مهاجرت به کشور ارمنستان

پناهندگی در ارمنستان

پناهندگی در ارمنستان

پناهندگی در ارمنستان یکی از روش های غیر قانونی مهاجرت به این کشور محسوب می گردد که عواقب ناگوار و غیرقانونی با خود به همراه دارد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده از این روش منع می گردد و این موسسه هیچ گونه فعالیتی در این زمینه ندارد. این مقاله صرفا برای بررسی و ارائه اطلاعات درباره پناهندگی در ارمنستان ارائه شده است.

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران راه های قانونی بسیاری را برای پذیرش هموطنان عزیز و افراد خارجی تدارک دیده و مشاورین ما استفاده از روش های قانونی مانند کار و تحصیل در ارمنستان را توصیه می کنند. لازم به ذکر است میزان ریجکتی های درخواست پناهندگی در ارمنستان بسیار بالا است و در این زمینه سخت گیری های فراوانی وجود دارد.

قانون پناهندگی در ارمنستان

قانون جمهوری ارمنستان در مورد پناهندگان و پناه جویان روابط حقوقی مربوط به مسائل به رسمیت شناختن پناهنده و اعطای پناهندگی در ارمنستان را تنظیم می کند و اجرای کنوانسیون سال 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان را در کشور تضمین می کند. همچنین طبق پروتکل 1967، حق کلیه شهروندان خارجی و افراد بی تابعیت را برای درخواست پناهندگی در داخل خاک جمهوری ارمنستان در ورودی های مرزی جمهوری ارمنستان را به رسمیت می شناسد. در صورت داشتن شرایط لازم برای اعطای پناهندگی مندرج در این قانون، حق داشتن پناهندگی در جمهوری ارمنستان را خواهید داشت.

این قانون با رعایت اصول و هنجارهای بین المللی، حمایت از تمام بیگانگان و افراد بدون تابعیت را در برابر اخراج به کشور تابعیت خود، یا هر کشور دیگر، که در معرض تهدید شکنجه، برخورد غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار دارند، تضمین می کند. اگر در موافقت نامه های بین المللی ارمنستان هنجارهایی غیر از این قانون پیش بینی شده باشد قراردادهای بین المللی نیز اجرا می شود. افرادی پناهنده در ارمنستان بیشتر از کشورهای همسایه و یا جنگ زده می باشند.

در نمودار زیر بیشترین میزان پناهنده همراه با ملیت آنها در ارمنستان در سال 2020 مشاهده می کنید:

میزان پناهندگان در ارمنستان

شرایط پناهندگی در ارمنستان

سالانه حدود 220 نفر به طور متوسط ​​در ارمنستان درخواست پناهندگی می کنند. و از آنجایی که ارمنستان همواره حقوق بشر را در اولویت قرار داده است، به دنبال ارائه راه حل های مناسب مطابق با استانداردهای بین المللی برای مسائل پناهندگان و مهاجران است. برای این منظور، سازمان های دولتی ارمنستان با حمایت آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، اصلاحات سیستم پناهندگی و پناهندگی را آغاز کرده اند. امروز نشستی در ایروان بین خدمات مهاجرت ارمنستان، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و ساختارهای علاقه مند به اصلاحات جامع قانون حمایت از مهاجرت برگزار شد.

بر اساس داده های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، 3112 نفر از ارمنستان در سال 2021 گریختند و به کشورهای دیگر درخواست پناهندگی دادند. این تقریباً معادل 0.112٪ از کل ساکنان است. رایج ترین کشورهای مقصد ایالات متحده، فرانسه و آلمان بوده اند. به طور کلی، %95 از درخواست های پناهندگی رد شده است. موفق ترین پناهندگان در اوکراین و روسیه بوده اند. در مجموع 1128 نفر از ارمنستان به ایالات متحده فرار کردند. با 39 تصمیم مثبت، %26 از کل درخواست های جدید پذیرفته شده است. 108 درخواست دیگر رد شد و هیچ تصمیمی در مورد کسانی که در سال 2021 باقی مانده بودند گرفته نشد. بررسی میزان هزینه زندگی در ارمنستان برای یک یا چند نفر را هم باید بررسی کنید.

درباره پناهندگی در ارمنستان

پناهندگی حمایتی است که در جمهوری ارمنستان از یک تبعه خارجی یا فرد بدون تابعیت انجام می شود، که ضمانت اجرای اصل تعریف شده در ماده 9 قانون این کشور و همچنین کلیه حقوق اعطا شده در کنوانسیون این قانون و سایر اقدامات حقوقی ارمنستان در مورد پناهندگان را اجرا می کند. پناهندگی در صورتی که به طور قانونی وارد قلمرو جمهوری ارمنستان شده و دارای یک کشور باشد، به هر شهروند خارجی یا بی تابعیتی که توسط دولت دیگری به عنوان پناهنده شناخته شود، تعمیم می یابد.

افرادی که به عنوان پناهنده در ارمنستان پذیرفته می شوند حق اقامت ارمنستان را بدست می آورند و همانند شهروندان این کشور حق زندگی و کار خواهند داشت. اعطای پناهندگی یک حرکت مسالمت آمیز و بشردوستانه تلقی می شود و به هیچ وجه به عنوان اقدامی غیر دوستانه تلقی نمی شود، زیرا این امر به معنای قضاوت درباره کشور تابعیت پناهنده یا هر کشور دیگری نیست.

بازگشت داوطلبانه پناهجو در ارمنستان

بازگشت داوطلبانه به معنای بازگشت یک پناهجو یا پناهنده به کشور مبدا خود است که با کمک نهاد دولتی تعیین شده دولت جمهوری ارمنستان، طبق روال مشخص شده انجام می شود. حرکت داوطلبانه متقاضی توسط کلیه مقامات درگیر در امور پناهندگی و پناهجویی رعایت می شود و به این معنی است که پناهجو یا پناهنده:

  • از وضعیت کشور تابعیت یا اقامت قبلی خود آگاه است قادر به تصمیم گیری آگاهانه برای بازگشت است.
  • تا زماني كه تصمیم نهايي در مورد پناهندگی گرفته نشود و يا تا زمانيكه تشخیص پناهنده متوقف شود، او انتخاب مي كند كه به كشور تابعیت يا اقامت قبلي خود بازگردد يا در ارمنستان اقامت گزيند.
  • کلیه مقامات مربوطه در ارمنستان، با درخواست پناهجو روش بازگشت داوطلبانه پناهنده یا پناهجو را تسهیل می کنند.

مفهوم پناهندگی در ارمنستان

یک شهروند خارجی که به دلیل ترس موجه از تعقیب به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی در خارج از کشور تابعیت خود را دارد و قادر نیست به دلیل چنین ترسی در کشور خود زندگی کند و یا از خود حفاظت کند پناهنده شناخته می شود. همچنین چنانچه یک شهروند خارجی که به دلیل خشونت عمومی، تجاوزات خارجی، درگیری های داخلی، نقض گسترده حقوق بشر مجبور به ترک کشور تابعیت خود شده است، یا در مورد یک فرد بدون تابعیت مجبور به ترک محل اقامت سابق خود را داشته باشد آن فرد در ارمنستان پناهنده شناخته می شود.

برای شخصی با بیش از یک تابعیت، اصطلاح کشور تابعیت وی به معنی هر یک از کشورهایی است که وی تابعیت آن را دارد. در این صورت یک شخص فاقد حمایت از کشور تابعیت خود قلمداد می شود، اگر به دلایل ذکر شده نتواند در یکی از کشورهای تابعیت خود زندگی کند. یک شهروند خارجی یا یک فرد بی تابعیت، که توسط سایر کشورهای امضا کننده کنوانسیون ژنو رسما به عنوان پناهنده شناخته می شود، در ارمنستان نیز پناهنده محسوب می شود.

درخواست پناهندگی در ارمنستان

روند درخواست پناهندگی از طریق مراجعه به اداره خدمات مهاجرتی ارمنستان صورت می گیرد که در ابتدا فرد پناهنده باید در مرز خود را به پلیس و اداره مرزی معرفی کند و درخواست پناهندگی کند. این درخواست به اداره خدمات مهاجرتی ارسال می شود و ظرف 15 روز فرد به مصاحبه دعوت می شود. اداره موظف است ظرف 3 تا 6 ماه پاسخ درخواست پناهندگی در ارمنستان را به فرد اعلام کند. در صورت رد درخواست فرد می تواند اعلام تجدید نظر کند.

به صورت کلی مراحل درخواست پناهندگی در ارمنستان به شکل زیر است:

مرحلهشرح
مرحله اولمهاجرت به ارمنستان
مرحله دوممراجعه به اداره خدمات مهاجرتی یا پلیس مرزی
مرحله سومدرخواست کتبی پناهندگی
مرحله چهارمحضور در مصاحبه و بیان اظهارات
مرحله پنجماسکان موقت تا اعلام رای
مرحله ششمدریافت رای نهایی

درخواست پناهندگی در ارمنستان

پناهندگی اعضای خانواده در ارمنستان

همسر، کودک زیر 18 سال و هر شخص دیگری که تحت مراقبت قانونی از پناهنده ای که در ارمنستان پناهندگی دریافت کرده است نیز پناهنده محسوب می شود و در جمهوری ارمنستان پناهندگی دریافت می کند البته اگر در یکجا زندگی کنند. سایر اقوام یا همسران پناهنده ای که در جمهوری ارمنستان پناهندگی دریافت کرده نیز می توانند پناهنده محسوب شوند مشروط بر اینکه آنها به همراه پناهنده در ارمنستان اقامت داشته باشند و به او وابسته هستند. همچنین والدین کودک زیر 18 سال و همچنین برادر و خواهر بالای 18 سال از کار افتاده که به عنوان پناهنده شناخته شده و در ارمنستان پناهندگی دریافت کرده، می توانند برای حمایت آنها پناهندگی بگیرند. پناهندگانی که در ارمنستان به آنها پناهندگی اعطا شده است، طبق روال مقرر در ماده 54 قانون ارمنستان، حق پیوستن اعضای خانواده خود را در خاک ارمنستان دارند.

رد درخواست پناهندگی در ارمنستان

در صورت بروز موارد زیر درخواست پناهندگی در ارمنستان رد می شود:

  • وی بر اساس اسناد بین المللی تنظیم شده به جنایاتی مانند مرتکب جرمی علیه صلح، جنایت جنگی یا یک جنایت علیه بشریت شده باشد.
  • قبل از اینکه پناهجو به ارمنستان مهاجرت کند در خارج از ارمنستان مرتکب یک جنایت جدی غیر سیاسی شده باشد.
  • وی مرتکب اقدامات خلاف اهداف و اصول سازمان ملل شده باشد.
  • فرد در مصاحبه اطلاعات اشتباه و غلط را ارائه کرده باشد.
  • فرد به عنوان پناهنده شناخته نشود و دلایل برای پناهندگی قانع کننده نباشد.
  • فرد قبل از مشخص شدن وضعیت خود کشور ارمنستان را بدون اجازه ترک کند.
  • متقاضی دارای وضعیت پناهندگی در کشور دیگر باشد.
  • فرد به عنوان یک تهدید برای امنیت ارمنستان تلقی شود.
  • داوطلبانه از کشور اول خود حمایت کند و یا دوباره تابعیت آن را بدست آورده باشد.

حقوق پناهندگان در ارمنستان

طبق توافقنامه ها و بندهای ارائه شده در کنوانسیون ژنو پناهندگان در کشور ارمنستان نیز دارای حقوق زیر هستند:

  • فرد حق دارد در هر نقطه کشور ارمنستان رفت و آمد داشته باشد.
  • پناهجو حق کار زیر نظر قوانین ارمنستان را دارد.
  • پناهجو حق تحصیل و آموز در خاک ارمنستان را خواهد داشت.
  • پناهجو حق تماس با مراکز بین المللی حقوق بشر و حمایت از پناهندگان را خواهد داشت.
  • متقاضی حق درخواست تجدید نظر را در دادگاه دارد.
  • متقاضی حق استفاده از خدمات بهداشتی و عمومی را همانند شهروندان ارمنی خواهد داشت.

راه های متفاوتی برای مهاجرت به ارمنستان وجود دارد که از پناهندگی امن تر و بهتر است. لازم به ذکر است از جمله مدارک مورد نیاز برای ارائه به دفتر خدمات مهاجرتی شامل سند مسافرتی، شناسنامه، اطلاعات هویتی، سند ازدواج یا طلاق و هر مدرکی که اثبات کننده اظهارات متقاضی است لازم می باشد. طبق توصیه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده از روش مهاجرتی قانونی مانند مهاجرت از طریق کار در ارمنستان و یا سایر روش های قانون توصیه می شود.

5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در ارمنستان

  1. مهسا گفت:

    سلام وقت شما بخیر و خسته نباشید مرسی ازتون. مقاله خوبی بود. میشه لطفا بگید که پناهندگی و ارمنستان به همین منوال و راحتی هست؟ یعنی کلا ارمنستان از ایران پناهنده میگیره یا نه؟ برای مهاجرت قانونی شرایط راحت تره یا پناهندگی.

    1. صادقی گفت:

      سلام در موسسه ما خدماتی در باب پروسه پناهندگی به ارمنستان صورت نمی گیرد. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *