مهاجرت کاری چین

ویزای کاری چین

ویزای کاری چین

اخذ ویزای کاری چین به مهاجران خارجی اجازه کار در این کشور را می دهد. چین به مقصدی محبوب برای مهاجرانی به خصوص در سال 2023 تبدیل شده است. در حالی که دولت چین طی سال ها روند درخواست ویزای کار در این کشور را ساده کرده است. اما هنوز هم می توان شرایط را پیچیده دانست. برای هر کسی که به دنبال کار در چین است، درک روند و عوامل ایجاد یا عدم موفقیت در زمینه دریافت ویزای کاری چین که وضعیت اجازه کار افراد در این کشور را تعیین می کند، مهم است. به همین دلیل، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این راهنما به طور دقیق به بررسی شرایط و قوانین دریافت ویزای کاری کشور چین می پردازند.

در خصوص کار و اخذ ویزای کاری این کشور ابهاماتی در ذهن متقاضیان به وجود خواهد آمد:

  • شرایط کار در این کشور به چه صورت می باشد؟
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزا کار این کشور چه مواردی می باشد؟

اینفوگرافی ویزای کاری چین

الزامات اساسی ویزای کاری چین

به تازگی چین سیاست های مختلف فعال تر، بازتر و مؤثرتر برای جذب استعدادهای خارجی اجرا کرده است. این فرآیند درخواست ویزای کار را کرده است. اکثر متقاضیان می توانند به صورت آنلاین ویزای کاری این کشور را کسب کنند. برای کارفرمایانی که قصد استخدام مهاجران در چین را دارند، رعایت قوانین و مقررات محلی در مورد مهاجران مهم است. به عنوان مثال، کارفرمایان باید به طور قانونی شناخته شوند و دارای گواهینامه های لازم از اداره صنعت مناسب باشند. متقاضیان خارجی که به فکر کسب ویزای کاری کشور چین هستند. باید شرایط اساسی دریافت این ویزا را رعایت کنند.

این شرایط عبارتند از:

  • متقاضیان باید بیش از 18 سال سن داشته باشند.
  • متقاضیان باید سلامت کامل داشته باشند.
  • متقاضیان باید مهارت های حرفه ای و تجربه کاری مربوطه را برای پر کردن جای خالی (موقعیت شغلی) مربوطه داشته باشند.
  • گذرنامه معتبر
  • گواهی نامه های مسافرتی بین المللی مورد نیاز
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • متقاضیان نباید سابقه کیفری داشته باشند.
  • متقاضیان باید یک کارفرمای خاص داشته باشند.

انواع ویزای کاری چین

قبل از شروع روند درخواست ویزای کاری این کشور، باید درک کنید. کدام ویزای کاری را برای مهاجرت به چین از طریق کار نیاز دارید. 3 نوع ویزای کاری وجود دارد که می توانید برای مهاجرت کاری به چین از آنها بهره مند شوید.

این 3 نوع ویزا عبارتند از:

  • M Visa
  • Z Visa
  • R Visa

M Visa به مهاجران تجاری ارائه می شود که در هیچ شرکت یا کمپانی چینی مستقر در چین استخدام نشده اند. متقاضیانی که قصد دارند برای انجام امور تجاری کوتاه مدت که کمتر از 6 ماه به طول می انجامد به این کشور مهاجرت کنند. Z Visa رایج ترین نوع ویزای کاری این کشور می باشد که به مهاجران خارجی ارائه می شود که در یک شرکت یا کمپانی چینی استخدام شده اند (و حقوق کسب می کنند) و قصد دارند برای انجام امور تجاری و کسب درآمد بیش از 6 ماه (تا 1 سال) در چین اقامت داشته باشند. در این نمودار شاهد کاهش نرخ بیکاری در این کشور می باشیم:

نرخ بیکاری چینهمچنین افرادی که واجد شرایط اخذ ویزای A چین هستند می توانند اقدام به کسب ویزای کاری نوع R و مهاجرت کاری به چین کنند. این ویزا نوع جدیدی از ویزای کاری این کشور و طور خاص توسط صادر دولت چین به استعدادهای خارجی در سطح بالا و پرسنل متخصص خارجی ارائه می شود که می توانند عدم وجود نیروی کار متخصص در کشور چین را جبران کنند.

قوانین و شرایط اخذ ویزای کاری چین در سال 2023

بسته به شرایط سفر به چین، متقاضیان ممکن است نیاز به درخواست ویزای کار داشته باشند. اما به عنوان یک قاعده مهم، اگر افراد مقیم چین نباشند، به فکر اشتغال در چین باشند، نیاز به کسب ویزای کار دارند. همانطور که گفته شد، Z Visa رایج ترین ویزای کاری این کشور می باشد. این ویزا به افرادی که مجوز اشتغال را اخذ کرده اند و قصد کار در چین را دارند صادر می شود. مجوز کار یا مجوز اشتغال صادر شده توسط دولت چین برای افرادی که قصد دارند، در این کشور مشغول به کار شوند لازم است. ویزای Z معمولاً برای یک ورودی با مدت اقامت نامشخص صادر می شود.

دارنده ویزای Z یا ویزای کاری این کشور باید پس از صدور ویزا ظرف 90 روز وارد چین شود. فرد بایستی ظرف 30 روز از ورود، در دفتر امنیت عمومی محلی ثبت نام کند. در آنجا مجوز اقامت چین برای جایگزینی ویزای Z صادر می شود تا اجازه ورود چندگانه به مدت 1 سال را صادر کند. در صورتی که متقاضی شرایط و قوانین کار در چین را رعایت کند، می تواند مجوز اقامت و کار خود را تمدید کند و مدت زمان بیشتری را در این کشور اقامت داشته باشد.

قوانین و شرایط اخذ ویزای کاری چین در سال 2020

مراحل استخدام ایرانیان در چین

مطابق قانون مدیریت خروج و ورود چین، افراد خارجی که می خواهند مشغول به کار در چین شوند باید مجوز کار و اجازه اقامت از نوع کاری را دریافت کنند. مراحل استخدام متقاضیان بین المللی با متقاضیان اروپایی متفاوت می باشد. مدارک و شرایط متقاضیان بین المللی در وهله اول بستگی به پیشنهاد کاری معتبر از کارفرما این کشور خواهد داشت. متقاضیان می باید در صورت یافتن پیشنهاد شغلی مناسب، رزومه معتبر را به کارفرما مربوطه ارسال نمایند. پس از بررسی های لازم رزومه متقاضی، تایید شامل زمان مناسب برای مصاحبه از طریق ایمیل برای متقاضی ارسال خواهد شد.

مراحل استخدام مهاجران خارجی در چین به شرح زیر است:

مراحلامور
1درخواست مجوز کار در چین به صورت آنلاین (خارج از کشور)
2درخواست اخذ Z Visa چین در سفارت این کشور
3انتظار برای دریافت مجوز کار و ویزای کاری کشور چین
4دریافت ویزا و ورود به چین با هواپیما
5ثبت نامه موقت هویت در دفتر پلیس در چین
6تایید پزشکی
7کسب مجوز کار
8اخذ مجوز اقامت

تدریس زبان انگلیسی در چین

الزامات تدریس زبان انگلیسی در چین در سال 2023 کاملا ساده است. معیارهای واجد شرایط بودن برای استخدام به عنوان معلم خارجی معمولا باعث سردرگمی می شود، به خصوص که استثناهایی از این قاعده وجود دارد. با این حال در سال 2023 (به دلیل کووید!) وضعیت حتی پیچیده تر است. شرط اولیه برای تدریس زبان انگلیسی در چین داشتن ویزای Z معتبر در پاسپورت شماست. این تنها نوع ویزا است که به شما اجازه می دهد به صورت قانونی در کشور کار کنید. این بدان معناست که الزامات ویزا به کسانی که باید انگلیسی را در چین آموزش دهند، مشخص است. از این نظر، اجازه تدریس در چین در واقع به طرز فریبنده ای ساده است. اگر می توانید ویزای Z بگیرید، می توانید تدریس کنید.

برای دریافت ویزای Z، باید معیارهای خاصی را رعایت کنید – از ملیت و سن گرفته تا مدارک تحصیلی و چند نکته مهم دیگر. مهم است بدانید که چندین استثنا برای بسیاری از قوانین جزئی زیر وجود دارد. در اینجا شرایط اولیه ویزای Z آمده است:

  • ملیت: شما باید از یکی از 7 کشور تایید شده – انگلستان، ایرلند، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی باشید.
  • شما باید دارای مدرک لیسانس باشید: مدرک می تواند در هر موضوعی باشد. اصلاً نیازی به تدریس یا زبان انگلیسی خاص نیست.
  • باید گواهینامه TEFL به رسمیت شناخته شده و معتبر داشته باشید.
  • محدوده سنی را داشته باشید. برای مردان 18 تا 60 سال و برای زنان تا 55 سال
  • سایر الزامات ویزا مانند گواهی پزشکی و گواهی کیفری و غیره را رعایت کنید.

تدریس زبان انگلیسی انگلیسی در چین

طبقه بندی مجوز کاری در چین

در چند سال گذشته، دولت چین با قرار دادن همه چیز زیر نظر یک آژانس، SAFEA  (اداره امور کارشناسان خارجی دولتی) روند درخواست مجوز کار و طبقه بندی مجوز کاری در چین را ساده کرده است. SAFEA همچنین آژانس دولتی مسئول ویزای کار، هر دو طبقه بندی ویزای Z و R است. ویزای Z ویزای معمولی برای کارمندان خارجی است، در حالی که ویزای R برای مدیران سطح بالا و افرادی که دولت چین آنها را برای صنایع خاصی که چین فاقد آنها می‌داند بسیار ارزشمند می‌داند محفوظ است.

از طریق این سامانه کارمند و کارفرمای آینده می توانند مدارک پشتیبان را به صورت الکترونیکی ارسال کنند. سیستم خدمات مدیریت آنلاین جدید تقریباً نیمی از مدارک مورد نیاز قبلی را حذف کرده است و موارد ارسالی مانند نامه های درخواست و رزومه های شخصی را حذف کرده است. کارفرمای بالقوه فرآیند را از سیستم مدیریت SAFEA برای کارگران خارجی در چین (فقط به زبان چینی) آغاز می کند. کارفرما مدارک زیر را ارسال می کند:

  • پروانه کسب و گواهی کد سازمانی
  • فرم ثبت نام
  • اطلاعات شناسه کارفرما یا نماینده مسئول ثبت نام
  • مدارک مجوز صنعت

در اینجا لیستی از اسناد مورد نیاز از کارمندان خارجی آینده آمده است:

  • فرم درخواست مجوز کار خارجی
  • گذرنامه
  • عکس شناسنامه
  • تأیید اشتغال گذشته
  • تأیید تحصیلات یا تأیید صلاحیت حرفه ای
  • کپی قرارداد کاری یا نامه انتصاب
  • گواهی سابقه کیفری
  • اطلاعات اعضای همراه

اگر SAFEA از بررسی اولیه راضی باشد، آنها به یک نسخه چاپی از تمام اسناد نیاز دارند. آن نسخه از اسناد به اداره امنیت عمومی (اداره پلیس) ارسال می شود.

در نمودار زیر میزان نیروی کار مهاجر در چین آمده است:

میزان نیروی کار مهاجر در چین

مدارک ویزای کار چین در سال 2023

قبل از اخذ ویزای کار، سند اعلان کار چینی باید تهیه شود. این مدارک توسط وزارت منابع انسانی و تأمین اجتماعی جمهوری خلق چین صادر می شود. قبل از اینکه کارفرما در چین بتواند مجوز کار را به دست آورد. متقاضی مدارک مورد نیاز را تهیه و ارسال می کند.

این مدارک عبارتند از:

  • کپی اسکن شده از صفحه اطلاعات گذرنامه متقاضی
  • گزارش معاینه پزشکی در بیمارستان مجاز و شناخته شده
  • عکس جدید به اندازه گذرنامه
  • توصیه نامه
  • سوابق غیر کیفری (بررسی پیش زمینه) که توسط سفارت یا کنسولگری چین تأیید شده است.
  • مدرک کارشناسی یا بالاتر که توسط سفارت یا کنسولگری چین تأیید شده است.
  • مدرک تافل یا TESOL که توسط سفارت یا کنسولگری چین تأیید شده است. (فقط برای موقعیت های تدریس قابل استفاده است.)
  • ارائه نامه پیشنهادکاری یا قراردادکاری معتبر
  • ارائه رسید پرداخت هزینه های سفارت و ویزا مربوطه
  • ارائه گواهی سلامت

متوسط حقوق کار در چین در سال 2023

به طور کلی، توصیه می شود قبل از مهاجرت کاری به این کشور، از حقوق ماهیانه کار در چین اطلاعات کافی کسب کنید. همانطور که در سایر مقالات موسسه ذکر شده است، واحد پول رسمی چین CNY یا یوآن چین می باشد. میانگین حقوق ماهیانه کار در چین ¥295000 (یوآن چین) می باشد. اقتصاد این کشور به طور چشمگیری توسعه یافته است. هر ساله مهاجران زیادی برای کار در این کشور اقدام به کسب ویزای کاری کشور چین می کنند.

در خصوص درآمد در این کشور میانگین، حداقل و حداکثر درآمد در نظر گرفته شده است، که بدین شرح می باشد:

حداقل و حداکثر درآمد در چین

 

فرآیند درخواست ویزای کاری چین

بر خلاف تصور اغلب متقاضیان ویزای کاری چین، روند درخواست ویزای کاری این کشور بسیار ساده است. در صورتی که مراحل درخواست ویزای کاری چین را به درستی طی کنید، موفق به اخذ ویزای این کشور کشور خواهید شد. یکی از اصلی ترین مراحل درخواست ویزای کاری چین این مورد است که، متقاضیان باید کار در چین را تضمین کنند. برای اینکه بتوانید مراحل بعدی درخواست ویزای تحصیلی چین را ادامه دهید، باید از قبل یک پیشنهاد کاری در چین داشته باشید. همچنین برای نامه اعلان مجوز کار خارجی در چین درخواست دهید. البته لازم به ذکر است که، کارفرمای شما باید مدارک مورد نیاز را به اداره کار محلی ارسال کند. از سوی دیگر، دریافت نامه اطلاع رسانی 3 تا 4 هفته به طول می انجامد. این نامه بیان می کند که آیا فرد متقاضی واجد شرایط کار در چین می باشد یا خیر.

از دیگر مراحل درخواست ویزای کاری چین، که باید به دقت طی شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراحل درخواست ویزای کاری چینتوضیحات
مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.متقاضیان باید پس از دریافت نامه اعلان، سایر مدارک مورد نیاز را برای درخواست ویزای کاری چین جمع آوری کنند.
برای اخذ ویزای کاری چین اقدام نمایید.متقاضیان پس از تکمیل مراحل قبلی، باید برای ویزای کاری در دفتر ویزای محلی یا سفارت چین درخواست دهید.
پرداخت هزینه درخواست ویزای کاری چینجهت اخذ ویزای خود، باید هزینه درخواست را به مبلغ 950NY (یوآن چین) پرداخت نمایید.
ویزای کاری خود را دریافت کنید.باید منتظر تصمیم گیری در مورد درخواست ویزای کاری خود باشید. زمان رسیدگی به ویزای کاری چین تقریبا 4 روز کاری است.
در پلیس چین ثبت نام کنید.در 24 ساعت اول پس از ورود به چین باید یک ثبت نام موقت در پلیس چین انجام دهید.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف جهان مشاهده فرمایید:

هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف جهان

اخذ مجوز اقامت پس از دریافت ویزای کاری چین

تمامی دارندگان ویزای کاری چین، چس از ورود به این کشور باید برای اخذ مجوز اقامت این کشور اقدام نمایند. هنگامی که کارمند جدید با ویزای کاری وارد چین شد، و مجوز استخدام خود را دریافت کرد. باید ظرف 30 روز پس از ورود به چین برای مجوز اقامت در اداره امنیت عمومی شهرداری پکن درخواست دهد. مدارک مرود نیاز برای اخذ اقامت چین یک پاسپورت معتبر ملی و کلیه مدارک مرتبط با هدف درخواست و همچنین اسکن اثر انگشت متقاضی است. در نهایت اینکه، اداره امنیت عمومی مجوز اقامت چین را ظرف 2 هفته کاری صادر میکند. علاوه بر این اعتبار مجوز اقامت چین مرتبط با کار 1 سال می باشد. البته برای نمایندگان قانونی مجوز اقامت به مدت 2 سال نیز امکان پذیر خواهد بود.

خصوصیات ویزای کاری چین

جهت اخذ ویزای کار این کشور می باید از شرایط و قوانین حاکم این کشور اطلاعات کامل را به دست آورید. اولین و مهمترین مدرک مورد نیاز در این خصوص پیشنهاد کاری و یا قراردادکاری معتبر از کارفرمای این کشور می باشد. همچنین درآمد مشاغل مختلف در این کشور در لیست زیر بیان شده است:

  • حسابدار 238521CNY (یوآن چین)
  • مدیر مالی 864135CNY (یوآن چین)
  • منشی 12800CNY (یوآن چین)
  • معلم 14000CNY (یوآن چین)
  • مدیر پروژه 32700CNY (یوآن چین)

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در چین در مقاله مذکور اطلاعات کافی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهد داد. موارد فوق کلیه مراحل و شرایط اصلی مربوط به درخواست ویزای کار این کشور است. این مهم است که بفهمید برای کدام ویزا درخواست می کنید. مدارک لازم را به موقع جمع آوری کنید تا شانس درخواست موفقیت آمیز شما بیشتر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در باب ویزای کاری چین

سوالات پرتکرار در باب ویزای کاری این کشور در سال 2023 عبارتست از:

  • چه شرایطی برای اخذ ویزای کار این کشور در نظر گرفته شده است؟ مهم ترین موضوع قطعا اخذ پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمایی در کشور چین است. پس از آن الزاماتی که برای اخذ ویزا در نظر گرفته شده سن بالای 18 سال، ارائه برگه سلامت و عدم سوء پیشینه است.
  • ویزای کار چین چند نوع دارد؟ 3 نوع ویزای کاری برای کار در این کشور صادر می شود. M visa برای افرادیست که قصد تجارت کوتاه مدت (کمتر از 6 ماه) در چین را دارند. Z visa برای افرادی صادر می شود که از کارفرمایی در چین پیشنهاد کاری برای استخدام با حقوق کسب کرده اند و اقامت 1 ساله داده می شود. R visa به استعدادهای خارجی سطح بالا تعلق می گیرد.
  • چه مراحل قانونی برای کار در چین باید طی شود؟ در ابتدا فرد خارجی باید به صورت آنلاین مجوز درخواست کار در چین (Z visa) را از سفارت چین درخواست کند. مدت انتظار برای اخذ ویزا که سپری شود، ویزا صادر شده و ورود فرد به چین صورت می گیرد. سپس ثبت نامه موقت هویت در دفتر پلیس چین انجام می گیرد. پس از آن تاییدیه پزشکی، کسب مجوز کار و اخذ مجوز اقامت انجام می شود.
  • متوسط حقوق ماهیانه در چین چقدر است؟ قطعا متوسط حقوق با توجه به تخصص هر فرد و تجربه کاری او متفاوت خواهد بود. اما می توان گفت میانگین حقوق ماهیانه در چین 295000 (CNY) یوان است.
5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ویزای کاری چین

  1. میثاق گفت:

    سلام. خسته نباشید. اگر یک کارفرمای چینی به یک متقاضی پیشنهاد کار بده، پرداخت هزینه های پروسه اخذ ویزای کار و مهاجرت با کیه؟؟؟

    1. صادقی گفت:

      سلام هزینه های مهاجرت با شخص متقاضی است. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. آریتا گفت:

    سلام، جزو شرایط گرفتن ویزای کار مدرک تحصیلی نوشتید..من با یک کارفرما شخصا کانکت شدم و مدرک دیپلم ندارم شرایط سنیم اوکیه ولی. اگه اقدامات انجام بدم نمیتونم برم یعنی؟ ویزای کاری نمیدن؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام. بسته به نیاز کارفرما و شرایط روز سفارت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *