مهاجرت کاری لیتوانی

کار برای پناهندگان در لیتوانی

کار برای پناهندگان در لیتوانی

کار برای پناهندگان در لیتوانی یک موضوع مهم برای مهاجرانی می باشد که قصد دارند به عنوان پناهنده وارد خاک این کشور شوند و هزینه های زندگی خود را تامین کنند. حمایت از خانواده و پرداخت مخارج اقامت و زندگی از مهمترین دلایلی می باشند که موضوع کار برای پناهندگان در لیتوانی را به یک موضوع بسیار مهم تبدیل می کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این نوشتار را تهیه کرده اند تا شما عزیزان را از شرایط کار برای پناهندگان در لیتوانی و به طور کلی شرایط پناهندگان در لیتوانی مطلع سازند.

درباره پناهندگی در لیتوانی

2 وزارتخانه در این کشور و نهادهایی تحت این وزارتخانه های مربوطه مسئولیت پذیرش پناهجویان و ادغام پناهندگان در این کشور را بر عهده دارند:

  • وزارت کشور (وزارت امور داخله): این وزارت مسئولیت پذیرش پناهجویان را بر عهده دارد.
  • وزارت تأمین اجتماعی و کار جمهوری لیتوانی: این وزارت مسئول حمایت بین المللی از افرادی است که در لیتوانی به آنها پناهندگی داده شده و همچنین افرادی که که برای پناهندگی در لیتوانی به سن قانونی نرسیده اند و سرپرست ندارند.

در این میان در نظر داشته باشید که در خصوص مهاجرت به این کشور نیز روش های قانونی وجود دارد، این روش ها عبارتند از:

طرق قانونی مهاجرت به لیتوانی

پناهجویان می توانند تقاضاهای پناهندگی را در مراکز واقع در مرز، ایستگاه های پلیس و یا در مرکز ثبت احوال مهاجران خارجی ارائه دهند. اداره مهاجرت در درجه اول مسئولیت بررسی درخواست های پناهندگی و پذیرش آنها را در این کشور دارند. گارد مرزی کشور این کشور مسئول پردازش اولیه درخواست های پناهندگی ارائه شده در مراکز واقع در مرز و مرکز ثبت احوال بیگانگان است. همچنین وزارت پلیس (تحت نظارت وزارت امور داخله) مسئول رسیدگی اولیه به درخواست های پناهندگی ارائه شده در ایستگاه های پلیس است.

مرکز ثبت احوال مهاجران خارجی یک مرکز اسکان آزاد برای پناهجویان و یک بازداشتگاه برای مهاجران نامنظم و پناهجویان بازداشت شده را اداره می کند. اداره مهاجرت در مورد اسکان پناهجویان تصمیم می گیرد. انتظار می رود همه پناهجویان به جزء کسانی که به طور قانونی وارد این کشور شده اند، در مرکز ثبت احوال مهاجران خارجی بمانند. در حالت دوم، در صورت درخواست پناهجو، اداره مهاجرت ممكن است تصمیم بگیرد كه به پناهجو اجازه دهد در خارج از مرکز ثبت احوال مهاجران خارجی بماند.

در سال 2019 میلادی 458 متقاضی خارجی  پذیرفته شدن که در نمودار زیر به تعداد آنها اشاره شده است:

مراحل درخواست پناهندگی در لیتوانی

مهاجرت از طریق پناهندگی در لیتوانی با مراحل مختلفی همراه می باشد. این مراحل درخواست پناهندگی در لیتوانی عبارتند از:

مراحلامور
1حضور در کشور لیتوانی
2اعلام درخواست پناهندگی در مرز یا اداره پلیس (در صورت ورود هوایی)
3حضور در مصاحبه و پاسخ به سوالات
4ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز
5ثبت اثر انگشت و هویت و کسب پناهندگی موقت (3 ماهه)
6بررسی مدارک (که حداقل 3 ماه به طول می انجامد)
7تصمیم گیری اداره مهاجرت پس از بررسی مدارک متقاضیان

بعد از تصمیم گیری اداره مهاجرت، وضعیت متقاضی شامل یکی از موارد زیر می شود:

  • کسب پناهندگی و اقامت لیتوانی (دائم)
  • عدم کسب پناهندگی و اقامت در لیتوانی (دیپورت یا اخراج از کشور)
  • کسب اقامت موقت برای بررسی بیشتر مدارک متقاضی
  • رد شدن پرونده اما دریافت اقامت موفت بدون اخراج شدن از کشور لیتوانی

مراحل کار در لیتوانی برای پناهندگان

تحقیق کنید و مسیر و نقش شغلی خود را درک کنید. مطمئن شوید که حرفه شما در مشاغل کمبود سال جاری در لیتوانی ذکر شده است. نقش شغلی، صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز را درک کنید. شروع به جستجوی شغل های خالی در رشته خود کنید. شما می توانید این کار را از طریق کانال های مختلف مانند پورتال های شغلی آنلاین، آژانس های استخدام یا مستقیماً در وب سایت های شرکت انجام دهید. مطمئن شوید که روی شرکت هایی تمرکز کنید که آماده استخدام استعدادهای بین المللی هستند.

درخواست خود را آماده کنید، اطمینان حاصل کنید که رزومه و نامه پوششی شما به روز و متناسب با هر نقش شغلی خاص است. نشان دهید که چگونه مهارت ها و تجربه شما شما را به یک نامزد ایده آل برای شغل کمبود تبدیل می کند. اگر درخواست شما موفقیت آمیز باشد، برای مصاحبه دعوت خواهید شد. این می تواند حضوری، تلفنی یا از طریق تماس ویدیویی انجام شود. اطمینان حاصل کنید که به خوبی آماده شده اید، شرکت، نقشی که برای آن درخواست کرده اید را درک کرده اید و آماده هستید که دلیل اینکه چرا فرد مناسبی برای آن شغل هستید، بیان کنید.

در شکل زیر شاهد شاهد مراحل کار در لیتوانی برای پناهندگان هستید:

مراحل کار در لیتوانی برای پناهندگان

خدمات پزشکی و کار برای پناهندگان در لیتوانی

در مرکز پذیرش مهاجران خارجی، کمکهای پزشکی 9.5 ساعت در هفته در اختیار ساکنان آن قرار می گیرد. مشاوره روانشناسی در کل 7 ساعت در هفته در مرکز پذیرش مهاجران خارجی برای پناهندگان در دسترس است. پناهندگان ساکن مرکز پذیرش مهاجران خارجی همچنین می توانند از خدمات اصلی پزشکی در شهر روکلا بهره مند شوند. از اکتبر 2013، کلیه افرادی که تحت حمایت های بین المللی قرار می گیرند، تحت پوشش طرح بیمه درمانی اجباری هستند و دسترسی کامل به خدمات پزشکی در همان شرایط و تحت همان روال اتباع دارند.

خدمات پزشکی و کار برای پناهندگان در لیتوانی

دوره های زبان برای پناهندگان در لیتوانی

در مرکز پذیرش مهاجران خارجی این کشور، دوره های آموزش زبان لیتوانیایی و دوره های آشنایی با جامعه لیتوانیایی برای بزرگسالان برگزار می شود. هر پناهنده می باید به مدت 190 ساعت (حداکثر 2 ساعت در روز) شرکت کنند. پس از اتمام دوره های زبان، پناهنده امکان شرکت در آزمون سطح اول A1 را خواهد داشت. در صورت عدم موفقیت به دلایل مختلف (به عنوان مثال اختلال روانپزشکی، مشکلات یادگیری و غیره) ممکن است متقاضی مجبور به شرکت در کلاس های بیشتر (100 ساعت اضافه) برای کسب آمادگی جهت حضور در امتحان را داشته باشد.

خدمات اسکان برای پناهندگان در لیتوانی

در مرکز پذیرش مهاجران خارجی این کشور، پناهندگان در یک ساختمان ساکن می شوند و این امکان وجود دارد که خانواده ها در یک اتاق جداگانه ساکن شوند، اما آشپزخانه و امکانات تفریحی پناهندگان با یکدیگر مشترک است. پس از پایان دوره زندگی و اقامت در مرکز پذیرش مهاجران خارجی در این کشور، پناهندگان موظفند تا 60 روز با مراجعه به یک مؤسسه شهری یا یک سازمان غیر دولتی محل اقامت خود را تغییر دهند. انتظار می رود که پناهندگان با حمایت یک سازمان شهری یا غیردولتی، مسکن مورد نظر و آپارتمان خود را پیدا کنند. پیشنهاد می شود مقاله مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی را مطالعه بفرمائید.

کار برای پناهندگان در لیتوانی در سال 2024

از آنجا که شرایط پناهندگان در این کشور بسیار محدود است، یک خانواده 4 نفره در این کشور می تواند پس از اعلام درخواست پناهندگی خود به مدت 6 ماه، 450€ (یورو) در ماه کمک هزینه زندگی دریافت کنند. بعد از 6 ماه، این مبلغ به 225€ (یورو) کاهش می یابد. پناهندگان در این کشور به دلیل کمبود شغل موجود، برای یافتن کار تلاش می کنند. طبق آمار بین المللی، این کشور نمی تواند شغل کافی برای شهروندان خود فراهم کند. 100000 نفر از آنها مجبور به یافتن کار در کشورهای دیگر شدند. اکثر پناهندگان برای دریافت پشتیبانی اجتماعی به لیتوانی نیامده اند بلکه برای یافتن حمایت از آزار و اذیت، جنگ و نا امنی هستند. تقریبا 95% پناهنجویان برای کار و حمایت از خانواده خود به لیتوانی مهاجرت می کنند و همه پناهندگان تأیید کردند که اشتغال یکی از دلایل اصلی مهاجرت به این کشور است.

شرایط کار برای پناهندگان در لیتوانی

با توجه به بخش قبلی، لازم به ذکر است که کار برای پناهندگان در ابن کشور بسیار سخت می باشد و این افراد مدت طولانی را صرف یافتن شغل مناسب می کنند و به طور کلی کار برای پناهندگان در این کشور با موانع زیادی روبرو است. به عنوان مثال، پناهندگان دسترسی به اطلاعات مربوط به مشاغل موجود را بخاطر مشکلات زبانی مشکل دارند. علاوه بر این، دسترسی مناسب به آژانس هایی که به پناهندگان برای یافتن کار کمک می کنند کاملاً محدود است، زیرا سفر از مرکز پذیرش مهاجران خارجی تا شهرهای اصلی ممکن است برای افراد دشوار و با هزینه های زیاد همراه باشد.

تعدادی از پناهندگان که در یافتن شغل موفق شده اند گزارش دادند که میزان حقوق بسیار پایین است. اگر فقط یک نفر در یک خانواده کار کند، معمولا درآمد برای حمایت از خانواده کافی نیست. به نظر می رسد دشواری در یافتن شغل و وسایل بقاء یکی از اصلی ترین دلایلی است که بسیاری از پناهندگان به دنبال ترک این کشور هستند تا شانس خود را در جای دیگری، به عنوان مثال در آلمان، فرانسه یا انگلیس امتحان کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما عزیزان توصیه می کنند تا با مراجعه به دفتر موسسه و مشورت با همکاران ما، روش های بهتری را برای مهاجرت به کشورهایی مانند لیتوانی، آلمان، اتریش، کانادا، انگلیس، فرانسه، آمریکا و سایر کشورهای برتر انتخاب کنید.

سوالات متداول در مورد کار برای پناهندگان در لیتوانی

در این قسمت از مقاله شاهد سوالات متداول در مورد کار برای پناهندگان در لیتوانی هستید:

  • شرایط کار برای پناهندگان در لیتوانی چگونه است؟ از آنجا که شرایط پناهندگان در این کشور بسیار محدود است، یک خانواده 4 نفره در این کشور می تواند پس از اعلام درخواست پناهندگی خود به مدت 6 ماه، 450€ (یورو) در ماه کمک هزینه زندگی دریافت کنند. بعد از 6 ماه، این مبلغ به 225€ (یورو) کاهش می یابد. پناهندگان در این کشور به دلیل کمبود شغل موجود، برای یافتن کار تلاش می کنند.
  • معایب پناهندگی در لیتوانی چیست؟ کار برای پناهندگان در ابن کشور بسیار سخت می باشد و این افراد مدت طولانی را صرف یافتن شغل مناسب می کنند و به طور کلی کار برای پناهندگان در این کشور با موانع زیادی روبرو است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *