مهاجرت تحصیلی اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا یکی از موارد قابل توجه برای متقاضیان می باشد و هزینه تحصیل در این کشور نسبت به دیگر کشورهای سطح بالای اروپا مناسب است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را برای متقاضیان عزیز مهیا نموده است. کشور اسپانیا یکی از کشورهای قابل توجه برای تحصیل در اروپا می باشد. این کشور که از نظر زندگی و آب و هوا منطقه ای بسیار محبوب برای جهانیان می باشد هر سال نیز تعدادی را جهت تحصیل در این کشور به خود جذب می کند. سیستم آموزشی این کشور در شرایط خوبی قرار دارد و دانشگاه های برتر این کشور از دانشگاه های برتر اروپا نیز هستند و مدارک صادر شده از این دانشگاه ها در جهان معتبر می باشد.

بررسی هزینه تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا بیش از 80 دانشگاه دارد که شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی می باشد به طوری که بیش از 70% این دانشگاه ها دولتی هستند و مابقی دانشگاه های خصوصی می باشند. شهرهای مادرید و بارسلونا از جمله شهرهای مهم دانشگاهی در این کشور هستند. تحصیل در دانشگاه های این کشور در مقطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها با توجه به برنامه تحصیلی، مقطع، نوع رشته، محل و نوع دانشگاه ها متفاوت می باشد. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور برای شهروندان عضو اتحادیه اروپا بسیار ارزان تر نسبت به دیگران است. هزینه تحصیل برای افراد غیر عضو اتحادیه اروپا حدود 2 تا 3 برابر بیشتر می باشد. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار ارزان تر نسبت به دانشگاه های خصوصی می باشند.

هزینه تحصیل کارشناسی در اسپانیا

تحصیل کارشناسی معمولا به زبان اسپانیایی در اکثر دانشگاه های اسپانیایی ارائه می شود البته برخی از این دانشگاه ها اخیرا برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. در هر صورت افرادی که دچار مشکلات زبان هستند، در این کشور دوره های در این باب برای دانشجویان گذاشته می شود که حدود 2000€ (یورو) هزینه در بردارد. تحصیل کارشناسی در این کشور در بیشتر رشته ها حدود 4 سال به طول می انجامد.

در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل حدود 800€ الی 3500€ (یورو) در سال می باشد. هزینه ثبت نام نیز در هر دانشگاه متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در این مقطع در دانشگاه های خصوصی معمولا بیشتر از 20000€ (یورو) در سال است و برای برنامه های تحصیلی مانند MBA این هزینه به بیش از 30000€ (یورو) نیز می رسد. توجه داشته باشید برای تحصیل در این مقطع بایستی در آزمون ورودی شرکت کنید.

در این قسمت شاهد مشاغل دانشجویی در اسپانیا هستید:

مشاغل دانشجویی در اسپانیا

 

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

ورود به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد راحت تر از مقطع تحصیلی کارشناسی می باشد. زیرا داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و معادل سازی آن بیشتر مورد قبول دانشگاه های اسپانیایی است و آزمون های ورودی مانند سلکتیویداد نیازی نخواهد بود. سیستم اعتباربندی و واحد دهی در اسپانیا مطابق فرایند بولونیا می باشد و مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در اکثر رشته ها مجموعا به 120 ECTS را شامل می شود که حدود 2 سال به طول می انجامد و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به صورت میانگین حدود 3000€ الی 6000€ (یورو) در سال می باشد. توجه داشته باشید که با تحصیل در این مقطع می توانید بدون آزمون وارد مقطع دکترا در اسپانیا شوید. همچنین امکان کار حین تحصیل در اسپانیا که حدود 20 ساعت در هفته است می تواند در کاهش هزینه ها کمک کننده باشد.

دکتری و هزینه تحصیل در اسپانیا

از مزایای تحصیل دکترا در این کشور تحصیل بدون ارائه مدرک زبان و همچنین بدون آزمون ورودی می باشد. تحصیل دکترا در این کشور به صورت معمول حدود 3 سال به طول می انجامد که در برخی رشته ها و همچنین به صورت پاره وقت حدود 5 سال نیز به طول می انجامد. هزینه تحصیل دکترا برای شهروندان اتحادیه اروپا در این مقطع تقریبا رایگان می باشد و همچنین در صورت پشتیبانی های مالی دولتی هزینه تحصیل در این مقطع سالانه حدود 700€ (یورو) می شود. در غیر این صورت هزینه تحصیل در این مقطع ماهانه حدود 600€ (یورو) هزینه در بردارد. توجه داشته باشید که امکان بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا از سوی بسیاری از دانشگاه ها فراهم می باشد و با بورسیه تحصیلی در این مقطع هزینه تحصیل بسیار پایین و به صرفه است.

دکتری و هزینه تحصیل در اسپانیا

هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا

علاوه بر هزینه تحصیل و شهریه در دانشگاه ها هزینه ای جانبی دیگری وجود دارد که دانشجو متحمل به پرداخت آن می باشد. یکی از مهم ترین هزینه های جانبی برای تحصیل در این کشور ،هزینه اقامت اسپانیا است لذا یکی از ارزان ترین هزینه های اقامت در این کشور اقامت در خوابگاه های دانشجویی اسپانیا می باشد، که حدودا هزینه ای بین 300€ الی 500€ (یورو) را در بر دارد. علاوه بر این هزینه هایی مانند خرید کتاب و لوازم جانبی تحصیلی، هزینه حمل و نقل، هزینه خوراک و پوشاک و به طور کلی هزینه زندگی در این کشور می باشد. هزینه اینترنت که یک از موارد واجب برای دانشجویان جهت ارتباطات و تحقیقات دانشجویی می باشد حدود 30€ (یورو) هزینه در بر دارد. هزینه 1 وعده غذایی نیز به طور متوسط حدود 6€ الی 20€ (یورو) می باشد.

طبق برآوردهای انجام گرفته هزینه میانگین خورد و خوراک در اسپانیا برای یک نفر حدود 450€ (یورو) می باشد. همچنین حمل و نقل در اسپانیا به صورت های مختلفی از اتوبوس گرفته تا قطارهای شهری در دسترس شهروندان قرار گرفته شده است و به صورت میانگین هزینه هر سفر حدود 6€ (یورو) تخمین زده شده است. از طرفی دیگر بهداشت و درمان در اسپانیا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این کشور بیمارستان های پیشرفته و پزشکان متخصص و دارای تخصص در بخش های مختلف با استفاده از آخرین فن آوری ها وجود دارد. خدمات درمانی در اسپانیا توسط دولت حمایت مالی می شود و هزینه های مراقبت های بهداشتی را برای همه مقرون به صرفه می کند. اگر بدون بیمه باشید، مراجعه به پزشک حدودا 50€ (یورو) هزینه در پی دارد.

هزینه زندگی در اسپانیا در سال 2024

برای دانشجویانی که هدف زندگی را دارند هزینه اجاره مسکن یا منزل مسکونی بسیار حائز اهمیت است. این هزینه بر اساس جدول ذیل است:

اجاره ملک در اسپانیاهزینه به یورو 
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر735€
آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر 600€
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر1250€
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر930€

جزییات و شرایط هزینه زندگی در اسپانیا به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه های اسپانیا

همانطور که اشاره شد هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور متفاوت می باشد و سیستم خاصی برای تعیین هزینه ها به صورت یکپارچه در این کشور تعیین نشده است. توجه داشته باشید نوع رشته و مقطع و همچنین ملیت نیز در نوع شهریه و هزینه تحصیل اثرگذار می باشد. در لیست زیر هزینه تحصیل برای برخی از دانشگاه های این کشور که برخی از آن ها از برترین دانشگاه های این کشور هستند آورده شده است:

میانگین هزینه تحصیل در سال به یورونام دانشگاه
2000€ الی 3000€Autonomous University of Madrid
2900€University of Barcelona
3000€ الی 4000€Pompeu Fabra University
3500€Autonomous University of Barcelona
2600€University of Valencia
821€University of Granada
1600€University of Santiago de Compostela
2900€Universitat Rovira i Virgili

بورسیه تحصیلی در اسپانیا

یکی از راه های کاهش هزینه ها تا حد بسیاری جهت تحصیل در اسپانیا استفاده از فاندها و بورسیه های تحصیلی در اسپانیاست که توسط نهاد و سازمان های مختلف انجام می شود. این بورسیه ها بیشتر در مقاطع بالای کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. از جمله این بورسیه های تحصیلی در این کشور در زیر نام برده شده اند.

  • بورسیه های تحصیلی Erasmus Mundus: این بورسیه برای دانشجویان بین المللی اعم از دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود
  • بورسیه تحصیلی تجارت آفریقا: این بورسیه برای دانشجویان آفریقایی که قصد تحصیل رشته مدیریت تجارت و بازرگانی را در اسپانیا را دارند ارائه می شود
  • بورسیه های تحصیلی ارائه شده دولتی: این نوع بورسیه ها در دانشگاه های دولتی این کشور به دانشجویان شایسته و برتر ارائه می شود
  • بورسیه تحصیلی کمیسیون اروپا: این نوع بورسیه نیز بیشتر برای دانشجویان اروپایی ارائه می شود.
  • بورسیه تحصیلی سازمان اسپانیایی تحصیلات خارجی: این سازمان نیز از سال 2001 تاکنون بیش از 230000$ (دلار) بورس تحصیلی اهدا کرده است و بورسیه های آن بیشتر شامل هزینه های جانبی مانند پرواز، سرگرمی و هزینه های اضافی می باشد

مدارک لازم برای تحصیلی در اسپانیا

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های این کشور نسبت به هر دانشگاه متفاوت می باشد و لذا برای کسب اطلاع از آن به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. البته به غیر از مدارک مخصوص مورد نیاز از دانشگاه ها مدارک نیز غالبا مورد نیاز می باشد.

  • ارائه مدارک شناسایی و کپی
  • ارائه مدارک تحصیلی ترجمه شده دارای اعتبار
  • ارائه گواهی پزشکی
  • ارائه گواهی عدم سوء سابقه
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه مدارک مربوط دال بر تمکن مالی
  • ارائه فیش های مربوط به پرداخت هزینه ها

با دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا دانشجویان می توانند اجازه اقامت در این کشور را به دست آورند البته امکان اقامت پس از تحصیل اسپانیا نیز با دریافت پیشنهاد شغلی و کار در این کشور نیز وجود دارد که منجر به تمدید اقامت و در نهایت اخذ اقامت دائم این کشور می شود. علاوه بر این یکی از مزایای تحصیل در این کشور امکان استفاده از ویزا همراه برای مهاجرت همسر و فرزند زیر 21 سال به این کشور می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در زمینه مهاجرت به قاره اروپا و آمریکا آماده همکاری و مشاوره شما عزیزان می باشد.

سوالات رایج در مورد هزینه تحصیل در اسپانیا

در این بخش از مطلب مفتخریم تا به سوالات رایج شما در خصوص هزینه تحصیل در اسپانیا پاسخ دهیم:

  • هزینه های تحصیلی در اسپانیا چقدر است؟ در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل حدود 800€ الی 3500€ (یورو) در سال می باشد. هزینه ثبت نام نیز در هر دانشگاه متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در این مقطع در دانشگاه های خصوصی معمولا بیشتر از 20000€ (یورو) در سال است و برای برنامه های تحصیلی مانند MBA این هزینه به بیش از 30000€ (یورو) نیز می رسد.
  • هزینه های زندگی دانشجویی در اسپانیا چقدر است؟ یکی از ارزان ترین هزینه های اقامت در این کشور اقامت در خوابگاه های دانشجویی اسپانیا می باشد، که حدودا هزینه ای بین 300€ الی 500€ (یورو) را در بر دارد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *