مهاجرت تحصیلی روسیه

رشته مدیریت در روسیه

رشته مدیریت در روسیه

رشته مدیریت در روسیه در مقایسه با کشورهای اروپای غربی ارزان تر است. دانشگاه های بسیار خوبی هم برای تحصیل در این رشته در روسیه وجود دارند. منتهی نکاتی وجود دارد که باید علاوه بر هزینه ها، پیش از انتخاب تحصیل در روسیه در نظر گرفت. یکی از مهم ترین این نکات عدم عضویت این کشور در حوزه شنگن است؛ در نتیجه دانشجویانی که ویزای تحصیلی روسیه را داشته باشند صرفا باید در این کشور اقامت کنند. این در حالی است که مثلا وقتی فردی تحصیل رشته مدیریت در سوئد، هلند، دانمارک و غیره را انتخاب نماید، حین تحصیل اجازه سفر توریستی کوتاه مدت به سایر کشورهای عضو شنگن از جمله مجارستان، آلمان، فرانسه، مالتا، ایتالیا و غیره را نیز دارد. نکته مهم دیگر راجع به تحصیل مدیریت در روسیه، لزوم تسلط به زبان روسی است.

هرچند دوره های تحصیلی رشته مدیریت در بسیاری از دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی برگزار می گردند، اما از آن جای که بهترین روش برای تمدید اقامت در روسیه پس از فارغ التحصیلی، کاریابی است و لازمه پیدا کردن کار تسلط داشتن به زبان روسی است، هر کسی تحصیل در این کشور را انتخاب کند ناگزیر باید به زبان روسی هم مسلط شود. در ضن اگر قرار باشد روسیه به لحاظ شهریه و هزینه های زندگی پایین انتخاب شود، کشور مجارستان که از سال 2007 هم عضو شنگن شده، تقریبا در اغلب رشته ها، ارزان تر از روسیه است. با این وجود تحصیل در این کشور نیز طرفدارانی دارد، به همین منظور در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در روسیه طی سال 2023 چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • درآمد مدیران در روسیه چه میزان است؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در روسیه

رشته مدیریت جزو رشته های پرهزینه دانشگاه های روسیه است. یعنی چه دانشگاه های دولتی این کشور و چه دانشگاه های خصوصی این کشور در مقایسه با غالب رشته های دیگر، از دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته مدیریت شهریه بیشتری اخذ می نمایند. به عنوان مثال در حالی که شهریه سالانه رشته هایی مثل تاریخ، تربیت بدنی، ادبیات روسی و غیره در دانشگاه های دولتی این کشور سالانه حدود 1475€ تا 4000€ (یورو) است، متقاضیان رشته مدیریت معمولا سالی 5540€ تا 10600€ (یورو) بابت شهریه به دانشگاه های دولتی این کشور پرداخت می نمایند.

این در حالی است که در دانشگاه های خصوصی روسیه میزان شهریه رشته مدیریت ممکن است به سالانه بیش از 14000€ (یورو) هم برسد. البته دوره های دکتری مدیریت بعضا ارزان تر هستند و علاوه بر این که امکان اخذ بورسیه در این دوره بیشتر است، در سال 2023 شهریه دانشگاه های دولتی نیز حدود 5000€ (یورو) می باشد.

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در روسیه نیز پایین است؛ به طوری که هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور ماهانه بین 300€ تا 600€ (یورو) است. هرچند زندگی در شهر مسکو گران تر است و متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در این شهر معمولا ماهی 800€ (یورو) می باشد. البته واحد پول در روسیه یورو نیست و روبل (RUB) است که در سال 2023 هر 1€ (یورو) معادل 74RUB (روبل روسیه) می باشد. منتهی برای مقایسه بهتر، در نمودار ذیل هزینه های زندگی در روسیه و مجارستان که همانند روسیه جزو کشورهای ارزان قیمت است، به یورو بررسی شده است:

هزینه های زندگی در روسیه و مجارستان

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در روسیه

بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته مدیریت آمریکا، کانادا، انگلیس، هلند، دانمارک، سوئد و سوئیس هستند؛ با این حال روسیه نیز دانشگاه های نسبتا خوبی برای این رشته دارد. در جدول ذیل تعدادی از بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2023 برای تحصیل رشته مدیریت معرفی شده اند:

بهترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل در رشته مدیریتQS Ranking 2023
Lomonosov Moscow State University (MSU)75
Saint-Petersburg State University274
Novosibirsk State University260
Ural Federal University335
Tomsk State University264
ITMO University359
Kazan Federal University322
Bauman Moscow State Technical University282
RUDN University295
Far Eastern Federal University (FEFU)434
Saratov State University551
Samara University601
Southern Federal University541

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

هر دانشگاهی قوانین و مدارک خاص خود را برای متقاضیان تحصیل در رشته مدیریت تعیین کرده است. اما مهم ترین و اصلی ترین مدارک برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های روسیه عبارت هستند از:

  • مدرک زبان انگلیسی یا روسی معتبر
  • GMAT
  • تمکن مالی لازم دانشجو یا والدین وی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات
  • رزومه/CV
  • تجربه کاری مرتبط با مدیریت
  • توصیه نامه از اساتید و کارفرمایان پیشین
  • انگیزه نامه یا همان motivational letter در خصوص دلایل انتخاب رشته مدیریت و دانشگاه مزبور
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان application fee که در هر کدام از دانشگاه های روسیه میزان آن متفاوت است.

کار پس از تحصیل در روسیه

پس از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های روسیه، خارجی ها امکان اقامت در این کشور را ندارند؛ مگر ویزای کاری روسیه را اخذ کنند. لازمه اخذ ویزای کاری روسیه چه برای کسانی که ابتدائا در این کشور تحصیل کرده اند چه افرادی که مستقیما می خواهند ویزای تحصیلی بگیرند، داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در روسیه است. البته کسانی که در رشته مدیریت دانشگاه های روسیه تحصیل کرده اند، شانس خوبی برای کاریابی در این کشور دارند و سطح درآمدشان نیز بالا است.

به طوری که در سال 2023 مدیران در روسیه به طور متوسط ماهانه 140000RUB (روبل روسیه) حقوق می گیرند. یعنی کم ترین و بیشترین میزان درآمد مدیران در کشور روسیه به ترتیب 46300RUB و 232000RUB (روبل روسیه) در ماه است. در این مقاله راجع به تحصیل رشته مدیریت در روسیه، هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه، مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته مدیریت از دانشگاه های روسیه، حدود درآمد مدیران در روسیه و غیره توضیحاتی ارائه گردید. علاقمندان به تحصیل در روسیه در رشته های مدیریت، مهندسی برق، مهندسی نرم افزار، پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *