مهاجرت تحصیلی لیتوانی

هزینه تحصیل در لیتوانی

هزینه تحصیل در لیتوانی

هزینه تحصیل در لیتوانی یکی از اصلی ترین موضوعاتی می باشد که دانشجویان بین المللی بایستی برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها از آن اطلاعات کاملی داشته باشند. همانند اکثر کشورهای اروپایی، دانشگاه های لیتوانی دارای کیفیت بسیار بالا در آموزش و توسعه مهارت های دانشجویان می باشند و این موضوع موجب افزایش محبوبیت چشمگیر کشور لیتوانی در بین دانشجویان بین المللی به عنوان یک گزینه مناسب برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی شده است. در ادامه می توانید با همراهی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هزینه تحصیل در لیتوانی و شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور آشنا شوید.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

  • شرایط تحصیل در این کشور چگونه می باشد؟
  • هزینه تحصیل در این کشور در مقاطع مختلف چه مقدار خواهد بود؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در این کشور چه مقدار هزینه نیاز خواهد بود؟

شرایط تحصیل در لیتوانی

لیتوانی در بخش شمالی قاره اروپا واقع شده است و دارای تنوع فرهنگی، تاریخ پیچیده و همچنین شهرهای دانشجویی بسیار پیشرفته برای ادامه تحصیل می باشد. رشد اقتصادی سریع، وجود برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی، 2 زبانه بودن اکثر مردم این کشور همچنین هزینه های تحصیل و زندگی بسیار مناسب تنها برخی از دلایل جذب دانشجویان بین المللی کشور لیتوانی می باشد. در دانشگاه های این کشور، دانشجویان می توانند در زمینه های مخلتف مشغول به تحصیل شوند و با مدرک خود در تمام نقاط دنیا کار کنند زیرا مدرک کسب شده از دانشگاه های کشور لیتوانی در همه کشورهای اروپایی، آمریکایی، کانادا، استرالیا و سایر نقاط معتبر می باشد. برنامه های مطالعاتی در لیتوانی مطابق سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) ارزیابی می شود و از نظر دوره هایی که از سیستم بولونیا پیروی می کنند ارائه می شود.

3 دوره اصلی تحصیل در دانشگاه های لیتوانی عبارتند از:

دوره هانام دورهطول دوره
دوره اولکارشناسی3 تا 4 سال
دوره دومکارشناسی ارشد2 تا 3 سال
دوره سومدکترا2 سال

لازم به ذکر است که دانشگاه های لیتوانی نیز برنامه های مطالعاتی یکپارچه ارائه می دهند که دوره های اول و دوم (کارشناسی و کارشناسی ارشد) را با هم ترکیب می کند تا دانشجویان با مدرک کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شوند و در صورت تمایل می توانند مشغول به تحصیل در دوره دکترا شوند. این برنامه ها تحصیلی بیشتر در حرفه های نظارتی مانند حقوق و پزشکی یافت می شود.

2 نوع موسسه آموزش عالی در لیتوانی وجود دارد:

  • کالج ها
  • دانشگاه ها

کالج ها یا دانشکده ها برای حرفه های خاص بر آموزش عملی متمرکز هستند. همچنین 14 دانشگاه دولتی، 8 دانشگاه خصوصی و یک شعبه دانشگاهی (لهستانی) در کشور لیتوانی وجود دارد.

الزامات پذیرش و هزینه تحصیل در لیتوانی

قبل از درخواست تحصیل در لیتوانی، دانشجویان باید اطمینان حاصل کنند که مدارک تحصیلی آنها برای تحصیل در مقطع و دوره مورد نظر پذیرفته می شود. در صورت درخواست برای تحصیل در دوره اول (کارشناسی)، دوره دوم (کارشناسی ارشد) و دوره سوم (دکترا) متقاضیان باید به ترتیب مدارک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد یا مدارک ارائه دهند. به عنوان یک شهروند خارجی، مدارک تحصیلی دانشجویان باید توسط مرکز سنجش کیفیت در آموزش عالی لیتوانیایی ارزیابی و به رسمیت شناخته شود. لازم به ذکر است که برای این کار دانشجوان باید نسخه های اصلی دیپلم و مدارک دانشگاهی خود را ارسال کنند. نکته دیگری که باید دانشجویان در نظر بگیرند این است که آنها به چه زبانی می خواهند در دانشگاه های کشور لیتوانی مشغول به تحصیل شوند.

بیش از 380 دوره آموزش زبان انگلیسی در لیتوانی که شامل 99 برنامه تحصیلی کارشناسی، 139 برنامه تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد و 16 برنامه تحصیلی در دوره دکترا می شود وجود دارد. اگر دانشجویان بخواهند به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور لیتوانی مشغول به تحصیل شوند و زبان مادری آنها زبان انگلیسی نباشد، لازم است که یک مدرک زبان معتبر مانند IELTS یا TOEFL ارائه دهند. به همین ترتیب، دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های کشور لیتوانی، حتما باید توانایی ها و مهارت های زبان خود را اثبات کنند. یکی از رشته های پر طرفدار در این کشور رشته حقوق در لیتوانی می باشد.

نحوه درخواست و هزینه تحصیل در لیتوانی

نحوه درخواست و تحصیل در لیتوانی

اتباع لیتوانی، افراد با نژاد لیتوانی و دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا واجد شرایط هستند که از طریق مؤسسات آموزش عالی لیتوانی برای برنامه های تحصیلی با بودجه دولتی در دانشگاه های لیتوانی درخواست کنند که باید بین 1 ژوئن (June) تا 23 ژوئیه (July) انجام شود. همچنین دانشجویانی که اتباع لیتوانی، افراد با نژاد لیتوانی و دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیستند می باید به صورت حضوری به دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند و یا با ارائه مدارک زیر، به صورت آنلاین درخواست خود را اعلام کنند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گواهی آموزش (که توسط مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی شناخته شده است.)
  • CV و نامه انگیزه
  • کپی گذرنامه
  • عکس به تعداد لازم
  • رسیدی مبنی بر پرداخت هزینه برنامه و شهریه
  • بیانیه های بانکی که ثابت می کند دانشجو قادر به پرداخت شهریه و هزینه های زندگی خود هنگام تحصیل در لیتوانی می باشد.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف لیتوانی

اکثر دانشجویان خارجی می گویند 350€-400€ (یورو) برای زندگی در ماه کافی است. این واقعا به میزان سفر شما بستگی دارد، اما کلوپ های شبانه، میخانه ها، موزه ها و سایر جاذبه ها ارزان تر از سایر نقاط اروپا هستند. یک منوی روزانه در اکثر رستوران ها بین 3€ تا 5€ (یورو)، بلیط سینما تا 6€ (یورو)، تاکسی 10 دقیقه در مسیر محلی 10€ تا 12€ (یورو) هزینه دارد. برای دوره های کارشناسی بین 1000€ (یورو) تا 4000€ (یورو) در سال متغیر است. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی کاملا مقرون به صرفه است.

اگر به هر دلیلی نتوانید در دانشگاه حضور داشته باشید، شهریه قابل استرداد است. هزینه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا بین 2000€ تا 5000€ (یورو) در سال متغیر است. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی کاملا مقرون به صرفه است. اگر به هر دلیلی نتوانید در دانشگاه حضور داشته باشید، شهریه قابل استرداد است. هزینه درخواست از 150€ (یورو) تا 300€ (یورو) متغیر است. بدون در نظر گرفتن پذیرش در دانشگاه یا عدم پذیرش، غیر قابل استرداد است.

هزینه زندگی و تحصیل در لیتوانی

شهریه در لیتوانی بین دانشگاه ها، سطح تحصیلات و برنامه ها متفاوت است. میانگین نرخ ها عبارتند از:

دوره تحصیلیشهریه تحصیلی به یورو
کارشناسی1000€ الی 5300€
کارشناسی ارشد2200€ الی 6500€
دکترا7100€ الی 8500€

لیتوانی یک کشور نسبتاً ارزان برای زندگی است که دانشجویان باید برای اقامت در این کشور در زمان تحصیل در دانشگاه های لیتوانی 489€ (یورو) در هر ماه یا 5868€ (یورو) در سال پرداخت کنند که شامل هزینه های سکونت نیز می شود. لازم به ذکر است که اقامت در خوابگاه های دانشجویی می تواندحداقل 70€ (یورو) در هر ماه هزینه داشته باشد. به یاد داشته باشید که دانشجویان این کشور می توانند به صورت پاره وقت برای کاهش هزینه های تحصیل و اقامت خود مشغول به کار شوند. همچنین دانشجویانی که دارای شرایط مورد نیاز هستند، از کمک هزینه های تحصیلی بهره مند می شوند.

متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مطلع سازی شما عزیزان از شرایط تحصیل در بهترین کشورهای خارجی مانند آلمان، کانادا، انگلستان، سوئد، سوئیس، نیوزلند، هلند، آمریکا و سایر نقاط هستند.

سوالات پرتکرار در خصوص هزینه تحصیل در لیتوانی

در این بخش به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • هزینه تحصیل در مقاطع مختلف لیتوانی به چه صورت است؟ اکثر دانشجویان خارجی می گویند 350€-400€ (یورو) برای زندگی در ماه کافی است. این واقعا به میزان سفر شما بستگی دارد، اما کلوپ های شبانه، میخانه ها، موزه ها و سایر جاذبه ها ارزان تر از سایر نقاط اروپا هستند. یک منوی روزانه در اکثر رستوران ها بین 3€ تا 5€ (یورو)، بلیط سینما تا 6€ (یورو)، تاکسی 10 دقیقه در مسیر محلی 10€ تا 12€ (یورو) هزینه دارد. برای دوره های کارشناسی بین 1000€ (یورو) تا 4000€ (یورو) در سال متغیر است. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی کاملا مقرون به صرفه است.
  • الزامات پذیرش و هزینه تحصیل در لیتوانی چگونه است؟ قبل از درخواست تحصیل در لیتوانی، دانشجویان باید اطمینان حاصل کنند که مدارک تحصیلی آنها برای تحصیل در مقطع و دوره مورد نظر پذیرفته می شود. در صورت درخواست برای تحصیل در دوره اول (کارشناسی)، دوره دوم (کارشناسی ارشد) و دوره سوم (دکترا) متقاضیان باید به ترتیب مدارک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد یا مدارک ارائه دهند. به عنوان یک شهروند خارجی، مدارک تحصیلی دانشجویان باید توسط مرکز سنجش کیفیت در آموزش عالی لیتوانیایی ارزیابی و به رسمیت شناخته شود. لازم به ذکر است که برای این کار دانشجوان باید نسخه های اصلی دیپلم و مدارک دانشگاهی خود را ارسال کنند. نکته دیگری که باید دانشجویان در نظر بگیرند این است که آنها به چه زبانی می خواهند در دانشگاه های کشور لیتوانی مشغول به تحصیل شوند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *