مهاجرت تحصیلی کانادا

رشته مدیریت در کانادا

رشته مدیریت در کانادا

تحصیل رشته مدیریت در کانادا مزایای بسیار زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت که یکی از مهم ترین آن ها وجود دانشگاه های مطرح در این رشته است. کانادا کشوری وسیع و توسعه یافته است که اگرچه نظام تحصیلی رایگان ندارد اما در مقایسه با اکثر کشورهای انگلیسی زبان، از جمله آمریکا و استرالیا، ارزان قیمت تر است. در واقع کانادا علاوه بر شهریه دانشگاه ها، در حوزه هزینه های زندگی نیز از کشورهای مزبور ارزان تر است؛ مثلا در حالی که زندگی در نیویورک ماهانه حدود 1500$ (دلار آمریکا) هزینه خواهد داشت، زندگی در تورنتو ماهی 1100$ (دلار کانادا) هزینه دربردارد. البته تورنتو و نیویورک پایتخت کشورهای کانادا و آمریکا نیستند؛ اما از جهات مختلف از جمله فرصت های شغلی، مهم ترین شهرهای کشورهای مذکور می باشند.

کانادا به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه 13 و به لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی به ازای جمعیت رتبه 17 را در دنیا به خود اختصاص داده است. همچنین اقتصاد توسعه یافته و قدرتمند کانادا رتبه 10 را در دنیا دارد و علاوه بر منابع طبیعی و معادن فراوانی که در کانادا وجود دارد، مدیون روابط تجاری بین المللی کانادا با سایر کشورهای دنیا است. چرا که کانادا به عضویت معاهده ها و گروه های جهانی مختلفی است که از آن جمله می توان به ناتو، گروه 10، G20، توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا و غیره اشاره نمود. کانادا با وجود این که بیش از 38 میلیون نفر جمعیت دارد، به دنبال جذب نیروهای متخصص و جوان می باشد. یکی از راهکارهای کانادا برای جذب این افراد روش تحصیلی است؛ در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، در همین خصوص به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در کانادا چقدر است؟
  • امکان کار پس از تحصیل رشته مدیریت در کانادا وجود دارد؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در کانادا

تحصیل رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن در دانشگاه های کانادا، برای کسانی که تابعیت یا اقامت دائم کانادا را دارند، در مقایسه با دانشجویان بین المللی، ارزان تر است. البته علاوه بر تابعیت و اقامت، عوامل دیگری هم در میزان شهریه پرداختی در کانادا تاثیرگذار است. از آن جمله می توان به قوانین هر دانشگاهی اشاره نمود که میزان مشخصی برای شهریه تعیین می کند؛ در این خصوص لازم به ذکر است شهریه دانشگاه های مختلف کانادا تفاوت فاحشی با هم دارند. همچنین مقطع تحصیلی دانشجویان در رشته مدیریت نیز در میزان شهریه ای که باید به دانشگاه پرداخت نمایند تاثیر می گذارد. در جدول ذیل حدود شهریه دانشگاه های کانادا برای رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن طی سال 2024-2023 بیان شده است:

مقطع تحصیلیحدود شهریه سالانه به دلار کانادا در سال در دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن
کارشناسیاز 550CAD تا 56000CAD
کارشناسی ارشداز 2150CAD تا 52700CAD

رشته مدیریت جزو رشته های گران دانشگاه های کانادا است و همان طور که مشاهده می شود، اختلاف شهریه دانشگاه های این کشور برای رشته مزبور زیاد است. حتی تعداد اندکی از دانشگاه های کانادا شهریه ای که برای رشته مدیریت اخذ می نمایند به 100000CAD (دلار کانادا) در سال هم می رسد؛ منتهی از آن جایی که تعداد آن ها اندک است، در جدول بالا ذکر نشدند. از جمله ارزان ترین دانشگاه های کانادا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • Athabasca University
  • University of Saskatchewan
  • Royal Roads University
  • University of Regina
  • Memorial University of Newfoundland

هزینه تحصیل رشته مدیریت در کانادا

هزینه های زندگی حین تحصیل رشته مدیریت در کانادا

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در کانادا هم باید لحاظ گردد که در استان بریتیش کلمبیا بالاتر و در استان های سردسیر شمالی از جمله یوکان، نورت وست تریتوریز و مانیتوبا، پایین تر است. زندگی در غالب استان های کانادا ماهانه بین 800CAD تا 1500CAD (دلار کانادا) هزینه دارد که از آن جمله می توان به کبک، مونترآل و اوتاوا اشاره نمود. اما تعدادی از شهرهای کانادا هم هستند که جزو شهرهای گران دنیا محسوب می شوند و هزینه زندگی در آن ها ماهانه به 2000CAD (دلار کانادا) هم می رسد؛ این شهرها عبارت هستند از:

  • ونکوور
  • کلگری

البته حتی در همین شهرهای گران قیمت کانادا هم امکان کاهش هزینه های زندگی وجود دارد؛ مثلا وقتی دانشجویان به جای اجاره آپارتمان مستقل به صورت اشتراکی آپارتمانی را اجاره نمایند یا در خوابگاه دانشجویی اقامت نمایند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده، حدود اجاره بهای ماهانه خوابگاه های دانشجویی در کانادا نشان داده شده است:

حدود اجاره بهای ماهانه خوابگاه های دانشجویی در کانادا

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در کانادا

برای بالا بردن شانس کاریابی در کانادا، تحصیل در دانشگاه های مطرح این کشور اهمیت زیادی دارد؛ از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل رشته مدیریتTHE Ranking 2023QS Ranking 2023USN Ranking 2023
University of Toronto183418
University of British Columbia404735
McGill University463154
McMaster University85152138
University of Montreal111116156
University of Alberta118110136
University of Ottawa137237215
University of Calgary201242175

کار در کانادا

هم حین تحصیل و هم پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کانادا امکان کار در این کشور برای خارجی ها وجود دارد؛ منتهی اجازه کار حین تحصیل به صورت محدود و تا سقف 20 ساعت در هفته است. اما پس از فارغ التحصیلی افراد می توانند به صورت تمام وقت مشغول به کاری در کانادا شوند و به این ترتیب اقامت خود را تمدید نمایند. لازم به ذکر است به این منظور تا 3 سال پس از فارغ التحصیلی رشته مدیریت، افراد می توانند همچنان در کانادا اقامت داشته باشند و دنبال کار بگردند.

از آن جایی که کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته مدیریت است، علاوه بر این که تعداد موقعیت های کاری این رشته در کانادا زیاد است، سطح درآمد مدیران در کانادا هم بالا می باشد. در کانادا متوسط درآمد سالانه مدیران 220000CAD (دلار کانادا) است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته مدیریت در کانادا، کاریابی پس از تحصیل در کانادا و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *