مهاجرت تحصیلی اسپانیا

تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا در سال 2023 را می توان یکی از کم هزینه ترین راه های ورود به اروپا و اخذ اقامت بلند مدت خواند که البته متقاضیان زیادی دارد. از آنجا که مهم ترین مراکز آموزشی در برنامه های پزشکی، اقتصاد و غیره در کشور اسپانیا وجود دارد، تحصیل در اسپانیا از گذشته تاکنون مورد توجه افراد زیادی بوده که در مجموع 30 دانشگاه های این کشور مورد تائید کشور ایران هستند. پرداخت هزینه های کم و حتی تحصیل رایگان، معتبر بودن مدرک اعطاء شده در سطح جهانی و سایر از دلایل مهم علاقمندان به تحصیل در این کشور به شمار می رود.

  • تحصیل در این کشور در سال 2023 به چه صورت می باشد؟
  • هزینه تحصیل در این کشور چه میزان خواهد بود؟
در این مطلب میخوانید پنهان

آنها پس از فارغ التحصیلی ضمن این که می توانند در ایده آل ترین مشاغل در این کشور مشغول کار شوند، امکان کار در سایر کشورهای اروپایی را نیز خواهند داشت. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات جامع و تکمیلی را در قالب این مقاله ارائه می نماید که پیشنهاد می گردد تا انتها بخوانید.

اینفوگرافی تحصیل در اسپانیا

بررسی تحصیل در اسپانیا 2023

در اسپانیا 76 دانشگاه وجود دارد و آنها ترکیبی از دانشگاه های دولتی و خصوصی هستند. از 76 دانشگاه، 24 دانشگاه خصوصی هستند و 7 مورد از آنها با کلیسای کاتولیک در ارتباط هستند. دانشگاه های دولتی دارای بودجه دولتی هستند، به این معنی که هزینه های آنها توسط دولت محلی اداره و حمایت می شود. اسپانیا یک سنت طولانی و غنی از آموزش عالی دارد و به همین دلیل موسسات آنها به طور مداوم رتبه خوبی دارند. در رده بندی دانشگاه های جهانی QS ،11 موسسه اسپانیایی در 500 رتبه برتر قرار گرفته اند. در این رده بندی، دانشگاه بارسلونا در بین دانشگاه های اسپانیا بالاترین رتبه را کسب کرده است.

بالا بودن کیفیت ارائه برنامه های درسی و شرایط تحصیل در اسپانیا باعث جذب دانشجویان بین المللی زیادی شده است که در نمودار زیر به آن اشاره شده است:

تعداد دانشجویان بین المللی در اسپانیا

سیستم آموزشی در کشور اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا به 4 مرحله اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

دوره تحصیلیطول دوره
آموزش در دوران کودکی (Educación Infantil)از 0 تا 6 سال
آموزش ابتدایی (Educación Primaria)از 6 تا 12 سال
آموزش متوسطه (Educación Secundaria)از 12 تا 16 سال
آموزش عالی (Educación Superior)16 سال به بالا

شرایط سنی تحصیل در اسپانیا

سن معمول ورود به کالج در اسپانیا 18 سال است، اما اگر مسیر FP  (خدمات حرفه ای) را دنبال کنید، 19 سالگی نیز نرمال است. مسیر فعلی آموزش و شرایط سنی تحصیل در اسپانیا به شرح زیر است:

  • دبستان: 6 تا 11 سالگی (6 سال)
  • متوسطه: 12-16 سالگی (4 سال). این پایان آموزش اجباری است.

و سپس، شما می توانید:

Bachillerato  شامل 2 سال، آمادگی برای امتحانات دسترسی به دانشگاه. همچنین برای ماژول‌ های Superior Professional Formation لازم است. ماژول‌ های پایه شکل‌ گیری حرفه‌ ای برای صنایع دستی مانند کارگر فلز، لوله‌ کش، نجار، تکنسین فناوری اطلاعات و غیره بسته به موضوع، از 2 تا 3 سال طول می‌ کشد. پس از این، می توانید به یک ماژول برتر دسترسی پیدا کنید یا یک آزمون دسترسی دانشگاه را آماده کنید. شرایط سنی تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی نهایتا 23 برای کارشناسی ارشد 28 و برای دکترا 40 سال است.

رشد دانشجویان خارجی در اسپانیا

دانشجویان بین المللی اسپانیا را یک مقصد تحصیلی بسیار جذاب می دانند و هر سال شاهد رشد دانشجویان خارجی در اسپانیا هستیم. این کشور دارای سیستم آموزشی سازمان یافته، برنامه های تحصیلی متعدد و تخصص دانشگاهی بی بدیل است. تحصیل در اسپانیا دارای مزایای زیادی است که دانشجویان بین‌ المللی آن را جذاب می‌ دانند، مانند آب و هوای فوق ‌العاده، سبک زندگی فعال و مفرح، و فرصت‌ های شغلی متعدد یا فرصت‌ های ساده برای پیشرفت تحصیلی.

اسپانیا حدود 80 دانشگاه دارد که در میان آنها اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه های دولتی هستند که توسط دولت تامین مالی می شوند و بقیه دانشگاه های خصوصی هستند. برخی از بهترین دانشگاه ‌های اسپانیا عمدتاً در مادرید و بارسلونا قرار دارند، اما سایر مناطق نیز سهم خود را از دانشگاه ‌ها دارند. بسیاری از دانشگاه‌ های اسپانیا در میان دانشگاه ‌های برتر در سراسر جهان رتبه ‌بندی می ‌شوند، به این معنی که تخصص آکادمیک آنها در سراسر جهان شناخته شده و ارزشمند است. بر اساس آخرین آمار، تعداد کل دانشجویان در آموزش عالی در اسپانیا بیش از 1700000 است. به گفته وزارت آموزش، این شامل دانشجویان بین المللی و همچنین دانشجویان ملی در آموزش عالی می شود. به صورت کلی رشد دانشجویان خارجی در اسپانیا قابل توجه بود است.

در تصویر زیر بیشترین دانشجویان ملیت های خارجی را مشاهده می کنید:

بیشترین دانشجویان ملیت های خارجی

تحصیل در اسپانیا در مدارس

شرایط تحصیل در اسپانیا در مدارس این کشور در سال 2023، به گونه ای است که کودکان از سن 3 سالگی حق رفتن به مهد کودک را دارند. این دوره به صورت 3 ساله است و تنها سال سوم برای کلیه کودکان اجباری است. آموزش و ارائه دروس ابتدایی در مدت زمان 5 سال انجام می گیرد. به طوری که کودک در سن 6 سالگی وارد این مقطع شده و در سن 11 سالگی تحصیلات خود را در دوره ابتدایی به اتمام می رساند. بر اساس قوانین تحصیلی اسپانیا، کلیه کودکان 6 ساله موظف هستند تحصیلات خود را در مدارس ابتدایی آغاز نمایند.

دوره متوسطه، پس از دوره ابتدایی است که به مدت 3 سال طول می کشد و در نهایت مدرک Bachelor به دانش آموز اعطاء می گردد. چنانچه دانش آموز قصد ورود به دانشگاه و گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی را داشته باشد، بایستی دوره یک ساله پیش دانشگاهی را بگذراند. زبان تحصیلی در کلیه مدارس این کشور، زبان اسپانیایی است. بنابراین لازم است دانش آموز به زبان رسمی این کشور تسلط کافی داشته باشد.

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی

دانشجویان متقاضی مهاجرت به این کشور از روش تحصیلی باید مطابق با شرایط آموزشی این کشور پیش روند. برای مثال جهت ورود به دانشگاه و تحصیل در مقطع کارشناسی، ابتدا بایستی دوره 5 الی 9 ماهه کالج را در این کشور سپری نمایند. پس از آن ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه بوده و در صورتی که نمره حد نصاب را به دست آورند، مجاز به تحصیلات دانشگاهی هستند. البته در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های این کشور چنین محدودیت هایی را ارائه نمی کنند.

تعدادی از رشته های معمول در دوره کارشناسی در این کشور بدین شرح می باشد:

  • علوم کاربردی
  • مهندسی
  • مدیریت
  • گردشگری
  • فناوری و اطلاعات
  • کامپیوتر
  • رشته های پزشکی و پیراپزشکی
  • مالی و حسابداری
  • علوم اجتماعی

مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی در اسپانیا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه های این کشور در سال 2023 بدین شرح می باشد:

  1. ارائه گذرنامه معتبر
  2. ارائه کلیه مدارک تحصیلی و ریز نمرات متقاضی
  3. ارائه رزومه و انگیزه نامه مناسب
  4. ارائه گواهی سلامت
  5. گواهی عدم سوء پیشینه
  6. ارائه تمکن مالی جهت اثبات پشتوانه مالی متقاضی در طول تحصیل در این کشور
  7. ارائه گواهی محل اقامت متقاضی در طول دوره تحصیل
  8. ارائه نامه پذیرش رسمی از دانشگاه مورد نظر
  9. ارائه بیمه نامه در طول دوره تحصیلی متقاضی
  10. ارائه گواهی پرداخت هزینه پذیرش و ویزا
  11. ارائه کلیه مدارک تحصیلی متقاضی
  12. ارائه رسید پرداخت پذيرش تحصیلی از دانشگاه معتبر در این کشور

کار حین تحصیل در زمان گذراندن دوره کالج مجاز نیست. اما در دوره دانشگاهی می توانید به صورت نیمه وقت مشغول کار شوید. مدت زمانی که طول می کشد تا دانشجو مدرک تحصیلی کارشناسی را از دانشگاه های این کشور اخذ نماید، 4 سال می باشد و کلیه دروس تحصیلی به زبان اسپانیایی ارائه می گردد. از آنجا که جهت گذراندن دوره آموزش زبان اسپانیایی در کشور اسپانیا، ویزای مورد نظر صادر نمی گردد، لذا شایسته است قبل از مهاجرت تحصیلی، مدرک زبان اسپانیایی را اخذ نمایید. کار پس از تحصیل در اسپانیا در مقاله مذکور به طور کامل شرح داده شده است.

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی‌ ارشد

در مجموع 2 الی 3 ترم برای این مقطع تحصیلی وجود دارد که دانشجو ملزم به گذراندن آن است. برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد در اسپانیا به 2 زبان اسپانیایی و انگلیسی تدریس می شود. بنابراین اگر زبان تحصیلی را انتخاب می کنید، نیازی به ارائه مدرک زبان اسپانیایی نخواهید داشت. ضمنا بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز می توان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت. دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برای گذراندن این دوره، بایستی مبلغ 3000€ الی 4000€ (یورو) بپردازد.

از مزیت های این دوره تحصیلی، پیوسته بودن به مقطع دکترا است. بدین معنا که چنانچه تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد با موفقیت پشت سر بگذارید، بدون شرکت در آزمون ورودی، مجاز به تحصیل دکترا در اسپانیا خواهید بود. مجوز کار ضمن تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته به دانشجویان این مقطع داده شده است. حقوق دریافتی آنها بابت هر ساعت کار، بین 8€ الی 10€ (یورو) خواهد بود که این میزان حقوق و دستمزد می تواند شهریه تحصیلی دانشجو و هزینه زندگی در اسپانیا را به مدت یک سال تامین نماید. همچنین تحصیل در این دوره به صورت اختصاصی می باشد.

تحصیل در اسپانیا در مقطع دکترا

طول دوره تحصیلی در مقطع دکترا یا PHD در کشور اسپانیا 5 ساله است که به شکل تحقیقاتی انجام می گیرد و دفاع از پایان نامه در سال سوم تحصیلی تعیین گردیده است. بورسیه های تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد. اما طی شرایط و ضوابط خاصی اعطاء می گردد. زبان تحصیلی در اکثر رشته های این مقطع به زبان انگلیسی است. اما بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز قادر به ادامه تحصیل هستید. اجازه کار به مدت 30 ساعت در هفته برای دانشجویان مقطع دکترا وجود دارد و به طور متوسط می توانند بین 8€ الی 10€ (یورو) حقوق دریافت نمایند. تحصیل در این مقطع به صورت تحقیقاتی خواهد بود.

داشتن رزومه قوی، اخذ معدل مناسب در دوره تحصیلی پیشین و چاپ و نشر مقالات علمی ISI در سطح بین المللی می تواند شرایط ورود به مقطع دکترا را ساده تر کند اما از الزامات آن نیست. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا نوعی فعالیت شغلی پژوهشی محسوب می گردد و دانشجویان در ازای آن حقوق دریافت می کنند. به مدت 3 الی 5 سال طول می کشد تا دانشجو تحصیلات خود را در مقطع دکترا به پایان برساند. در صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی، حداقل نمره 6.5 در آیلتس مورد نیاز خواهد بود.

رشته های محبوب تحصیلی در اسپانیا

دلیلی وجود دارد که هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل در اسپانیا را انتخاب می کنند. دانشگاه های اسپانیا در کنار شرایط تحصیل به دلیل تخصص خود و رشته های محبوب تحصیلی در اسپانیا شهرت جهانی برخوردار هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی دوره آموزشی برای دانشجویان بین المللی در اسپانیا وجود دارد. قابل استخدام ترین دوره ها به سطح مدرک محدود نمی شوند، زیرا می توانید دوره های جالبی را در سطح لیسانس یا فوق لیسانس پیدا کنید. داشتن تصویری واضح از پذیرفته‌ شده ‌ترین دوره ‌های بین‌المللی در اسپانیا، روند انتخاب رشته ‌هایی را که در بلند مدت مفید خواهد بود، آسان می‌ کند.

رشته های محبوب تحصیلی در اسپانیا به شرح زیر است:

  • هنر و علوم اجتماعی
  • حقوق
  • بازاریابی
  • دوره های فناوری و اطلاعات
  • زبان اسپانیایی

دوره های زبان اسپانیایی در اسپانیا

گذراندن دوره های زبان اسپانیایی در اسپانیا به این معنی است که شما بخشی از یک فضای مطالعه لذت بخش خواهید بود. مدارس زیادی در اسپانیا وجود دارند که کیفیت خوبی در آموزش و همچنین دوره های آموزشی برای همه سطوح ارائه می دهند. در طول سال تحصیلی، شما این شانس را خواهید داشت که از طیف وسیعی از دوره های زبان و فرهنگ انتخاب کنید. علاوه بر این، دوره های زبان اسپانیایی با سطوح موجود در چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها (CEFRL) طراحی شده است.

فرصت های شغلی با مدرک زبان اسپانیایی گسترده تر از چیزی است که بتوان تصور کرد. علاوه بر مشاغل در آموزش، مانند یک معلم دو زبانه یا استاد کالج، می توان به شغلی در تجارت، فرهنگ، گردشگری یا حتی دولتی ادامه داد. با داشتن مدرک زبان اسپانیایی، حقوق قابل زندگی دریافت خواهید کرد. با این حال، بسیاری از مشاغل دیگر وجود دارند که قطعاً میزان متفاوتی از حقوق را تشکیل می دهند. در اینجا بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های اسپانیایی در اسپانیا آمده است:

  • دانشگاه سالامانکا
  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه مالاگا
  • دانشگاه آلیکانته
  • دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا

جایگاه مهم ترین شهرهای اسپانیا در میان شهرهای دانشجویی

آمار آموزش عالی در اسپانیا

آمار آموزش عالی برای بزرگترین شهرهای اسپانیا بدین شرح هستند:

شهردانشگاه ها
مادرید15
بارسلونا39
والنسیا9
گرانادا8
سویا8
ساراگوسا8
سانتاندر5
مورسیا4

تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در این کشور در سال 2023، بدون شک فرصتی عالی است. زیرا این کشور یکی از محبوب ترین مکان های اروپا است. آب و هوای گرم و مردم دوستانه آن به همراه ساحل طولانی و شگفت انگیز خود، کوه های مرتفع و غذاهای خوشمزه تنها بخشی از جاذبه های این کشور است. مطالعات پزشکی بسیار خوب ساختار یافته و دانشگاه ها از امکانات خوبی برخوردار هستند. کادر آموزشی در دانشگاه های پزشکی شامل متخصصان بسیار ماهر هستند. این دوره ها بسیار ارزشمند است. زیرا آنها شما را به یک پزشک عالی تبدیل می کند. هزاران دلیل برای تحصیل پزشکی در اسپانیا وجود دارد. کیفیت زندگی آموزش کامل مهمترین آنهاست. در مقاله دستمزد کار در اسپانیا می توانید میزان درآمد در رشته های مختلف را مطالعه نمایید.

هزینه تحصیل پزشکی در این کشور بسته به رشته تحصیلی متغیر است. میزان شهریه ها بدین صورت است:

رشته شهریه به یورو در سال
پزشکی6000€ الی 20000€
دندانپزشکی14000€ الی 35000
داروسازی12000€ الی 30000€

اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

مهم ترین مساله برای متقاضیان پس از تحصیل آگاهی از هزینه های مربوط به خرید و اجاره آپارتمان در این کشور می باشد. در لیست زیر به هزینه های مربوطه جهت مسکن خواهیم پرداخت:

  • هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر: 125494€ (یورو)
  • هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در خارج از شهر: 93470€ (یورو)
  • خرید هر متر مربع در مرکز شهر: 325803€ (یورو)
  • خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر: 197252€ (یورو)

برای افرادی که قصد زندگی و کار پس از تحصیل در اسپانیا را داشته باشند باید با مشاغل پردرآمد این کشور آشنا شوند. شاخص هزینه زندگی در این کشور نیز در شهرهای مختلف متفاوت می باشد، که در نمودار زیر بیان شده است:

شاخص هزینه های زندگی در اسپانیا

همچنین میزان حداقل و حداکثر دریافتی در این کشور بدین شرح می باشد:

حداقل و حداکثر درآمد در اسپانیا

در این بخش به طور مختصر موارد مرتبط به آن را می آوریم:

معرفی شغلحقوق و دستمزد ماهیانه به یورو
متخصص قلب و عروق9670€ الی 15700€
متخصص بیهوشی4810€ الی 14200€
مدیر مالی50344€
پزشک CCU2930€ الی 8830€
معاون رئیس جمهور2430€ الی 8170€
مدیر عامل106393€
مدیر املاک و مستغلات1760€ الی 5190€
مدیر ارشد بازاریابی70309€
بازاریابی برند8460€
مدیر فروش2340€ الی 7080€
مدیر بانکداری آنلاین42094€
قاضی دادرس3370€ الی 11000€
مدیر حساب کاربری31422€

هزینه تحصیل در اسپانیا

این امکان برای دانشجویان وجود دارد که به صورت تقریبا رایگان به تحصیل در اسپانیا بپردازند و این امر عمدتا در دانشگاه های دولتی قابل دسترسی است. بنابراین اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور شوید، تحصیلات تکمیلی خود را می توانید به صورت تقریبا رایگان به پایان برسانید. اما دانشگاه های خصوصی طبیعتا در بردارنده هزینه های بیشتری هستند. به طور میانگین می توان گفت شهریه تحصیلی در دانشگاه های دولتی کشور اسپانیا بین 700€ الی 3500€ (یورو) و در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 10000€ الی 30000€ (یورو) در هر سال تحصیلی پیش بینی می گردد.

شهرهای مادرید و بارسلونا از شهرهای گرانقیمت کشور اسپانیا به شمار می روند. بنابراین اگر به دنبال یک زندگی دانشجویی و کم هزینه هستید، از انتخاب این 2 شهر صرف نظر کرده و سعی کنید در سایر شهرهای اطراف اقامت نمایید. در مجموع می توان هزینه های زندگی در اسپانیا را بین 700€ الی 2000€ (یورو) به صورت ماهیانه در نظر گرفت. مبلغی که برای خوابگاه های دانشجویی مورد نیاز است، بین 360€ الی 650€ (یورو) است. هزینه تحصیل در این کشور با توجه به ملیت متقاضی متفاوت می باشد.

درآمد دانشجویان در اسپانیا

به طور کلی، متوسط حقوق سالانه اسپانیا €25000 (یورو) است، در حالی که حداقل دستمزد ماهانه اسپانیا حدود €1500 (یورو) در ماه است. البته حقوق ماهیانه مشاغل پاره وقت کمتر است. اساساً حداقل حقوق دانشجویان بین المللی که به صورت پاره وقت در اسپانیا کار می کنند €550 (یورو) است.

از اینرو چالش های کاریابی در این کشور بدین شرح می باشد:
چالش های کاریابی در اسپانیا

تحصیل رایگان در اسپانیا

به طور کلی اسپانیا از آن دست کشورهایی است که به دلیل هزینه های کم جهت تحصیل معروف است. همین دلیل از جذابیت های بسیار بالای اسپانیا است. اسپانیا البته بورس های فراوانی دارد. در اینجا برخی از این بورس ها را به شما معرفی می کنیم. یکی از آنها مطالعات بورس تحصیلی اسپانیا در خارج از کشور از سال 2001 بیش از 209000€ (یورو) بورس تحصیلی خود را مبتنی بر شایستگی و تنوع تحصیلی برای برنامه های دانشگاهی در اسپانیا، پورتوریکو، کوبا و آرژانتین اهدا کرده است.

مواعد این بورس 600$ الی 3000$ (دلار) اهدا می کند و مواعد ثبت نام آن در 15 می، 15 اکتبر و 15 آوریل است. بورس تحصیلی ISA نیز یکی دیگر از بورس های تحصیلی است. بورس ISA در دوره های تابستان، ترم های تحصیلی و دوره های بلند مدت در بیش از 15 دانشگاه ارائه می شود. این بورس سالانه 12700€ (یورو) پیشنهاد می کند.

تحصیل رایگان در اسپانیا

بورسیه های تحصیلی اسپانیا در سال 2023

به طور کلی کشور اسپانیا 15 بورس عالی و درجه یک دارد که شامل موارد ذیل است:

  • مطالعات بورس تحصیلی اسپانیا در خارج از کشور
  • بورس ISA
  • برنامه فولبرایت
  • بورس تحصیلی Istituto Europeo di Design Creactívate
  • برنامه کمک هزینه های پژوهشی دانشگاه گرانادا
  • CIEE Gilman Go Global Grant
  • بورس SAE
  • بورس گلوبال اکسپرینس
  • بورس تحصیلی CISI

این 9 بورس تحصیلی، برترین بورس های تحصیلی اسپانیا هستند. بورسیه تحصیلی کشور اسپانیا با توجه به شرایط و مدرک تحصیلی متقاضی تعیین می گردد.

خوابگاه های دانشجویی در اسپانیا

انواع اسکان در این کشور برای دانشجویان وجود دارد. که شامل موارد ذیل است:

  • خانواده های میزبان: از دانشجویان برای زندگی با آنها در سراسر اسپانینو استقبال می کنند.
  • استودیو آپارتمان: یک گزینه مسکن مستقل است اما نسبت به سایر اشکال مسکن کمی گران تر هستند.
  • یافتن هم اتاقی: این نیز یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای اقامت دانشجویان است که با زندگی مشترک با چند نفر مشکلی ندارند.
  • آپارتمان فلت: این گزینه از تمامی گزینه های دیگر گرانتر است.

هزینه زندگی در اسپانیا 2023

بحث هزینه های زندگی نیز در این کشور بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر هزینه های زندگی در اسپانیا را در ذیل آورده ایم.

اقلامهزینه ها یورو
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت12€
دو وعده غذا برای دو نفر50€
یک میان وعده در مک دونالد8€
یک فنجان کاپوچینو1.71€
یک لیتر شیر0.82€
بلیط یک طرفه حمل و نقل1.40€
خدمات رفاهی مانند برق، گرمایش و آب123.78€
باشگاه بدنسازی38.11€
اجاره یک آپارتمان تکخوابه در مرکز شهر740.02€

برای زندگی در اسپانیا دانشجویان به 900€ الی 1100€ (یورو) پول به صورت ماهانه نیاز دارند. در شهرهایی مانند والنسیا، هزینه ها زندگی از 700€ الی 900€ (یورو) است. گرانترین شهرهای اسپانیا عبارتند از:

  • مادرید
  • بارسلونا

مزایای تحصیل در اسپانیا

اولین مزیت تحصیل در این کشور وجود اعتبار در میان دانشگاه های این کشور می باشد. با این توضیح که دانشگاه های این کشور از رتبه بندی و رنکینگ بسیار بالایی برخوردار می باشند و دلیل این موضوع وجود امکانات و تجهیزات آموزشی بسیار زیاد در میان نظام آموزشی این کشور می باشد. دیگر مزیت تحصیل در این کشور زبان آموزش می باشد. با این توضیح که همه رشته ها در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شود.

از جمله مزایای دیگر می توان به میزان کم هزینه های تحصیل در این کشور اشاره کرد. با این توضیح که میزان شهریه در دانشگاه های این کشور نسبت به سایر دانشگاه های کشورهای اروپایی دیگر کمتر می باشد و با دریافت نمودن بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا و به انضمام دادن رزومه تحصیلی قوی این اشخاص می توانند از پرداخت نمودن شهریه معاف شوند. این اشخاص می توانند در کنار تحصیل نمودن در این کشور به اشتغال بپردازند و پس از سپری نمودن 5 سال در این کشور قادر به گرفتن اقامت دائم این کشور می شوند.

معایب تحصیل در اسپانیا

اولین ایراد برای اشخاص متقاضی تحصیلی که قصد زندگی کردن در این کشور را دارند، میزان هزینه زندگی در این کشور می باشد که به صورت قابل توجهی رو به افزایش می باشد. با توجه به این که تعداد متقاضیان کار در این کشور بسیار زیاد می باشد همواره احتمال رفتار نژاد پرستانه از جانب کارفر مایان در این کشور وجود دارد.

با توجه به این که شرط مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی این  می باشد که متقاضیان تحصیل در اسپانیا ملزم به تسلط داشتن به زبان اسپانیایی می باشند همواره این امکان وجود دارد که شخصی تمایل به آموزش در این کشور نداشته باشد. میزان هزینه تحصیل در این کشور ممکن است برای تعدادی از افراد بالا و گران باشد و در نهایت منجر به انتخاب کشوری با هزینه پایین تر گردد.

اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل در اسپانیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، باید قبل از اعزام به این کشور برای ویزای دانشجویی خود درخواست دهند. ویزای دانشجویی اسپانیا یک ویزای طولانی مدت محسوب می شود که به شما اجازه می دهد تا بیش از 3 ماه در اسپانیا بمانید. همچنین در فعالیت های مرتبط با تحصیل در این کشور مشارکت داشته باشید. البته لازم به ذکر است که شرایط درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا بسته به ملیت متقاضیان متفاوت است. زیرا دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت تحصیل در اسپانیا اقدام می کنند، نیازی به دریافت ویزای دانشجویی این کشور ندارند. اما در مقابل، کشورهای ثالث با غیر اتحادیه اروپا، برای تحصیل در اسپانیا حتما باید برای دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا درخواست دهند. علاوه بر این، فرآیند درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا اغلب می تواند پیچیده باشد و به انرژی زیادی نیاز دارد.

به این نکته نیز توجه فرمایید که، برای درخواست ویزای دانشجویی جهت تحصیل در اسپانیا باید الزاماتی را رعایت فرمایید. که این الزامات عبارت اند از:

  • ارائه نامه پذیرش: نامه پذیرش صادر شده توسط یک موسسه آموزشی معتبر در اسپانیا، که این مدرک باید شامل تاریخ شروع و پایان دوره باشد.
  • ارائه صروت حساب بانکی در طول 3 ماه گذشته
  • بیمه پزشکی: متقاضیان باید بیمه درمانی را با یک شرکت بیمه مجاز برای تحصیل در اسپانیا با اعتبار یک ساله خریداری کنید.
  • ارائه مدرکی دال بر اقامت شما در اسپانیا: این مدرک می تواند یک قرارداد اجاره یا خوابگاه یا نامه ای باشد که توسط موسسه آکادمیک صادر شده است. که جزئیات اقامت شما را در اسپانیا نشان می دهد.
  • هزینه ویزای دانشجویی اسپانیا را به مبلع 250€ (یورو) را پرداخت کنید.

همچنین در صورتی که مدت تحصیل شما در اسپانیا بیش از 6 ماه باشد ارائه موارد زیر نیز الزامی می باشد:

مدارک لازم جهت تحصیل در اسپانیا برای بیشتر از 6 ماه

تحصیل در اسپانیا در ارزان ترین شهرها

در کنار شهرهای مدرن اسپانیا که هزینه های تحصیل بالایی را برای دانشجویان به همراه دارد. شهرهای ارزان قیمتی نیز جهت تحصیل در اسپانیا برای دانشجویان بین المللی محیا شده است. این شهرها عبارت اند از:

  • کوردوبا: با توجه به اینکه کوردوبا یکی از ارزانترین و مقرون به صرفه ترین شهرهای اسپانیا تلقی می شود، اما چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن خواهید داشت.
  • سالامانکا: این شهر خانه قدیمی ترین دانشگاه های اسپانیا است.
  • آلیکانته: هزینه های زندگی در آلیکانته تا حد زیادی معقول است. بنابراین قطعا یکی از ارزانترین شهرهای اسپانیا برای تحصیل است.
  • گرانادا: با تحصیل در گرانادا مکانی پر جنب و جوش، آرامش بخش و دوست داشتنی را تجربه خواهید کرد.
  • سویا: برای دانشجویان و گردشگران بین المللی سویا به دلیل هزینه های مقرون به صرفه زندگی بسیار جذاب است.

در نمودار زیر می توانی میانگین هزینه ماهانه تحصیل و زندگی یک دانشجو در شهرهای ارزان قیمت اسپانیا را مشاهده فرمایید:

دانشگاه های برتر کشور اسپانیا

این کشور برترین دانشگاه ها را در سال 2023 در خود جای داده است که از شهرت جهانی برخوردار بوده و بالاترین جایگاه را در رده بندی ها از آن خود کرده اند. برترین دانشگاه این کشور Universidad Autónoma de Madrid می باشد.

در این بخش اسامی آنها به شرح زیر می باشد:

  • Universidad de Alcala de Henares
  • Universidad Autonoma de Barcelona
  • Universidad Complutense de Madrid
  • Universidad de Barcelona
  • Universidad de Cantabria
  • Universidad de Extremadura
  • Universidad de Granada
  • Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
  • Universidad de Murcia
  • Universidad de Salamanca
  • Universidad de Santiago de Compostela
  • Universidad de sevilla
  • Universidad de Valencia
  • Universidad de Valladolid
  • Universidad de Zaragoza
  • Universidad Del Pais Vasco
  • Universidad Politecnica de Madrid
  • Universidad Politecnica de Catalonia
  • Universidad Politecnica de Valencia
  • Universidad Autonoma de Madrid

چنانچه با هدف تحصیل در اسپانیا به این کشور مهاجرت می کنید، بایستی پس از گرفتن نامه پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا اقدامات لازم را به عمل آورید. شرایط اخذ ویزا، نحوه دریافت پذیرش و تحصیل در اسپانیا را از مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیگیری نموده و جویا شوید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در اسپانیا

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در اسپانیا در سال 2023عبارتند از:

  • چرا تحصیل در اسپانیا طرفداران زیادی دارد؟ هزینه مقرون به صرفه در دانشگاه های دولتی/ رتبه عالی دانشگاه ها در سطحی جهان/ کیفیت زبانزد درسی/
  • تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی نیازمند چه شرایطی است؟ مقطع کارشناسی اغلب به زبان اسپانیایی تدریس می گردد لذا لازم است ابتدا یک دوره کالج 5 تا 9 ماهه قبل از تحصیل گذرانده شود. در انتهای دوره آزمونی برگزار می گردد که قبولی در این آزمون پیش نیاز ورود به دوره کارشناسی است. دوره کارشناسی در این کشور 4 ساله است و آخرین مدرک تحصیلی مورد نیاز، مدرک دیپلم معتبر 12 ساله است.
  • مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا چه شرایطی دارد؟ دوره های کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال است که به هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ندریس می گردد و در هر 2 صورت ارائه مدرک زبان الزامی است. هزینه تحصیل در مقطع ارشد 3000€ الی 4000€ (یورو) است و دانشجو حق کار در حین تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته را دارا است.
  • چگونه می توان برای مقطع دکترا به کشور اسپانیا ورود کرد؟ برای قبولی و اخذ پذیرش در مقطع دکترا، دانشجو باید رزومه قوی تحصیلی از خود ارائه دهد که شامل مقالات ISI، چاپ یا ترجمه کتاب و سایر است. معدل کارشناسی ارشد بالای 17 باشد و بهتر است مدرک زبان نیز ارائه شود. زبان تدریس در این مقطع اغلب انگلیسی است و دانشجو تا 30 ساعت در هفته حق کار دارد.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در اسپانیا

  1. کیمیا گفت:

    سلام میشه برای دوره های زبان تو اسپانیا پذیرش گرفت؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص ویزای تحصیلی اسپانیا با شماره 0219103232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *