مهاجرت تحصیلی لیتوانی

ویزای تحصیلی لیتوانی

ویزای تحصیلی لیتوانی

بسیاری از متقاضیان با اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی و تحصیل در این کشور در سال 2024 می توانند اقامت دائم این کشور را نصیب خود نمایند. در خصوص تحصیل در این کشور باید بدانید تحصیل در این کشور با هزینه های مقرون به صرفه نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. ارائه برنامه های تحصیلی مختلف به زبان های انگلیسی، روسی و لیتوانیایی در دانشگاه های کشور لیتوانی یکی از اصلی ترین دلایل افزایش متقاضیان ویزای تحصیلی لیتوانی است. اما متقاضیان باید در نظر داشته باشند که علاوه بر این، مزایای دیگری برای ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی لیتوانی وجود دارد. از برجسته ترین آنها می توان به هزینه های تحصیل و اقامت دانشجویی مقرون به صرفه در این کشور اشاره کرد. در ادامه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به طور کامل به بررسی ویزای تحصیل لیتوانی می پردازند تا شما عزیزان را با این ویزا آشنا سازند.

برای مشاوره ویزای تحصیلی فرم زیر را پر کنید:


در مقاله پیش رو به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

  • شرایط تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی این کشور چگونه خواهد بود؟
  • آیا تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی میسر خواهد بود؟

اینفوگرافی ویزای تحصیلی لیتوانی

تحصیل در لیتوانی در سال 2024

تحصیل در لیتوانی همچنین به معنای تحصیل در کشوری با معیارهای دانشگاهی بالا است. لیتوانی مکانی است که اولین دانشگاه در شرق اروپا تأسیس شده است. آموزش عالی در لیتوانی در دانشگاه ها یا کالج ها صورت می گیرد. به طور کلی مؤسسات آموزش عالی دستورالعمل اعلامیه بولونیا را دنبال می کنند. لیتوانی در 4 راهی بین غرب و اروپای شرقی قرار دارد. این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو است. یکی از کشورهای 2 زبانه با درصد سواد بالا در اروپاست. اگرچه هزینه زندگی در این کشور پایین تر از کشورهای غربی است. این باعث می شود لیتوانی برای تحصیلات، گردشگری یا تجارت یک مقصد بسیار عالی باشد.

از بهترین دانشگاه های کشور لیتوانی می توان به دانشگاه هایی که نام آنها در جدول زیر ذکر شده است اشاره کرد:

نام دانشگاهتاریخ تاسیس
دانشگاه ویلنیوس1579
دانشگاه کائوناس1922
دانشگاه فنی ویلنیوس گیدیمیناس1956
دانشگاه ویتاوتاس مگنوس1922
دانشگاه MRU1991

مزایای مختلف تحصیل در لیتوانی موجب افزایش دانشجویان بین المللی شده است. هر ساله به تعداد آنها افزوده می شود. در نمودار زیر به تعداد (درصد) دانشجویان بین المللی در لیتوانی اشاره شده است:

 

تعداد دانشجویان خارجی بر اساس ملیت در لیتوانی

ویزای تحصیلی لیتوانی در تهران

جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور در کشور مبدا خود می باید مراحلی را طی بفرمائید. اولین مرحله گرفتن وقت سفارت و ارائه مدارک معتبر می باشد. در مورد این کشور وقت سفارت از طریق سایت رسمی این کشور صورت خواهد گرفت. جهت تکمیل پروسه انگشت نگاری و سایر امور به کشور ترکیه مراجعه نمایید. این مدارک می باید ابتدا توسط وزارت دادگستری این کشور به تایید نهایی برسد. هزینه درخواست ویزای تحصیلی این کشور با توجه به ملیت متقاضی متفاوت می باشد. امکان تحصیل در رشته ها و مقاطع مختلف در این کشور برای متقاضیان بین المللی میسر گشته است. این کشور هر ساله شاهد ورود تعداد بسیاری متقاضی از کشورهای مختلف به خصوص ایران می باشد.

اخذ بورسیه تحصیلی در لیتوانی

دولت لیتوانی دارای یک برنامه بورسیه دولتی است که به دانشجویان، محققان و مدرسان بین المللی ارائه می شود. بورسیه های فعلی برای 1 تا 2 ترم تحصیل در هر رشته، مدرک کارشناسی ارشد در تمام زمینه های تحصیلی، و دوره های درسی در مطالعات زبان و فرهنگ لیتوانیایی برای دانشجویان بین المللی با اصالت لیتوانیایی است. برخی از کالج ها و دانشگاه ها در لیتوانی بورسیه تحصیلی خود را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. در حال حاضر، دانشگاه ویلنیوس از شهریه برای دانشجویان خارجی که مدرک کارشناسی ارشد دریافت می کنند، چشم پوشی می کند.

برخی از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند ممکن است واجد شرایط دریافت بودجه خصوصی برای تحقیقات یا دوره های آموزشی خود باشند. دانشجویان خارجی علاقه مند به بورسیه های تحصیلی فراتر از پیشنهادات دولتی باید وب سایت دانشگاهی را که قصد حضور در آن را دارند بررسی کنند تا در مورد بورسیه هایی که ممکن است برای آنها آزاد باشد اطلاعات بیشتری کسب کنند. این بورسیه ها به دانشجویان بین المللی اعطا می شود که مایل به ادامه برنامه های تمام وقت لیسانس یا کارشناسی ارشد در موسسات آموزش عالی لیتوانی هستند. این بورسیه ها هزینه های تحصیل، خوابگاه و کمک هزینه ماهانه را پوشش می دهد.

در این بخش شاهد انواع بورسیه ها در لیتوانی هستید:

انواع بورسیه ها در لیتوانی

 

نقش ملیت در ویزای تحصیلی لیتوانی

دانشجویانی که شهروند هر کشوری در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا هستند. برای ورود به جمهوری لیتوانی نیازی به ویزا ندارند. دانشجویانی مبادله ای که مدت تحصیل (حضور آنها در خاک کشور لیتوانی) آنها بیش از 3 ماه است. باید با ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به کسب مجوز اقامت لیتوانی از نوع موقت کنند که از طریق تکمیل فرم های مورد نیاز در اداره مهاجرت کسب می شود. به یاد داشته باشید که کسب ویزای نوع D برای همه دانشجویان مبادله ای و متقاضیان آزاد (شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا) اجباری است. دانشجویان کشورهایی که شهروندانشان برای ورود به جمهوری لیتوانی نیاز به ویزا ندارند. می توانند آزادانه وارد لیتوانی شوند، اما این دانشجویان پس از ورود باید برای دریافت ویزا ملی (نوع D) در اداره مهاجرت محلی در ویلنیوس اقدام کنند.

همچنین دانشجویان کشورهایی که شهروندان آنها برای مهاجرت به لیتوانی از طریق تحصیل نیاز به کسب ویزای تحصیلی لیتوانی دارند. بایستی قبل از مهاجرت به این کشور در نزدیکترین مراکز دیپلماتیک یا دفاتر کنسولی جمهوری لیتوانی اقدام به کسب ویزا ملی نوع D کنند. همچنین هزینه پرداختی ویزای این کشور با توجه به ملیت متقاضی متفاوت می باشد. در بخش بعدی به مدارک و اسناد مورد نیاز برای کسب ویزای تحصیلی لیتوانی (ویزای نوع D) اشاره می کنیم.

در نموار زیر، درصد دانشجویان خارجی در لیتوانی به تصویر کشیده شده است:

درصد دانشجویان خارجی در لیتوانی

تحصیل در لیتوانی به زبان انگلیسی

هر ساله تحصیل به زبان انگلیسی رویایی می باشد. ذهن دانشجویان بین المللی زیادی را به سمت خود سوق می دهد. در حال حاضر امکان تحصیل در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد به 2 زبان انگلیسی و لیتوانیایی برای دانشجویان فراهم می باشد. از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می توان به امکان تحصیل به زبان انگلیسی در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی اشاره کرد. در نظر داشته باشید که جهت تحصیل در این کشور در بسیاری از مقاطع و رشته های تحصیلی امکان تحصیل به زبان انگلیسی میسر گشته است. اما بهتر است جهت کار در این کشور با زبان رسمی این کشور نیز آشنا گردید.

لیتوانی موسسات آکادمیک عالی، امکانات نوآورانه و بیش از 350 برنامه تحصیلی انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. تعدادی از دانشگاه های لیتوانی مانند دانشگاه ویلنیوس و دانشگاه ویتاوتاس مگنوس جزو برترین دانشگاه های جهان هستند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی (نوع D)

برای اخذ ویزای ملی نوع D لیتوانی دانشجویان مبادله ای یا دانشجویان و متقاضیان آزاد باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • شماره نامه واسطه گری از دفتر بین المللی MRU
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی به همراه ترجمه به زبان لیتوانیایی
  • سند مسافرتی معتبر (گذرنامه) (اعتبار آن باید حداقل 1 سال بیشتر از آخرین روز اقامت در لیتوانی باشد.)
  • فرم تکمیل درخواست ویزا ملی نوع D (فرم درخواست الکترونیکی باید طبق دستورالعمل ارائه شده در فرم تکمیل شود.)
  • 1 عدد عکس جدید
  • پرداخت هزینه کنسولی پرداخت شده (شرکت کنندگان در برنامه های مبادله از این مورد معاف هستند.)
  • بیمه برای ورود به شنگن به ارزش 30000€ (یورو)
  • ارائه گواهی دال بر پوشش هزینه های تحصیل*
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه رسید پرداخت هزینه های مربوط به پذیرش و ویزای تحصیلی

*اقامت دانشجویی 350€ (یورو) در ماه به علاوه 555€ (یورو) برای هزینه های سفر

در صورت نیاز، متقاضیان باید اسناد بیشتری را برای کسب این ویزا ارائه دهند. دانشجویان دارای ویزای ملی نوع D می توانند حداکثر 12 ماه در لیتوانی اقامت داشته. دانشجویان می توانند به سایر کشورهای شنگن (در کل تا 90 روز) سفر کنند. اگر مدت اقامت دانشجویان و متقاضیان در این کشور طولانی تر باشد، از کلیه دانشجویان بین المللی خواسته می شود برای اجازه اقامت موقت اقدام کنند.

ویزای تحصیلی لیتوانی برای دانشجویان بین المللی 2020

ویزای تحصیلی لیتوانی برای دانشجویان بین المللی 2024

مقررات بین المللی مهاجرت به لیتوانی ممکن است تغییر کند. بنابراین توصیه می شود همیشه در تماس با سفارت یا کنسولگری کشور لیتوانی از شرایط و قوانین کسب ویزا آگاه شوند. اطلاعات به روز شده در مورد اسناد و مراحل مورد نیاز کسب ویزای تحصیل لیتوانی نیز در سایت وزارت امور خارجه یا اداره مهاجرت موجود است. بسته به تابعیت و مدت اقامت، ممکن است دانشجویان خارجی بدون ویزا وارد لیتوانی شوند. به طور کلی، دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی نیاز به کسب ویزا دارند. اما دانشجویان اتحادیه اروپا یا انجمن تجارت آزاد اروپا برای ورود نیازی به ویزا ندارند. همچنین می توانند 3 ماه اقامت داشته باشند.

دانشجویان خارجی در صورت نیاز برای ادامه تحصیل باید اقدام به کسب ویزای تحصیلی کنند. از مهمترین مدارکی که متقاضیان باید برای کسب ویزای تحصیلی به سفارت این کشور ارائه دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • مدارک شناسایی
  • پزشکی و بیمه
  • پاسپورت معتبر
  • پرونده سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی یا لیتوانیایی
  • اسنادی برای اثبات توان مالی
  • اسنادی برای اثبات نداشتن سوابق کیفری
  • انگیزه نامه و توصیه نامه
  • ارائه رسید پرداختی هزینه پذیر و ویزای مورد نظر

قوانین جدید تحصیل در لیتوانی برای دانشجویان بین المللی

در سال 2024 قوانین جدیدی به اجرا گذاشته شده است که کار دانشجویی را برای دانشجویان بین المللی آسان می کند. مطابق با این قوانین دانشجویان کارشناسی ارشد مجاز به کار 40 ساعت در هفته بدون نیاز به دریافت مجوز می باشند. بدان معنا که دانشجوی بین المللی م توانند همانند دانشجوی بومی مشغول به کار شود. مجوز اقامت پس از تحصیل از دیگر موارد می باشد که این امکان را به دانشجویان می دهد به مدت 1 سال دنبال کار بگردند.

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی لیتوانی

برخلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، فرآیند درخواست ویزای تحصیلی لیتوانی برای دانشجویان امری بسیار ساده می باشد. اگر قصد دارید برای ویزای تحصیلی لیتوانی درخواست دهید، باید فرآیند زیر را به درستی طی کنید:

  • برنامه تحصیلی مورد نظر خود و دانشگاه مربوطه را انتخاب کنید: متقاضیان باید انتخاب کنند کجا و در چه برنامه ای می خواهند مطالعه کنند. قبل از پذیرش دانشگاه نمی توانند برای ویزای تحصیلی لیتوانی اقدام نمایند.
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید: علاوه بر شرایط عمومی ویزا جهت جمع آوری مدارک، باید نامه پذیرش از دانشگاه لیتوانی و مدرک مهارت زبان خود را نیز ارسال کنید.
  • برای ویزای تحصیلی خود اقدام نمایید: فرم درخواست ویزای تحصیلی لیتوانی را به صورت آنلاین تکمیل کرده، سپس پرینت بگیرید و به سفارت لیتوانی ارسال نمایید.
  • در مصاحبه ویزای تحصیلی شرکت کنید: ممکن است از شما خواسته شود تا برای یک مصاحبه کوتاه در مورد برنامه تحصیلی بنشینید.

کار حین تحصیل با ویزای تحصیلی لیتوانی

تمامی دانشجویان بین المللی که با ویزای تحصیلی لیتوانی وارد این کشور شده اند، می توانند با این ویزا، در این کشور مشغول به کار شوند. هیچ گونه محدودیتی برای کار کردن دانشجویان حین تحصیل در لیتوانی، با ویزای تحصیلی وجود ندارد. البته برخی از محدودیت ها وجود دارد که به صورت بین المللی اتخاذ می شوند، و در اغلب کشورهای جهان اتخاذ می شوند. به طوری که، شما می توانید در طول تحصیل خود بیش از 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت در لیتوانی مشغول به کار شوید. کار حین تحصیل در لیتوانی با ویزای تحصیلی، در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز قابل اجرا می شود. علاوه بر این اگر در حال حاضر، در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل می کنید می توانید به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شوید.

در نمودار زیر می توانید ساعت مجاز کار دانشجویان با ویزای تحصیلی، در کشورهای مختلف جهان را مشاهده فرمایید:

ساعت مجاز کار دانشجویان با ویزای تحصیلی، در کشورهای مختلف جهان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی برای اتباع کشورهای مختلف

بسته به اینکه اهل کدام کشور هستید، شرایط اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی ممکن است متفاوت باشد. در صورتی که اهل یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید، برای تحصیل در لیتوانی نیازی به دریافت ویزای تحصیلی لیتوانی ندارید. اما در مقابل، کشورهای ثالث و غیر اتحادیه اروپا، برای تحصیل در لیتوانی ابتدا باید برای ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهند. البته لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای تحصیل در لیتوانی نیازی به دریافت اجازه اقامت نیز ندارند. اما باید در اداره مهاجرت لیتوانی ثبت نام کرده و محل اقامت خود را در یک اداره محلی در عرض 7 روز اعلام کنند. در نهایت اینکه دانشجویان اتحادیه اروپا، می توانند در یک دوره 6 ماه بدون ویزا حداکثر تا 3 ماه در لیتوانی بمانند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی برای اتباع کشورهای مختلف

هزینه ویزای تحصیلی کشور لیتوانی

متقاضیانی که تمایل به اخذ ویزای تحصیلی این کشور را دارند بایستی از هزینه ویزا مطلع باشند. شایان ذکر است که بخش اعظمی از هزینه های ویزای تحصیلی شامل شهریه دانشگاه می باشد که با توجه به نوع پذیرش این هزینه ها متغیر است. هزینه های ویزای تحصیلی این کشور به کنسولگری این کشور و به یورو پرداخت می شود. هزینه تحصیل در این کشور برای متقاضیان بین المللی با نرخی متفاوت ارائه می گردد. با توجه به نوع ویزا متغیر است و به شرح زیر می باشد:

هزینه های کنسولیفقط به یورو
ویزای کوتاه مدت (C)€80
ویزای بلند مدت (D)€120

برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط مهاجرت تحصیلی و مهاجرت از روش های مختلف به لیتوانی به سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید. در این کشور پرداخت شهریه دانشگاه از مهم ترین موارد تحصیل در این کشور می باشد. بنابراین مقاله هزینه تحصیل در لیتوانی را مطالعه فرمائید.

سوالات پرتکرار ویزای تحصیلی لیتوانی

در این بخش به سوالات پرتکرار در خصوص ویزای تحصیلی لیتوانی می پردازیم:

  • شرایط کار حین تحصیل در لیتوانی به چه صورت است؟ تحصیل در لیتوانی برای دانشجویانی که قصد کار همزمان با تحصیل را دارند نیز امکان پذیر است. شخص دانشجو می تواند تا 20 ساعت در هفته و 3 ماه در طول سال که زمان تعطیلات است, به صورت تمام وقت و 40 ساعت در هفته زمان تحصیل خود مشغول به کار شود.
  • آیا تحصیل در لیتوانی از طریق بورس تحصیلی امکان پذیر هست؟ تحصیل در لیتوانی در دوره های مختلف با اخذ بورسیه تحصیلی نیز امکان پذیر می باشد. اخذ بورس تحصیلی در تمام کشورهای جهان و دانشگاه های معتبر، کار سادهای نیست. کشور لیتوانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  • طول دوره تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی چقدر است؟ مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور لیتوانی بازه زمانی بین 3 تا 6 سال را در بر میگیرد. البته زمان تمام شدن این دوره هم به سرعت عمل دانشجو در پاس کردن واحدهای درسی و هم به رشته شما بستگی دارد.
  • طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در کشور لیتوانی تقریبا چقدر می باشد؟ دوره تدریس پزشکی در لیتوانی 6 سال زمان خواهد برد. 3 سال اول مربوط به آموزش علوم پایه است. پس از پایان دوره 3 ساله یک دوره 3 ساله تکمیلی آغاز می شود که برای دانشجویان رشته پزشکی به صورت یکپارچه ارائه خواهد شد.
5/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی لیتوانی

  1. Sabzevari گفت:

    سلام علیکم
    بنده محسن سبزواری هستم که ۳۹ ساله و دارای کارشناسی ارشد در رشته ی عمران هستم که جهت تحصیل در مقطع دکتری و اخذ پی اچ دی برای کشور لیتوانی میخواستم اقدام کنم چون برادرم در این کشور اقامت دارن و میتونه شرایط مناسبی برای مهاجرت من رقم بخوره لذا طی تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم برای تحصیل در این مقطع باید کتاب ترجمه کرده باشم یا مقالات آی اس آی باید داشته باشم یا باید ژورنال ها و‌کنفرانس های علمی بین المللی داشته باشم و با سوپروایزر یا همون استاد راهنما هم در ارتباط باشم و به زبان این کشور مسلط باشم که خب بنده این مدارک رو ندارم و میخواستم راهنمایی بفرمایید برای تحصیل در این کشور چیکارباید بکنم؟ایا محدودیت سنی برای من وجود داره اگر قصد خوندن ارشددمجدد در این کشور را داشته باشم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. برای تحصیل در لیتوانی شرایط سنی وجود ندارد. در خصوص رشته تحصیلی باید مشاوره دریافت نمائید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. رز گفت:

    سلام. برای مقطع کارشناسی در لیتوانی ویزا داده میشه؟ چون خیلی از کشور های اروپایی اخیرا برای مقطع کارشناسی ویزا نمی دهند

    1. صادقی گفت:

      با سلام امکان پذیرش گرفتن در این مقطع برای شما وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس حاصل فرمائید.

  3. سارا گفت:

    سلام،
    این مدرک توصیه نامه که گفتید رو باید از کجا اورد ؟

    1. صادقی گفت:

      سلام. توسط استاد راهنما نگارش می شود. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *