مهاجرت تحصیلی ترکیه

دانشگاه اقتصاد ازمیر در ترکیه

دانشگاه اقتصاد ازمیر

ما در این مقاله به بررسی جزییات یکی از دانشگاه های تخصصی رشته اقتصاد در ترکیه یعنی دانشگاه اقتصاد ازمیر در ترکیه می پردازیم. دانشگاه اقتصاد ازمیر در سال 2001 به عنوان یک موسسه آموزش عالی خصوصی غیرانتفاعی تاسیس شد. در حال حاضر، بیش از 10000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه اقتصاد ازمیر برنامه های تحصیلی مختلفی را در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را به دانشجویان ارائه می دهد. این دانشگاه دارای سیاست پذیرش گزینشی بر مبنای آزمون های ورودی و نمرات تحصیلی گذشته می باشد. دانشجویان رشته های اقتصاد و مدیریت به راحتی می توانند نامه پذیرش خود را از این دانشگاه اخذ نمایند. مشاورین زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین مشاوره ها و آخرین اطلاعات تحصیلی را در این زمینه در اختیار هموطنان قرار می دهند.

 برنامه های تحصیلی در دانشگاه اقتصاد ازمیر در ترکیه

دانشگاه اقتصاد ازمیر این کشور برای تنظیم و هماهنگ سازی انتخاب واحد و نیز امتیازدهی به دانشجویان خود از سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) استفاده می کند. اما ECTS چیست؟ ECTS یکی از مهمترین زمینه های تحصیلی در فاز کاربردی فرآیند بلونیا می باشد که توسط اکثر دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه اقتصاد ازمیر به طور کاملی اجرا می گردد. دانشگاه اقتصاد ازمیر از سیستم ECTS با هدف تشریح جزئیات برنامه های آکادمیک خود و نیز درک پروسه آموزش در این دانشگاه استفاده می کند.

مقطع کارشناسی در دانشگاه اقتصاد ازمیر این کشور با 240- 180 واحد در حدود 3 الی 4 سال به طول می انجامد. مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه با 120-60 واحد 1 تا 2 سال طول می کشد و مقطع دکتری دانشگاه مذکور با 180 واحد در حدود 3 سال طول می کشد. انواع برنامه های مختلف دانشگاه اقتصاد این کشور را مشاهده می نمائید:

برنامه های تحصیلیمقاطع کاردانی و کارشناسیمقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)
کاردانیکارشناسیکارشناسی ارشددکتری
رشته های هنر و علوم**
علوم بازرگانی و اجتماعی****
زبان و مطالعات فرهنگی*
علوم مهندسی**
علوم پایه و کشاورزی**

شرایط پذیرش دانشگاه اقتصاد ازمیر در ترکیه

کلیه داوطلبان پذیرش تحصیلی ازاین دانشگاه اقتصاد این کشور ملزم به شرکت در آزمون ورودی این دانشگاه و نیز کسب حدنصاب نمره تعیین شده توسط این دانشگاه می باشند. اما برای یکسان سازی شرایط پذیرش تحصیلی، دانشگاه مذکور از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه مدارک زیر را درخواست می نماید:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • 2 توصیه نامه
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی
  • مدرک اثبات تمکن مالی دانشجو

تمامی متقاضیان پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه اقتصاد ازمیر بایستی ابتدا قبل از ورود به این کشور ویزای تحصیلی خود را اخذ نمایند. پس از ورود به این کشور نیز نسبت به درخواست ویزای اقامت دانشجویی خود اقدام نمایند. لازم به ذکر می باشد که ویزای تحصیلی ترکیه برای اقامت بیش از 90 روز برای متقاضیان صادر می شود. این نوع ویزا از نوع تک ورود یا چند ورود می باشد. همچنین، هزینه درخواست ویزای تحصیلی درحدود 48$ (دلار) می باشد.

میانگین تعداد دانشجویان این کشور در نمودار زیر بیان گردیده است:

تعداد متقاضیان بین المللی در ترکیه

جهت درخواست باید از طریق سفارت این کشور در تهران اقدام مقتضی را انجام داد. به دنبال اخذ ویزای تحصیلی این کشور و مهاجرت به این کشور، دانشجویان در عرض 1 ماه پس از ورود، می باید گزارش اقامت خود را در اداره پلیس این کشور ثبت نمایند. با ارائه پاسپورت، فرم درخواست، ویزای تحصیلی، عکس پاسپورتی و نیز مدرک تمکن مالی خود نسبت به اخذ اقامت دانشجویی اقدام نمایند.

هزینه های دانشجویی دانشگاه اقتصاد ازمیر در ترکیه

اولین فاکتوری که دانشجویان بایستی در زمینه تحصیل در دانشگاه های این کشور مدنظر خود قرار دهند. مربوط به شهریه های دانشگاه های این کشور می باشد. این شهریه ها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و نیز بین دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت است. در این بین، شهریه دانشگاه اقتصاد ازمیر این کشور بسته به دوره، مقطع تحصیلی و نیز ملیت دانشجو متغییر است. در جدول زیر جزئیات شهریه های اخذ شده از طرف این دانشگاه را مشاهده می نمائید:

مقاطع کاردانی و کارشناسیمقاطع تحصیلات تکمیلی
دانشجویان ترک7500$ الی 10000$7500$ الی 10000$
5500€ الی 7400€5500€ الی 7400€
دانشجویان خارجی7400$ الی 7500$7400$ الی 7500$
5500€ الی 7400€5500€ الی 7400€

دانشجویان بایستی متوجه این نکته باشند که هزینه زندگی در ترکیه برای یک دانشجوی خارجی بسته به سبک زندگی و محل اسکان او در حدود $400 الی 500$ (دلار) می باشد که علاوه بر این مقدار می باید هزینه خرید کتاب ها و اقلام آموزشی و هزینه های اداری و اجرایی دانشجویی را نیز اضافه کرد. روی هم رفته، این هزینه ها نیز بین 100$ الی 150$ (دلار) متغییر می باشد. اما با وجود غیرقانونی بودن کار ضمن تحصیل در این کشور، دانشجویان در تامین هزینه های تحصیلی خود دارای گزینه های بورسیه تحصیلی نیز می باشند. از سوی دانشگاه اقتصاد ازمیر به دانشجویان صلاحیت دار اعطاء می گردد.

هزینه های دانشجویی دانشگاه اقتصاد ازمیر ترکیه

شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

از آنجایی که پردیس دانشگاه اقتصاد ازمیر در منطقه Balçova شهر ازمیر واقع شده است، بنابرین دانشگاه به مرکز شهر نزدیک بوده و ایاب و ذهاب دانشجویان به آسانی صورت می گیرد. انواع ATM های بانک های مختلف این کشور شامل ING Bank, AKBANK, Ziraat Bank و banki Iş Tϋrkiye به صورت 24 ساعت شبانه روز به دانشجویان حاضر در پردیس دانشگاه ارائه خدمت می کنند.

علاوه بر 60 باشگاه فعالیت اجتماعی و فرهنگی، در دانشگاه اقتصاد ازمیر باشگاه های دانشجویی در رشته های ورزشی مختلف شامل بسکتبال، فوتبال، کوهنوردی، تکواندو و سایر نیز وجود دارد. ساختمان خوابگاه دانشگاه اقتصاد دارای امکاناتی مثل تهویه هوا، آب گرم، خدمات پاکسازی روزانه، اتصال وای فای و غیره می باشد. در حال حاضر 460 دانشجو ساکن خوابگاه این دانشگاه می باشند.

از خدمات رفاهی دیگر دانشگاه اقتصاد ازمیر بهره مندی دانشجویان معلول و ناتوان جسمی از خدمات مرکز حمایت از معلولان می باشد. 1 دکتر، 1 پرستار و 2 روانشناس در پردیس دانشگاه مرتبا به دانشجویان مراجعه کننده خدمات مراقبتی ارائه می دهند. دانشگاه اقتصاد ازمیر دارای دفتر کاریابی در داخل دانشگاه نیز می باشد. به همت فارغ التحصیلان این دانشگاه احداث شده است. در پایان، کارشناسان و مشاورین زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات شما هموطنان عزیز درباره مهاجرت به ترکیه و تحصیل در این کشور می باشند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *