شرایط بلژیک

هزینه زندگی در بلژیک

هزینه زندگی در بلژیک

بلژیک یکی از کشور های واقع در غرب قاره اروپا است. هزینه زندگی در بلژیک را در سال 2023 را می توان به 2 دسته  تقسیم کرد. هزینه زندگی در پایتخت و دیگری خارج از پایتخت. مردم این کشور به 2 زبان فرانسوی و هلندی صحبت می کنند. اگر چه بلژیک تنها 10 میلیون نفر جمعیت دارد اما با این حال به دلیل مساحت کم این کشور، تراکم جمعیت آن بسیار بالاست و از این لحاظ دومین کشور اروپایی به حساب می آید. این کشور یک کشور پادشاهی است اما در این کشور دموکراسی حکم فرما است. هزینه زندگی در این کشور را در زیر تحلیلی اساسی تر خواهیم داشت.

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و یا قصد اقامت در کشوری را دارند، پیش از هر چیز در اندیشه محاسبه هزینه های احتمالی زندگی خود در آن کشور هستند. به طور کلی در رابطه با هزینه های زندگی در این کشور می توان چنین گفت که یکی از کشور های گران قیمت قاره اروپا است. با این حال جاذبه های این کشور به گونه ای است که نمی توان آن را از گزینه های مهاجرتی خود خارج کرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص روند مهاجرتی این کشور شما را راهنمایی خواهند کرد.

اینفوگرافی هزینه زندگی در بلژیک

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف بلژیک

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد، یکی از کشورهای گران قیمت غرب اروپا است. در مقام مقایسه هزینه های زندگی در برخی از شهرهای کشور بلژیک با برخی دیگر از شهرهای جهان در زیر آورده شده است. راه های مهاجرت به این کشور متفاوت است. در صورتی که قصد کار در این کشور را دارید  متوسط درآمد حدود 1800€ (یورو) در ماه است.

هزینه زندگی در بروکسل و بروخه بدین صورت است:

  • 90% بیشتر از هزینه زندگی در مادرید
  • 69% بیشتر از هزینه زندگی در مونیخ
  • 76% کمتر از هزینه زندگی در پاریس
  • 84% کمتر از هزینه زندگی در لندن
  • 88% کمتر از هزینه زندگی در نیویورک

هزینه زندگی در آنتروپ بدین صورت است:

  • 7% بیشتر از هزینه زندگی در مادرید
  • 53% بیشتر از هزینه زندگی در مونیخ
  • 01% کمتر از هزینه زندگی در پاریس
  • 36% کمتر از هزینه زندگی در لندن
  • 02% کمتر از هزینه زندگی در نیویورک

هزینه زندگی در خنت بدین صورت است:

  • 50% بیشتر از هزینه زندگی در مادرید
  • 92% بیشتر از هزینه زندگی در مونیخ
  • 48% کمتر از هزینه زندگی در پاریس
  • 36% کمتر از هزینه زندگی در لندن
  • 02% کمتر از هزینه زندگی در نیویورک

شهرهای برتر بلژیک از نظر کیفیت داده ها

در این بخش به شهرهای برتر کشور بلژیک از نظر کیفیت داده ها می پردازیم:

رتبه بندیشهرشاخص قیمت
1بروکسل153
2آنتورپ147
3گنت137
4ارباب132
5لوون117

میزان دستمزد جهت برآورد هزینه زندگی در بلژیک

به نسبت اغلب کشورهای اروپایی مدرن، بین هزینه زندگی و میزان دستمزد در بلژیک تعادل خوبی برقرار است. متوسط حقوق سالانه در بلژیک 12500€ (یورو) است. اما معمولی ترین حقوق در این کشور 8500€ (یورو) است. این مقدار دستمزد این کشور را در رتبه دهم در جهان از نظر درآمد قرار داده است. از سوی دیگر، حداقل دستمزد در بلژیک 6900€ (یورو) در ماه برای افراد بالای 18 سال تمام وقت است. که این رقم معادل 5.78€ (یورو) در ساعت است. البته این حداقل دستمزد در بلژیک مطابق با کشورهای اطراف است. به صورت مقایسه می توان گفت که میزان دستمزد در بلژیک کمی پایین تر از هلند و اما بالاتر از فرانسه و آلمان است. به طور کلی طبق نظرسنجی های صورت گرفته بلژیک به عنوان بهترین مکان جهت کار در اروپا می باشد. زیرا این کشور هزینه های زندگی مقرون به صرفه ای نسبت کشورهای همسایه خود دارد.

هزینه زندگی در بلژیک در بخش آب و برق

جالب است بدانید که هزینه زندگی در بلژیک در بخش آب و برق بسیار مقرون به صرفه است. به طور مثال میانگین قیمت خدمات شهری مانند برق، آب، گرمایش و زباله برای یک آپارتمان 75 متری در بلژیک حدود 155€ (یورو) می باشد. البته لازم به ذکر است قیمت آب و برق در بلژیک از شهری به شره دیگر در این کشور متفاوت است. چنانچه در بروکسل زندگی می کنید می توانید انتظار داشته باشید که هزینه آنها حدود 145€ (یورو) در ماه برای هر واحد باشد. اما در برخی از شهرهای بلژیک می تواند تا 250€ (یورو) نیز افزایش یابد.

در تصویر زیر می توانید هزینه زندگی در بلژیک را در بخش آب و برق، با کشورهای دیگر مقایسه فرمایید:

هزینه زندگی در بلژیک در بخش آب و برق

هزینه های اضافی زندگی در بلژیک برای دانشجویان

دانشجویان بین المللی باید به این نکته مهم توجه فرمایند که هزینه زندگی در بلژیک شامل هزینه های اضافی نیز برای آنها می شود. سایر هزینه های زندگی دانشجویی برای دانشجویانی که در بلژیک زندگی می کنند شامل هزینه کتاب، هزینه های سرگرمی و بیمه درمانی است. به طور مثال قیمت کتاب ها در بلژیک بین 45€ تا 75€ (یورو) در ماه هزینه خواهد داشت. علاوه بر این هزینه سرگرمی نیز تا 60€ (یورو) در ماه خواهد بود. البته لازم به ذکر است که اشتراک بیمه سلامت نیز در بلژیک برای دانشجویان الزامی می باشد. که بسته به بیمه نامه هزینه بیمه بین 25€ تا 35€ (یورو) در هر 3 ماهه سال خواهد بود. به طور کلی هزینه تحصیل پایین، تنوع زبان و فرهنگ باعث جذب دانشجویان از ملیت های مختلف جهت تحصیل در بلژیک می شود.

هزینه مسکن در بلژیک 2023

یکی از مقدماتی ترین نیازهای هر فرد، هزینه هایی است که در ارتباط با اقامت خود باید پرداخت کند. هزینه مسکن در این کشور نیز مانند سراسر جهان در شهر های مختلف متفاوت است. زمانی که هزینه های مسکن در بلژیک را با حقوق پرداختی در این کشور مقایسه می کنید، متوجه خواهید شد که به صورت میانگین امکان اجاره 1 خانه با 3 اتاق خواب ممکن است. هزینه اجاره مسکن در این کشور برای خارجی ها کمی بیشتر است. هزینه اجاره 1 آپارتمان با 3 اتاق خواب در مرکز پایتخت کشور بلژیک 1162€ (یورو) است و اما در مناطق حاشیه ای تا 946€ (یورو) نیز کاهش می یابد.

هزینه 1 آپارتمان با 1 اتاق خواب در مرکز شهرهای بزرگ بلژیک می تواند از 722€ الی 900€ (یورو) در ماه متغیر باشد. عمده هزینه زندگی در این کشور هزینه مسکن محسوب می شود. همچنین هزینه خرید آپارتمان در این کشور بدین شهر می باشد:

  • خرید هر متر مربع در مرکز شهر: €334656 (یورو)
  • خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر: €262191 (یورو)

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور در نمودار زیر قابل بررسی خواهد بود:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف بلژیک

هزینه بیمه سلامت و مالیات در بلژیک

زمانی که شما در کشور بلژیک مشغول کار می شوید، سالیانه 13% از دستمزد شما کسر می شود تا شما بتوانید از خدمات بیمه در این کشور استفاده کنید. شما پس از آنکه بیمه درمانی خود را دریافت کردید، این امکان را خواهید داشت تا دکتر و محل درمان خود را انتخاب کنید. برای پرداخت بیمه سلامت در این کشور سالیانه حدود 49€ تا 180€ (یورو) نیاز خواهد بود. مقاله هزینه اقامت بلژیک در خصوص زندگی در این کشور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در سال 2023 بالاترین سطح مالیات را در بین کشورهای اروپایی دارد. به طوری که 50% از درآمدهای مالی این کشور از طریق اخذ مالیات است. در صورتی که مجموع درآمد شما در سال 13250€ (یورو) باشد، 25% از درآمد خود حدود 331250€ (یورو) را باید جهت پرداخت مالیات هزینه کنید. در صورتی که درآمد شما از 13259€ تا 23390€ (یورو) باشد، 50% از درآمد خود حدود 736850€ (یورو) را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک در مدارس ممکن است در ابتدا کمی نامتعارف به نظر برسد. اما باید بدانید که سیستم آموزشی در این کشور در تراز نخست جهانی قرار دارد. در این کشور با توجه به مکان زندگی شما مدارس به زبان های مختلف آلمانی، فرانسوی و هلندی وجود دارد. در کشور بلژیک همچنین مدارس بین المللی نیز وجود دارد. هزینه مدارس بین المللی در این کشور 11500€ تا 205000€ (یورو) متغیر است. هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور نیز برای اعضای اتحادیه اروپا بین 500€ تا 600€ (یورو) در سال است. البته این نکته را باید اشاره کرد که هزینه تحصیل برای کسانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، به مراتب بالا تر است.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف متفاوت می باشد. نمودار زیر تعداد دانشجویان بین المللی را در این کشور نشان می دهد:

میانگین تعداد دانشجویان بین المللی در کشور بلژیک

مقایسه هزینه تحصیل در 2 دانشگاه معروف این کشور را در جدول زیر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نام دانشگاهشهریه به یورو
Ku Leuven€9000
Veije Universiteit Brussel€4175

بررسی هزینه زندگی در بلژیک 2023

هزینه زندگی در این کشور برای هر فرد بسته به الگوی زندگی او متفاوت است. در جدول زیر هزینه های بخشی از اقلام ضروری زندگی آورده شده است که شما می توانید با استفاده از آن، هزینه های تقریبی زندگی خود را محاسبه کنید:

عنوانهزینه به یورو
1 وعده معمولی€15
1 وعده غذا در مک دونالد€9
1 بطری آب معدنی€2.21
3 وعده غذا در رستوران متوسط برای دو نفر€70
کاپوچینو€3
نوشابه (0.33 لیتر)€2.42
سوپرمارکتهزینه به یورو
1 لیتر شیر€0.94
قرص 500 گرمی نان€1.86
1 کیلو برنج سفید€2
12 عدد تخم مرغ€2.63
1 کیلو گرم پنیر محلی€12.38
1 کیلو گرم فیله مرغ€9.08
1 کیلو گوشت گوساله€15.15
1 کیلوگرم سیب€2.25
1 کیلوگرم موز€1.59
1 کیلوگرم پرتقال€2.21
1 کیلوگرم گوجه€2.16
1 کیلوگرم سیب زمینی€1.48
1 کیلوگرم پیاز€1.32
1 دسته کاهو€1.14
1.5 لیتر آب معدنی€2.21

حمل و نقل و هزینه زندگی در بلژیک

حمل و نقل و هزینه زندگی در بلژیک

میزان هزینه های حمل و نقل در این کشور در سال 2023 بدین قرار است:

عنوانهزینه به یوروعنوانهزینه به یوروعنوانهزینه به یورو
بلیط یک طرفه€2.50بلیط ماهیانه€49هزینه تاکسی€5
هر کیلومتر حرکت تاکسی€21 لیتر گازوئیل€1.85__

هزینه های پوشاک و ورزش در بلژیک

در میان هزینه های اساسی زندگی، بسیاری از متقاضیان تمایل به کسب اطلاعات در خصوص هزینه هاي فرعی مانند پوشاک و ورزش دارند. هزینه های پوشاک و ورزش در این کشور عبارتست از:

  • ماه هزینه باشگاه: 28.17€ (یورو)
  • 1 ساعت زمین تنیس: 18.70€ (یورو)
  • بلیط سینما: 11€ (یورو)
  • 1 جفت شلوار جین مدل لویس: 84.91€ (یورو)
  • لباس متوسط تابستانه: 55€ (یورو)
  • یک جفت کفش اسپورت مدل نایک: 95€ (یورو)

مزایای زندگی در بلژیک

این کشور در قلب اروپا قرار دارد و از سمت شمال شرق با هلند و آلمان و از سمت غرب و جنوب با فرانسه و لوکزامبورگ همسایه می باشد. یکی از کشورهای مناسب برای زندگی، کار و به خصوص تحصیل خواهد بود. دانشگاه های این کشور از سطح علمی بسیار بالای برخوردار می باشند. زندگی در بلژیک با مزایای زیادی هموار می باشد که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد:

  • سرشار از فرهنگ
  • زیر ساخت عالی حمل و نقل عمومی
  • سبک زندگی متنوع
  • موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور
  • کیفیت بالای زندگی
  • تنوع غذایی مطلوب
  • دارای بهترین برنامه کار در اروپا
  • سفر آزادانه به 26 کشور حوزه شنگن

امید بر این است که با به اتمام رسیدن این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در باب هزینه های زندگی در این کشور در اختیار شما قرار دهیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به راهنمایی شما در باب مهاجرت به بلژیک و سایر نقاط دنیا برای متقاضیان می باشد.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در بلژیک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب هزینه زندگی در بلژیک مطابق با قوانین سال 2023 می باشیم:

  • هزینه تحصیل در کشور بلژیک به چه صورت است؟ هزینه مدارس بین المللی از 6000€ تا 30000€ (یورو) متغیر است. البته ساکنان اتحادیه اروپا و حوزه شنگن می توانند با حدود هزینه 500€ تا 600€ (یورو) در سال می توانند در این کشور تحصیل کنند.
  • هزینه مسکن و داشتن یک آپارتمان در بلژیک چقدر است؟ هزینه اجاره آپارتمان با 3 اتاق خواب در مرکز پایتخت کشور بلژیک 1500€ (یورو) است و اما در مناطق حاشیه ای تا 1200€ (یورو) نیز کاهش می یابد. اما می توان گفت که هزینه آپارتمان با 1 اتاق خواب در مرکز شهرهای بزرگ بلژیک می تواند از 700€ الی 900€ (یورو) در ماه متغیر باشد.
  • هزینه مالیات و بیمه سلامت برای هر فرد در بلژیک چقدر است؟ هر فرد در کشور بلژیک حدود 13% از درآمد خود را باید هر ماه برای بیمه سلامت بدهد. مالیات در این کشور سقف بندی شده است به صورت مثال در صورتی که مجموع درآمد در سال 10860€ (یورو) باشد، 25% از درآمد شما کسر می شود و در صورتی که به سقف 38080€ (یورو) برسد، 50% از درآمد به عنوان مالیات کسر می شود.
  • هزینه حمل و نقل و جا به جایی در این کشور به چه صورت است؟ در کشور بلژیک عموما مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند که مشروح این هزینه ها بدین شرح است: هزینه تاکسی 4€ (یورو)/ بلیط ماهانه اتوبوس 49€ (یورو)/ بلیط یک طرفه 2.25€ (یورو)
5/5 - (2 امتیاز)

3 دیدگاه برای “هزینه زندگی در بلژیک

  1. میلاد گفت:

    باتشکر از شما من قصد تحصیل در بلژیک را دارم این مقاله که درباره هزینه زندگی در بلژیک خیلی به دردم خورد

  2. سیامک گفت:

    سلام. خسته نباشید. پدر من بلژیک زندگی میکنه و مقیم اونجاست. من جدا شدم و دختر 5 ماهه دارم که حضانتش با خودمه. آیا میتونم اقدام کنم برم پیشش؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص بررسی راههای مهاجرت به بلژیک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *