مهاجرت کاری عمان

کار در عمان

کار در عمان

مهاجرانی که برای کار در عمان، وارد این کشور می شوند و نگاهی اجمالی به کشاورزی در سطح معیشتی در برخی مناطق روستایی دارند، ممکن است از دانستن بیشتر در مورد تاریخ اقتصادی این کشور متعجب شوند. عمان در گذشته یک بازیگر قدرت با نفوذ در تجارت در خاورمیانه و سواحل شرق آفریقا بود. در حدود اواسط قرن نوزدهم، بریتانیا منافع تجاری خود را در این منطقه ابراز کرد و سیاست‌های لغو لغو جدیدی را اجرا کرد (تعداد کمی از بازرگانان در عمان و زنگبار با تجارت برده مرتبط بودند). سلطنت عمان با کاهش اقتصادی روبه‌رو شد و اکثریت مردم به دنبال اخذ ویزای کاری عمان می باشند.

این روزها تعداد قابل توجهی از مردم در صنعت پتروشیمی عمان مشغول به کار هستند و روزانه 930 هزار بشکه نفت تولید می کنند. به دلیل مشکلات زمین شناسی در استخراج نفت از خاک عمان، این میزان ممکن است در آینده بیشتر شود. با این حال، این بدان معنا نیست که ذخایر نفت – که حدود 5.5 میلیارد بشکه تخمین زده می شود – نامحدود است. دولت عمان که به سرعت کشور را مدرنیزه کرده است، اکنون در تلاش است تا اقتصاد ملی را متنوع کرده و «عمانی ‌سازی» نیروی کار را ایجاد کند. شما بواسطه گفتگوی مستمر با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید از جزئیات گوناگون مرتبط با فضای اشتغال در عمان آگاه شوید.

بازار و ظرفیت کار در عمان

در حال حاضر 1809000 نفر در عمان مشغول به کار هستند. در سال 2014، حدود 85% از آنها ساکنان خارجی بودند. از آنجایی که امروزه تعداد بیشتری از جوانان عمانی از دبیرستان و کالج فارغ التحصیل می شوند، نیروی کار ماهر، مشاغل اداری و مدیریت میانی را به دست می گیرند. این سیاست «عمانی‌ سازی» که توسط دولت ممنوع است و توسط اکثر کارفرمایان اعمال می‌ شود، به این معنی است که اکثر کارمندان خارجی‌ تبار که در عمان کار می ‌کنند، مدرک تحصیلی ندارند یا حتی تحصیلات متوسطه را به پایان نرسانده ‌اند. چنین کارگران مهاجری به عنوان نیروی کار غیر ماهر به عمان می آیند. در سوی دیگر مقیاس، برخی از موقعیت های اجرایی یا مشاغل بسیار تخصصی به مهاجران واجد شرایط می رسد. کشاورزی برای افراد محلی و ساکنان خارجی شاغل در عمان اهمیت کمی دارد.

به غیر از ماهیگیری و پرورش شتر، بخش کشاورزی – پرورش گاو یا پرورش خرما، لیموترش، نارگیل و موز – به دشت ساحلی البطینه در شمال شرقی و استان حاصلخیز ظفار در جنوب محدود می شود. در مجموع، کشاورزی تنها 1.3% به تولید ناخالص داخلی عمان کمک می کند. بخش ثانویه که بالغ بر 55% تولید ناخالص داخلی کشور است، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به کشاورزی برای نیروی کار دارد. دولت عمان همچنین می خواهد متخصصان را برای بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی این کشور تشویق کند که حدود 850 میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود. با این وجود، تعجب آور نیست که شرکت توسعه نفت عمان (یکی از بزرگترین کارفرمایان این کشور، از جمله کارکنان زیادی از مهاجران شاغل در عمان است.

در شکل زیر به بخش های شغلی فعال در صنعت عمان پرداخته شده است.

وضعیت حوزه خدمات برای کار در عمان

تا آنجا که به بخش خدمات مربوط می شود، دولت هم گردشگری و هم تجارت بین المللی را ترویج می کند. بنادر بزرگ کانتینری، مناطق صنعتی و مناطق آزاد در صحار و صلاله وجود دارد و پروژه‌های زیربنایی دیگری مانند منطقه ویژه اقتصادی در شهر نفتی دقم به خوبی در حال انجام است. علاوه بر این، به اصطلاح واحه دانش مسقط قرار است مشوق هایی را برای سرمایه گذاری خارجی و همچنین برای افرادی که در صنایع IT و CT عمان کار می کنند، ارائه دهد. آخرین اما نه کم ‌اهمیت، خدمات پزشکی و آموزش به تعداد بیشتری از کارکنان نیاز دارد تا بتوانند با تقاضای جمعیت رو به رشد کنار بیایند. با این حال، از آنجایی که امروزه بسیاری از جوانان عمانی آموزش معلمی یا تحصیلات پزشکی را می گذرانند، این رشته ها ممکن است برای مهاجرانی که در عمان کار می کنند جالب نباشد.

اگر علاقه مند به کار در عمان به عنوان یک مهاجر هستید، مشاغل ویژه ای وجود دارد که می توانید برنامه خود را خارج از انتقال سنتی درون شرکتی محقق کنید. علاوه بر زمینه ‌های پررونق مانند صنعت پتروشیمی و گردشگری، سایر بخش‌ های رشدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: ساخت و ساز و لجستیک، پروژه‌ های زیربنایی برای فن‌ آوری ‌های صرفه‌ جویی در آب و آبیاری، ایجاد انرژی، دفع زباله و بازیافت، تجهیزات پزشکی، فناوری زیستی و خدمات بهداشتی. و همچنین ماشین آلات برقی. علاوه بر این، باید به شرکت ‌هایی که در مناطق آزاد مستقر هستند، مانند شرکت‌ هایی که در صحار و صلاله، یا در منطقه دانش مسقط مستقر هستند، که مقرهای محلی شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند مایکروسافت و اوراکل در آن قرار دارند.

وضعیت حوزه خدمات برای کار در عمان

نحوه یافتن کار در عمان

برای تحقیق در مورد یک بخش، زمینه حرفه ای یا شرکت خاص، می توانید روزنامه های انگلیسی زبان Oman Economic Review و Business Today عمان را امتحان کنید. هنگامی که تصمیم گرفتید روند درخواست را ادامه دهید، اگر به دنبال شغلی در یک صنعت خاص هستید، وب سایت های تخصصی مانند ، Oil Careers، Caterer Global و Jobs TEFL نیز وجود دارد. علاوه بر این، ارزش آن را دارد که صفحات اصلی شرکت ‌های بزرگ مستقر در عمان – مانند شل یا عمان ایر – را برای موقعیت ‌های خالی آگهی ‌شده در بخش شغلی آنها بررسی کنید. اگر ترجیح می دهید رئیس خود باشید تا به دنبال شغل در عمان باشید، ابتدا باید تحقیقات بازار را به طور کامل انجام دهید.

بیمه و مزایای کار در عمان

امروزه تمامی شهروندان 15 تا 59 ساله که در بخش خصوصی شاغل هستند و دارای قرارداد کار دائم هستند، مشمول طرح تامین اجتماعی هستند. این امر حتی اگر آنها در یکی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کار کنند، مانند بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی یا امارات اعمال می شود. هنگامی که یک کارمند به سن 60 (مرد) یا 55 (زنان) رسیده باشد، مستمری کهولت سن را دریافت می کند. اما باید به ترتیب حداقل 180 یا 120 ماه حق بیمه را پرداخت کرده باشند. کارمند 6.5% از حقوق پایه خود را به طور خودکار از لیست حقوق و دستمزد کسر می کند در حالی که کارفرما 9.5% اضافی را به دولت کمک می کند. دومی سپس 2% دیگر به صندوق بازنشستگی کارکنان اضافه می کند. این صندوق همچنین شامل مزایای از کارافتادگی، حوادث کار و بیماری های شغلی می شود.

برای تکمیل سهم برای آسیب های ناشی از کار، این شرکت یک% دیگر از حقوق را پرداخت می کند. اگر شما به عنوان یک مهاجر درج نشده اید، حق بیمه اجتماعی مرخصی استعلاجی یا مزایای زایمان را پوشش نمی دهد. ممکن است مدتی طول بکشد تا مرخصی والدین با حقوق رایج تر شود: حدود 20٪ از نیروی کار فعلی زن هستند. علاوه بر این، طرح بیمه ملی افراد خوداشتغال، کارکنان داخلی، صنعتگران و کارگران خارجی – از جمله مهاجران را مستثنی می‌کند. شما باید مطمئن شوید که کارفرمای شما یک بیمه نامه حوادث برای کارکنان خارجی دارد، به عنوان مثال. به عنوان بخشی از طرح بیمه حوادث خصوصی و سلامت. همچنین در طول مذاکرات حقوق و دستمزد در نظر بگیرید که ممکن است بخواهید مبلغ ثابتی را برای یک طرح بازنشستگی خصوصی کنار بگذارید یا به پرداخت سهم بازنشستگی دولتی در خانه ادامه دهید.

سیستم مالیات کار در عمان

حتی اگر ممکن است لازم باشد بخشی از حقوق خود را برای بازنشستگی خود پس انداز کنید، می توانید از کار در عمان از نظر مالی بهره مند شوید. قوانین مالیاتی کشور نسبتاً سخاوتمندانه است، بنابراین درآمد خالص شما ممکن است بالاتر از درآمد داخلی باشد. هیچ مالیات بر درآمد شخصی یا مالیات بر مزایای جانبی وجود ندارد (که مهاجران با مزایای فراوان از شنیدن آن خوشحال خواهند شد) و هیچ مالیات هدیه، مالیات بر ثروت یا مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. با این حال، اگر به عنوان یک تبعه غیر عمانی فعالیت های تجاری درآمدزا انجام می دهید – به عنوان مثال. به عنوان صاحب یک SME شما باید مالیات کسب و کار بپردازید. نرخ مالیات برای درآمد شرکت به عواملی مانند میزان سالانه درآمد مذکور و% سهام عمانی در مقابل سهام خارجی در شرکت بستگی دارد.

کسب ‌و کارها در بخش ‌های اولویت ‌دار خاص، به ‌عنوان مثال، کلینیک ‌های خصوصی، مدارس یا گردشگری، ممکن است در طول 5 سال اول از معافیت‌های مالیاتی سود ببرند. به خصوص اگر صاحب یک مؤسسه تجاری دائمی در عمان هستید، بهتر است از یک حسابدار مالیاتی عمانی مشاوره حرفه ای دریافت کنید. اگر کشور مبدأ شما با عمان موافقت نامه مالیات مضاعف منعقد کرده باشد، می توانید از پرداخت مالیات بر درآمد یکسان دو بار اجتناب کنید. طبق قانون کار عمان، هفته کاری عادی از شنبه تا پنجشنبه طول می کشد و 40 تا 48 ساعت است. در طول ماه رمضان، کارمندان مسلمان تنها باید 36 ساعت در هفته کار کنند، زیرا در طول روز نه می‌ خورند و نه می ‌نوشند. اگر یک کارمند برای تکمیل یک کار یا پروژه مجبور به اضافه کاری باشد، حق دریافت حقوق بیشتر یا مرخصی به عنوان غرامت را دارد.

میزان درآمد کار در عمان

فردی که در عمان کار می کند به طور معمول حدود 1770OMR (ریال) در ماه درآمد دارد. دستمزدها از OMR450  (ریال) تا OMR7900  (ریال) بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) متغیر است. این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است. حقوق بین مشاغل مختلف به شدت متفاوت است. اگر به حقوق یک شغل خاص علاقه دارید، حقوق مربوط به عناوین شغلی خاص را در زیر ببینید. حقوق در عمان از OMR450 (ریال) در ماه (حداقل حقوق) تا OMR7900 (ریال) در ماه (حداکثر متوسط حقوق، حداکثر واقعی بالاتر است) متغیر است. حقوق متوسط OMR1630 (ریال) در ماه است، به این معنی که نیمی از جمعیت کمتر از OMR1630 (ریال) درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر بیش از OMR1630 (ریال) درآمد دارند.

از سوی دیگر،25% از جمعیت کمتر از 930OMR (ریال) درآمد دارند در حالی که 75% از آنها بیش از 930OMR (ریال) درآمد دارند. همچنین از نمودار، 75% از جمعیت کمتر از OMR4380 (ریال) درآمد دارند در حالی که 25% بیش از OMR4380 (ریال) درآمد دارند. کارگران دارای مدرک یا دیپلم به طور متوسط 17% بیشتر از همتایان خود که فقط به سطح دبیرستان رسیده اند، درآمد دارند. کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته اند 24% بیشتر از درآمد دارند. به حرفه ای هایی که مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرده اند، حقوقی 29% بیشتر از افراد دارای مدرک لیسانس تعلق می گیرد. در نهایت، دارندگان دکترا به طور متوسط 23% بیشتر درآمد دارند. با مراجعه به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید درباره مشکلات زندگی در عمان اطلاعات لازم را کسب نمایید.

پرتکرارترین سوالات درباره کار در عمان

در این بخش توجه شما را به پاسخ سوالات پرتکرار درباره کار در عمان جلب می داریم:

  • میزان درآمد کار در عمان چه میزان می باشد؟ فردی که در عمان کار می کند به طور معمول حدود 1770OMR (ریال) در ماه درآمد دارد. دستمزدها از OMR450  (ریال) تا OMR7900  (ریال) بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) متغیر است. این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است. حقوق بین مشاغل مختلف به شدت متفاوت است. اگر به حقوق یک شغل خاص علاقه دارید، حقوق مربوط به عناوین شغلی خاص را در زیر ببینید. حقوق در عمان از OMR450 (ریال) در ماه (حداقل حقوق) تا OMR7900 (ریال) در ماه (حداکثر متوسط حقوق، حداکثر واقعی بالاتر است) متغیر است. حقوق متوسط OMR1630 (ریال) در ماه است، به این معنی که نیمی از جمعیت کمتر از OMR1630 (ریال) درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر بیش از OMR1630 (ریال) درآمد دارند.
  • سیستم مالیات کار در عمان به چه صورت می باشد؟ حتی اگر ممکن است لازم باشد بخشی از حقوق خود را برای بازنشستگی خود پس انداز کنید، می توانید از کار در عمان از نظر مالی بهره مند شوید. قوانین مالیاتی کشور نسبتاً سخاوتمندانه است، بنابراین درآمد خالص شما ممکن است بالاتر از درآمد داخلی باشد. هیچ مالیات بر درآمد شخصی یا مالیات بر مزایای جانبی وجود ندارد (که مهاجران با مزایای فراوان از شنیدن آن خوشحال خواهند شد) و هیچ مالیات هدیه، مالیات بر ثروت یا مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. با این حال، اگر به عنوان یک تبعه غیر عمانی فعالیت های تجاری درآمدزا انجام می دهید – به عنوان مثال. به عنوان صاحب یک SME شما باید مالیات کسب و کار بپردازید. نرخ مالیات برای درآمد شرکت به عواملی مانند میزان سالانه درآمد مذکور و% سهام عمانی در مقابل سهام خارجی در شرکت بستگی دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *