مهاجرت تحصیلی بلژیک

رشته هوافضا در بلژیک

رشته هوافضا در بلژیک

کشور بلژیک یکی از کشورهای برتر اروپایی در صنعت هوافضاست. رشته هوافضا در بلژیک با توجه به نقش آن در صنعت این کشور حائز اهمیت است. علاقه مندان به تحصیل به زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی می تواند بلژیک را به عنوان مقصدی پیشرفته انتخاب کنند. رشته هوافضا از جمله رشته های مهندسی و پیچیده است که امروز در صنایع هوایی، فضایی و دفاعی کاربرد مهمی دارد. افرادی که علاقه مند به تحصیل این رشته هستند می توانند برنامه های مختلفی را در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک بیابند. البته پایه های این رشته در بخش های اصلی مانند رشته فیزیک ارائه می شود. لذا افرادی که دارای کارشناسی فیزیک و ریاضیات هستند می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در اروپا و اخذ ویزای تحصیلی می توانید از کمک مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نهایت بهره را ببرید.

تاریخچه رشته هوافضا و هوانوردی در بلژیک

اولین مشارکت بلژیک در بخش هوانوردی مربوط به قراردادهای نظامی در دهه 20 بود. SABCA ، Sabena و Fairey، Sonaca، دفاتری را در نزدیکی فرودگاه نظامی در بروکسل نصب کردند و چندین قرارداد توسط ارتش بلژیک به آنها اعطاء شد. با این وجود، بخشی کوچک باقی مانده بود. دو واقعه این وضعیت را تغییر داد:

  • تهیه 116 جنگنده توسط ارتش بلژیک
  • و مشارکت بلژیک در ایرباس.

در دسامبر 1970، ایرباس توسط آلمان و فرانسه تاسیس شد تا مقداری وزنه تعادل به بوئینگ بدهد. هلند این فرصت را برای صنعت هوانوردی خود درک کرد و یک سال بعد به ابتکار عمل پیوست و اسپانیا نیز دنبال آن شد. ایرباس A300 را در سال 1974 معرفی کرد. هنگامی که شرکت هلندی Fokker تصمیم گرفت در ساخت هواپیمای بعدی، A310 شرکت نکند، بلژیک فرصت را غنیمت شمرد و جای آن را گرفت. در نوامبر 1978، دولت بلژیک %3 سهام ایرباس را خریداری کرد. کنسرسیوم Belairbus متشکل از Sonaca ، FN Moteurs و Asco تاسیس شد. شرکت های بلژیکی روی پروژه های کاملاً مشخص مانند Sonaca و تخته Asco کار کردند. تخمین زده شد که تولید آنها به حدود 50000 ساعت کار در سال نیاز داشت. برای تولید A320 یک شرکت بلژیکی دیگر، Watteeuw، جای SABCA را گرفت و قفسه ها را تولید کرد.

درآمد کار رشته هوافضا در بلژیک

در حال حاضر شرکت های مختلفی در کشور بلژیک در صنعت هوافضا مشغول به فعالیت هستند. عمده فعالیت آنها مربوط به تولید و قطعات هواپیمایی و بخش های دیگر است. در حال حاضر حقوق ماهیانه کار در بلژیک در رشته هوافضا بالاست و افرادی که در این حوزه کار می کنند حقوق مناسب بدست می آورند. طبق بررسی های صورت گرفته میزان حقوق ماهیانه کار در بلژیک برای یک مهندس هوافضا حدود 7510€ (یورو) در ماه است. همچنین در کم ترین حالت میزان درآمد ماهیانه کار یک مهندس هوافضا در کشور بلژیک به میزان 3680€ (یورو) و در بیشترین حالت 11700€ (یورو) می باشد.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل کار در رشته هوافضا در کشور بلژیک را بررسی کنید:

حقوق ماهیانه مشاغل هوافضا در بلژیک

تحصیل رشته هوافضا در بلژیک

تحصیل رشته هوافضا در دانشگاه های بلژیک بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود. لذا افرادی که دارای لیسانس معتبر هستند و در رشته های مهندسی، فیزیک و ریاضیات تحصیل کرده اند می توانند وارد برنامه های هوافضا در دانشگاه های بلژیک شوند. زبان تحصیل در این کشور با توجه به منطقه به زبان های فرانسوی، هلندی و یا آلمانی است. یکی از دانشگاه های ارائه کننده رشته هوافضا در بلژیک دانشگاه لیژ بلژیک است که در منطقه فرانسوی زبان واقع شده است. لذا برنامه آن به این زبان ارائه می شود. جهت بررسی نحوه پذیرش و شرایط مهاجرت تحصیلی به بلژیک می توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

از جمله دانشگاه های ارائه کننده رشته هوافضا در بلژیک در زیر معرفی شده اند:

ردیفنام دانشگاه
1دانشگاه لیژ بلژیک
2دانشگاه لئوون
3دانشگاه وریجه بروکسل

تحصیل رشته هوافضا در بلژیک

صنعت هوافضا در بلژیک

امروز بلژیک یکی از بازیگران مهم در صنعت هوافضا است. بخش هوانوردی این کشور بیش از 10 هزار نفر را به طور مستقیم استخدام می کند و تعداد بیشتری به صورت غیرمستقیم و حدود 2.5 میلیارد € (یورو) ارزش دارد. این ترکیبی از تخمین های ارائه شده برای:

  • منطقه والون 1.4 میلیارد € (یورو)
  • برای منطقه فلاندر حدود 1 میلیارد € (یورو)
  • و با در نظر گرفتن هم پوشانی های احتمالی، باقی مانده در منطقه پایتخت بروکسل است.

طبق تخمین های Skywin ، VRI و دفتر سیاست علمی بلژیک (BELSPO) صنعت فضایی بلژیک حدود 600 میلیون € (یورو) ارزش دارد. بازار بیشتر بین والونی 300 میلیون € (یورو) و فلاندر 240 میلیون € (یورو) تقسیم شده است. حدود 3000 نفر در صنعت فضایی بلژیک فعال هستند. دو سوم از گردش مالی حاصل از برنامه های ESA است. بلژیک یکی از بالاترین بودجه های فضایی را در سرانه جهان دارد که قابل مقایسه با ایالات متحده، فدراسیون روسیه، آلمان و ژاپن است. بلژیک همچنین در زمینه تحقیق و توسعه در برنامه های فضایی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای برتر قرار دارد.

صنعت هوافضا در بلژیک

تحصیل مهندسی هوافضا در دانشگاه لیژ بلژیک

بخش هوافضا از همان آغاز فعالیت خود، پیشگامانه و محرك در توسعه فناوری های جدید، چه در بهبود مواد موجود و یا در حال توسعه فناوری های جدید، از طراحی روش های مناسب برای ساخت سازه های مقاوم، سازه های سبک تا بهینه سازی سازه ها، ایفا کرده است. دانشجویان برای تکمیل برنامه درسی خود باید 55 اعتبار دوره های اجباری (از جمله پایان نامه کارشناسی ارشد و کارآموزی)، 10 واحد درسی موضوعی، 25 واحد درسی اختیاری و 30 اعتبار از دروس حرفه ای را کسب کنند. در حالت ایده آل، دانشجویان ثبت نام شده در دوره کارشناسی ارشد باید مهارت و دانش مربوط به 40 واحد در “مکانیک” را که به عنوان بخشی از برنامه کارشناسی مهندسی ارائه می شود، کسب کرده باشند.

در پایان برنامه کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه لیژ، مهارت های زیر را کسب می کنید:

  • دارای یک زمینه فنی جامع در زمینه های اصلی تجزیه و تحلیل ساختاری استاتیک، دینامیکی و حرارتی، مکانیک سیالات، مواد، نمونه سازی مجازی و مدل سازی دیجیتال هستند.
  • دانشجویان قادر به استفاده از تکنیک های پیشرفته در هوانوردی و یا فضا بر اساس تعلیماتی هستند که در زمینه های پیشرانه و توربو ماشین، آیرودینامیک نظری و آزمایشی، مکانیک پرواز، ساختارهای فضایی، طراحی ماهوار ، فیزیک جو و ابزار مکانی است.
  • دانشجویان در طراحی به کمک رایانه تسلط خواهند یافت و درک عمیقی از جنبه های مختلف مدل سازی و شبیه سازی اجزای فضایی دارند.
  • آنها درک می کنند که طراحی هواپیما، توربو ماشین و ماهواره فرایندی است که ذاتاً به چندین رشته مهندسی متکی است.

همچنین دانشجویان تجربه کار گروهی و همچنین مهارت های بین فردی را کسب می کنند. آنها همچنین قادر به برقراری ارتباط و جمع بندی نتایج کار خود به طور موثر هستند.

بازار کار رشته هوافضا در بلژیک

بازار کار رشته هوافضا در بلژیک بسیار فعال است و بیش از 13000 نیروی کار را به خود اختصاص داده است. شرکت های هوافضای بلژیک نیز در سطح بین المللی فعال هستند. برای بیان تنها یک نمونه اخیر، سوناکا شرکت مستقر در ایالات متحده LMI Aerospace را خریداری کرد که یک رهبر کلاس جهانی در زمینه طراحی، ساخت و ساخت سازه ها، سیستم ها و اجزای هوافضاست. بسیاری از شرکت های هواپیمایی برتر، از جمله تقریباً 20 شرکت برتر در صنعت هوافضا، در بلژیک شعبه دارند. بوئینگ، ایرباس، لاکهید مارتین، یونایتد و نورثروپ گرومن، که به 5 شرکت بزرگ هوافضا در جهان نیز شناخته می شوند، در بروکسل دفتر خود را اداره می کنند.

پایتخت بلژیک محل پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و مقر ناتو است. اما حتی اگر بیشتر شرکت های بزرگ هوافضا جای خود را در بلژیک پیدا کرده اند، اقتصاد بلژیک بیش از هر چیز به یک مجموعه قوی، ابتکاری و کاملاً تخصصی از شرکت های کوچک و متوسط SME متکی است. 2 شرکت برتر هوافضا در بلژیک:

  • Sonaca
  • Asco

جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک می توانید از راهنمایی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *