مهاجرت تحصیلی سریلانکا

رشته مدیریت در سریلانکا

هزینه های زندگی ماهانه در سریلانکا بدون احتساب اجاره بها

رشته مدیریت در سریلانکا با توجه به پیش بینی بیشتر شدن تعداد مسافران و تجار در این کشور، به نظر می رسد آینده نسبتا خوبی داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که سریلانکا کشوری تقریبا کم درآمد و در حال توسعه است که جاذبه های زیادی برای علاقمندان به تحصیل و مهاجرت ندارد. مثلا علاوه بر این که سطح امنیت بالایی ندارد، دانشگاه های خوب و موقعیت های شغلی پردرآمدی هم در این کشور وجود ندارند. به علاوه تحصیل در سریلانکا نه تنها رایگان نیست، بلکه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی می تواند هزینه های زیادی را برای دانشجویان غیر سریلانکایی به دنبال داشته باشد. در ضمن هر چند هزینه های زندگی در سریلانکا تقریبا پایین است، اما با صرف همین هزینه ها می توان اقامت کشور توسعه یافته ای مثل مجارستان را اخذ نمود که عضویت شنگن را نیز از سال 2007 دارد.

همه این دلایل سبب شده سریلانکا طرفداران زیادی بین دانشجویان بین المللی نداشته باشد؛ چرا که با صرف هزینه های مشابه می توانند در کشورهایی مثل ترکیه، مجارستان، رومانی، اوکراین و غیره تحصیل کنند که اگرچه بهترین کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی، آموزشی و رفاهی نیستند اما در مقایسه با سریلانکا و شرایطی که بر آن حکفرماست، به مراتب انتخاب های بهتری می باشند. سریلانکا البته کشوری جزیره ای در آسیای جنوبی است که بیش از 21 میلیون نفر جمعیت دارد و تقریبا اکثر آن ها به زبان انگلیسی مسلط می باشند، در نتیجه همین موضوع ممکن است برخی افراد را علاقمند تحصیل در این کشور کند. پس در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در سریلانکا چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های سریلانکا برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سریلانکا چیست؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در سریلانکا

یکی از هزینه های مهمی که برای تحصیل در سریلانکا باید مدنظر داشت، هزینه های زندگی در این کشور است. در کلمبو که پایتخت و بهترین شهر سریلانکا برای تحصیل، کار و زندگی است، هزینه های زندگی خانواده 4 نفره و 1 نفره بدون احتساب اجاره مسکن به شرح ذیل می باشد:

هزینه های زندگی ماهانه در سریلانکا بدون احتساب اجاره بها

هزینه دیگری که باید مورد توجه دانشجویان قرار گیرد، شهریه دانشگاه های سریلانکا است. منتهی توجه شود که رشته مدیریت نه تنها در سریلانکا بلکه در سایر کشورهای دنیا جزو رشته های پرهزینه و لوکس است. البته در نهایت پس از فارغ التحصیلی، درآمد خوبی عاید مدیران در سریلانکا خواهد شد که هرچند در مقایسه با مدیران کشورهای توسعه یافته ای مثل سوئد، هلند، دانمارک، کانادا و غیره، بسیار پایین تر است، در قیاس با برخی مشاغل درخود کشور سریلانکا بیشتر می باشد. هر کدام از دانشگاه های سریلانکا شهریه های متفاوتی اخذ می نمایند اما معمولا شهریه سالانه رشته مدیریت در مقطع کارشناسی بالای 6000$ (دلار آمریکا) و در مقطع کارشناسی ارشد بالای 8000$ (دلار آمریکا) می باشد.

بهترین دانشگاه های رشته مدیریت در سریلانکا

اگر فردی خارجی بخواهد در سریلانکا مشغول به کار شود و پس از فارغ التحصیلی بتواند اقامت خود را تمدید نماید، باید از یکی از دانشگاه های خوب این کشور پذیرش بگیرد. البته دانشگاه های سریلانکا در سطح جهانی جایگاه خوبی ندارند؛ یعنی فارغ التحصیل شدن از آن ها برای کاریابی به عنوان مدیر در کشورهایی مثل آمریکا، آلمان و غیره، مزیت محسوب نمی شود. منتهی علاقمندان به کار در خود کشور سریلانکا، می توانند فرصت های شغلی بیشتری داشته باشند اگر از یکی از دانشگاه های این کشور که رنکینگ ملی خوبی دارند، فارغ التحصیل شده باشند. این دانشگاه ها در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های سریلانکا برای تحصیل رشته مدیریترتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است.
University of Colombo1Colombo
University of Moratuwa2Moratuwa
University of Sri Jayewardenepura3Nugegoda
University of Peradeniya4Peradeniya
University of Kelaniya5Kelaniya
University of Ruhuna6Matara
University of Jaffna7Jaffna
Rajarata University of Sri Lanka8Anuradhapura
South Eastern University of Sri Lanka9Addalachchenai
Wayamba University of Sri Lanka10Kuliyapitiya

اخذ ویزای تحصیلی سریلانکا

پس از انتخاب دانشگاهی در سریلانکا و اخذ پذیرش از آن، نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. برای اخذ ویزای تحصیلی سریلانکا باید مدارک متعددی ارائه گردد که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی سریلانکا
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در سریلانکا در رشته مدیریت
  • کپی صفحه اول پاسپورت قیم یا ولی در صورتی که متقاضی تحصیل در سریلانکا زیر 18 سال دارد.
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در سریلانکا که با ارائه نامه بانکی مبنی بر توانایی پرداخت ماهانه 1500$ (دلار آمریکا) امکان پذیر است.
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • بلیت رفت و برگشت به سریلانکا
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • مدرکی دل بر تهیه محل اقامتی در سریلانکا
  • رسید پرداخت هزینه های سفارت یا همان visa fee

کار پس از تحصیل رشته مدیریت در سریلانکا

کار پس از تحصیل رشته مدیریت در سریلانکا

نرخ بیکاری در سریلانکا پایین است و علاوه بر این که امکان تحصیل رشته مدیریت به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور فراهم است، بیشتر مردم سریلانکا نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند. در نتیجه کاریابی پس از فارغ التحصیلی رشته مدیریت در سریلانکا دشوار نخواهد بود. به این منظور فرد باید پس از پیدا کردن کاری به عنوان مدیر و امضای قرارداد با کارفرمای سریلانکایی، قرارداد مزبور را به دپارتمان مهاجرت سریلانکا ارائه نماید. همچنین کارفرمای سریلانکایی باید درخواست اخذ ویزای کاری سریلانکا را برای فردی که استخدام کرده بدهد.

درخواست فوق هم به دپارتمان مهاجرت سریلانکا تقدیم می شود تا تاییدیه نهایی اخذ گردد. لازم به ذکر است مدیران در سریلانکا در سال 2023 به طور میانگین ماهی 121000LKR (روپیه سریلانکا) حقوق می گیرند. یعنی حداقل و حداکثر درآمد مدیران در سریلانکا به ترتیب 40100LKR و LKR200000 (روپیه سریلانکا) می باشد. در سریلانکا همچنین متاسفانه تبعیض جنسیتی زیادی وجود دارد به طور که زنان مدیر حدودا 17% کم تر از مردان حقوق می گیرند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته مدیریت در سریلانکا و هزینه هایی که دربردارد توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *