مهاجرت به کشور لیتوانی

تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی

تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی

تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی با رعایت شرایط و قوانین امکان پذیر است. افرادی که موفق به کسب اقامت می شوند، می توانند از مزایا بهره مند شوند. در این نوشتار، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند به بررسی شرایط کسب اقامت و تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی بپردازند. اخذ اقامت و تابعیت این کشور مورد توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی بوده است. لیتوانی که یکی از کشورهای کوچک و کم جمعیت قاره اروپا به شمار می رود. مقصد مهاجران بسیاری از کشورهای مختلف می باشد. هر ساله مهاجران زیادی با دلایل مختلف وارد خاک این کشور می شوند. شایان ذکر است که بالا بودن کیفیت زندگی، هزینه های زندگی مناسب، روند سرمایه گذاری آسان و سایر موارد موجب جذب مهاجران زیادی به لیتوانی می شوند. با ما در این نوشتار همراه باشید تا با شرایط کسب اقامت تابعیت در لیتوانی آشنا شوید.

اخذ اقامت در لیتوانی

یک شهروند کشوری که عضو اتحادیه اروپا نمی باشد، می تواند مجوز اقامت لیتوانی دریافت کند که به مهاجران خارجی اجازه می دهد تا در 1 سال تمام در لیتوانی زندگی کنند. چندین بار به این کشور عزیمت کرده و به کشور خود بازگردند. همچنین به همه کشورهای عضو منطقه شنگن بدون ویزا سفر کنند. اقامت در لیتوانی معمولاً به مدت 1 سال در ابتدا اعطاء می شود. بار دیگر در بعضی موارد حتی در مدت موارد به مدت 2 سال تمدید می شود. روش های مختلفی برای مهاجرت به لیتوانی وجود دارد، اما همه آنها دلالت بر اخذ اجازه اقامت دارند که می تواند موقت یا دائمی باشد.

پس از اخذ اجازه اقامت لیتوانی، فرد نیز می تواند پس از مدتی درخواست تابعیت لیتوانی را بدهد. به عبارتی اقدام به تبدیل اقامت به تابعیت در این کشور کند. اجازه اقامت موقت لیتوانیایی به شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای مدت 1 سال ارائه می شود. در حالی که اجازه اقامت دائم کشور لیتوانی دارای اعتبار 5 ساله می باشد. همچنین در این کشور این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی اقدام به کسب اجازه اقامت لیتوانی از طریق سرمایه گذاری کنند.

مدارک لازم برای کسب مجوز اقامت لیتوانی

شهروندان خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که می خواهند مجوز اقامت در لیتوانی را کسب کنند، باید برخی از شرایط را رعایت کنند. هنگام درخواست اجازه اقامت موقت یا دائم در لیتوانی، تهیه اسناد زیر لازم است:

  • فرم درخواستی که توسط سفارت یا کنسولگری لیتوانی در کشور متقاضی صادر می شود.
  • یک گذرنامه معتبر و یک نسخه کپی (گذرنامه باید حداقل 3 ماه در لحظه درخواست اعتبار داشته باشد.)
  • اثبات این که متقاضی در طول مدت اقامت از منابع مالی کافی برخوردار خواهد بود.
  • قرارداد اجاره ملک در لیتوانی به منظور اثبات این که متقاضی مکانی برای اقامت دارد.
  • ارائه مدارکی برای اثبات داشتن بیمه درمانی (که باید پس از تأیید صدور اجازه اقامت کسب شود.)
  • رسیدی که ثابت کند متقاضی هزینه صدور ویزا را پرداخت کرده است.

به یاد داشته باشید که هزینه کسب مجوز اقامت موقت لیتوانی 86€ (یورو) است. نسخه های اسناد و مدارك صادر شده توسط كشورهای خارجی (به جز گذرنامه) باید با یك آپوستیل (به استثنای اسناد صادر شده در استونی، روسیه، لتونی، مولداوی و اوکراین) قانونی یا تایید شوند و به زبان لیتوانیایی ترجمه شوند. لیست کشورهایی که اسناد رسمی آنها باید با Apostille تأیید شود. در وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری لیتوانی موجود است. به طور کلی، پردازش درخواست مجوز اقامت لیتوانی از 2 تا 4 ماه به طول می انجامد. با پرداخت هزینه های بیشتر، متقاضیان می توانند سرعت روند پردازش درخواست خود را افزایش دهند. هزینه پردازش فوری درخواست مجوز اقامت لیتونی 172€ (یورو) می باشد.

بررسی تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی

بسیاری از متقاضیان تمایل دارند که بعد از اخذ اقامت این کشور، تابعیت و شهروندی این کشور را نیز به دست آورند. همانطور که می دانید، 2 نوع اجازه اقامت لیتوانیایی وجود دارد:

  • اجازه اقامت موقت لیتوانی
  • اجازه اقامت دائم لیتوانی

از این رو تعداد متقاضیان جویای پاسپورت این کشور در نمودار زیر بیان شده است:

متقاضیان جویای پاسپورت لیتوانی

اجازه اقامت موقت لیوانی (همچنین به آن کارت TRP گفته می شود.) برای 1، 2 یا حداکثر 3 سال صادر می شود و مجوز اقامت دائم برای مدت 5 سال صادر می شود. برای به دست آوردن اقامت دائم لیتوانی، مهاجران باید به مدت 5 سال در لیتوانی با اجازه اقامت موقت زندگی کنند، پس از این مدت زمان متقاضیان می تواند درخواست اقامت دائم دهند. به یاد داشته باشید که کسب اقامت دائم لیتوانی ضروری نیست و متقاضیان می توانند مجوز اقامت موقت را با موفقیت در هر سال با مدت اعتبار مورد نیاز کسب کنند، اما در صورت تمایل به اخذ اجازه اقامت دائم، افراد باید برای قبولی در زبان لیتوانیایی و امتحان قانون اساسی آماده شوند. کلیه امتحانات توسط مرکز توسعه آموزش سازماندهی و نظارت می شود. پس از 10 سال زندگی در لیتوانی، یک خارجی ممکن است در جمهوری لیتوانی درخواست تابعیت کند.

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی

اعطاء تابعیت جمهوری لیتوانی از طریق درخواست یکی از روش های کسب تابعیت جمهوری لیتوانی است و افرادی که قصد دارند از این روش اقدام به تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی کنند بایستی شرایط و قوانین زیر را در نظر بگیرند:

  • اقامت 10 ساله در لیتوانی
  • داشتن حق اقامت لیتوانی در زمان درخواست تابعیت
  • شرکت در آزمون زبان لیتوانی
  • شرکت در آزمون اصول قانون اساسی جمهوری لیتوانی
  • اثبات داشتن توان مالی کافی
  • مشخص کردن وضعیت تابعیت
  • اثبات عدم وجود شکل برای کسب شهروندی

تابعیت جمهوری لیتوانی با توجه به منافع جمهوری لیتوانی اعطاء می شود. تقاضاهای مربوط به اعطاء تابعیت جمهوری لیتوانی  از طریق طبیعی سازی به رئیس جمهور جمهوری لیتوانی ارسال می شود. فرد باید پس از صدور حكم رئیس جمهور جمهوری، شهروندی جمهوری لیتوانی را سوگند بخورد. شخص تنها بعد از ادای سوگند وفاداری با جمهوری لیتوانی، حقوق، آزادی ها و مسئولیت های شهروند جمهوری لیتوانی را بدست می آورد. درخواست تبدیل اقامت به تابعیت در لیتوانی از طریق ارائه اسناد زیر انجام می شود:

  • سند تایید هویت شخص
  • سندی که تأیید می کند در هنگام تکمیل درخواست خود شخص مربوط حق دارد اقامت دائم در جمهوری لیتوانی داشته باشد.
  • سندی که گواهی می دهد شخص مورد نظر 10 سال گذشته به طور دائم در جمهوری لیتوانی اقامت داشته است.
  • سندی که تأیید کند شخص مورد نظر دارای توان مالی کافی برای اقامت در لیتوانی است.
  • سندی که نشان می دهد فرد در آزمون زبان به زبان دولت و امتحان در اصول قانون اساسی جمهوری لیتوانی شرکت کرده و با موفقیت آن را پشت سر گذاشته اند.
  • مدارکی برای اثبات نداشتن سوابق کیفری

بررسی اولیت اعطاء تابعیت لیتوانی

در لیست زیر به افرادی که نمی توانند تابعیت لیتوانی را اخذ کنند اشاره شده است:

  • افرادی مرتکب جنایات بین المللی مانند تجاوز، نسل کشی، جنایات علیه بشریت و جنایت جنگ شده اند.
  • افرادی که مرتکب (و یا در تلاش ارتکاب) اقدامات مجرمانه علیه جمهوری لیتوانی هستند.
  • افرادی که قبل از اقامت در جمهوری لیتوانی، به جرم از پیش تعیین شده ای که طبق قوانین جمهوری لیتوانی یک جرم سنگین محسوب می شود، محکوم به حبس در کشور دیگری شده بودند.
  • افرادی که مطابق روال مقرر در قانون، حق دریافت مدرکی را مبنی بر حق اقامت دائم در جمهوری لیتوانی دریافت نمی کنند.

مهاجرت به لیتوانی در بین مهاجران خارجی بسیار محبوب است. ارزان، سریع است و امکان بازدید از هر کشور اتحادیه اروپا را بدون داشتن ویزای اضافی فراهم می کند. محبوب ترین زمینه برای اقامت لیتوانی با ثبت شرکت و تبدیل شدن به سهامدار یا مدیر آن است. لازم نیست در مورد هر چیزی که مربوط به تهیه پرونده اجازه اقامت باشد، زحمت بکشید. همه اسناد مورد نیاز مهاجرت به کشورهای خارجی و کسب اقامت بهترین کشورهای دنیا را می توانید به کمک متخصصان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه کنید و سایر امور مربوطه را به عهده همکاران ما بسپارید. همچنین پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله تحصیل رایگان در لیتوانی نیز خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *