مهاجرت تحصیلی روسیه

درآمد پزشکان در روسیه

درآمد پزشکان در روسیه

به دلیل تقاضای بالا برای تحصیل پزشکی، نیاز به جذب این فارغ التحصیلان، اطلاع از درآمد پزشکان در روسیه می تواند شاخص مهمی باشد. کشور روسیه در زمینه آموزش پزشکی دارای سنت دیرینه ای می باشد. همه ساله دانشجویان خارجی زیادی برای تحصیل در این رشته به فدراسیون روسیه مهاجرت می نمایند.

از دلایل اصلی تبدیل روسیه به مقصد اصلی دانشجویان پزشکی می توان به مقرون به صرفه بودن تحصیل، ارائه مدارک دانشگاهی معتبر، فرصت های شغلی فراوان و نیز افزایش درآمد پزشکان در روسیه اشاره نمود. طبق آمارها، میانگین درآمد ماهیانه پزشکان در فدراسیون این کشور در حدود 48000RUB (روبل روسیه) می باشد. در این بین بالاترین سطح درآمدی متعلق به پزشکان شهر مسکو با درآمد متوسط ماهیانه 80759RUB (روبل روسیه) می باشد. اما متقاضیان برای کار پزشکی و کسب درآمد در این کشور نیازمند اخذ ویزای کار و اقامت می باشند. جهت اطلاع از شرایط ویزای کار روسیه با کارشناسان حرفه ای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

جذابیت های تحصیل پزشکی در روسیه

یکی از مقاصد معروف و مقرون به صرفه تحصیل پزشکی در سطح بین المللی، فدراسیون روسیه می باشد. همه ساله فدراسیون روسیه دانشجویان خارجی بسیاری را مخصوصا از کشورهای آسیایی جذب تحصیل در این کشور می کند. دلیل اصلی این استقبال گرم دانشجویان خارجی از تحصیل در این کشور به واسطه هزینه های ارزان تحصیل در این کشور می باشد. چراکه سیاست دولت روسیه در این زمینه مبتنی بر حمایت مالی از دانشجویان خارجی می باشد.

شیوه پذیرش تحصیلی آسان شامل عدم نیاز به آزمون ورودی، نمره مدرک زبان یا نمره GRE و نیز رسیدگی سریع به درخواست متقاضیان و همچنین افزایش درآمد پزشکان در این کشور از دلایل توجه متقاضیان خارجی می باشد. از امکانات آموزشی اغلب دانشگاه های علوم پزشکی روسیه ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی می باشد. اما برای تسهیل تعاملات بهتر با کادر آموزشی و بیماران به هنگام تحصیل پزشکی و دوره انترنی، به دانشجویان خارجی توصیه می شود. حداقل مبانی زبان روسی را فرابگیرند. حداقل 50 دانشگاه و کالج پزشکی در روسیه وجود دارد. این دانشگاه ها تحت نظر وزارت بهداشت فدراسیون روسیه عمل می کنند. مدارک اعطایی آنها توسط WHO و UNESCO به رسمیت شناخته می شود.

برنامه ها و دانشگاه های علوم پزشکی روسیه

بسته به زبان آموزشی دانشجویان، دانشگاه های روسی دوره پزشکی (MD) را در رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی و پزشکی ورزشی در طی دوره زمانی 6 الی 7 سال به دانشجویان خود ارائه می دهند. این دوره ها به 2 زبان روسی و انگلیسی به متقاضیان ارائه می گردد. اما دوره های پزشکی به زبان روسی 7 سال طول می کشد. این دوره شامل دوره 1 ساله زبان روسی برای دانشجویان خارجی می باشد.

درجهمدت دوره انگلیسیمدت دوره روسی
پزشکی عمومی6 سال7 سال
دندانپزشکی5 سال6 سال
پزشکی ورزشی6 سال7 سال

بر همین اساس، بهترین دانشگاه های روسیه جهت تحصیل پزشکی به ترتیب اولویت عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه پزشکی دولتی روسیه
  • دانشگاه پزشکی ولوگراد
  • دانشگاه پزشکی دولتی کورسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی کازان
  • آکادمی پزشکی دولتی تور
  • آکادمی پزشکی شفچنکو مسکو

الزامات پذیرش دانشجوی پزشکی در روسیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در روسیه را دارند بایستی مدرک دیپلم علوم تجربی معادل مدرک روسیه در فیزیک، شیمی، زیست شناسی و انگلیسی را ارائه دهند. همچنین، می باید حداقل 50% نمرات را در آزمون های دروس فوق اخذ نمایند. یکی از مزایای تحصیل پزشکی در روسیه همان شهریه های ارزان می باشد. دولت روسیه تا 80% الی 90% به شهریه های دانشجویان خارجی سوبسید می دهد. این به آن معناست که دانشجویان فقط 10% الی 20% هزینه واقعی تحصیل خود را پرداخت می نمایند.

تعداد متقاضیان این رشته در سال های اخیر در نمودار زیر بدین شرح می باشد:

تعداد متقاضیان رشته دندانپزشکی در روسیه

پس از دریافت نامه پذیرش از اداره خدمات مهاجرت فدراسیون روسیه، دانشجویان بایستی با به همراه داشتن مدارک زیر به سفارت روسیه مراجعه نمایند. نسبت به اخذ ویزای دانشجویی خود اقدام نمایند:

  •  پاسپورت معتبر
  •  فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  •  2 قطعه عکس پاسپورتی35 mm x 45 mm با پس زمینه سفید·
  •  نامه تایید ویزا از طرف دانشگاه یا کالج
  •  کپی نامه پذیرش دانشگاه یا کالج
  • گواهی ایدز (تست HIV)

وضعیت کار فارغ التحصیلان پزشکی در روسیه

از آنجایی که مدارک پزشکی روسیه از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته شده است. دانشجویان خارجی به راحتی می توانند در کشور خود به کار طبابت مشغول شوند. البته به شرط آنکه آنها از آزمون های تعیین صلاحیت پزشکی کشور قبول شوند. اما دانشجویان علاقه مند به انجام کار پزشکی در کشورهای خارجی نظیر ایالات متحده و انگلستان می باید در آزمون های USMLE و PLAB شرکت نمایند. امتیاز کار پزشکی در روسیه عدم نیاز به شرکت در آزمون های مشابه آزمون های مذکور می باشد. اما مسئله درآمد پزشکان در روسیه هنوز هم مسئله اول این صنف در روسیه می باشد. چراکه درآمد پزشکان در این کشور به مراتب پایین تر از سطح جهانی و اروپا می باشد.

پس شرایط کار فارغ التحصیلان رشته پزشکی در این کشور چگونه است؟ اگر دانشجویی پس از اتمام دوره تحصیلی و اخذ مدرک تحصیلی خود تمایل به کار در روسیه در سال 2023 را داشته باشد. متقاضی نیازمند اخذ ویزای کار روسیه و اقامت در این کشور می باشد. به موجب قوانین مهاجرتی روسیه نیز، اخذ مجوز کار برای شهروندان خارجی و مهاجرت به این کشور مستلزم پیشنهاد کار از سوی کارفرمای روس امکانپذیر است. بدین ترتیب پزشکان خارجی می توانند در بیمارستان ها و کیلینیک های دولتی و خصوصی روسیه مشغول کار شوند.

میانگین درآمد پزشکان در کشور روسیه

میانگین درآمد پزشکان در کشور روسیه

بنا بر آمارهای دولتی در سال 2023 ، میانگین درآمد ماهیانه پزشکان در روسیه از 35900RUB (روبل روسیه) به 480000RUB روبل روسیه (از 574$ (دلار) به 778$ (دلار)) افزایش یافته است. بر طبق همین گزارش میانگین درآمد پرسنل پزشکی در بیمارستان های روسیه بالاتر از سایر دسته های شغلی می باشد. اما در این بین فاصله درآمدی زیادی بین درآمدهای متخصصان و پرسنل مدیریت وجود دارد. اگر متخصص 20000RUB (روبل روسیه) و رئیس بیمارستان حدود 76000RUB (روبل روسیه) دریافت می کند. پس میانگین درآمد ماهیانه پزشکان در روسیه 48000RUB (روبل روسیه) خواهد شد.

مسئله دوم در مورد درآمد پزشکان در کشور روسیه عدم توجه به بارهای کاری پزشکان می باشد. متخصصان برای کسب درآمد بیشتر بایستی شیفت اضافی کار کنند. اکثر متخصصان 1.5 تا 2 برابر بیشتر از 40 ساعت کار منظم را کار می کنند. اما این واقعیت در گزارشات رسمی لحاظ نمی شود. آمارها تنها کل پرداخت های ماهیانه را بدون توجه به ساعات کاری مدنظر قرار می دهند.

بیشترین و کمترین درآمد پزشکان در روسیه

مطابق آمارهای منتشره، ناحیه فدرال خاور دور با 63694RUB (روبل روسیه)، ناحیه فدرال اورال با 60153RUB (روبل روسیه)، ناحیه فدرال شمال غربی با 59381RUB (روبل روسیه)، ناحیه فدرال مرکزی با 48946RUB (روبل روسیه)، ناحیه فدرال سیبری با 44840RUB (روبل روسیه)، ناحیه فدرال پریولسکی با 37853RUB (روبل روسیه) و ناحیه فدرال قفقاز شمالی با 31971RUB (روبل روسیه) در رتبه های بیشترین و کمترین میانگین درآمد پزشکان در این کشور قرار دارند.

مطابق همین آمار از بین شهرهای روسیه، پزشکان شهر مسکو با درآمد ماهیانه 80759RUB (روبل روسیه)، پزشکان شهر سن پترزبورگ با 67202RUB (روبل روسیه) و پزشکان خاباروفسکی کرای روسیه با 60512RUB (روبل روسیه) در رتبه های اول تا سوم پردرآمدترین پزشکان قرار دارند. کم درآمدترین پزشکان در جمهوری کاراچای چرکس با 14167RUB (روبل روسیه) و اولیانوفسک اوبلاست با 14885RUB (روبل روسیه) قرار دارند. هموطنان عزیز می توانند جهت اطلاع از شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی روسیه با هماهنگی های قبلی در جلسات مشاوره با مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرکت نموده است. در جریان آخرین اطلاعات و مشاوره ها قرار گیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *