مهاجرت به کشور رومانی

قوانین مالیاتی در رومانی

قوانین مالیاتی در رومانی

افراد غیر مقیمی که در رومانی درآمد کسب می کنند، طبق قوانین مالیاتی در رومانی باید مالیات پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که مالیات رومانیایی اتباع خارجی، به وضعیت اقامت آنها در این کشور بستگی دارد. به طوری که، ساکنان مالیاتی رومانیایی مشمول مالیات رومانیایی بر درآمد خود در سراسر جهان هستند. در حالی که ساکنان مالیاتی غیر رومانیایی مشمول مالیات در این کشور بر درآمد منبع رومانیایی خود خواهند بود به طور کلی قوانین مالیاتی در رومانی بسیار پیچیده است، نه تنها به این دلیل که شما باید بتوانید بدهی های مالیاتی رومانی خود را تعیین کنید. بلکه شما باید طبق قوانین مالیاتی در رومانی، اظهارنامه مالیاتی خود را به زبان رومانیایی ارسال کنید. هدف ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از ارائه این مقاله، بالا بردن سطح آگاهی شما عزیزان در خصوص قوانین مالیاتی در رومانی بوده است.

نکته قابل توجه در خصوص قوانین مالیاتی در رومانی این است که، هنگامی که در این کشور اقامت دارید، موظف به پرداخت مالیات در رومانی بر درآمد جهانی هستید. علاوه بر این، سیستم مالیاتی در رومانی می تواند بسیار دشوار باشد. زیرا بین مالیات بر درآمد، سهم تامین اجتماعی و مالیات بر کالاها و خدمات چیزهای زیادی برای پیگیری در این کشور وجود دارد. قوانین مالیاتی وضع شده در رومانی به طور جهانی در سراسر رومانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی، مالیات در رومانی گسترده است، در واقع به عنوان فردی که در رومانی زندگی می کند یا از آن درامد کسب می کند، ممکن است در موارد زیر مالیات بپردازید:

شرایط پرداخت و قوانین مالیاتی در رومانی

قوانین مالیاتی در رومانی برای واجدین شرایط پرداخت

آن دسته از اتباع کشورهای خارجی که قصد سرمایه گذاری یا کار در رومانی را دارند، قبل از عزیمت به این کشور باید با مقررات واجد شرایط بودن جهت پرداخت مالیات در رومانی آشنا شوند.

طبق قوانین مالیاتی در رومانی افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، می توانند برای پرداخت مالیات در این کشور اقدام نمایند:

  • رومانی باید محل اصلی سکونت یا خانه متقاضیان باشد.
  • اتباع کشورهای خارجی باید بیش از 183 روز در یک سال تقویمی در رومانی اقامت داشته باشند. البته نه لزوما به صورت متوالی
  • شغل اصلی متقاضیان باید کار در این کشور باشد.
  • مهم ترین دارایی های مهاجران باید در رومانی باشد.
  • اگر همسر و فرزند متقاضیان در رومانی زندگی می کنند، و آنها در خارج از کشور کار می کنند، ممکن است مقیم مالیاتی رومانی در نظر گرفته شوند.

قوانین مالیاتی در رومانی برای واجدین شرایط پرداخت

قوانین مالیاتی در رومانی در خصوص مالیات بر ارث

قوانین مالیات بر ارث در رومانی نیز همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی دارای شرایط و ضوابط گوناگونی می باشد، که باید به طور دقیق رعایت شوند. طبق قوانین مالیاتی در رومانی، مالیات بر ارث در رومانی بسیار پیچیده و طاقت فرسا می باشد. به عبارت دیگر، برای ساکنان متوفی رومانی، همه دارایی های سراسر جهان مشمول مالیات بر ارث رومانیایی هستند، در حالی که تمامی دارایی های مستقر در رومانی مشمول مالیات هستند، حتی اگر ذینفع ساکن رومانی نباشند. علاوه بر این، برای افراد غیر مقیم بسیاری از معاهدات مالیاتی دو جانبه با رومانی، معافیت هایی را برای پرداخت مالیات رومانی بر دارایی های سراسر جهان در نظر می گیرند. بنابراین به شدت توصیه می شود که، اتباع خارجی قبل از عزیمت به رومانی با قوانین مالیاتی در این کشور به خصوص در مورد مالیات بر ارث تحقیق کنند.

البته لازم به ذکر است که، طی سالهای اخیر قوانین مالیاتی در رومانی به ویژه در خصوص مالیات بر ارث در این کشور دستخوش تغییرات متعددی بوده است. اما به طور کلی پس از هرگونه کسر و معافیت های قابل اعمال، به علاوه پس از اضافه کردن هدایایی که از متوفی در 15 سال گذشته داده شده است، نرخ ارث برای والدین و فرزندان و نوه ها به شرح زیر خواهد بود:

قوانین مالیاتی در رومانی در خصوص مالیات بر ارث

البته لازم به ذکر است که، خواهر و برادر متوفی پس از بازپرداخت مالیات رومانی به مبلغ 16550€ (یورو) و 35% برای مبالغ تا 25500€ (یورو) و 45% برای بیشتر از آن مشمول مالیات هستند. در نهایت اینکه سایر متقاضیان بسته به رابطه آنها 55% یا 65% مالیات بر ارث دارند.

ارائه اظهارنامه مالیاتی در قوانین مالیاتی رومانی

یکی از اصول حرفه ای که تمامی متقاصیان کار در رومانی باید به خوبی رعایت کنند، روند ارائه اظهارنامه مالیاتی در قوانین مالیاتی این کشور می باشد. به طور دقیق اگر نیاز به تکمیل اظهارنامه مالیاتی در رومانی دارید، و قبلا آن را ارسال کرده اید، احتمالا فرم تشکیل شده ای برای شما ارسال می شوید. تمامی متقاضیان باید این فرم را به دقت بررسی کنند و در صورت لزوم آن را اصلاح کنند. اما اگر این فرم را دریافت نکرده اید و برای اولین بار است، می توانید آن را به راحتی از اداره مالیات محلی یا به صورت آنلاین از طریق وزارت اقتصاد و دارایی رومانی دریافت کنید. به این نکته نیز توجه فرمایید که، آخرین مهلت برای بازگشت پستی 21 مه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین مهاجرت به رومانی، به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه فرمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص قوانین مالیاتی در رومانی

در بخش پایانی مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از کلیدی  ترین سوالات شما عزیزان در خصوص قوانین مالیاتی در رومانی پاسخ دهیم. برخی از مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا مالیات بر ثروت در رومانی در قوانین مالیاتی این کشور وجود دارد؟ طبق تحقیقات صورت گرفته متوجه شدیم که، در سال 2024 رومانی مالیات بر دارایی مالی را در این کشور لغو کرده است. اما در مقابل آن را با مالیات متعلقه در این کشور جایگزین کرد. اما سقف مالیات بر ثروت همچنان برای ساکنان رومانی اعمال می شود.
  • اگر مهلت ارائه شده مالیات در قوانین مالیاتی رومانی را رعایت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ تمامی سرمایه گذاران بین المللی در رومانی، اگر مهلت مقرر را برای تسلیم مالیاتی رعایت نکند، 10% از صورت حساب مالیاتی خود را جریمه خواهند شد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *