مهاجرت به کشور لیتوانی

پناهندگی در لیتوانی

پناهندگی در لیتوانی

آیا پناهندگی در لیتوانی می تواند روش مناسبی جهت مهاجرت به این کشور باشد؟ پاسخ این سوال در متن این مقاله گنجانده شده است. بنابراین می توانید با مطالعه این مقاله به سوال خود پاسخ دهید. تعریف پناهندگی ترک کشور مبدا به دلایل شرایط اسف بار زندگی برای متقاضی است. از این رو، او کشور خود را ترک کرده و به کشوری با شرایط مناسب زندگی سفر و مهاجرت می نماید.

  • آیا شرایط پناهندگی در این کشور مناسب خواهد بود؟
  •  پناهندگی در این کشور چند نوع می باشد؟
  • در طی سال های اخیر آمار پناهندگی به این کشور چه قدر بوده است؟

شایان ذکر است که در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گونه خدماتی در باب پروسه پناهندگی ارائه نمی گردد و این مقاله صرفا در باب اطلاعات برای متقاضیان نگارش شده است.

تفاوت واژه پناهجو و پناهنده در لیتوانی

کاربرد کلمات پناهنده و پناهجو همواره در ذهن افراد مورد اشتباه افراد قرار گرفته و جایگزین یکدیگر استفاده می شوند. حتی در متن ها و مسائل آکادمیک نیز این اشتباه رخ می دهد. در کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد پناهنده (Refugees) به کسی گفته می‌شود که از ترس جان خود درحال فرار است.

پناهجو (Asylums) به کسی گفته می‌شود که درحال جستجوی مکانی امن و درنتیجه استفاده از امکانات آن کشور هستند. در واقع پناهجویان تا زمانی پناهجو هستند که پرونده آنان تعیین تکلیف نشده است. در صورتی که پرونده بررسی گردد و اخذ پناهندگی نمایند،‌ به نام پناهنده شناخته می شوند. در ایالات متحده نیز همین طور است. متقاضی پناهجویی، پناهجو خوانده می شود. شخصی که مجوز پناهندگی دریافت می دارد، پناهنده تلقی می گردد.

بررسی پناهندگی در لیتوانی

زندگی در کشور لیتوانی در سطح ایده آل است. از این رو هر ساله افراد زیادی به دنبال مهاجرت به این کشور و دریافت پناهندگی در لیتوانی هستند. ماده 13 اعلامیه حقوق بشر می گوید هر انسانی حق جابجایی درون مرزی و برون مرزی را به طور آزادانه دارد. بنابراین فردی که به دلایل مختلف تبعیض نژادی و قومی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و سایر، در کشورش در امان نباشد می ‌تواند به سایر کشورها پناهنده گردد. تنها انگیزه ای که برای پناهندگان جهت اخذ پناهندگی در لیتوانی وجود دارد، امتیازات اعطایی به پناهندگان لیتوانی است.

انواع پناهندگی در لیتوانی

انواع پناهندگی در لیتوانی

دولت لیتوانی به 2 صورت اعطاء پناهندگی می نماید:

  1. اعطاء وضعیت پناهندگی
  2. اعطاء حمایت تابعه

تعیین کننده وضعیت حقوقی پناهندگان از سوی اداره مهاجرت و تحت نظارت وزارت کشور لیتوانی است.

آمار پناهندگان در لیتوانی

کشور لیتوانی در زمینه برنامه های مهاجرت پناهندگان اتحادیه اروپا نقش بسزایی دارد. این کشور در خصوص پذیرش پناهندگی تعداد 862 پناهنده موافقت خود را اعلام نمود. لیتوانی سعی بر این داشت که فشار پناهندگان بر کشورهای یونان، ایتالیا و ترکیه را کاهش دهد. اکنون طبق آمارهای به ‌دست آمده، از تعداد 589 درخواست پناهندگی، با درخواست 273 پناهنده موافقت نموده اما 68 تقاضا مردود اعلام گردید.

در حقیقت لیتوانی نقش دیوار حایل را برای پناهندگان دارد. در حال حاضر برنامه مهاجرت پناهندگان (EU) اجرایی نگردیده و به صورت معلق و راکد است. اما همچنان پناهندگان به کشور لیتوانی مراجعه می نمایند.

کشور مبدادرخواست شدهپذیرفته شدهرد شدهمیزان پذیرش
سوریه225201100%
روسیه90200%
تاجیکستان5312100%
بلاروس35100%
اوکراین33100%
اریتره2816100%
ارمنستان27110%
ترکیه2012666.7%
سریلانکا1850%
افغانستان177100%
بدون تابعیت11120100%
گرجستان100%
پاکستان90%
قرقیزستان70%
آذربایجان60%
کوبا0070%
عراق013959.1%
جمع کل5892736880.1%

درصد پناهندگی در لیتوانی از سایر کشورهای اروپایی بیشتر است. اما این استقبال از سوی متقاضیان می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. این کشور در اعطاء پناهندگی به افراد سابقه طولانی دارد در تاریخ دارد. مدت 2 سال پیش از تاسیس سیستم و نظام پناهندگی، یعنی در سال 1995 نخستین تقاضاء پناهندگی ارائه گردید.

شرایط پناهندگی در لیتوانی

در سال 1997 کشور لیتوانی به طور رسمی تبدیل به پذیرنده پناهندگان از سراسر دنیا شد. حقیقت امر این است که کشور لیتوانی کشور مطلوبی جهت پناهندگی افراد در بین کشورهای اروپایی نیست. چراکه اقتصاد کشور لیتوانی در سطح بالایی نبوده و شرایط زندگی در این کشور معمولی است. مقاله پناهندگی در اروپا اطلاعاتی جامع در خصوص پناهندگی به کشورهای اروپایی در اختیار شما قرار خواهد داد.

نحوه‌ درخواست پناهندگی لیتوانی

ابتدا شخص پناهجو از 3 طریق می تواند درخواست پناهندگی خود را ارائه نماید:

  • محافظان و مرزبانان کشور لیتوانی
  • اداره پلیس کشور لیتوانی
  • مراکز ثبت نام اتباع بیگانه

در این بخش از مطلب شاهد حقوق پناهندگان در لیتوانی هستید:

حقوق پناهندگان در لیتوانی

در مرحله بعد در محلی به نام Pabrade به پناهجویان اسکان داده می شود. مکانی که تا تعیین تکلیف پرونده پناهندگی در آنجا مستقر می شوند. در صورت صلاحدید اداره مهاجرت، فرد پناهجو می تواند درخواست پناهندگی در شهر مورد نظر خود را بدهد. بنابراین اسامی آنها در مرکز پذیرش پناهندگان ثبت می گردد. مرحله بعد به رسیدگی مسئول درخواست پناهندگان در اداره مهاجرت اختصاص دارد. پروسه رسیدگی به درخواست پناهندگی به مدت 3 ماه طول خواهد کشید.

نکات مهم در خصوص پناهندگی در لیتوانی

در خصوص پناهندگی در لیتوانی بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. این نکات عبارتند از :

  • فرد پناهنده این امکان را دارد که به نمایندگی از عضو خانواده خود که سن قانونی ندارد، درخواست پناهندگی نماید.
  • به مدت 48 ساعت پس از ارائه درخواست پناهندگی، سازمان پناهندگی موظف به رسیدگی به پرونده پناهنده است.
  • چنانچه این درخواست از سوی اتباع اروپایی باشد، پس از بررسی مدارک حق رد آن را خواهد داشت.
  • تمدید پناهندگی تا مدت 6 ماه امکان پذیر است. مشروط بر این که بر اساس گذر زمان، شرایط کشور مبدا مهاجر تغییر نکرده باشد.

حقوق پناهندگان در لیتوانی

افرادی که پناهندگی در لیتوانی را دریافت می کنند می توانند از حقوق شهروندی این کشور استفاده نمایند:

  • فرد پناهنده می تواند با دریافت کارت مخصوص پناهندگی از وسایل حمل‌ و نقل آن کشور استفاده نماید.
  • حق استفاده از خدمات درمانی و پزشکی در این کشور را دارد.
  • شخص پناهنده زیر سن قانونی این حق را دارد که در مدارس عمومی به صورت رایگان ادامه تحصیل دهد.
  • از حق و حقوق شهروندی کشور لیتوانی بهره مند می گردند.
  • از حمایت های مالی دولت استفاده می نمایند.
  • پناهندگان در انجام مراحل پناهندگی حق بهره مندی از شخص مترجم را دارند.
  • در کمپ مستقر می گردند و می توانند از امکانات آنجا استفاده کنند.

طرق جایگزین پناهندگی در لیتوانی

به طور کلی برای هر کشوری طرق قانونی مشخصی برای مهاجرت وجود دارد. اصلی ترین راه های اخذ اقامت عبارتند از: اخذ پذیرش تحصیلی، اخذ قرارداد کاری، کارآفرینی، خوداشتغالی، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج با تبعه ی این کشور، فرزندخواندگی. در مجموع فرد متقاضی مهاجرت میتواند بسته به شرایط و بودجه خود برای اخذ اقامت از راه مناسب اقدام کند. با توجه به موقعیت کشور لیتوانی که از کشورهای عضو حوزه شنگن است، ارزش بالای پاسپورت و امکان سفر به 121 کشور دنیا بدون گرفتن ویزا، هزینه های پایین زندگی و ثبات اقتصادی به نسبت سایر کشورهای بالتیک اروپایی، امروزه این کشور مقصد مهاجران قرار گرفته. کشور لیتوانی بزرگ ترین اقتصاد بین کشور های حوزه بالتیک محسوب می شود.

نرخ بیکاری درسال 2024 در این کشور کمتر از 9% است، متوسط ​​درآمد ناخالص یک کارمند ماهیانه 20580€ (یورو) می باشد. لیتوانی از کشورهای آرام و امن اروپا محسوب می شود، درصد رضایت از زندگی در لیتوانی بسیار بالاست. پرمتقاضی ترین راه برای اخذ تابعیت و مهاجرت به لیتوانی از طریق گرفتن قرارداد کاری است و این کشور مقصد مناسبی برای کسانی است که می خواهند در زمینه های شغلی معماری، فناوری اطلاعات، معماری و مدیریت پروژه فعالیت داشته باشند. با توجه به موارد بالا با مقوله پناهندگی و پناهندگی در لیتوانی آشنایی پیدا کردید. اما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این روش را راه مناسبی برای مهاجرت به لیتوانی نمی داند. چرا که راه های بهتر و قانونی برای امر مهاجرت وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی رایگان یا مراجعه حضوری با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

سوالات مکرر در مورد پناهندگی در لیتوانی

در این بخش از مطلب به سوالات مکرر در مورد پناهندگی در لیتوانی پاسخ داده ایم:

  • پناهنده در لیتوانی از چه طریقی می تواند اقدام کند؟ محافظان و مرزبانان کشور لیتوانی-اداره پلیس کشور لیتوانی-مراکز ثبت نام اتباع بیگانه
  • مدت زمان پناهندگی در لیتوانی چقدر طول می کشد؟ پروسه رسیدگی به درخواست پناهندگی به مدت 3 ماه طول خواهد کشید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *