مهاجرت تحصیلی اوکراین

رشته مدیریت در اوکراین

رشته مدیریت در اوکراین

رشته مدیریت در اوکراین در مقایسه با رشته های مثل فیزیک، تربیت بدنی، شیمی و غیره، بازار کار بهتری دارد. در این مقاله این موضوع بررسی می شود. با این حال با توجه به این که اوکراین کلا کشور ارزان قیمتی است و تحصیل رشته مدیریت در کشورهای فوق حتی اگر شهریه های پایینی اخذ کنند، با هزینه های بالای زندگی روبروست، طرفداران خاص خود را دارد. البته در اوکراین هم رشته مدیریت جزو گران ترین رشته های تحصیلی است و شهریه دانشگاه های این کشور در رشته مزبور کمی پایین تر از کشورهای توسعه یافته و قدرتمندی مثل هلند و مجارستان می باشد و حتی در مقایسه با ایتالیا، فرانسه و آلمان، تحصیل مدیریت در اوکراین به مراتب گران تر است.

این در حالی است که کشورهای فوق توسعه یافته هستند اما اوکراین کشوری در حال توسعه می باشد و درصد فقر و فساد دولتی و قضایی آن هم بالا است. به علاوه اوکراین اگرچه کشوری در همسایگی روسیه از شرق، بلاروس از شمال، لهستان، اسلواکی و مجارستان از غرب و کریمه، مالدووا و رومانی در جنوب است و به دریای سیاه هم راه دارد، اما برخلاف تعدادی از این کشورها از جمله مجارستان و اسلواکی، اوکراین نه عضو اتحادیه اروپا است و نه حوزه شنگن. در نتیجه اخذ اقامت تحصیلی اوکراین مجوز حضور بدون نیاز به ویزا در کشورهای شنگن را نمی دهد. منتهی تحصیل رشته مدیریت در اوکراین در این مقاله از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بیشتر بررسی شده و راجع به هزینه های تحصیل، دانشگاه های برتر اوکراین برای رشته مدیریت، نرخ بیکاری در اوکراین، کار پس از فارغ التحصیلی و غیره توضیحاتی ارائه شده است.

هزینه تحصیل رشته مدیریت در اوکراین

دانشگاه های اوکراین رایگان نیستند اما معمولا شهریه های کمی دریافت می کنند. در برخی از برنامه های تحصیلی، خصوصا در رشته های علوم انسانی مثل تاریخ، ادبیات زبان اوکراینی و غیره، میزان شهریه برخی دانشگاه های اوکراین حتی به کمی سالانه 1000$ تا 2000$ (دلار آمریکا) هم می رسد. اما رشته مدیریت در تمام کشورهای دنیا جزو رشته های پرهزینه است و اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در دانشگاه های اوکراین با توجه به مقطع تحصیلی و قوانین دانشگاه معمولا شهریه رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن سالانه بین 5000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) است.

این در حالی است که در مجارستان هم تقریبا با همین میزان شهریه می توان در رشته مدیریت تحصیل نمود در حالی که هم نرخ بیکاری مجارستان پایین تر است، هم متوسط درآمد آن به مراتب بیشتر از اوکراین است، هم دانشگاه های بهتری دارد و هم از سال 2007 عضو شنگن شده است. البته هزینه های زندگی در مجارستان کمی بالاتر از اوکراین می باشد و به شرح نمودار ذیل است:

هزینه های زندگی در مجارستان و اوکراین

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در اوکراین

اوکراین هم دانشگاه های کم تری در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی دارد و هم رنکینگ دانشگاه های آن در مقایسه با کشورهای مجارستان، ایتالیا، هلند و غیره، نامناسب است. با این حال اگر کسی به فکر کار پس از تحصیل رشته مدیریت اوکراین در کشورهای قدرتمندی مثل انگلیس، آمریکا و غیره، نباشد و بخواهد پس از فارغ التحصیلی در همان اوکراین مشغول به کار شود، می تواند از دانشگاه های اوکراین پذیرش بگیرد. بهترین دانشگاه های اوکراین در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اوکراین برای تحصیل رشته مدیریترتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic Institute1Kyiv
Taras Shevchenko National University of Kyiv2Kyiv
Ivan Franko National University of Lviv3Lviv
Sumy State University4Sumy
National University of Kyiv-Mohyla Academy5Kyiv
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine6Kyiv
Ternopil National Economic University7Ternopil
Lviv Polytechnic National University8Lviv
National Pedagogical Dragomanov University9Kyiv
National Aviation University10Kyiv

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در اوکراین

مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین

هر کدام از دانشگاه های اوکراین برای اعطای پذیرش به دانشجویان شرایط خاص خود را دارد که برای هر رشته و هر مقطع تحصیلی نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی اساسی ترین مدارکی که علاقمندان به تحصیل مدیریت در دانشگاه های اوکراین باید به آن ها توجه نمایند عبارت هستند از:

  • رزومه/CV
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیس
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر از جمله آیلتسی که بیش از 2 سال از صدور آن نگذشته باشد.
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه راجع به دلایل انتخاب اوکراین و دانشگاه مورد نظر
  • سابقه کار مدیریتی
  • GMAT
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی application fee که در هر کدام از دانشگاه های اوکراین میزان آن متفاوت است.

کار پس از تحصیل در اوکراین

اوکراین کلا بازار کار خیلی ایده آلی ندارد اما نرخ بیکاری آن به مراتب کم تر از کشورهایی مثل ارمنستان و یونان است. در واقع در سال 2021 و 2022 نرخ بیکاری در اوکراین به ترتیب 10.10% و 8.70% می باشد. منتهی اگر کسی بخواهد پس از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار شود باید علاوه بر این که حتما سابقه تحصیل در دانشگاه های خوب اوکراین را دارد، هم به زبان انگلیسی و هم به زبان اوکراینی مسلط باشد.

البته موقعیت های کاری که برای مدیران وجود دارد نسبتا خوب است و قدرت خرید نسبتا بالاتری هم در مقایسه با برخی مشاغل دیگر در این کشور، از جمله حسابداران، معماران، معلمین و غیره، دارند. درآمد مدیران در اوکراین ماهانه UAH3100 (هریونیای اوکراین) به طور متوسط است. اما پایین ترین و بالاترین میزان درآمدی که مدیران در این کشور اخذ می نمایند به ترتیب عبارت است از: UAH10200 و UAH51200 (هریونیای اوکراین). در این مقاله راجع به رشته مدیریت در اوکراین، مدارک لازم برای اخذ پذیرش و غیره توضیحاتی ارائه گردید. علاقمندان به تحصیل در اوکراین، هلند، مجارستان، ترکیه، کانادا، ایتالیا، دانمارک، سوئد و غیره می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *