مهاجرت تحصیلی بلغارستان

رشته مدیریت در بلغارستان

رشته مدیریت در بلغارستان

رشته مدیریت در بلغارستان گران تر از سایر رشته ها است. اما در مقایسه با اکثر کشورهای اروپا، تحصیل در بلغارستان تقریبا ارزان تر می باشد. البته این نکته که بلغارستان هنوز کشوری در حال توسعه به شمار می آید و دانشگاه های خیلی مطرحی هم ندارد، ممکن است به عنوان بزرگ ترین نقاط ضعف این کشور شناخته شود. با این حال نباید فراموش نمود نکات مثبت متعددی هم راجع به بلغارستان وجود دارد که از آن جمله می توان به ارزان بودن هزینه های زندگی و کم بودن شهریه دانشگاه های بلغارستان، نرخ پایین تورم، اجازه کار ضمن تحصیل، اجازه کار پس از فارغ التحصیلی و غیره اشاره نمود. بلغارستان همچنین عضوی از اتحادیه اروپا (EU) می باشد؛ اگرچه عضو شنگن نیست و اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان اجازه رفت و آمد آزادانه به کشورهای شنگن را نمی دهد.

بلغارستان البته همان طور که شهریه های کم و هزینه های زندگی پایینی دارد، سطح درآمدش نیز کم تر است. البته در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه از جمله ارمنستان، بلاروس، ترکیه و غیره، سطح درآمد در بلغارستان بالاتر می باشد. میزان دقیق درآمد هر فردی در بلغارستان را عوامل مختلفی از جمله سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه کار، جنسیت، حوزه کاری، شهر محل کار، تابعیت و غیره مشخص می کند. با این همه به طور کلی می توان مدیران را جزو افراد پردرآمد بلغارستان دانست؛ خصوصا آن هایی که سابقه کار زیادی در شرکت های بزرگ دارند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل رشته مدیریت در کدام اند؟
  • درآمد مدیران در بلغارستان چقدر است؟
  • نرخ بیکاری در کشور بلغارستان طی سال 2023 به چه صورت است؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در بلغارستان

در حالی که تحصیل در برخی رشته ها، از جمله تربیت بدنی، ادبیات زبان انگلیسی، تاریخ و غیره، در دانشگاه های بلغارستان پایین است و سالانه بین 5600BGN تا حدود 10000BGN (لف بلغارستان) است، دانشجویان رشته مدیریت باید شهریه های به مراتب بیشتری پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه های بلغارستان برای رشته هایی مثل مدیریت، دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری، داروسازی، معماری و دامپزشکی معمولا بالاتر است. به عنوان مثال دانشجویان رشته مدیریت برای تحصیل سالانه بیش از 16000BGN (لف بلغارستان) به دانشگاه های این کشور می پردازند. البته اگر متقاضی تحصیل در هر رشته ای در کشور بلغارستان، تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا یا سوئیس را داشته باشد، این امکان را دارد که درخواست اخذ وام تحصیلی بدهد.

علاوه بر شهریه های مورد نیاز برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های بلغارستان، هزینه زندگی در بلغارستان هم باید مد نظر قرار بگیرد. زندگی هر فردی در بلغارستان با توجه به سبک زندگی وی و شهری که در آن ساکن است متفاوت خواهد بود. اما به طور متوسط زندگی دانشجویی در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان که بهترین دانشگاه های این کشور در آن قرار دارند، ماهانه 990BGN (لف بلغارستان) است که تقریبا معادل حدودا 500€ (یورو) می باشد. در جدول ذیل نشان داده شده است که نرخ تورم در بلغارستان پایین است؛ در نتیجه شهریه دانشگاه و سایر هزینه های زندگی در این کشور به مرور افزایش عمده ای نخواهد یافت. این جدول به شرح ذیل است:

سالنرخ تورم در کشور بلغارستان
2021%1.72
2022%2.06
2023%2.05
2024%2
2025%2

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در بلغارستان

از میان دانشگاه های بلغارستان تنها یکی از دانشگاه های این کشور است که در سطح جهانی هم جایگاه نسبتا مقبولی دارد. این دانشگاه Sofia University St.Kliment Ohridski است که رتبه آن از دید طبقه بندی های QS و USN به ترتیب 601 و 658 می باشد. منتهی دانشگاه های دیگری هم در این کشور هستند که فارغ التحصیل شدن از آن ها اگرچه برای کاریابی در سایر کشورهای مطرح دنیا از جمله هلند، آمریکا، کانادا و غیره، خیلی کمک کننده نخواهد بود، اما برای کسانی که می خواهند پس از فارغ التحصیلی هم در بلغارستان مشغول به کار شوند، گزینه خوبی است.

دانشگاه های بلغارستان که در سطح ملی جایگاه خوبی دارند عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل رشته مدیریترتبه ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
Sofia University St. Kliment Ohridski1Sofia
New Bulgarian University2Sofia
Technical University of Sofia3Sofia
Angel Kanchev University of Ruse4Ruse
American University in Bulgaria5Blagoevgrad

اخذ پذیرش رشته مدیریت در بلغارستان

اخذ پذیرش رشته مدیریت در بلغارستان

به این منظور هر دانشگاهی شرایط خاص خود را دارد اما مهم ترین مدارکی را که برای اخذ پذیرش رشته مدیریت مورد نیاز است را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

  • رزومه/CV
  • آیلتس یا تافل معتبر با توجه به حداقل های دانشگاه چرا که شانس اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان بدون داشتن مدرک زبان کم است
  • توصیه نامه از 2 تن از اساتید و کارفرمایان پیشین
  • سابقه کار مدیریتی
  • انگیزه نامه راجع به دلایل انتخاب رشته مدیریت، دانشگاه مزبور و کشور بلغارستان به طور کلی
  • تمکن مالی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارکی دانشگاه (application fee) که چه فرد موفق به اخذ پذیرش شود چه خیر غیر قابل بازگشت است.
  • ترجمه رسمی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده به زبان انگلیسی از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی

کار پس از تحصیل در بلغارستان

نرخ بیکاری در بلغارستان به شرح ذیل است:

مقایسه نرخ بیکاری در فرانسه و بلغارستان

البته برای این که فردی که تابعیت هیچکدام از کشورهای اتحادیه اروپا را ندارد، بتواند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در بلغارستان، اقامت خود را تمدید کند 2 راه دارد:

  1. ازدواج با شهروند بلغار
  2. پیدا کردن کار در بلغارستان

معمولا افراد روش دوم را انتخاب می کنند خصوصا از آن جایی که نه تنها نرخ بیکاری در بلغارستان پایین است، بلکه مدیران هم درآمد خوبی در این کشور دارند. در واقع مدیران در بلغارستان به طور متوسط ماهی 4470BGN (لف بلغارستان) حقوق می گیرند که البته میزان دقیق آن بستگی به موارد مختلفی از جمله سابقه کار افراد دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته مدیریت در بلغارستان، دانشگاه های برتر بلغارستان و غیره توضیحاتی ارائه شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *