمنستان و کمبود نیروی کار تحصیل کرده در این کشور از پرستاران تحصیل کرده و دارای مدرک پرستاری استقبال می شود.  دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارمنستان رشته پرستاری را در قالب مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند. جهت تحصیل پرستاری دانشجویان باید با اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان در رشته علوم با مطالعه دروسی از جمله شیمی، زیست شناسی و فیزیک خود را آماده ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور کنند. تحصیل پرستاری در ارمنستان اکثرا به زبان های ارمنی، روسی و بعضا انگلیسی ارائه می شود. در هر حال دانشجویان به دلیل کار با بیماران ارمنی نیاز به یادگیری زبان ارمنی برای ارتباط با بیمار دارند. مقطع پرستاری در ارمنستان حدود 4 سال تحصیلات را شامل می شود که درآن مباحث مختلف در رابطه با پرستاری به دانشجویان ارائه می شود.

در نمودار زیر می توانید شرایط تحصیل در سایر رشته های پزشکی در ارمنستان را مشاهده کنید:

رشته های پزشکی در ارمنستان

تحصیل در مقطع پرستاری در دانشگاه های ارمنستان

با گذشت سالها، تعدادی پروژه با هدف تقویت عمل پرستاری و بهبود آموزش پرستاری در ارمنستان اجرا شده است. بیش از 7000 دانشجوی بین المللی از حدود 40 کشور در ارمنستان مشغول به تحصیل هستند. ارمنستان دارای حدود پنجاه دانشگاه دولتی و خصوصی است. دانشگاه ایالتی ایروان، دانشگاه آمریکایی ارمنستان، دانشگاه روسی-ارمنی ارمنستان و دانشگاه بین المللی اوراسیا بهترین دانشگاههای معتبر و بین المللی هستند. دانشجویان از سراسر جهان، به ویژه از هندوستان و غیره در دانشگاه پزشکی دولتی ایروان نیز تحصیل می کنند. در لیست زیر نام دانشگاه های پزشکی ارمنستان معرفی شده اند که امکان تحصیل رشته های پزشکی همانند رشته پرستاری در ارمنستان وجود دارد.

  • دانشگاه سنتی ارمنستان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایروان
  • دانشگاه سنت ترزا
  • دانشگاه هایبوساک ایروان

کار پرستاری در ارمنستان

متخصص پرستاری در کشور ارمنستان به عنوان پرستار مشغول به کار در ارمنستان هستند که در حوزه فعالیت خود شامل اشکال مختلف مراقبت های بهداشتی، تحقیقات علمی، محافظت پزشکی و اجتماعی توسط سایر مؤسسات و مراکز درمانی هستند. فعالیت های پرستار با هدف کمک به افراد، خانواده ها، گروه های جمعیتی و غیره شامل موارد زیر است:

  • حفظ و تقویت سلامت عمومی
  • پیشگیری از بیماری
  • قرار ملاقات با پزشک، عملکرد تشخیصی و درمانی
  • مراقبت از بیماران خاص
  • توانبخشی و سلامت

پرستاران همچنین می توانند انواع فعالیت های حرفه ای زیر را انجام دهد.

  • تشخیص
  • خدمات پزشکی
  • مراقبت های پیشگیرانه
  • کار اداری
  • کار آموزشی

پرستاران همچنین می توانند برای دریافت حقوق بیشتر با تصویب برنامه های آموزش عالی ادامه برنامه های مربوط به آموزش عالی را طی کنند. افراد خارجی برای کار در ارمنستان می بایست ویزای کاری ارمنستان و یا حق اقامت ارمنستان را داشته باشند.

آموزش مقطع پرستاری در ارمنستان

آموزش مقطع پرستاری در ارمنستان

در یک استراتژی برای بهبود سیستم مراقبت های اضطراری با ارائه آموزش های تحصیلات تکمیلی به مراقبین، اولین فعالیت مشارکت ایجاد مجمعی بود که ابتکارهای آموزشی بتواند در آن انجام شود. در ژوئن 1993، انستیتوی خدمات فوریت های پزشکی که در بیمارستان ها مستقر بود، با حکم وزیر مجاز شد آموزش پزشکی بعد از فارغ التحصیلی پزشکی و فوریت های پزشکی را ارائه دهد. این موسسه به عنوان یک مؤسسه رسمی بهداشت ملی ارمنستان تاسیس شد. این خانه کلیه برنامه های آموزش همکاری و آموزش است.

تا سال 1999، شعبه آموزش فوریت های پزشکی از سال 1993، 128 دوره 40 ساعته به بیش از 5000 کارآموز آموزش داده بود و شعبه پرستاری آن از سال 1996 به 426 پرستار آموزش داده بود. از امروز تاکنون آموزش پرستاری در ارمنستان برای همه کارکنان مراکز اورژانس ارائه شده است و سیستم به خوبی برای دوره های مجدد فعالیت می کند. فرایند آموزشی مطابق با استاندارد ملی آموزش و پرورش، بر اساس کامل آموزش عمومی پایه برگزار می شود.

حقوق پرستاری در ارمنستان 2023

پرستاران یکی از دلسوز ترین و زحمت کش ترین کارمندان در بخش مراقبت های بهداشتی و فعالیت بهداشتی هستند. متاسفانه در ارمنستان نیز حقوق پرستاری به میزان سخت کار این مقطع نیست و طبق گزارشات اعلام شده یک پرستار در کشور ارمنستان در حدود 581.000AMD الی 1.244.000AMD (درام) حقوق دریافت می کند. بدین ترتیب میزان حقوق متوسط پرستاران در کشور ارمنستان در حدود 849,000 AMD (درام) می باشد. علاوه براین قابل ذکر است که در کشور ارمنستان پرستاران زن نسبت به پرستاران مرد حدود 9% بیشتر حقوق دریافت می کنند و میزان حقوق متوسط آنها حدود 875.000AMD (درام) می باشد.

مسلما هر چه میزان تحصیلات فرد پرستار بیشتر باشد بر میزان حقوق وی اثرگذار خواهد بود:

حرفهحقوق (درام) AMD
پرستار نوزاد1054000
پرستار خانگی726000
پزشک پرستار870000
سر پرستار868000
پرستار مامایی832000
دستیار پرستار669000

یکی از نکات بسیار مهم برای شهروندان ایرانی این است که هیچ یک از دانشگاه های پزشکی ارمنستان در سال 2023-2022 مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نیستند و برای کار در ایران پس از تحصیل در خارج، ارمنستان برای شهروندان ایرانی گزینه نامناسبی است. لذا می توانید تحصیل پزشکی در مجارستان را که مورد تایید ایران است در نظر بگیرید. جهت مهاجرت و هماهنگی های لازم می توانید بر روی دانش و کمک ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حساب باز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *