مهاجرت به کشور کویت

تولد در کویت

تولد در کویت از شهروندان خارجی

یکی از موارد مهم درباره تولد در کویت بحث اقامت و یا امکان اخذ تابعیت است. از آنجایی که کویت کشوری ثروتمند است بسیاری خواهان اخذ شهروندی هستند. اما متاسفانه این کشور طبق قوانین وضع شده امکان ارائه تابعیت را به شهروندان خارجی نمی دهد و با مهاجرت به این کشور و تولد فرزند در کویت نمی توانید تابعیت را برای فرزند خود بدست آورید. البته چنانچه فردی از پدر کویت متولد شود در هر جایی که متولد شده باشد می تواند به عنوان یک شهروند کویتی شناخته شود. اصولا کویت در مورد دادن تابعیت و حتی اقامت به شهروندان خارجی بسیار سخت گیری می کند. برای ادامه مطالعه این مقاله می توانید به این نوشته همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

سیستم اعطلای تابعیت کویت

نظام تولد در کشور کویت نیز مانند نظام تولد در اکثر کشورهای عربی بر اساس خون می باشد و اصل خاک در کشور کویت رعایت نمی شود. همچنین قابل توجه است که نظام خون در کویت فقط برای مردان کویتی اعمال می شود. لذا زنان در این کشور در صورت ازدواج با مردان غیر کویتی و به دنیا آوردن فرزند نمی توانند برای فرزندان خود تابعیت کویت را بدست آورند.

در جدول زیر می توانید درباره نظام تولد در کویت به صورت خلاصه وضعیت را مشاهده کنید:

پارامترشرح
نام کشورکویت
نظام تولدبر اساس خون
جمعیت4.6 میلیون نفر
تابعیت دوگانهامکان پذیر نیست

قوانین تولد در کویت

تمام افرادی که از پدر کویتی در کشور کویت و یا خارج از کشور کویت به دنیا می آیند به صورت خودکار شهروند و جزو جمعیت کویت قلمداد می شوند مگر آنکه خود تابعیت کشور دیگری را برگزینند که موجب از دست دادن تابعیت کویت می شود. لذا طبق قوانین تولد در کویت افراد زیر با تولد در این کشور به عنوان کویتی شناخته می شوند.

  • .اگر فردی از یک پدر کویتی در کشور کویت متولد شود
  • .اگر فردی از یک پدر کویتی در خارج از کشور متولد شود و تابعیت کویت را انتخاب کند
  • .اگر فردی در کویت متولد شود و طبق دستور به وی وضعیت شهروندی کویت ارائه شود

معروف است که قانون ملیت کویت شرایط و ضوابط اعطای تابعیت کویت را تعریف کرده است. این موضوع به عنوان یک مقام امنیتی در ایالت، با صلاحدید وزارت کشور است. به نظر می رسد که بیشتر صحبت ها همیشه در مورد فرزندان مرد کویتی است که با یک غیر کویتی ازدواج می کند، اما در مورد این زن غیر کویتی و حقوق همسر وی، یا عوارض احتمالی این ازدواج ها چیز کمی ذکر شده است. برخی از شرایط این قانون برای همه شناخته شده است. اولین شرط اخذ تابعیت کویت این است که فرد باید در کویت یا خارج از کشور از پدر کویتی متولد شود. بنابراین اخذ تابعیت کویت از طریق مجاری رسمی امری عادی خواهد بود. این برای همه فرزندان صرف نظر از تعداد همسران یا ملیت آنها اعمال می شود.

تولد در کویت از شهروندان خارجی

در صورتی که فردی از پدر و مادر خارجی که فقط دارای اقامت کویت هستند متولد شوند آن فرزند می تواند همانند والدین وضعیت اقامت موقت در کویت را کسب کند. هنگامی که نوزادی پس از مهاجرت در کویت به دنیا می آید، والدین باید ویزای وابسته برای کودک تهیه کنند. حداقل شرط پرداخت حقوق وجود ندارد و پدر کودک متولد کویت می تواند اقامت نوزاد خود را بدون در نظر گرفتن سطح حقوقش حمایت مالی کند. اما ابتدا والدین باید یک شناسنامه رسمی برای کودک دریافت کنند. برای انجام این کار، اعلانی از تولد که از بیمارستانی که کودک در آن متولد شده است، اخذ می شود، بیمارستان آدرس را ارائه می دهد. مدارک اضافی مورد نیاز برای دریافت شناسنامه عبارتند از:

  • فرم درخواست به طور صحیح تکمیل شده
  • کپی شناسنامه های گذرنامه والدین
  • و قرارداد ازدواج معتبر

وقتی اعلان در دفتر ثبت ارائه می شود، از والدین خواسته می شود نام کوچک پیشنهادی کودک را یادداشت کنند. برای مهاجران خارجی که به زبان عربی صحبت نمی کنند، این اسم به صورت آوایی به زبان عربی نوشته می شود. شناسنامه ها معمولاً پس از حدود یک هفته آماده ثبت در دفتر ثبت هستند. هزینه 10KWD (دینار) است.

تولد در کویت از شهروندان خارجی

اقامت در کویت پس از تولد

برای بدست اقامت ابتدا باید نام کودک به گذرنامه پدر اضافه شود یا گذرنامه جداگانه ای برای نوزاد تهیه شود. بسیاری از مهاجران ترجیح می دهند گذرنامه جداگانه ای برای کودک تهیه کنند زیرا در بسیاری از موارد، برای اضافه کردن فرزند، گذرنامه والدین باید تغییر کند و سپس والدین باید مراحل انتقال محل اقامت خود را به گذرنامه جدید تغییر دهند. علاوه بر این، کودکی با گذرنامه شخصی خود می تواند بدون والدین خود سفر کند. برای به دست آوردن گذرنامه برای کودک، قوانین مختلفی وجود دارد ، اما بیشتر سفارتخانه های غیر عربی به ترجمه معتبر شناسنامه کودک نیاز دارند، در حالی که برخی از آنها باید توسط وزارت امور خارجه کویت تأیید شود. پس از تهیه گذرنامه یا اضافه شدن فرزند به گذرنامه پدرش، روش های اخذ اقامت کودک همان روش های مربوط به افراد وابسته است.

نوزادی که در کویت متولد شده است ملزم به داشتن:

  • اصل و کپی گذرنامه پدر
  • شناسنامه مدنی هر دو والدین،
  • سند ازدواج
  • اجازه کار و نامه اشتغال به کار است که حقوق و دستمزد را نشان می دهد.

در مواردی که پدر در بخش خصوصی کار می کند، هزینه اداری برای نوزاد تازه متولد شده 100KWD (دینار) در سال اول برای فرزند اول و دوم و 200KWD (دینار) در سال اول برای فرزندان سوم و فرزندان بعدی است، اما اگر پدر در بخش دولتی کار می کند، در سال اول برای سه فرزند اول هزینه ای پرداخت نمی شود، در حالی که هزینه برای هر کودک 100KWD (دینار) در سال اول است. هزینه اقامت واقعی 10KWD (دینار) در سال است.

درباره اخذ تابعیت کویت از طریق تولد

دولت کویت مشتاقانه از وضع موجود محافظت می کند و نمی خواهد با اجازه دادن به بیگانگان برای تبدیل شدن به بخشی دائمی از جامعه، ارزش های فرهنگی یا استاندارد زندگی خود را به خطر بیاندازد. تنها راه شما برای تبدیل شدن به یک شهروند طبیعی، ازدواج با یک تبعه است. با این حال، این تابعیت را تضمین نمی کند، به ویژه برای غیر مسلمانان. فقط در شرایط استثنایی، یک حاکم کویت ممکن است به یک خارجی که طی چند سال خدمات برجسته ای به کشور ارائه داده است، تابعیت اعطاء کند. یک کارفرما ممکن است به کارگر وفادار که طی سالیان متمادی سهم عمده ای در شرکت داشته است، با ارائه مجوز کار و اقامت برای مدت نامحدود پاداش دهد. با این حال، پس از بازنشستگی شما، کارفرما برای حفظ این هدیه و جلب رضایت مقامات کارگری باید نفوذ قابل توجهی داشته باشد.

در این صورت، شما تابعیت نخواهید داشت، اما صرفاً مجاز به ماندن در کشور برای مدت نامحدود هستید. فرزندان خارجی که در کویت متولد شده اند از حقوق شهروندی محلی برخوردار نیستند و بطور خودکار تابعیت والدین را به عهده می گیرند. اگر یکی از والدین تابعیت کویت را داشته باشد، معمولاً به کودک تابعیت محلی اعطا می شود و بعداً ممکن است تابعیت کویت شود و پاسپورت محلی دریافت کند. توصیه می شود که خود را کاملاً با پیامدهای زایمان در کویت آشنا کنید.

شمای کلی اخذ تابعیت کویت از طریق تولد به شرح زیر است:

شمای کلی اخذ تابعیت کویت از طریق تولد

تولد در کویت از مادر کویتی و پدر خارجی

منابع نشان می دهند فرزند 21 ساله یا بیشتر و متولد کویت از مادری کویتی و پدری از تابعیت دیگر، به طور خودکار از حق اقامت در کویت برخوردار نیست لذا فرد باید درخواست اجازه اقامت کند. فرزندان پدران غیر ملی باید در 21 سالگی درخواست اقامت دهند. تصمیمات در مورد اقامت به صورت موردی گرفته می شود و به وضعیت شخص متقاضی از جمله، ملیت پدر متقاضی بستگی دارد. وضعیت اقامت معمولاً به شخصی با مادر کویتی و غیر کویتی اعطا می شود. پدر اما در بعضی موارد ممکن است رد شود. به همین ترتیب، اگر فردی مادر كویتی داشته و سابقه کیفری قبلی نداشته باشد، در لیست سیاه اداری نباشد درخواست وی برای اقامت كویت كاملاً پذیرفته می شود.

فردی که 21 سال یا بیشتر دارد و به دنبال اقامت است می تواند توسط مادر کویتی خود حمایت مالی شود. شهروندان ممکن است از فرزندان غیر ملی خود (بدون در نظر گرفتن سن) و همسران خود برای مجوزهای اقامت حمایت مالی کنند. درخواست های اقامت باید توسط مادر کویتی متقاضی به وزارت کشور کویت ارسال شود. این درخواست باید توسط متقاضی و مادرش (به عنوان حامی مالی) امضا شود و به وزارت كشور ارائه شود.

در نمودار زیر می توانید اعتبار پاسپورت کویت را بررسی کنید:

اقامت دائم در کویت از طریق تولد

طبق قوانین در کویت وضعیت اقامت دائم وجود ندارد. وضعیت اقامت معمولاً برای یک سال اعطا می شود و پس از تاریخ انقضا به طور خودکار تمدید نمی شود. به طور مشابه، برای اقامت دائم در کویت، یک مقیم که مادرش شهروند کویت است باید هر سال یا هر 2 تا 3 سال وضعیت اقامت خود را تمدید کند. اگر هر ساله اسناد امنیتی وی تمدید شود، مقیم می تواند به طور دائم در کویت بماند. اسناد امنیتی اسنادی هستند که توسط کمیته مرکزی (نهادی مستقل دولتی) به عنوان اثبات هویت برای افراد غیر تبعه صادر شده است. منابع نشان می دهند که ساکنان کویت در صورت ترک بیش از 6 ماه از کشور، وضعیت اقامت خود را از دست می دهند، مگر اینکه از وزارت کشور اجازه بگیرند. جهت اخذ ویزای دانشجویی کویت مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

معایب تولد در کویت از پدر غیر کویتی

چنانچه فردی در کویت از پدر غیر کویتی به دنیا بیاید از موارد زیر محروم خواهد بود:

  • اخذ پاسپورت کویت
  • حق تحصیل رایگان
  • استفاده از خدمات بهداشتی رایگان
  • حق خرید ملک

ساكني كه مادرش يك شهروند كويتي است حق دارد به بيمارستان هاي دولتي برود و در آنجا مانند يك شهروند كويت تحت درمان قرار خواهد گرفت. البته هزینه سالانه باید توسط افراد غیر کویتی فقط برای ثبت نام در طرح بیمه پزشکی عمومی بیگانگان به دولت پرداخت شود. یک فرد مقیم می تواند اجاره کند اما اجازه خرید محل اقامت را ندارد. با این حال، اگر مادر ساکن یک شهروند کویت باشد، فرد حق خرید خانه را دارد. یک فرد مقیم می تواند تحت شرایط خاصی اجاره و اقامتگاه داشته باشد، از این بابت مجوزها به صورت موردی داده می شود. ساکنان به مدارس دولتی یا دانشگاه های کویت دسترسی ندارند. آنها فقط می توانند در موسسات خصوصی شرکت کنند. با این حال، منابع دیگر اظهار داشتند که اگر یک مادر مقیم حق شهروندی کویت را داشته باشد، حق دارد به مدارس دولتی و دانشگاه ها برود.

برای اخذ تابعیت از طریق تولد می توانید مقاله تولد فرزند در کانادا را مطالعه کنید. برای کسب مشاوره همچنین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده راهنمایی شما در زمینه مهاجرت به کشورهای مختلف است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *