مهاجرت سرمایه گذاری در لهستان

خرید ملک در لهستان

خرید ملک در لهستان

از زمانی که لهستان به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است شهروندان این کشور بدون مجوز خاصی می توانند اقدام به خرید ملک در لهستان نمایند. لذا چنانچه اقامت دائم و یا بلوکارت اتحادیه را دارید می توانید بدون نیاز به مجوز در این کشور ملک بخرید. لازم به ذکر است شهروندان دیگر کشورها جهت خرید ملک در لهستان بایستی مجوز دریافت کنند. لهستان در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرفته اتحادیه اروپا و جزو 10 اقتصاد برتر در این قاره است. لهستان تنها کشوری بود که از بحران سال 2008 عبور کرد و اقتصادش پایدار بوده است.

لهستان همچنین از سال 2016 امکان خرید ملک را برای شهروندان حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس را فراهم نموده است. در ادامه این مقاله که همراه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید تا درباره خرید ملک در لهستان بیشتر اطلاعات کسب کنید.

مجوز خرید ملک در لهستان

مجوز خرید ملک یک مجوز اداری است که به عنوان پاسخ به درخواست یک بیگانه صادر می شود. این مجوز باید حاوی اطلاعات مربوط به هویت متقاضی، وضعیت حقوقی وی، املاک خریداری شده، فروشنده، شکل املاک و مستغلات خریداری شده باشد و همچنین باید هدف خرید ملک را توضیح دهد. در سال 2004 وقتی لهستان عضو اتحادیه اروپا شد، شهروندان کشورهای عضو بعلاوه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ می توانند آزادانه املاک را در لهستان خریداری کنند. این مجوز هنوز هم برای خرید املاک کشاورزی یا جنگل لازم است. شهروندانی که عضو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) یا سوئیس نیستند، باید از وزارت دارایی برای خرید هر نوع ملک در لهستان مجوز بگیرند. یکی از شرایط صدور مجوز این است که بیگانه ارتباط خود با لهستان را اثبات کند. لذا باید موارد زیر را داشته باشند:

  • قومیت یا منش لهستانی داشته باشد.
  • یک شهروند لهستانی ازدواج کرده باشد.
  • اجازه اقامت یا شهرک سازی را برای کمتر از 5 سال داشته باشید.
  • تجارتی را در لهستان آغاز کرده باشد.

درخواست باید ظرف 2 ماه بررسی شود و مجوز از تاریخ انتشار به مدت 2 سال معتبر خواهد ماند. فرآیند خرید تحت هدایت دفتر اسناد رسمی انجام می شود که قرارداد را ترسیم می کند و جزئیات و شرایطی را که باید برقرار شود بیان می کند. ثبت نام املاک در لهستان معمولاً 29 تا 75 روز طول می کشد.

بازار املاک در لهستان

بازار املاک و مستغلات در لهستان املاک مختلفی را برای خرید خانه و آپارتمان و همچنین ساختمانهای جدید ارائه می دهد. در کنار رشد اقتصادی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی لهستان توسط دولت و افزایش تعداد خارجی های علاقمند به افتتاح یک تجارت در اینجا، بازار املاک لهستان نیز به تدریج در حال بهبود است. تخمین زده می شود که با توجه به افزایش تقاضا، بازار املاک و مستغلات ظرف دو سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت. بیشترین تقاضا برای ملک هایی با قیمت متوسط ​است. چرا که توانایی پرداخت این هزینه ها را دارند و سازندگان بر روی این املاک سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این نیز شهرک سازی و برج سازی نیز با املاک چند طبقه بیشتر مورد توجه سازندگان و سرمایه گذاران قرار دارد.

قرارداد خرید ملک در لهستان

جهت خرید ملک در لهستان پس از دریافت مجوز خرید ملک می توانید قرار داد ببندید. اول از همه، شما باید یک قرارداد اولیه امضا کنید، که به شما اطمینان می دهد که مالک واقعا ملکی را به شما می فروشد. اگر می خواهید حق خرید خود را در دادگاه اجرایی کنید، باید توافق نامه را تصویب کنید. باید بدانید که این قرارداد باید شامل موارد زیر باشد:

  • تاریخ قرارداد و تحویل ملک ذکر شود.
  • اطلاعات در مورد فروشنده: دانستن اطلاعات دقیق درباره فروشنده علاوه بر نام و نام خانوادگی شامل شماره شناسایی شهروندی PESEL و همچنین شماره مالیات NIP می باشد. همچنین باید مطمئن شوید که ملکی که خریداری می کنید به صور جداگانه است و یا اینکه به صورت شراکتی می باشد.
  • جزئیات ملک: شما باید دقیقا بدانید که چه چیزی خریداری می کنید. اگر در حال خرید ملک مبله و با ملک انبار دار یا گاراژ دار هستید، باید در قرارداد ذکر شود.
  • بیانیه فروشنده: این جمله ای است که ملک هیچگونه ایراد قانونی و اظهارنامه در مورد وضعیت املاک و مستغلات ندارد.
  • بیانیه خریدار: این جمله ای است که خریدار شرایط ملک را می پذیرد. غالبا این اظهارنامه را شامل می شود كه خریدار بودجه كافی برای معامله داشته باشد.
  • قیمت دقیق: شما باید مطمئن باشید که چه قیمت را می پردازید، به عنوان مثال اگر قیمت گاراژ را پوشش می دهد یا نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای آن دارید.

قرارداد خرید ملک در لهستان

معافیت مجوز برای خرید ملک در لهستان

شهروندان خارجی در صورت های زیر از دریافت مجوز خرید ملک معاف خواهند شد:

  • برای بیش از 5 سال
  • دارندگان اقامت دائم لهستان که با یک شهروند لهستانی ازدواج کرده اند و بیش از 2 سال در این کشور اقامت دارند و ملک را به طور مشترک با همسر خریداری می کنند.
  • افراد خارجی که یک ملک را به ارث می برند.
  • شخصیتهای حقوقی خارجی می توانند برای خرید املاک و مستغلات توسعه نیافته کم تر از 0.4 هکتار خریداری کنند.

در بعضی موارد، وزارت دفاع یا وزارت کشاورزی می توانند سرمایه گذاری را در صورت عدم منافع دولت مسدود می كنند.

خرید خانه با وام مسکن در لهستان

شهروندان خارجی می توانند با استفاده از وام مسکن خارجی نیز جهت خرید املاک در این کشور اقدام کنند. وام مسکن در این کشور توسط بانک های مختلف ارائه می شود. برای دریافت این وام علاوه بر رعایت شرایط اقامتی خود در لهستان باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • حداقل 15% از ارزش ملک را در بانک سرمایه گذاری کنید.
  • بایستی نرخ بهره بالاتر و حق کمیسیون بالاتر را پرداخت کنید.
  • اکثر بانک ها حداکثر 25 سال وام بازپرداختی را به یک خارجی ارائه می دهند.
  • دارای آدرس در لهستان باشید.
  • وام ارائه شده با ارز داخلی می باشد.

هزینه های معاملات و محضری معمولا بین 0.5% تا 3% از قیمت خرید است. علاوه بر این، هزینه مالیات بر ارزش افزوده حدود 22% است. قرارداد نهایی همچنین بایستی در دفتر اسناد رسمی امضا شود، در غیر این صورت اعتبار ندارد. جهت دریافت وام از بانک، لازم است که مسئولین بانک قرار داد شما را ببینند لذا این مورد را در نظر داشته باشید.

هزینه خرید ملک در لهستان

لهستان به دلیل رشد سریع اقتصادی یکی از بزرگترین رونق مسکن در اروپا را داشته است و از آن زمان تاکنون کمتر از دیگران دچار بحران شده است. اقتصاد لهستان همچنان در حال رشد است و در سال 2019، %4 درصد رشد داشته است. پیش بینی شده است که در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا اقتصاد لهستان حدود 0.6% کاهش یابد. میانگین قیمت آپارتمان های موجود در 7 شهر بزرگ لهستان شامل ورشو، گدانسک، گدینیا، کراکوف، لودز، پوزنان و وروشو حدود 7.8% در سال 2019 به طور متوسط افزایش داشته است. به طور کلی شهرهای ورشو، وروکلا و کراکوف از جمله شهرهای گران لهستان هستند و قیمت خرید ملک همانطور که در جدول زیر می بینید از گران ترین ها می باشد. لازم به ذکر است قیمت ملک در لهستان به طور متوسط حدود 1.700€ (یورو) در هر متر مربع می باشد.

مقایسه هزینه ملک در شهرهای مختلف لهستان

خرید ملک دست دوم در لهستان

هنگام خرید ملک دست دوم، فروشنده ممکن است سعی کند برخی اطلاعات را در مورد خانه احتمالی شما پنهان کند، بنابراین اجازه ندهید که وی منفعت طلبی کند. قبل از خرید ملک دست دوم در لهستان، حتما باید:

  • تأیید مقامات محلی (Urząd Gminy) مبنی بر اینکه هیچ کس به عنوان ساکن در این ملک ثبت نشده باشد را بدست آورید.
  • بررسی کنید که آیا این ملک بدهی (مانند قبض های بدون پرداخت) دارد، که می توانید در انجمن مالکان بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا زمین ملک ثبت شده است (księgi wieczyste) و ببینید که آیا رهن شده است (همه افراد به ثبت زمین دسترسی دارند).
  • ثبت زمین مشخص می کند چه کسی حق فروش ملک را دارد. اگر ملک خود را از مالک که در سوابق ثبت نام زمین ذکر شده خریداری می کنید، اما در واقع او یک مالک قانونی نیست، نگران نباشید زیرا این ملک متعلق به شماست.

جدا از بررسی های قانونی، شما همچنین باید بررسی دقیق وضعیت ملک را انجام دهید. به سیم کشی، نصب لوله کشی و بنزین، وضعیت گچ و وضعیت پنجره ها توجه کنید. برای این کار باید یک بازرس ساختمان استخدام کنید. اگر شما در حال خرید ملک قدیمی تر از 50 سال هستید استخدام بازرس توصیه می شود.

بیمه املاک در لهستان

بیمه کردن املاک در لهستان الزامی نیست، اما اکثر بانک ها خواستار اثبات بیمه برای دادن وام هستند. حتی اگر نیازی به وام ندارید، گرفتن بیمه ایده خوبی است. طی چند دهه گذشته، هر سال لهستان حدود دو سیلاب را تجربه می کند و اگر املاک شما نزدیک یک رودخانه (حتی کوچک) باش ، باید به طور جدی خرید بیمه در برابر بلایای طبیعی را در نظر بگیرید. برای خانه های چوبی متوسط نرخ بیمه 0.15 الی 0.17% از ارزش آن است زیرا احتمال آتش سوزی بیشتر است. برای خانه های ساخته شده از مواد دیگر (مانند آجر یا بتون) باید بین 0.06 الی 0.1% پرداخت کنید. جهت مهاجرت به لهستان و اخذ اقامت لهستان می توانید به مقالات منتشر شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *