مهاجرت کاری کویت

حقوق ماهیانه کار در کویت

حقوق ماهیانه کار در کویت

کویت یکی از کشورهای ثروتمند در جهان است و میزان حقوق ماهیانه کار در کویت در مقایسه با کشورهای اروپایی مشابه و حتی بیشتر است. به همین دلیل این کشور در میان کارگران آسیایی محبوب است و متقاضیان زیادی برای کار در کویت وجود دارد. کویت که متکی بر صنعت نفت است دارای ذخایر طبیعی ارزشمندی است و به همین دلیل پس از قطر در خلیج فارس ثروتمندترین کشور خاورمیانه محسوب می شود.

دولت کویت به دلیل تقاضای زیاد مهاجرت و اقامت در این کشور قوانین جدید وضع کرده و به شهروندان خارجی به سادگی اقامت نمی دهد و عملا ارائه تابعیت را لغو کرده است. همچنین شهروندان ایرانی برای کار در کویت و اخذ مجوز نیاز به یک کفیل و اسپانسر کویتی دارند. جهت بررسی میزان حقوق ماهیانه کار در کویت و مشاغل مختلف و دریافت پاسخ سوالات زیر به این مقاله منتشر شده در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

  • متوسط حقوق ماهیانه کار در کویت چقدر است؟
  • حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در کشور کویت چه میزان است؟
  • قوانین و شرایط کار در کشور کویت چگونه است؟

میانگین حقوق ماهیانه کار در کویت

میزان حقوق ماهیانه کار در کویت معمولاً مشابه یا بیشتر از آن است که در کشورهای غربی پرداخت می شود. اما از آنجا که این منطقه مالیات شخصی ندارد، درآمد خالص معمولاً بسیار بیشتر است که یکی از مهمترین جذابیت های کار در کویت است. در گذشته، بسته های حقوق و دستمزد به عناصر مختلف تقسیم می شد:

  • حقوق اساسی
  • تأمین یا کمک هزینه اتومبیل
  • تأمین یا کمک هزینه مسکن
  • پوشش پزشکی
  • تحصیلات برای کودکان و بلیط هواپیما

اما امروزه، کارفرمایان فقط به پرداخت حقوق و دستمزد بسنده می کنند که تمام این هزینه ها را پوشش می دهد، اگرچه در برخی موارد درصد یا پاداش دیگری وجود دارد. میزان دستمزد و حقوق ماهیانه کار در کویت به صورت متوسط در سال 2023 در حدود 1260KWD (دینار کویت) اعلام شده است که سالانه در حدود 15120 KWD (دینار کویت) می باشد. همچنین طبق آمارها بیشترین میزان حقوق ماهیانه کار در کشور کویت به صورت متوسط حدود 5460 KWD (دینار کویت) و کم ترین آن در حدود 320KWD (دینار کویت) اعلام شده است. در زمان نگارش این مقاله یک دینار معادل 3.31$ (دلار) است. در نمودار زیر درصد مشارکت درآمد میانگین مردم کشور کویت قابل مشاهده است:

درصد مشارکت حقوق ماهیانه میانگین مردم کویت

حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در کویت

کویت حداقل دستمزد اجباری دولتی دارد و به هیچ کارگری در کویت نمی توان کمتر از این حداقل نرخ اجباری حقوق پرداخت کرد. کارفرمایانی در کویت که نتوانند حداقل دستمزد را پرداخت کنند ممکن است توسط دولت کویت مجازات شوند. حداقل دستمزد کویت کمترین مبلغی است که یک کارگر می تواند برای کار خود به طور قانونی دریافت کند. این حداقل دستمزد بیشتر برای محافظت از کارگران خارجی که در گذشته به این کشور مهاجرت کرده وضع شده است چرا که اکثر شهروندان کویتی حقوق بسیار بالاتری را دریافت می کنند. حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در کویت حدود 75 KWD (دینار کویت) است که معادل 248.2$ (دلار) است.

در جدول زیر حداقل دستمزد ماهیانه کار در کویت در سال های اخیر را مشاهده می کنید:

سالحداقل دستمزد به دینار کویت
202175KWD
201775KWD
201160KWD

پرداخت غرامت کار در کویت

علاوه بر حقوق و دستمزد در کشور کویت، در پایان قرارداد کاری به کارگران حق غرامت تعلق می گیرد. غرامت معمولاً بر اساس حقوق پایه به استثنای هرگونه پاداش است. اگر مدت ها در کویت کار کرده اید، غرامت می تواند مبلغ قابل توجهی باشد و بسیاری از افراد موفق به جمع آوری یک پس انداز مالی طولانی می کنند. این غرامت هیچ ارتباطی با بیمه ندارد اما پاداش پایان قرارداد است که طبق قانون به کارگران خارج از کشور به عنوان نوعی تشکر از شما برای خدمات به دولت پرداخت می شود که به عنوان “مزایای پایان خدمت” نیز شناخته می شود.

میزان این غرامت معمولاً به 15 (در بعضی موارد 20) روز حقوق اساسی در هر سال اشتغال برای 3 سال اول و پس از آن حقوق یک ماه در سال کاری می رسد. توجه داشته باشید که برخی از شرکت های عربی به طور منظم پرداخت حقوق را به تأخیر می اندازند، زیرا مشکلات جریان نقدی به کارکنان آنها منتقل می شود. در این مورد، شما مجبور به تحمل و صبوری خواهید شد. برای بررسی حقوق ماهیانه کار در قبرس مقاله منتشر شده را مطالعه کنید.

حقوق ماهیانه کار در کویت و ساعات کاری

هفته کاری در کویت بسته به سیاست شرکت خاص، بین 40 تا 48 ساعت متغیر است. ساعات اداری در کویت معمولا از 8.30 یا 9 صبح تا 17.30 یا 18 بعد از ظهر است. در ماه رمضان، روز کاری به 6 ساعت کاهش می یابد و از نظر قانونی این امر باید در مورد همه کارکنان اعمال شود، اما بسیاری از شرکت ها فقط آن را برای مسلمانانی که روزهای خود را روزه می گیرند، اعمال می کنند.

جمعه روز استراحت مسلمانان است و اگر شرکت شما یک هفته کاری 5 روزه داشته باشد، روز دیگر تعطیلات احتمالاً پنج شنبه یا شنبه خواهد بود. روز شنبه محبوب ترین انتخاب برای شرکت های بین المللی است، زیرا تعطیل کردن روز پنجشنبه به معنای کاهش تعداد روزهای عملیاتی مشترک با سایر نقاط جهان است. برعکس ، شرکت های دیگر در روز پنجشنبه اصرار دارند، زیرا آخر هفته مدارس پنجشنبه و جمعه است.

حقوق ماهیانه کار در کویت و قرارداد کاری

حقوق ماهیانه کار در کویت و قرارداد کاری

در صورت پیشنهاد کار به خصوص در لیست مشاغل مورد نیاز کویت، که در اکثر قریب به اتفاق موارد در کشور اتفاق می افتد، شما مطمئناً قرارداد یا حداقل نامه ای را امضا خواهید کرد. این شامل شرایط استخدام و شاید شامل شرح مفصلی شغل، نشان دادن مسئولیت ها و استانداردهای عملکرد باشد. هنگام ورود به کویت، می توانید درخواست کنید که این سند با یک نسخه رسمی از وزارتخانه به زبان عربی یا توسط یک دفتر اسناد رسمی تایید شود، اگرچه مزیت کمی در این کار وجود دارد. توافق کلامی امکان پذیر است، اما توافق کتبی ارجح است.

در کویت، قرارداد شما شامل:

  • حقوق اساسی
  • عنوان شغلی
  • وظایف و مسئولیت ها
  • مدت قرارداد شما
  • و احتمالاً همچنین جزئیات مربوط به ساختار گزارشگری و اقدامات عملکرد شرکت را مشخص می کند.

قرارداد کار همچنین باید حاوی شرایط فسخ باشد، از جمله اخطار لازم جهت فسخ قرارداد در هر 2 طرف و تعهداتی که بابت شکستن شرایط قرارداد متحمل می شود. در قرارداد شما ممکن است عبارت استخدام مشروط به اخذ مجوزهای لازم باشد. بعید به نظر می رسد که این مسئله مشکلی ایجاد کند، اما مطمئن شوید که می توانید ویزاهای مورد نیاز و غیره را دریافت کنید. توجه داشته باشید که قوانین محلی کار اعم از اینکه شما یک قرارداد دارید یا نه، اعمال می شود. قرارداد شرکتی که مقررات آن بیش از الزامات قانونی باشد، احتمالاً بر قوانین اساسی کار اولویت خواهد داشت، اما شما همچنان از همه قوانین باید پیروی کنید.

اختلافات کاری با کارفرما در کویت

مهاجران باید هر زمان ممکن از کشمکش های قانونی که زمان بر است و می تواند منجر به مشکلات شود، اجتناب کنند. اگر اختلافی پیش آمد که بلافاصله بین کارفرما و خودتان قابل حل نیست، پرونده خود را به وزارت کار برسانید. اگر آنها با تفسیر شما از وقایع موافقت کنند، موضوع را از طرف شما با کارفرمای شما در میان می گذارند. کویت قوانین کار خاص خود را دارد و نسخه انگلیسی زبان را می توان از وزارتخانه دریافت کرد. به طور کلی می توان در موارد اختلاف نظر به وزارتخانه اعتماد کرد و قضاوت عادلانه ای کرد و تمایل به تعصب به نفع کارفرمایان محلی را ندارد. به هر حال آگاه باشید که تعویق یا تأخیر در حل و فصل اختلافات معمولاً به ضرر کارمند انجام می شود.

تأخیر به معنای صرف وقت و هزینه است و فرد خارج از کشور مقدار محدودی از هر دو خواهد داشت. البته اختلافات جدی، نادر است. کویت سنتی در اتحادیه های صنفی سازمان یافته ندارد و تشکیل آنها غیرقانونی است. بنابراین اعتصابات کاملاً ناشناخته است. ایجاد یک انجمن در شرکت شما برای ایجاد رویکردهای مدیریتی به صورت جمعی امکان پذیر است، اما این اعتبار فقط در شرکت های جداگانه اعتبار دارد. جهت اطلاع از شرایط کار پس از تحصیل در کویت مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

درباره حقوق ماهیانه کار در کویت

کارمندان پس از گذراندن 9 ماه اولیه برای کارفرما، به مرخصی استحقاقی 30 روزه سالانه تعلق می گیرند. پس از احتساب، مرخصی سالانه باید طی یک سال انجام شود، زیرا با مدیر کارمند مذاکره شده است. مرخصی سالیانه قبل از شروع کار توسط کارمند پرداخت می شود. مرخصی سالانه شامل تعطیلات رسمی و مرخصی استعلاجی نمی شود. در زمان فسخ قرارداد، کارمندان حق دارند از مرخصی سالانه حساب نشده خود استفاده کنند. اگر کارمندان قبلاً حج تمتع را انجام نداده باشند، پس از 2 سال خدمت مستمر برای همان کارفرما 21 روز مرخصی دارند. مشروط بر اینکه گزارش پزشکی پزشک ارائه شود، کارمندان از مرخصی استعلاجی زیر برخوردار می شوند:

  • 15 روز با حقوق کامل
  • 10 روز با 75% حقوق
  • 10 روز با نصف حقوق
  • 20 روز با 25% حقوق
  • 30 روز بدون حقوق

همچنین 9 روز تعطیل رسمی در کویت وجود دارد که شامل:

  • روز سال نو
  • روز ملی
  • روز آزادی
  • اسرا و معراج
  • عید فطر
  • عید قربان
  • روز وقف عرفات
  • سال نو اسلامی
  • تولد پیامبر

جهت اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در کویت مقاله ارائه شده را مطالعه کنید. برای انجام امور مهاجرتی که به کشورهای تاپ دنیا می توانید از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره بگیرید.

2.7/5 - (4 امتیاز)

17 دیدگاه برای “حقوق ماهیانه کار در کویت

  1. حسین گفت:

    سلام من شغلم نساجی است یعنی همان بافنده طراح پارچه هم هستم آیا در کویت برای نساجی کار است

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما در صورت داشتن مهارت زبان و داشتن نامه کفیل می توانند به استخدام برسید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. reza گفت:

    سلام. برای گرفتن مشاوره باید چیکار کنیم؟

    1. صادقی گفت:

      در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید

    2. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  3. حسین گفت:

    سلام، بنده اگر سر خود به کویت بروم تا چه مدت زمانی اجازه ماندن در انجا دارم

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمات موسسه ما صرفا در باب طرق قانونی مهاجرت می باشد.

  4. محمد گفت:

    ببخشید چطوری باید از کارفر ما ها پیشنهاد بگیریم

    1. صادقی گفت:

      سلام بایستی با کارفرما مکاتبه کنید.

    2. مهدی گفت:

      سلام خسته نباشید برای راننده لیفتراک تو کویت چطوری باید اقدام کنیم

      1. صادقی گفت:

        با سلام در خصوص کار در کویت بایستی شخصا با موسسات کاریابی در کویت در ارتباط باشید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  5. حسن گفت:

    سلام من ایرانی هستم میخواستم بگم اگر من بیام کویت کار کنم چه کاری انجام بدم

    1. صادقی گفت:

      سلام. برای کار در این کشور بایستی پیشنهاد کاری داشته باشید.

  6. مجتبی گفت:

    سلام . حقوق
    آشپز
    و سرآشپز
    و کمک آشپز
    در کویت چقدر می باشد

    1. صادقی گفت:

      با سلام به مقاله حقوق ماهیانه کار در کویت مراجعه نمائید.

  7. رضا گفت:

    سلام من اهل افغانستان هستم میخواهم برای کار در کویت بروم باید چه کاری انجام دهم

    1. صادقی گفت:

      با سلام. برای کار در این کشور باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *