مهاجرت به کشور ارمنستان

شرایط ویزای همراه ارمنستان

شرایط ویزای همراه ارمنستان

اخیرا با افزایش مهاجرت به کشور ارمنستان و اخذ اقامت این کشور مسئله شرایط ویزای همراه ارمنستان به یکی از موارد مهم مطرح شده. در این نگارش همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش به آن پرداخته اند. در حال حاضر ارمنستان به دلیل نزدیکی به کشور ایران به یکی از مقاصد مهاجرتی از طرق مختلف به خصوص مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است و این کشور از ورود شهروندان خارجی استقبال می کند. طبق قوانین ارمنستان افرادی که بتوانند اقامت این کشور را دریافت کنند می توانند برای مهاجرت اعضای خانواده خود با استفاده از برقراری شرایط ویزای همراه ارمنستان اقدام کنند. در حال حاضر ورود شهروندان ایرانی به ارمنستان برای مدت 90 روز بدون نیاز به ویزا است اما برای مهاجرت و اقامت بیش از این مدت نیاز به دریافت کار اقامت و ویزا می باشد.

مهاجرت به ارمنستان

ارمنستان واقع در مسیر جاده بزرگ ابریشم، کشوری محصور در خشکی از کوههای ناهموار و آتشفشان های منقرض شده واقع در جنوب قفقاز، بین دریای سیاه و دریای خزر است. این جمهوری کوچکترین جمهوری شوروی سابق است که از شمال به گرجستان، از شرق به آذربایجان، از جنوب به ایران و از غرب به ترکیه محدود می شود. ارمنستان اگرچه تاریخ طولانی دارد، اما هنوز توسط مسافران معاصر به عنوان جواهری کشف نشده یاد می شود. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از این کشور محو جذابیت این سرزمین زیبا و باستانی و مردم مهمان نواز آن می شوند. این سرزمین علاوه بر دشت های طبیعی، قله های صخره ای، دره های ناهموار، رودخانه های آرام و جنگل های زیبا همچنین دارای گنجینه ای از کلیساهای تاریخی زیبا و نسخه های خطی باستانی و همچنین سایر جذابیت ها می باشد.

ارمنستان مدرن ترکیبی جالب از شرق و غرب است و امروز این کشور به خصوص در شهر ایروان که یک سوم جمعیت ارمنستان در آن قرار دارند میزبان و پذیرای توریست ها و مهاجرین است. بیشترین تعداد مهاجرین به کشور ارمنستان از کشورهای هندوستان، سوریه، عراق، ایران و سایر کشورها هستند که هر کدام به دلایل مختلف از جمله تحصیل، کار، سرمایه گذاری و غیره به ارمنستان آمده اند.

در نمودار زیر میزان بازدیدکنندگان خارجی از کشور ارمنستان در سال های اخیر مشخص است:

میزان بازدیدکنندگان خارجی از کشور ارمنستان

شرایط ویزای همراه ارمنستان برای افراد خارجی

شهروندان خارجی از طریق گذرگاه های مرزی ارمنستان بر اساس گذرنامه معتبر، ویزای ورود به کشور یا سند اقامتی با مجوز از اداره مجاز دولتی دولت جمهوری ارمنستان می توانند به جمهوری ارمنستان وارد شوند، مگر اینکه در این موارد خلاف پیش بینی شده با توافق نامه های بین المللی باشد. خارجی های زیر 18 سال می توانند همراه با والدین خود یا یکی از والدین یا ​​نماینده قانونی یا همراه دیگر به کشور ارمنستان وارد شوند.

خارجیانی که بدون گذرنامه، سند جایگزین یا گذرنامه نامعتبر به گذرگاه مرزی ارمنستان رسیده اند یا ورود به آنها در گذرگاه مرزی جمهوری ارمنستان ممنوع است یا دریافت نکرده اند اجازه ورود به جمهوری ارمنستان را ندارد. آنها بلافاصله از همان شرکت حمل و نقل به کشور مبدا بازگردانده می شوند، مگر در مواردی که برای درخواست پناهندگی به ارمنستان رسیده باشند. لازم به ذکر است افرادی که پناهنده می شوند نیز می توانند از طریق ویزای همراه اعضای خانواده خود را به ارمنستان بیاورند. یکی از راه های مهاجرت به ارمنستان اخذ ویزای کار در ارمنستان است.

بررسی شرایط ویزای همراه ارمنستان

اجازه اقامت موقت یک ساله برای اعضای خانواده شهروندان ارمنستان و دیگر دارندگان اجازه اقامت ارمنستان در دسترس است. چه کسی قابل حمایت است و برای چه نوع اجازه اقامت به وضعیت متقاضی اصلی (حامی مالی) بستگی دارد. در صورت ارائه مدارکی مبنی بر خویشاوندی به عنوان مثال سند ازدواج شناسنامه برای یکی از اعضای خانواده اجازه اقامت صادر می شود. ارمنی های قومی افرادی که بتوانند اثبات کنند که یکی از اجداد آنها ارمنی بوده است برای هر نوع اجازه اقامت (موقت، دائمی، ویژه) و همچنین تابعیت و اقامت ارمنستان واجد شرایط هستند. ممکن است یک ارمنی قومی برای عدم شرکت در خدمت سربازی، اجازه اقامت ویژه را به تابعیت ترجیح دهد.

ویزای همراه برای اعضای خانواده بستگی به نوع اقامت فرد یا همان اسپانسر دارد که به شرح زیر است:

اسپانسراعضای همراه قابل استفاده از ویزای همراهاقامت برای همراهین
دارنده اقامت موقتپدر، مادر، فرزند و همسر1 ساله
دارنده اقامت دائمپدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادر بزرگ و نوه1 ساله
دارنده اقامت ویژه، دارنده تابعیت ارمنستان و یا فرد پناهنده در ارمنستانپدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادر بزرگ و نوه5 ساله پس از اقامت به مدت 3 سال

مدارک لازم و شرایط ویزای همراه ارمنستان

پس از دریافت اقامت ارمنستان افراد جهت آوردن همراهین خود در ابتدا باید دارای وضعیت پایدار در کشور ارمنستان داشته باشند و بتوانند از نظر مکانی و مالی شرایط اسکان همراهین خود را برطرف نمایند. لذا به صورت کلی برای استفاده از ویزای همراه ارمنستان مدارک زیر باید ارائه گردد:

  • اثبات تمکن مالی برای هزینه زندگی در ارمنستان برای همراهین
  • ارائه مدرک معتبر دال بر رابطه خانوادگی مانند شناسنامه
  • گواهی ازدواج
  • ارائه ویزای معتبر
  • گذرنامه و کارت اقامت
  • درخواست و تکمیل فرم ویزای همراه

مدارک لازم و شرایط ویزای همراه ارمنستان

اقامت ویژه در ارمنستان و ویزای همراه

اقامت ویژه ارمنستان سندی است که توسط نخست وزیر جمهوری اعطا می شود. اعتبار آن 10 سال است و می تواند به طور مداوم و با 10 سال افزایش تمدید شود. اقامت ویژه ویزای معمولی نیست و البته به دارندگان آن تابعیت ارمنستان تعلق نمی گیرد. در عوض، آنها ساکنان ویژه ای محسوب می شوند. به عبارت دیگر، اقامت ویژه به عنوان اجازه اقامت دائم عمل می کند. این به دارندگان آن اجازه می دهد تا بدون نیاز به ویزا:

  • به ارمنستان رفت و آمد کنند.
  • در ارمنستان زندگی کنند.
  • در ارمنستان بدون نیاز به مجوز کار کنند.
  • در دانشگاه بدون ویزای تحصیلی ارمنستان تحصیل کنند.
  • به تجارت یا سایر فعالیت های قانونی بپردازند.

ساکنان ویژه می توانند بدون اجازه کار استخدام شوند. آنها مجاز به مالکیت زمین های کشاورزی هم سطح و برابر با شهروندان ارمنی هستند. در صورت درخواست، اقامت ویژه برای فرزندان مقیم دارای اقامت ویژه ممکن است صادر شود، به شرط آنکه سن آنها از 15 سال به پایین باشد. کودکان 16 ساله و بالاتر و همچنین اعضای خانواده بزرگسال باید جداگانه اقدام کنند. ساکنان اقامت ویژه همچنین می توانند اعضای خانواده خود را برای دریافت اجازه اقامت موقت یا دائم مانند شهروندان ارمنستان، حمایت مالی کنند. اعضای خانواده ممکن است ملزم به ارائه اسنادی باشند که خویشاوندی را نشان دهد (به عنوان مثال سند ازدواج، شناسنامه).

حداقل اقامتی برای اقامت ویژه وجود ندارد. برای حفظ وضعیت اقامت ویژه، لازم نیست روزهای خاصی را در ارمنستان سپری کنید. برخلاف شهروندان ارمنستان، دارندگان گذرنامه ویژه از خدمت سربازی معاف هستند. اخذ وضعیت اقامت ویژه نباید تاثیری بر مالیات شما بگذارد.

مهاجرت به ارمنستان در شرایط کرونا

در 16 مارس 2020 دولت ارمنستان وضعیت اضطراری را اعلام کرد که پس از آن چندین بار تمدید شد و در 11 سپتامبر 2020 پایان یافت. از تاریخ 12 آگوست سال 2020، هیچ محدودیتی در ورود اتباع خارجی که از طریق فرودگاه وارد می شوند به جز قرنطینه اجباری اعمال نمی شود. کلیه افرادی که به ارمنستان وارد می شوند، صرف نظر از کشور مبدا، باید در معرض قرنطینه 14 روزه باشند. با این حال، مجاز به انجام آزمایش PCR برای تشخیص بیماری ویروس کرونا هستند. در صورت نتیجه منفی، دیگر نیازی به قرنطینه نیست.

همچنین محدودیتهایی که از طریق مرزهای زمینی با گرجستان و ایران به ارمنستان می آیند هنوز اعمال خواهد شد. فقط شهروندان ارمنستان و افراد زیر با عبور از مرز زمینی مجاز به ورود به ارمنستان هستند:

  • اعضای خانواده شهروندان ارمنستان
  • ساکنان قانونی
  • کارمندان دیپلماتیک و سایر مورد های استثنایی

مرزهای زمینی توسط اعضای خانواده شهروندان ارمنستان قابل عبور است. در حالی که شامل همسر، والدین و پسران و دختران یک شهروند ارمنی می شود. مهاجرت به ارمنستان از طریق مرزهای زمینی به نمایندگان دفاتر دیپلماتیک و کنسولی، سازمان های بین المللی و اعضای خانواده آنها مجاز است. جهت بررسی روش های مهاجرت و امکان مهاجرت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی در شرایط کرونا می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *