مهاجرت تحصیلی اتریش

رشته هنر در اتریش

رشته هنر در اتریش مستلزم قبولی در آزمون ورودی دانشگاه است. اگر بخواهید در دانشگاه های دولتی تحصیل کند، باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشد. برخی افراد به اشتباه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش را رایگان می دانند. در صورتی که این طور نیست. هرچند شهریه دانشگاه های دولتی اتریش غالبا بسیار پایین است. ولی اگر کسی تمایل داشته باشد رشته هنر و سایر رشته های تحصیلی را در اتریش به زبان انگلیسی بخواند باید لزوما به زبان آلمانی تسلط پیدا کند. البته غالبا ارائه مدرک زبان آلمانی از همان ابتدا از دانشجویان خواسته نمی شود. مثلا کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه وین شوند. فرصت 2 ساله ای پیش از شروع دوره تحصیلی خود دارند. تا در همین دانشگاه دوره های زبان آلمانی را بگذرانند.

البته برای رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، هنر و غیره که پذیرش آن ها مستزلم قبولی در آزمون ورودی است. از آن جایی که آزمون هم به زبان آلمانی است، متقاضیان بهتر است مدرک خود را از ایران آماده کنند. در ضمن شرط اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور، این است که افراد در یکی از دانشگاه های دولتی ایران در رشته خود یا رشته ای مرتبط قبول شوند، چند ترم درس بخوانند. سپس برای اخذ پذیرش از اتریش اقدام کنند. البته پیچیدگی گفته شده در خصوص دانشگاه های خصوصی اتریش صدق نمی کند. ولی شهریه بالای این دانشگاه ها تعداد طرفداران را کم تر کرده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته هنر در این کشور به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته هنر در اتریش چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته هنر در اتریش کدام اند؟
  • درآمد هنرمندان در اتریش حدودا چقدر است؟

هزینه های تحصیل رشته هنر در اتریش

هر کدام از دانشگاه های اتریش، چه خصوصی چه دولتی، با توجه به رشته انتخابی، تابعیت دانشجو و مقطع تحصیلی شهریه متفاوتی اخذ می نمایند. در دانشگاه های دولتی اتریش برای تحصیل رشته هنر دانشجویان اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس، معمولا ترمی 363€ (یورو) به طور میانگین می پردازند. اما شهریه اخذ شده از دانشجویان غیر اروپایی یعنیnon-EU/EEA students برای تحصیل رشته هنر در دانشگاه های دولتی اتریش معمولا ترمی 727€ الی 7500€ (یورو) است. هرچند رشته هایی مثل گرافیک و غیره باید علاوه بر شهریه پرداختی به دانشگاه محل تحصیل خود در اتریش هزینه های متعددی بابت خرید لوازم کاری بپردازند. البته در سال 2023 شهریه رشته هنر در دانشگاه های خصوصی اتریش به سالانه 24000€ (یورو) هم می رسد.

مضاف بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در کشور اتریش هم باید لحاظ گردد. این هزینه ها بستگی مستقیمی به سبک زندگی و شهر محل اقامت دانشجویان دارد. اتریش اصطلاحا به “سوئیس ارزان” معروف است. زیرا هرچند شهروندان و کسانی که اقامت اتریش را دارند. از امکانات رفاهی، بهداشتی، آموزشی و غیره فراوانی بهره مند هستند. اما در قیاس با مردم سوئیس، هزینه های به مراتب کم تری می پردازند. زندگی در اتریش معمولا ماهانه 1200€ (یورو) هزینه دارد. هرچند دانشجویانی که به جای آپارتمان شخصی، خوابگاه بگیرند می توانند هزینه های خود را در اتریش به ماهی 800€ (یورو) هم کاهش دهند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده متوسط هزینه های زندگی در اتریش و سوئیس طی سال 2023 با هم مقایسه می شود:

مقایسه متوسط هزینه زندگی در سوئیس و اتریش (یورو)

دوره های محبوب رشته هنر در اتریش

رشته هنر در مقاطع مختلف تحصیلی گرایش های متعددی دارد که از سوی دانشگاه های اتریش ارائه می شوند. برخی از این دوره های تحصیلی به دلایل گوناگون از جمله سهولت اخذ پذیرش، شهریه کم و غیره طرفداران بیشتری بین دانشجویان دارند. همچنین جهت تحصیل قانونی در این کشور می توانید مقاله ویزای تحصیلی اتریش را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمایید. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است راجع به بعضی از دوره های تحصیلی محبوب رشته هنر در اتریش اطلاعاتی ارائه گردیده است:

نام رشته تحصیلیمدت دورهشهریه سالانه به یورونام دانشگاهتاریخ اپلایسایر توضیحات
رشته هنر و علوم2 سال در مقطع کارشناسی ارشد1492€ برای دانشجویان بین المللی و 766€ برای دانشجویان EU/EEAUniversity of Applied Arts Viennaتا ژانویه 2022تاریخ شروع ترم اکتبر 2023 است. زبان این دوره انگلیسی می باشد.
رشته تاریخچه هنر رسانه2 سال در مقطع کارشناسی ارشدهم برای دانشجویان بین المللی و هم برای دانشجویان EU/EEA مبلغ 5425€Danube University Kremsتا دسامبر 2021شروع ترم تحصیلی از اکتبر 2023 است. زبان دوره انگلیسی می باشد.
رشته فرهنگ های هنرهای رسانه ای2 سال در مقطع کارشناسی ارشدهم برای دانشجویان بین المللی و هم برای دانشجویان EU/EEA مبلغ 8000€Danube University Kremsتا دسامبر 2021شروع ترم تحصیلی از اکتبر 2023 است. زبان دوره انگلیسی می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل رشته هنر در اتریش

پذیرش هر کدام از گرایش های رشته هنر در دانشگاه های اتریش نیازمند مدارک متفاوتی است. اما کلیات این ها به شرح ذیل است:

  • پرداخت هزینه پذیرش (admission fee)
  • انگیزه نامه که به آن letter of intent یا motivational letter هم گفته می شود.
  • CV
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی قبلی که تاییدیه های لازم را نیز داشته باشد.
  • مدرکی دال بر قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر
  • مدرک زبان که برای دوره های انگلیسی کارشناسی ارشد غالبا آیلتس 6.5 است.
  • تجربه کاری مرتبط با توجه به حداقل های اعلامی از سوی دانشگاه
  • مدارکی حاکی از تغییر نام در صورت لزوم

کار پس از تحصیل در اتریش

دانشجویان رشته هنر در اتریش حتی اگر تابعیت اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را نیز نداشته باشند. از این رو اجازه دارند ضمن تحصیل خود تا 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند. معمولا درآمد حاصل از کار دانشجویی در اتریش تنها بخشی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین می نماید. حدود 450€ (یورو) در ماه است. پس از فارغ التحصیلی از رشته هنر هم امکان کار در اتریش و تمدید اقامت وجود دارد. هنر گرایش های متفاوت و سطح درآمد گسترده ای دارد. مثلا در اتریش متوسط درآمد ماهانه هنرمندان حوزه طراحی 3 بعدی ماهانه 3540€ (یورو) می باشد. جهت کار قانونی در این کشور مقاله ویزای کاری اتریش در سال 2019 را مطالعه بفرمایید. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته هنر در اتریش، کانادا و غیره با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

Rate this post

2 دیدگاه برای “رشته هنر در اتریش

  1. آرتا گفت:

    درود وقتتون بخیر
    19سالمه برای کنکور هنر دارم میخونم، واسه گرفتن پذیرش رشته نقاشی دانشگاه هنر اتریش چه شرایطی لازمه؟
    مدرک زبان انگلیسی نیازه یا b2 آلمانی
    و اینک مدارک تحصیلی و نمونه کار هارو کجا باید ارسال کنم تا تایید شه و برای آزمون عملی و مصاحبه ثبتانم شم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *