مهاجرت تحصیلی بلغارستان

شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان با توجه به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا برای تمام دانشجویان بین المللی یکسان نیست. علاوه بر این، دانشجویان و فارغ التحصیلان اروپایی ممکن است هم در زمان تحصیل و هم پس از اتمام دوره تحصیلی مربوطه از مزایای بیشتری نسبت به سایر دانشجویان بهره مند شوند. دانشجویان خارجی در بلغارستان در حین تحصیل مجاز به کار پاره وقت هستند، مشروط بر اینکه در یکی از دانشگاه های بلغارستان تحصیل کرده و می توانند وظایف خود را بدون غفلت از تحصیل انجام دهند. اما پس از اتمام تحصیل کار در بلغارستان نه تنها سودمند هستند، بلکه راه خوبی برای ایجاد یک مجموعه شغلی یا کسب تجربه کاری هستند. در راهنمای زیر متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی دقیق شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان برای تمام دانشجویان بین المللی پرداخته اند.

شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان در سال 2023

همانطور که گفته شد، شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا هستند با شرایط کار پس از تحصیل دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از اروپا هستند متفاوت است. به طور کلی، دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستند، برای کار پس از تحصیل در بلغارستان، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند و می توانند بدون محدودیت در کشور بلغارستان کار کنند.

اما دانشجویان و متقاضیانی که شهروند کشورهای خارج از این مناطق هستند، باید پس از اتمام دوره تحصیلی خود و کاریابی در کشور بلغارستان، اقدام به تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری کنند. علاوه بر این، این افراد باید اقدام به اخذ مجوز اقامت قانونی برای کار در بلغارستان کنند.

تقریبا بیش از 82% فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور بلغارستان در 5 سال اخیر پس از اتمام دوره تحصیلی خود موفق شده اند شغل مناسبی در این کشور پیدا کنند و سپس مجوز اقامت بلند مدت بلغارستان را کسب کنند.

در نمودار زیر به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های بلغارستان براساس رشته تحصیلی اشاره شده است:

فارغ التحصیلان دانشگاه های بلغارستان

کاریابی و شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

یافتن شغل مناسب بعد از اتمام دوره تحصیلی در بلغارستان یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان خارجی در این کشور می باشد. به طور کلی، در کشور بلغارستان فرصت های شغلی مختلفی در زمینه های گوناگون وجود دارد. در این کشور، افرادی که تسلط کامل بر زبان بلغاری دارند، می توانند از فرصت های شغلی بیشتری بهره مند شوند. به همین دلیل، توصیه می شود دانشجویان و داوطلبان قبل از مهاجرت به بلغارستان، زبان بلغاری را یاد بگیرند و یا قبل از شروع برنامه تحصیلی مورد نظر خود، در دوره آموزش زبان بلغاری دانشگاه مربوطه شرکت کنند.

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور بلغارستان قبل از شروع برنامه های تحصیلی در مقاطع مختلف، معمولا در تابستان، دوره آموزش زبان بلغاری برگزار می کنند تا دانشجویان با یادگیری این زبان هم در زمان تحصیل و هم پس از تحصیل بتوانند از فرصت های بیشتری بهره مند شوند و با مردم این کشور ارتباط مفیدتری داشته باشند. یکی از اصلی ترین سوالاتی که ذهن دانشجویان را درگیر می کند، روش های کاریابی در بلغارستان پس از اتمام دوره تحصیلی می باشد. همانطور که در سایر مقالات موسسه ذکر شده است، انجمن های مختلف دانشگاه های بلغارستان دانشجویان را در زمینه کاریابی برای کار ضمن تحصیل در این کشور کمک می کنند. شایان ذکر است که این انجمن ها حتی پس از اتمام دوره های تحصیلی نیز در این زمینه دانشجویان را یاری می کنند.

سایر روش های کاریابی پس از اتمام دوره تحصیلی در بلغارستان عبارتند از:

  1. مراجعه به موسسات کاریابی
  2. مراجعه به سایت های کاریابی
  3. ارتباط با دوستان و آشنایان
  4. روزنامه و مجلات

برخی از بهترین موسسات معتبر کاریابی در بلغارستان براساس رتبه بندی عبارتند از:

رتبه بندینام موسسه
1Evropa Konsult
2Bulcon Group
3OD&M Consulting
4Balkanivest
5HRS

کاریابی و شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

اخذ مجوز کار پس از تحصیل در بلغارستان

یکی از مهمترین مواردی که دانشجویان باید در نظر داشته باشند، اخذ مجوز کار پس از تحصیل در بلغارستان می باشد. براساس شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان، دانشجویان خارجی در صورتی می توانند به صورت قانونی در کشور بلغارستان کار کنند که مجوز کار رسمی داشته باشند که از طریق وزارت کار و سیاست اجتماعی بلغارستان قابل دریافت می باشد. مجوز کار در بلغارستان حتی برای مشاغل نیمه وقت دانشجویی نیز باید اخذ شود. در غیر این صورت، فعالیت دانشجویان یا فارغ التحصیلان در این کشور غیر قانونی محسوب خواهد شد. در روند اخذ مجوز کار، کارفرمای افراد باید آنها را کمک کند. اکثر دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی خود معمولا به فکر اقامت بلند مدت در بلغارستان هستند.

این امر در صورتی ممکن خواهد بود که فارغ التحصیلان مجوز اقامت بلند مدت بلغارستان که از 1 تا 5 سال صادر می شود را دریافت کنند. مجوز اقامت بلغارستان به افراد اجازه اقامت، زندگی، کار، سرمایه گذاری، ازدواج، کارآفرینی و سایر امور در خاک بلغارستان را می دهد. علاوه بر این، اخذ این مجوز می تواند پس از 5 سال اقامت در بلغارستان موجب اخذ تابعیت و پاسپورت بلغارستان شود. برای دریافت پاسپورت و تابعیت بلغارستان، افراد باید علاوه بر اقامت مداوم 5 ساله خود در این کشور، ثابت کنند که تسلط کامل بر زبان بلغاری دارند و با فرهنگ و تاریخ بلغارستان کاملا آشنا هستند و تمام قوانین و رسم و رسوم این کشور را قبول می کنند. با اخذ تابعیت بلغارستان، شهروندان این کشور شهروندان اتحادیه اروپا محسوب می شوند زیرا بلغارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد.

راه های اقامت در بلغارستان پس از تحصیل

هنگامی که شغلی پیدا کردید، کارفرمای آینده شما باید درخواست مجوز کار را از طرف شما به آژانس ملی کار ارائه کند. برای انجام این کار، کارفرمای آینده شما باید ثابت کند که استخدام اتباع بلغارستانی/ اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا برای موقعیت مورد نظر شما غیرممکن است. پروسه درخواست تا 1 ماه طول می کشد و پس از اعطا، مجوز بیش از 1 سال اعتبار ندارد، اما تا زمانی که شما همچنان شرایط یکسانی را داشته باشید، قابل تمدید است. مجوز کار شما فقط برای شما در شرکت و موقعیت مشخص شده معتبر است، بنابراین اگر کارفرما را تغییر دهید، باید برای مجوز کار دیگری درخواست دهید. سپس می توانید برای اجازه اقامت تمدید شده درخواست دهید.

کارفرمای آینده شما نیز باید موارد زیر را رعایت کند:

  • ثابت شده است که در 12 ماه گذشته، تعداد کل شهروندان غیر اتحادیه اروپا که برای یک کارفرمای محلی کار می کنند، کمتر از %20 از میانگین تعداد کل افراد استخدام کننده بوده است.
  • شرایط پیشنهادی کار و دستمزد کمتر از شرایط برای شهروندان بلغارستانی برای همان شغل مطلوب نیست
  • شما به عنوان یک شهروند خارجی غیر اتحادیه اروپا دارای دانش، مهارت و تجربه حرفه ای لازم برای موقعیت مایل هستید

همچنین باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • سندی که دلایل درخواست استخدام اتباع غیر اتحادیه اروپا را بیان می کند
  • کپی پاسپورت معتبر شما
  • سه عکس سایز پاسپورت اخیر
  • یک کپی قانونی از گواهی تاسیس شرکت بلغاری
  • اسناد قانونی که تحصیلات، تخصص، مهارت ها، مدارک یا تجربه شما را اثبات می کند.
  • قرارداد کار شما
  • سایر مدارک مربوط به موقعیت درخواست شده توسط شهروند خارجی.

ویزای استارت آپ بلغارستان

پس از اتمام تحصیلات خود، می توانید به جای جستجوی شغل، کسب و کار خود را نیز راه اندازی کنید. کسب و کار استارت آپ شما باید این شرایط را داشته باشد: برای بلغارستان مفید باشد و در اجرا نوآور و موثر باشد و حداقل 10 شغل برای شهروندان بلغارستان فراهم می کند و حداقل سرمایه نصب داشته باشد. با ویزای استارت آپ، شما و خانواده تان واجد شرایط اقامت یک ساله در بلغارستان خواهید بود و می توانید سالانه آن را تمدید کنید. پس از 5 سال اقامت در بلغارستان، شما واجد شرایط اقامت دائم خواهید بود. قبل از انقضای مجوز دانشجویی خود، باید بتوانید به مجوز اقامت تمدید شده تغییر دهید. این مجوز به مدت یک سال اعتبار دارد و هر سال قابل تمدید است. اجازه اقامت تمدید شده را می توان به عنوان گامی به سوی اقامت دائم در نظر گرفت. هنگامی که به طور قانونی به مدت 5 سال متوالی در بلغارستان زندگی می کنید، شما و اعضای خانواده تان می توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.

برای درخواست، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • فرم درخواست اجازه اقامت تمدید شده
  • پاسپورت معتبر
  • صورت حساب بانکی که نشان دهد می توانید از خود حمایت کنید
  • مدرک اقامت
  • بیمه درمانی که کلیه هزینه های کمک های فوری پزشکی و درمان اورژانسی بیمارستانی را برای مدت مجاز در مجوز (برای حداقل 12 ماه) پوشش می دهد.
  • بررسی سوابق جنایی – جزئیات هر گونه مهاجرت، جرائم جنایی یا مدنی که ممکن است مرتکب شده باشید
  • ممکن است اسناد اضافی درخواست شود

شرایط اخذ ویزای کشور بلغارستان

علاوه بر شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان، متقاضیانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه های این کشور شوند، باید با شرایط اخذ ویزای بلغارستان نیز آشنا باشند. ویزای تحصیلی بلغارستان به دانشجویانی ارائه می شود که با موفقیت در یک دانشگاه معتبر بلغاری ثبت نام کنند و برای درخواست ویزا، تمام مدارک مورد نیاز را به طور کامل به سفارت یا بخش کنسولگری بلغارستان در کشور خود ارائه دهند. شما عزیزان می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و با شرایط و قوانین اخذ ویزای کشورهای مختلف به طور کامل آشنا شوید

سوالات متداول در باب شرایط کار پس از تحصیل در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما می باشیم:

  • راه های اقامت در بلغارستان پس از تحصیل چیست؟ هنگامی که شغلی پیدا کردید، کارفرمای آینده شما باید درخواست مجوز کار را از طرف شما به آژانس ملی کار ارائه کند. برای انجام این کار، کارفرمای آینده شما باید ثابت کند که استخدام اتباع بلغارستانی/ اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا برای موقعیت مورد نظر شما غیرممکن است. پروسه درخواست تا 1 ماه طول می کشد و پس از اعطا، مجوز بیش از 1 سال اعتبار ندارد، اما تا زمانی که شما همچنان شرایط یکسانی را داشته باشید، قابل تمدید است. مجوز کار شما فقط برای شما در شرکت و موقعیت مشخص شده معتبر است، بنابراین اگر کارفرما را تغییر دهید، باید برای مجوز کار دیگری درخواست دهید. سپس می توانید برای اجازه اقامت تمدید شده درخواست دهید.
  • راه های اقامت در بلغارستان پس از تحصیل چیست؟ هنگامی که شغلی پیدا کردید، کارفرمای آینده شما باید درخواست مجوز کار را از طرف شما به آژانس ملی کار ارائه کند. برای انجام این کار، کارفرمای آینده شما باید ثابت کند که استخدام اتباع بلغارستانی/ اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا برای موقعیت مورد نظر شما غیرممکن است. پروسه درخواست تا 1 ماه طول می کشد و پس از اعطا، مجوز بیش از 1 سال اعتبار ندارد، اما تا زمانی که شما همچنان شرایط یکسانی را داشته باشید، قابل تمدید است. مجوز کار شما فقط برای شما در شرکت و موقعیت مشخص شده معتبر است، بنابراین اگر کارفرما را تغییر دهید، باید برای مجوز کار دیگری درخواست دهید. سپس می توانید برای اجازه اقامت تمدید شده درخواست دهید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *