مهاجرت تحصیلی یونان

رشته پرستاری در یونان

بررسی رشته پرستاری در یونان

رشته پرستاری در یونان یکی از محبوب ترین رشته های ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور اروپایی می باشد که سالانه ذهن افراد زیادی را به سمت خود سوق می دهد. به طور کلی، اهمیت آموزش در رشد پرستاری به عنوان یک حرفه و به عنوان یک علم در یک دهه گذشته مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین، این مقاله توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف برجسته کردن وضعیت فعلی رشته پرستاری در یونان و ارائه اطلاعات درباره این موضوع به هموطنان عزیز تهیه شده است.

سیستم درمانی در یونان

یونان یک کشور اروپای جنوبی با 10.8 میلیون نفر جمعیت است. سیستم مراقبت های بهداشتی یونان یک سیستم مختلط است که شامل عناصری از بخش های دولتی و خصوصی است. در بخش دولتی، یک نوع خدمات ملی خدمات بهداشتی با یک مدل بیمه خدمات اجتماعی همراه است. بخش مراقبت های بهداشتی توسط دولت مرکزی تنظیم می شود. در کشور یونان کنترل های قانونی ویژه ای برای تعدیل فعالیت پرداخت کنندگان و ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث، فرآیندهای خرید، قیمت گذاری محصولات، سیاست بازپرداخت و مجوز رسمی مجوز متخصصان مراقبت های بهداشتی وجود دارد. یونان بخشنامه های اتحادیه اروپا را در رابطه با صلاحیت های حرفه ای پرسنل مراقبت های بهداشتی، فناوری و تجهیزات پزشکی، داروهای دارویی و بیمه درمانی داوطلبانه در قوانین ملی خود درج کرده است.

از سال 2010 یونان بحران اقتصادی عمیقی را تجربه کرده است که هنوز هم بر هزینه ها و خدمات بخش عمومی در مراقبت های بهداشتی و آموزش تأثیر می گذارد. در ادامه به بررسی بیشتر رشته پرستاری در یونان می پردازیم.

قانونگذاری حرفه پرستاری در یونان

قبل از اعزام دانشجو به یونان برای تحصیل رشته پرستاری، بهتر است با قانونگذاری حرفه پرستاری در یونان آشنا شوید. پرستاری در یونان توسط هیئت تنظیم مقررات پرستاران یونان تنظیم می شود. این یک مرجع خود مختار برای پرستاران ثبت نام شده است. این سازمان داخلی از طریق مقررات قانونی اداره می شود. این قوانین مبتنی بر اجازه قانونی دولتی یا هیات جمعی است که خود مرجعیت را اداره می کند که تصمیمات آن توسط وزیر بهداشت تصویب می شود. اهداف هیئت تنظیم مقررات پرستاران یونان تضمین سلامت جمعیت از طریق حفظ عملكرد حرفه ای پرستاران است. این سازمان سوابق ثبت پرستاران حرفه ای را در اختیار دارد و مسئولیت صدور پروانه و مراحل انضباطی آنها را نیز بر عهده دارد.

این اداره توسط کمیته اجرایی موقت 15 پرستار اداره می شود و با همکاری مرکز ملی شناخت و اطلاع رسانی علمی ملی یونان یک فرایند تشخیص پرستاری را دنبال می کند. در این سازمان همچنین 7 بخش منطقه ای وجود دارد که 5 واحد با ساختار و مدیریت خاص خود را دارند.

در نمودار زیر به تعداد پرستاران تحصیل کرده در یونان اشاره شده است:

شرایط تحصیل رشته پرستاری در یونان

آموزش پرستاری در یونان توسط وزارت بهداشت تنظیم می شود. این مقررات براساس مواردی است که توسط شورای بین المللی پرستاران و دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی تنظیم شده است. علاوه بر این، کمیته های بخش های پرستاری در موسسات ارائه دهنده روند و معیارهای توسعه رویکردهای تخصصی مربوط به تمرین و تخصص را بر اساس نیازهای خاص هر بخش تعریف می کنند. آموزش پرستاران در یونان مطابق با دستورالعمل های اتحادیه اروپا برای تشخیص متقابل صلاحیت ها مطابق با بخشنامه های جامعه اروپایی که تنظیم حرکت آزاد متخصصان بهداشت اروپا را انجام می دهد. برای تحصیل کارشناسی در یونان در رشته پرستاری، دانشجوی می تواند دوره کارشناسی 4 ساله را در دانشگاه یا 4 دوره کارشناسی در یک موسسه آموزش عالی فناوری دنبال کند. هر 2 برنامه برای فارغ التحصیلی به 240 اعتبار ECTS نیاز دارند.

دوره پرستاری در دانشگاه موجب کسب مدرک حرفه ای می شود. 2 دانشکده پرستاری دانشگاه در یونان وجود دارد که تحصیلات 4 ساله در مقطع کارشناسی را ارائه می دهد:

  • دانشکده پرستاری در دانشگاه ملی آتن (Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών‎)
  • دانشکده پرستاری در دانشگاه Peloponnese در اسپارت

در جدول زیر به معرفی دانشگاه های یونان برای تحصیل پرستاری پرداخته ایم:

آیتمشرح
نام دانشگاهدانشگاه Peloponnese در اسپارت
سال تاسیس2000
تعداد کل دانشجویان24.653 دانشجو
تعداد دانشجویان کارشناسی22.240 دانشجو
نام دانشگاهدانشگاه ملی آتن
سال تاسیس1837
تعداد کل دانشجویانبیش از 100.000 دانشجو
تعداد دانشجویان کارشناسی40.000 دانشجو

به یاد داشته باشید که آموزش بالینی در بیمارستان ها و بیمارستان های عمومی در این نزدیکی، در کلینیک ها و واحدهای آنها انجام می شود.

قوانین رشته پرستاری در یونان

معرفی دوره های تحصیل رشته پرستاری در یونان

تمام دانشجویان پرستاری در یونان ترکیبی از آموزش های تئوری و بیمارستان محور را دنبال می کنند. دوره های تئوری در قالب سخنرانی های دانشگاهی ارائه می شود. یک سری دوره ها با جلسات تکمیلی شامل شبیه سازی است. شرایط تحصیل در یونان در زمینه پرستاری در دانشکده های پرستاری ATEI و دانشکده های پرستاری دانشگاه ها از لحاظ ارائه جلسات آموزشی در بیمارستان با یکدیگر تفاوت دارند. ATEI آموزش کار را برای یک سال کامل به عنوان کارمندان بیمارستان کارآموز ارائه می دهند، در حالی که پرستاران دانشگاه دوره های آموزشی را در هنگام مراجعه به بیمارستان های دانشگاه در کنار تحصیلات دانشگاهی خود دریافت می کنند. برای تحصیل رشته پرستاری در یونان، ارزیابی صلاحیت رسمی وجود ندارد، اما در بیشتر موارد دانشجویان برای هر دوره ای که شرکت می کنند، امتحانات کتبی یا شفاهی را می گذرانند.

اگرچه هیچ ارزیابی رسمی از مهارت های عملی پرستاری وجود ندارد، دانشجویان در امتحانات کتبی شرکت می کنند که به منظور رفع مهارت های بالینی طراحی شده است. آموزش پرستاری توسط دولت و هم در سطح دانشگاه و هم در ATEI برای اتباع یونان به صورت رایگان ارائه می شود. دانشجویان خارجی بدون این که ابتدا در امتحانات دبیرستان یونان شرکت کنند، مجاز به گذراندن دوره پرستاری در دانشگاه های یونان یا ATEI نیستند. متوسط هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی در دانشگاه های پرستاری یا ATEI تقریبا €12.000 (یورو) می باشد. هموطنان عزیزی که قصد دارند اطلاعات کاملی در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی کسب کنند می توانند با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند و با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه مراجعه کنند. همکاران ما آماده همراهی شما در تمامی مراحل مهاجرت به کشورهای خارجی، از کشورهای اروپایی و آمریکایی گرفته تا استرالیا هستند.

Rate this post

2 دیدگاه برای “رشته پرستاری در یونان

  1. Selva گفت:

    سلام سوال دارم، آیا من با دیپلم تجربی ایران باید دوباره امتحان دوره متوسطه در یونان را بدهم تا بتونم وارد دانشکده پرستاری شوم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام ندرک دیپلم شما مورد تائید است. می توانید برای دوره های پیش پزشکی این کشور اقدام نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *