مهاجرت سرمایه گذاری در قبرس

خرید ملک در قبرس

خرید ملک در قبرس

خرید ملک در قبرس از روش های سرمایه گذاری است. قبرس به دلیل مکان جغرافیایی و سواحلی جذاب با آب و هوایی مکانی جذاب برای سرمایه گذاری است. از این رو املاک و مستغلات می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در این کشور باشد. این در حالی است که خرید ملک در قبرس برای افرادی که خواهان اخذ اقامت این کشور هستند نیز روش مناسبی است و سرمایه گذاران می توانند حداقل با خرید ملکی به ارزش 300000€ (یورو) به علاوه ارزش افزوده آن می توانند در این کشور اقامت بگیرند. برای بررسی بیشتر موضوع خرید ملک در قبرس با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

خرید ملک در قبرس شمالی یا جنوبی

قبل از ارزیابی جنبه های مختلف خرید ملک در قبرس، باید توجه داشت که به دنبال حمله ترکیه و اشغال قبرس شمالی در سال 1974، این جزیره در قبرس شمالی (ترکی) و جنوبی (یونان) تقسیم شده است. قبرس شمالی (ترکی) بخشی از اتحادیه اروپا نیست و به طور رسمی توسط سازمان ملل شناخته نمی شود.

بسیاری از املاک موجود در قبرس شمالی خطر بسیار بالایی را برای خریداران دارد. مالکیت قانونی فعلی آنها و بنابراین حق فروش چنین املاک بین اشغالگران فعلی و صاحبان قانونی که مجبور به ترک این املاک در اوج درگیری در سال 1974 شدند به شدت مورد مناقشه است. مسئله این قبیل املاک هنوز هم بسیار حساس و یکی از این موارد است. دشوارترین مشکلات در این جزیره است و در حالی که در حال حاضر هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد، بسیاری از یونانی-قبرسی ها در جنوب فروش املاک در قبرس شمالی توسط اشغالگران ترک را غیرقانونی می دانند و خرید چنین املاکی را برای سرمایه گذاران خطرناک می کند.

قبرسخطراتامکان اقامت و تابعیت
قبرس شمالیبسیار زیاد و نا امنندارد
قبرس جنوبیندارددارد

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در قبرس و تابعیت

برنامه سرمایه گذاری قبرس و اخذ تابعیت این کشور نیاز به خرید ملک مسکونی در سطح قیمت حداقل 500000€ (یورو) + مالیات بر ارزش افزوده دارد. بالاتر از این، این برنامه نیاز به سرمایه گذاری اضافی 1.500.000€ (یورو) در یکی از روش های تعیین شده توسط برنامه با انتخاب دلخواه سرمایه گذار دارد که یکی از این گزینه ها املاک و مستغلات است. بنابراین، بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم دارند 1.500.000€ (یورو) اضافی برای خرید املاک تهیه کنند و قیمت های لوکس املاک و مستغلات در قبرس را هزینه کنند. از زمان ارائه برنامه سرمایه گذاری قبرس در سال 2013، افزایش شدیدی در ساخت و ساز در این جزیره وجود دارد که ویلاهای لوکس و همچنین آپارتمان های چند میلیون دلاری را در ساختمانهای بلندمرتبه با دید عالی مشاهده می شود.

برخی از گرانترین املاک در لیماسول فروخته می شود که طی سالهای گذشته شاهد افزایش قیمتها بوده است. لیماسول مورد علاقه خریداران بین المللی و متقاضیان برنامه سرمایه گذاری قبرس است و املاک و مستغلات مورد نیاز سرمایه گذاری ساخته شده است. پافوس نیز یکی دیگر از مکان های عالی برای ساخت ویلاهای شخصی لوکس و یا خرید این ویلاها که معمولا دارای استخر خصوصی و باغ هستند می باشند.-

بازار خرید ملک در قبرس

بازار ملک قبرس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتا ارزان است. با این وجود، در هنگام خرید یا اجاره ملک در کشور، محدودیت های زیادی برای افراد غیر مقیم وجود دارد که باید از آنها مطلع شوید. قبل از ورود قبرس به اتحادیه اروپا، سرمایه گذاری در املاک قبرس به دلیل قیمت پایین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی معمول بود. با این حال در ماه می 2004، قبرس در اتحادیه اروپا پذیرفته شد و این پذیرش با قوانینی همراه شد که خرید ملک را سخت تر می کند. لذا اکنون محدودیت های اجاره در قبرس وجود دارد. در قانون قبرس آمده است که املاک متعلق به بیگانگان، که ساکن قبرس نیستند، فقط می تواند به صورت طولانی مدت به قبرسی ها یا اتباع اتحادیه اروپا که اقامت قبرس دارند، داده شود. به عبارت دیگر اجاره کوتاه مدت غیرقانونی است.

اگر می خواهید املاک خود را در قبرس اجاره دهید، باید در مورد شرایط خاص خود مشاوره حقوقی حرفه ای بگیرید. علی رغم قیمت های نسبتا پایین، هنگام خرید ملک در قبرس نباید انتظار سود سریع داشته باشید. اگرچه، اکنون نمایندگان بیشتری به دلیل رونق بازار املاک، آنچه را فرصت سرمایه گذاری می نامند ارائه می دهند. انجام این کار معمولا عاقلانه تر است همانطور که قبرسی ها انجام می دهند. بیشتر افراد محلی خرید و فروش نمی کنند و خرید ملک را به عنوان سرمایه گذاری در آینده خانواده خود در نظر می گیرند.

روند خرید ملک در قبرس

روند خرید ملک در قبرس

خوشبختانه، بخش اروپایی قبرس جنوبی هیچ کمبودی در گزینه های ملک ندارد. روند خرید یک ملک در قبرس نسبتاً ساده است. با این حال بسیار توصیه می شود از خدمات یک وکیل مستقل واجد شرایط استفاده کنید که هیچ ارتباطی با فروشنده یا توسعه دهنده ملک خریداری شده ندارد. وکیل تأیید می کند که هیچ وام یا هر نوع ادعایی در مورد این ملک وجود ندارد، که واقعاً متعلق به طرف فروشنده است، تأیید می کند که مجوزهای مربوط به برنامه ریزی و همچنین مجوزهای ساختمانی موجود است و قرارداد فروش را از طرف شما مطالعه می کند تا اطمینان حاصل کنید که هیچ مشکلی اساسی برای خریدار وجود ندارد و توافق نامه قانونی است.

  • همچنین مهم است که بررسی کنید مشکلی در سندها وجود ندارد.
  • شهروندان غیراروپایی نیز برای خرید ملک در قبرس نیاز به اجازه رسمی از شورای وزیران دارند که معمولا باید بدون مشکل تهیه شود.
  • پس از امضای توافق نامه و انتقال وجه به فروشنده، توافق نامه باید برای پرداخت شهریه به اداره مالیات محلی برود، که برای جلوگیری از جریمه باید ظرف 1 ماه پس از امضای قرارداد فروش انجام شود.
  • ظرف مدت 2 ماه پس از امضای قرارداد فروش، باید آن را به اداره زمین منطقه تسلیم کنید تا خرید رسمی را ثبت کند و مالکیت درست خریدار بر املاک را تأمین کند.

هزینه خرید ملک در قبرس

تفاوت زیادی در قیمت ملک در قبرس بسته به موقعیت مکانی و مهمتر از همه اهداف نهایی خریدار وجود دارد. در بسیاری از مکان ها امکان یافتن ملکی با قیمت درخواستی حدود 200000€ (یورو) وجود دارد، اما محدود هستند زیرا برخی از گران ترین ملک ها به قیمت چندین میلیون یورو فروخته می شوند. قیمت املاک در برخی مناطق به شدت تحت تأثیر برنامه های سرمایه گذاری دولتی قرار دارد. برای مثال برای خرید ملک و سرمایه گذاری در قبرس جهت اخذ اقامت شما باید ملکی تازه ساخت و مورد تایید دولت این کشور را خریداری کنید. لازم به ذکر است قیمت ملک در مناطق توریستی مانند شهر لیماسول بسیار گران تر می باشند.

در قبرس کارمزد یک بنگاه معاملات املاک و مستغلات معمولا توسط فروشنده پرداخت می شود (اگرچه آنها این را در قیمت شامل می کنند). کارمزد دریافت شده معمولاً حداقل 3٪ از قیمت فروش (به علاوه مالیات بر ارزش افزوده با 19٪) است و هزینه معمول 5٪ (به علاوه مالیات بر ارزش افزوده) است. نمایندگان خارجی یا شرکت های بازاریابی مستقر در خارج از کشور اغلب با نمایندگان محلی کار می کنند و کمیسیون استاندارد را به اشتراک می گذارند، بنابراین خریداران معمولاً با استفاده از آنها هزینه بیشتری پرداخت نمی کنند. با این حال، از قبل بررسی کنید که آیا این مورد وجود دارد و چه مقدار را شما باید پرداخت کنید. هنگام خرید، همچنین بررسی کنید که آیا علاوه بر قیمت فروش، نیاز به پرداخت پورسانت یا سایر موارد اضافی دارید.

در نمودار زیر هزینه معامله ملک در قبرس آورده شده است:

هزینه معامله ملک در قبرس

بنگاه های املاک کشور قبرس

در قبرس اکثر قریب به اتفاق فروش املاک توسط آژانسهای املاک و مستغلات انجام می شود، به ویژه آنهایی که خریداران غیر مقیم درگیر آن هستند. بنابراین، در صورت تمایل به خرید ملک در قبرس، توصیه می شود ار خدمات یک مشاور املاک استفاده کنید. از آنجا که قبرس یک جزیره کوچک است، بسیاری از نمایندگان دارای لیست املاک هستند که مناطق مختلف را پوشش می دهد و از کل جزیره آگاهی دارند. این باید کل روند را برای شما آسان کند. مانع زبان نباید شما را نگران کند زیرا همه آژانسهای املاک قبرس دارای کارمندانی هستند که در کنار سایر زبانهای خارجی انگلیسی صحبت می کنند. بنگاه های املاک قبرس به شدت توسط قانون تنظیم می شوند و باید از نظر حرفه ای واجد شرایط باشند و در ثبت نمایندگان املاک ثبت شوند.

همیشه شماره ثبت یک بنگاه املاک را بخواهید و درصورت عدم وجود آن، آن را چک کنید، به شما اکیداً توصیه می شود از خدمات آنها استفاده نکنید. به محض ثبت یک نماینده، آنها ممکن است عضوی از انجمن مشاوران املاک و مستغلات قبرس (CREAA) را انتخاب کنند که از نزدیک کسانی را که به عنوان مشاور املاک، مشاوران املاک یا ملک یاب کار می کنند، نظارت می کند. اگرچه این اجباری نیست، اکثر نمایندگان با حسن اعتماد اعضای CREAA هستند و توصیه می شود از خدمات یکی از اعضای CREAA استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر با یک عضو اختلاف دارید، CREAA از طرف شما شفاعت می کند.

برنامه اقامت دائم از طریق خرید ملک در قبرس

برنامه های اقامت از طریق سرمایه گذاری (RBI) توسط کشورهایی اجرا می شوند که می خواهند سرمایه خارجی جذب کنند و بنابراین در ازای تزریق سرمایه اقامت را ارائه می دهند. انواع کشورها در سراسر جهان برنامه های RBI را اجرا می کنند، که قبرس یکی از پرطرفدارترین این کشورها می باشد. برنامه اقامت قبرس یکی از طولانی ترین و محبوب ترین برنامه های RBI در اروپا است. قبرس که مدتهاست به عنوان پناهگاه مالیات شناخته می شود، مقصد شناخته شده ای در جهان مهاجرت سرمایه گذاری است. شما و خانواده خود می توانید با سرمایه گذاری حداقل مبلغ 300000€ (یورو) (به علاوه مالیات بر ارزش افزوده) در املاک و مستغلات ساکن قبرس شوید. سپس به درخواست شما رسیدگی می شود و در مدت دو ماه اجازه اقامت برای شما صادر می شود. چهار گروه از افراد وجود دارد که این برنامه مناسب آنها خواهد بود:

  • افرادی که خواهان اخذ اقامت دائم قبرس هستند.
  • افرادی که پاسپورت اول آنها ارزش کمی دارد.
  • افرادی که به فکر سرمایه گذاری در املاک هستند.
  • افرادی که خواهان مهاجرت با اعضای خانواده خود هستند.

قراردادهای املاک و مستغلات در قبرس

به عنوان یک خارجی به شما اکیدا توصیه می شود که قرارداد فروش کتبی را امضا کنید و آن را در دفتر محلی سپرده گذاری کنید، در نتیجه هزینه قانونی را برای ملک تحمیل کنید. قرارداد باید ظرف دو ماه پس از امضای واریز شود زیرا در غیر این صورت فروشنده می تواند نظر خود را تغییر دهد. واریز قرارداد به این معنی است که قبل از دریافت سند مالکیت، مال نمی تواند به شخص دیگری فروخته شود این ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد باشد. اگر ملکی را در حال ساخت خریداری می کنید، احتمالاً سازنده دارای سند مالکیت کل ساخت و ساز است و تصاحب سند مالکیت برای ملک خاص شما فرآیند طولانی تری خواهد بود. بنابراین مهم است که قرارداد فروش تا زمان صدور سند مالکیت شما در اداره ثبت واریز شود.

اگرچه وکیل شما قرارداد را از طرف شما واریز می کند اما توصیه می شود همیشه از تمام مراحل و الزامات مربوط به روند آگاهی داشته باشید. اولین مورد این قرارداد است که باید در اداره زمین در منطقه ای که ملک در آن قرار دارد واریز شود. قرارداد اصلی برای بررسی لازم است به شما بازگردانده می شود و یک نسخه توسط دفتر ثبت حفظ می شود. نسخه اصلی و نسخه آن باید توسط دفتر ثبت مهر شود. هر گونه رهن در ملک باید اعلام شود سپس، باید به اداره مالیات محلی بروید و حق تمبر را پرداخت کنید. مرحله آخر ارائه اظهارنامه انتقال ملک است. چنانچه قصد خرید ملک در سایر کشورهای اروپایی مانند خرید ملک در ترکیه را دارید توانید از مشاوره با متخصصین و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *