مهاجرت تحصیلی سریلانکا

تحصیل داروسازی در سریلانکا

تحصیل داروسازی در سریلانکا

با توجه به شیوع بیماری های جدید هر سال رشته داروسازی از اهمیت بیشتری پیدا کرده و تحصیل داروسازی در سریلانکا از جمله رشته های پر تقاضا است. البته برای ورود به دانشگاه های پزشکی سریلانکا رقابت زیادی وجود دارد و کار کمی سخت است. بدین منظور افرادی که بتوانند در آزمون ورودی و در دروس اصلی نمرات بالایی کسب کنند می توانند شرایط ورود خود را به دانشگاه های سریلانکا فراهم کنند. این کشور حدود 21 میلیون نفر جمعیت دارد و زبان تامیلی و سینهالی دو زبان رسمی در آن است اما تحصیل داروسازی در این کشور علاوه بر ای دو زبان به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. در ادامه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

داروسازی در سریلانکا

داروسازان داروهای تجویزی را به افراد توزیع می کنند. آنها همچنین به بیماران، دکترها و سایر پزشکان در مورد انتخاب، دوزها، تداخلات و عوارض جانبی داروها توصیه می کنند. امروزه دنیا توجه بیشتری به داروها نشان می دهد، بنابراین اگر بتوانید داروخانه خود را تاسیس کنید، یک فرصت تجاری سودآور خواهد بود. در سریلانکا 4 نوع داروساز عمده وجود دارد:

  • داروسازان خصوصی
  • داروسازان بیمارستان و دولتی
  • داروسازان برای نیروهای ویژه
  • دارندگان مدرک دانشگاهی داروسازی

بیشتر داروسازان بخش خصوصی که در سریلانکا یافت می شوند معمولاً توسط موسسات خصوصی در سراسر کشور پرورش می یابند. کسی که دارای یک کارآموزی خوب با 2 سال سابقه کار حرفه ای تحت نظارت داروسازان مورد تأیید شورای پزشکی را انجام دهد، ممکن است این امتیاز را کسب کند که در شورای پزشکی سریلانکا به عنوان داروساز تایید شود. سپس وی باید یک دوره داروسازی را از طریق هر موسسه معتبری دنبال کند که معطوف به آزمون جایگذاری شورای پزشکی ملی است. همچنین پس از دریافت فرم منشور شورای پزشکی، می توانید داروخانه خود را راه اندازی کنید.

کار داروسازی در بخش دولتی سریلانکا

داروسازان بیمارستان کارمندان مستقیم دولت هستند که پیوند نهادی با بخش بهداشت دولت دارند. با درخواست مطابق با روزنامه دولت، می توانید با انتخاب در میان داروسازانی که برای تأمین نیازهای خدمات بهداشتی محلی آموزش دیده اند، وارد رشته داروسازی شوید. دو سال تحصیلات آکادمیک و به دنبال یک سال تجربه عملی به چنین دانشجویانی داده می شود و آنها در بیمارستان های دولتی و سایر سازمان های وابسته ها استخدام می شوند. شیمی دارویی، داروسازی پزشکی قانونی، داروشناسی برخی از رشته های فرعی است که این دانشجویان ممکن است یاد بگیرند. با این حال این کارمندان دولت در هنگام کار در یک نهاد دولتی کاملاً ممنوع هستند که به عنوان داروساز خصوصی فعالیت کنند.

داروسازان برای نیروهای ویژه یکی از روش های کمتر شناخته شده داروسازی است. نیروهای امنیتی مانند ارتش و خدمات پلیس سریلانکا، به ویژه تعدادی از داروسازان انتخاب شده را برای تأمین نیازهای دارویی خود جذب می کنند. چنین داروسازانی با مجوز وزارت بهداشت و وابسته مستقیم به بخش آموزش دولت انتخاب می شوند و سرانجام به بیمارستان های ارتش و پلیس راه می یابند.

درباره تحصیل داروسازی در سریلانکا

راه اصلی داروساز بودن در سریلانکا، پیروی از دانشگاه یا مدرک خصوصی برای داروسازی است که حتی به اندازه سایر روش های دولتی شناخته شده است. تقریباً تمام دانشکده های پزشکی دانشگاه های محلی دوره های داروسازی را به عنوان کارشناسی داروسازی ارائه می دهند. اگر شما به عنوان یک دانشجوی رشته علوم در آزمون G.C.E) A/L) شرایط اولیه را برآورده کنید، می توانید این دوره را دنبال کنید. در اینصورت می توانید این دوره را برای 4 سال تحصیلی همراه با یک دوره آموزش شناخته شده دنبال کنید.

این دارندگان مدرک همچنین می توانند در زمینه داروسازی تحقیق کنند و مقطع کارشناسی ارشد در سریلانکا را دنبال کنند، جایی که می توانند دانش جدیدی را به رشته مورد مطالعه جلب کنند. جدا از جنبه های حرفه ای، این دوره های دانشگاهی جنبه های تحقیق گسترده تری دارند که دانشجویان را در آزمایش داروهای جدید و غیره آموزش می دهد.

در نمودار زیر مدت زمان تحصیل در رشته های پزشکی در کشور سریلانکا نمایان است:

مدت زمان رشته های پزشکی در سریلانکا

تحصیل داروسازی در دانشگاه های سریلانکا

سریلانکا دارای دانشگاه های پزشکی و داروسازی دولتی و خصوص است که مدارک داروسازی را ارائه می کنند. لازم به ذکر است در صورت اقدام به تحصیل در دانشگاه های خصوصی حتما مورد تایید بودن این دانشگاه ها را زیر نظر سازمان اعتبار بخشی دانشگاهی سریلانکا UGC بررسی نمایید. 4 دانشگاه معتبر دولتی در سریلانکا برای تحصیل داروسازی به شرح زیر می باشند:

  • دانشگاه پرادنیا
  • دانشگاه سری جیواردنپورا
  • دانشگاه جافنا
  • دانشگاه روحونا

کالج آکویناس کلمبو یک موسسه خصوصی پیشرو در سریلانکا، دوره های داروسازی خوبی را از طریق دوره دیپلم خود در رشته مدیریت و تمرین داروخانه به دانشجویان ارائه می دهد. دانشجویانی که دارای نمره مناسب A/L هستند مجاز به تحصیل در سریلانکا در این دانشگاه هستند. آکادمی PATHE، یک دیپلم عالی ملی (HND) در داروسازی ارائه می دهد که گفته می شود یکی از مدارک معتبر در میان دانشجویان محلی برای دریافت مدارک پزشکی است. از جمله رشته های ارائه شده در این دوره:

  • پزشکی قانونی دارویی پایه
  • داروسازی
  • آناتومی و فیزیولوژی انسان
  • داروشناسی
  • مدیریت دارویی اخلاق دارویی
  • کارآموزی و بازاریابی دارویی

تحصیل داروسازی در دانشگاه کلمبو سریلانکا

برنامه داروسازی یک دوره 4 ساله است که به طور مشترک توسط گروه شیمی دانشکده علوم و گروه داروسازی دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبو انجام می شود و منجر به اعطای مدرک کارشناسی می شود. پس از فارغ التحصیلی، داوطلبان واجد شرایط ثبت نام در شورای پزشکی سریلانکا به عنوان داروساز هستند. یک دوره 6 ماهه دیگر آموزش کارآموزی رایگان که باید در موسسات مختلف مربوطه دنبال شود، برای آنها ترتیب داده شده است. گروه شیمی مسئولیت آموزش دانشجویان را در 2 سال اول به عهده می گیرد و گروه دارو و داروسازی آنها را در 2 سال آخر به همراه گروه شیمی آموزش می دهد.

نیاز به تخصص دارویی بر اساس همین نیازهای جهانی بنا شده است. داروسازان دارای صلاحیت منحصر به فرد هستند زیرا آنها دارای دانش و مهارت گسترده ای هستند و می توانند در نقش های مختلف همانطور که در نقش داروساز در سیستم مراقبت های بهداشتی شرح داده شده است، عمل کنند. یک فارغ التحصیل با گذراندن این دوره قادر خواهد بود:

  • اصول تضمین کیفیت و کنترل کیفیت را روی داروها اعمال کند.
  • با ساختارهای قیمت گذاری که برای محصولات دارویی موجود در بازاری که در آن کار می کنند، آشنا شود.
  • حافظ بسیاری از اطلاعات فنی محصولات موجود در بازار داخلی باشد.
  • به بیماران مبتلا به بیماری های جزئی و اغلب به افرادی که بیماری مزمن بیشتری دارند و تحت درمان هستند، مشاوره ارائه دهند.
  • هرگونه تضاد منافع درک شده یا بالقوه بین این دو عملکرد را از بین ببرند.
  • تحقیقات در زمینه داروسازی را انجام دهند و دانش جدید را به نفع جامعه منتشر کنند.
  • مواد شیمیایی جدیدی را که می توانند به عنوان دارو استفاده شوند کشف و توسعه دهند.
  • فرم های دارویی و داروهای عمده را تولید کنند.

تحصیل داروسازی در دانشگاه آزاد سریلانکا

تحصیل داروسازی در دانشگاه آزاد سریلانکا

برنامه داروسازی در دانشگاه آزاد سریلانکا با هدف تولید یک داروساز حرفه ای با دانش، نگرش و مهارت مطلوب در داروسازی و علوم دارویی متناسب با نیازهای بخش مراقبت های بهداشتی و در زمینه های علمی و پژوهشی مرتبط است. گروه داروسازی یکی از شش دپارتمان دانشکده علوم بهداشت در دانشگاه آزاد سریلانکا است. این دپارتمان برنامه کارشناسی حرفه ای داروسازی را ارائه می دهد که از طریق روش های آموزش از راه دور و حضوری منجر به مدرک لیسانس داروسازی (B.Pharm.) می شود. داروسازی حرفه ای است که مسئول استفاده مناسب از داروها، دستگاه ها و خدمات به منظور دستیابی به نتایج درمانی مطلوب است. به همین ترتیب، داروسازان باید از دانش، نگرش و مهارت لازم برای ارائه درمان های با کیفیت بالا، سازگار و ایمن به مشتریان خود برخوردار باشند.

لذا این برنامه برای ایجاد یک داروساز حرفه ای با دانش، نگرش و مهارت های مطلوب در داروسازی و علوم دارویی طراحی شده است تا متناسب با نیازهای بخش مراقبت های بهداشتی و زمینه های علمی و پژوهشی مربوطه باشد. پس از اتمام موفقیت آمیز این برنامه از یک فارغ التحصیل داروسازی انتظار می رود:

  • درکی از دانش نظری و کاربردی جهت مدیریت خدمات دارویی و تهیه دارو را کسب کند.
  • کسب دانش و مهارت در تنظیم و کنترل دارو، فرمولاسیون و کنترل کیفیت محصولات دارویی
  • بازرسی و ارزیابی امکانات تولید دارو و اطمینان از کیفیت محصول
  • مهارت های تدریس و تحقیق را تمرین کند.
  • در کمیته های فرمول ملی و نهادی شرکت کند.
  • مهارت های لازم را برای آموزش سایر کارکنان بهداشت و درمان کسب کند.
  • به عنوان داروساز بالینی کار کند.

هزینه تحصیل داروسازی در سریلانکا

هزینه تحصیل داروسازی در سریلانکا با توجه به دانشگاه و برنامه ارائه شده متفاوت است. ضمن اینکه برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته داروسازی نیز شهریه متفاوت از هم دارند. به صورت کلی و میانگین می توان گفت هزینه شهریه تحصیل داروسازی در سریلانکا از 1500€ الی 3000€ (یورو) می باشد. ضمن این هزینه دانشجویان باید هزینه اقامت و هزینه زندگی در سریلانکا را نیز تخمین بزنند تا هنگام تحصیل بتوانند هزینه ها را از قبل مدیریت کنند. برای دریافت مشاوره و اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه های اروپا نیز می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از دانش کارشناسان این مجموعه بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *