مهاجرت به کشور صربستان

شرایط اخذ اقامت صربستان

شرایط اخذ اقامت صربستان

متقاضیان با اطلاع از شرایط اخذ اقامت صربستان می توانند سریعا نسبت به اقامت از طریق کار، تحصیل، ازدواج، ثبت شرکت و سرمایه گذاری اقدام نمایند. شرایط اخذ اقامت صربستان دارای پروسه ساده ای است. این پروسه دارای مراحل مختلفی می باشد که در نهایت منجر به اخذ ویزای اقامت صربستان می گردد. اطلاع از شرایط اخذ اقامت صربستان از آن نظر حائز اهمیت می باشد که متقاضیان کار، تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور قبل از هرچیزی نیازمند اخذ اقامت صربستان می باشند.

بر طبق قوانین مهاجرتی صربستان، شهروندان کشورهای خارجی با هر دلیل مهاجرتی (کار، تحصیل و سرمایه گذاری)، نیازمند اخذ اقامت صربستان می باشند. دولت صربستان 3 نوع ویزای اقامت 90 روز، اقامت موقتی و اقامت دائمی را برای متقاضیان در نظر گرفته است. متقاضیان می توانند اقامت صربستان را از طریق یکی از روش های کار، سرمایه گذاری، تحصیل، ثبت شرکت و ازدواج اخذ نمایند. در این مقاله، تلاش می شود شرایط اخذ اقامت صربستان به طور مفصلی بررسی گردد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ند تا در این زمینه به سوالات هموطنان عزیز پاسخ دهند.

 بررسی شرایط اخذ اقامت صربستان

بر طبق قوانین مهاجرتی صربستان، شهروندان خارجی برای اقامت بیش از 90 روز نیازمند اخذ ویزای اقامت صربستان می باشند. مقیم جمهوری صربستان شخصی است که در خاک صربستان زندگی کند یا شرکتی در این کشور داشته باشد. منافع شخصی از آن شرکت بدست آورد. همچنین، مقیم صربستان کسی است که در یک فاصله زمانی حداقل 183 روز یا بیشتر در یکم دوره زمانی 12 ماهه در صربستان زندگی و کار کند.

اخذ ویزای اقامت صربستان یکی از حقوق اساسی شهروندان خارجی در جمهوری صربستان می باشد و توسط قانون شهروندان خارجی این کشور ( Zakon o strancima، مجله رسمی RS، شماره 97/2008) مقرر شده است. بر طبق این قانون، 3 نوع اقامت صربستان وجود دارد:

  1. اقامت تا 90 روز (کارت سفید) : در این نوع اقامت، نیازی به مهر تایید از طرف اداره ای نیست. صرفا گزارش اقامت به اداره پلیس محلی در عرض 24 ساعت از ورود به صربستان الزامی است. همچنین، اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهنده محل سکونت به مهاجران خارجی نیز ملزم به گزارش وضعیت اقامت می باشند.
  2. اقامت موقتی: این نوع ویزا مخصوص اقامت بیش از 90 روز در صربستان می باشد. متقاضیان کار، تحصیل، سرمایه گذاری و دیدار با خانواده در صربستان نیازمند اخذ این نوع اقامت می باشند. حداکثر تا 1 سال اعتبار داشته می باشد.
  3. اقامت دائمی: این نوع اقامت فقط از طریق اقامت بیش از 5 سال در صربستان و یا اقامت 3 ساله به افرادی که با شهروند صرب ازدواج کرده اند، تعلق می گیرد.

شرایط اخذ اقامت صربستان از طریق ثبت شرکت

بوسیله تشکیل شرکت، متقاضیان نیازی به سرمایه گذاری در صربستان جهت اخذ ویزای اقامت صربستان ندارند. از شرایط اخذ اقامت صربستان از طریق ثبت شرکت استخدام وکیل پایه 1 دادگستری، تهیه مدرک عدم سوء سابقه کیفری، کپی پاسپورت معتبر، 3 پیشنهاد برای نام شرکت، توصیف خلاصه ای از فعالیت های آتی شرکت می باشد. همچنین، تایید اساسنامه شرکت، ارائه آدرسی برای شرکت و آدرس سکونت شخصی برای متقاضیان الزامی است.

متقاضیان برای ثبت شرکت و اخذ اقامت صربستان نیازمند اثبات تمکن مالیات طریق صدور گواهی از بانک صربستانی می باشند. برای انجام این کار، متقاضیان نیازمند پس انداز بانکی 1000€ (یورو) در حساب شخصی خود می باشند. مدت رسیدگی به درخواست متقاضیان 2-1 هفته کاری می باشد. لازم به یادآوری می باشد که ویزای اقامت دریافت شده از این طریق از نوع ویزای اقامت موقتی بوده و تا حداکثر 1 سال معتبر می باشد.

اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری همانند مهاجرت به پرتغال و اخذ اقامت این کشور اروپایی است. از روش های اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری می توان به سرمایه گذاری در بخش املاک این کشور اشاره نمود. سقف قیمتی ملک خریداری شده جهت اخذ اقامت صربستان از €10000 (یورو) می باشد. استخدام وکیل حقوقی، انتخاب ملک مورد نظر جهت خرید، خرید ملک (به همراه هزینه های جانبی، همانند 2.5% مالیات انتقال مالکیت و 3% کمیسیون بنگاه املاک) از شرایط اولیه اخذ اقامت صربستان از این طریق می باشد.

مدارک لازم برای اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری شامل ارائه گواهی عدم سوء سابقه کیفری، کپی پاسپورت، گواهی تمکن مالی تا 1000€ (یورو) در بانک صربستانی، تاییدیه بیمه سلامت و تامین اجتماعی متقاضی، رزومه تحصیلی می باشد. مدت زمان رسیدگی و صدور ویزای اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری به شرایط و مدارک متقاضی ویزا بستگی دارد.

 شرایط اخذ اقامت صربستان از طریق کار

استخدام مهاجران خارجی در صربستان فقط به شرطی امکانپذیر است که متقاضی دارای ویزای اقامت موقتی و ویزای کار صربستان باشد. مدت اعتبار ویزای اقامت موقتی کارگران خارجی 1 ساله می باشد. مهر تایید اقامت موقتی صربستان بر روی صفحه خالی پاسپورت متقاضی حک می شود. این نوع اقامت قابل تمدید بوده و تا زمان اتمام قرارداد استخدام اعتبار دارد. مدت رسیدگی به درخواست متقاضیان تا 15 روز می باشد. متقاضیان درخواست خود را باید به اداره پلیس محلی تحویل دهند.

مدارک لازم جهت صدور ویزای اقامت صربستان از طریق کار شامل:

  • پاسپورت معتبر
  • تاییدیه اقامتی (کارت سفید)
  • 2 قطعه عکس
  • 3 کپی از فرم درخواست تکمیل شده
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا

این روش مخصوص متقاضیانی است که مجوز کار در صربستان را کسب کرده اند. دارای قرارداد رسمی با کارفرمای صربستانی باشند.

 شرایط اخذ اقامت صربستان از طریق کار

اقامت صربستان از طریق تحصیل

دانشجویان خارجی برای مدت بیش از 90 روز نیازمند اخذ ویزای اقامت موقتی صربستان می باشند. ویزای اقامت تحصیلی صربستان به محض ورود به خاک صربستان و از طریق تحویل درخواست به پلیس محلی میسر است. دانشجویان علاوه بر ارائه پاسپورت معتبر، فرم درخواست و نیز عکس پاسپورتی بایستی نامه پذیرش یکی از دانشگاه های صربستان و نیز مدرک تمکن مالی جهت اقامت در صربستان را به مقامات ذی صلاح تحویل دهند.

اقامت دائمی صربستان از طریق ازدواج

یکی از شرایط اخذ اقامت دائمی صربستان، ازدواج با تبعه صرب می باشد. اگر متقاضی با شهروند صربستانی یا مقیم دائمی صربستان به مدت حداقل 3 سال ازدواج کرده باشد. صلاحیت اخذ اقامت دائمی صربستان را کسب می کند. ازدواج با تبعه صرب سریعترین روش اخذ اقامت و در نهایت دریافت پاسپورت صربستان می باشد. از جمله مدارک لازم در این روش می توان به ارائه سند ازدواج، شناسنامه، پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء سابقه کیفری، اثبات تمکن مالی و گواهی بیمه سلامت اشاره نمود.

اخذ اقامت و تابعیت کشورهای اروپایی همانند شرایط اقامت آلمان فرآیند پیچیده ای می باشد. طی مراحل این فرآیند نیازمند اطلاع از شرایط و تهیه مدارک مورد نیاز می باشد. اخذ اقامت صربستان تنها از طریق مشاوره با وکیل حقوقی حرفه ای و با تجربه امکانپذیر می باشد. ما در این زمینه مشاوره با برترین وکلا و کارشناسان ارشد ایران را در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می نماییم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *