مهاجرت تحصیلی گرجستان

تحصیل پزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی در گرجستان به دلیل هزینه های مقرون به صرفه و شرایط مناسب مورد استقبال دانشجویان زیادی به خصوص دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. این کشور در سال 2023، به دلیل امکانات مدرن، دانشگاه های شناخته شده و پایتخت منحصر فرد خود، تفلیس، به سرعت به یکی از محبوب ترین کشورهای اروپا تبدیل شده است تا دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی اقدام کنند. دانشجویان می توانند در این کشور مشغول به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی شوند و این گزینه گزینه ای با هزینه پایین برای تضمین مدرک پزشکی است. گرجستان به طور گسترده ای به عنوان کشوری بسیار امن در نظر گرفته می شود که در آن زندگی، تحصیل و مسافرت با داشتن تاریخ فرهنگی غنی و مردمی با رفتار دوستان انجام شود.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را همراهی کنید تا با شرایط تحصیل پزشکی در گرجستان آشنا شوید.

  • تحصیل پزشکی در این کشور چگونه می باشد؟
  • طول دوره های پزشکی در این کشور به چه صورت می باشد؟

اینفوگرافی تحصیل پزشکی در گرجستان

بررسی تحصیل پزشکی در گرجستان

تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای متقاضیان بین المللی جذابیت بسیاری داشته است. تحصیل پزشکی در این کشور به زبان های انگلیسی، روسی و گرجی یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. این کشور دارای بهترین دانشگاه پزشکی در منطقه قفقاز (روسیه، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان) است که با نام دانشگاه علوم پزشکی تفلیس یا TSMU شناخته شده است. مطابق مقررات مربوط به فعالیت های پزشکی گرجستان، کار در زمینه پزشکی عبارت است از فعالیت حرفه ای یک فرد با سابقه پزشکی، مهارت های حرفه ای و تجربه عملی که هدف از آن محافظت، حفظ و بازیابی سلامت یا سهولت در رنج یک انسان مطابق با معیارهای پزشکی و اخلاقی و سنت های پزشکی که در گرجستان به رسمیت شناخته شده است می باشد.

میانگین دریافتی متقاضیانی که از رشته های پزشکی در این کشور فارغ التحصیل می شوند بدین صورت می باشد:

میانگین دریافتی متقاضیان پزشکی در گرجستان

طول دوره های پزشکی در گرجستان

مدت زمان تحصیل رشته های پزشکی در این کشور به شرح زیر است:

رشته های پزشکیمدت زمان تحصیل در گرجستان (سال)
پزشکی عمومی4 تا 6
دامپزشکی6
دندانپزشکی5 تا 6
داروسازی5 تا 6
پرستاری3 تا 4
فیزیوتراپی3 تا 4
پزشکی تخصصی3 تا 6

به طور کلی، از دوره پایه، کیفیت تدریس و آموزش پزشکی در گرجستان بسیار بالا می باشد. تطابق آن با استانداردهای بین المللی برای تأمین عملکرد بهینه سیستم مراقبت های بهداشتی ملی بسیار مهم است. دانشجویان باید برای اشتغال به عنوان یک پزشکی به بالاترین سطح دانش نظری در علوم بنیادی انسانی و بالینی و مهارت های بالینی برسند. ارزش های اخلاقی و شکل گیری روابط خاص نیز از عوامل بسیار مهم هستند. همه این موارد در استانداردهای شایستگی برای انجام اقدامات عمومی و پزشکی در دوره های پزشکی در گرجستان منعکس شده است.

اعتبار مدرک پزشکی گرجستان

یکی از موارد مهمی که برای تحصیل پزشکی در گرجستان بایستی به آن توجه کرد بحث اعتبار مدرک پزشکی گرجستان است. متاسفانه هیچ کدام از دانشگاه های گرجستان در لیست اخیر وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم ایران مورد تایید نبوده اند و مدارک پزشکی گرجستان در ایران اعتباری ندارند. لذا اگر خواهان تحصیل پزشکی در گرجستان و سپس بازگشت به ایران و کار پزشکی در کشور هستید نمی توانید از مدرک پزشکی خود استفاده کنید. مدرک پزشکی در خود گرجستان و کشورهای مورد تایید دارای اعتبار هستند اما در ایران اعتباری ندارند.

چالش های تحصیل پزشکی در گرجستان

سالانه دانشجویان بسیاری به دلیل چالش های اساسی تحصیل پزشکی در گرجستان از سفر به این کشور جهت تحصیل منصرف می شوند. یکی از اصلی ترین چالش های گرجستان نبودن این کشور در بین کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. اکثر دانشجویان پزشکی معتقدند که گرجستان متعلق به اروپا است. از سوی دیگر گرجستان به هیچ عنوان هضو اتحادیه اروپا نمی باشد. کارگزاران اغلب به متقاضیان اطلاع می دهند که گرجستان در اروپا است، که صحت ندارد. این کشور در منطقه قفقاز اوراسیا جایی که آسیا و اروپا همگرا هستند واقع شده است. علاوه بر این روند درخواست ویزای تحصیلی گرجستان نیز برای تحصیل پزشکی در این کشور بسیار چالش برانگیز است. همچننی با وجود داشتن ویزای معتبر بیش از 100 دانشجو از پذیرش در گرجستان خودداری کردند. در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در گرجستان را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در گرجستانبرای اینکه بیشتر با چالش های تحصیل دندانپزشکی در گرجستان شوید، جدولی را تهیه کرده ایم که به آن خواهیم پرداخت:

چالش های اساسی تحصیل پزشکی در گرجستانتوضیحات
برنامه پزشکی اروپاییبرنامه پزشکی اروپایی با اینکه دانشجویان را تحت فشار بیش از حد قرار نمی دهد. اما با این دانشجویان با این مشکل دست و پنج نرم می کنند زیرا آنها به اندازه کافی احساس حمایت نمی کنند.
کمبود دانشگاه های دولتیدر گرجستان دانشگاه های دولتی بسیار محدودی وجود دارد. اکثر موسسات آموزشی پزشکی در این کشور خصوصی هستند که اغلب هزینه های شهریه بالایی را از دانشجویان بین المللی خواستار هستند.
ارتباط محدود با مراکز بهداشتی و درمانیاغلب دانشگاه های پزشکی گرجستان هیچ گونه ارتباطی با مراکز بهداشتی این کشور ندارند. بنابراین برای گذراندن دوره های کارآموزی پزشکی در این کشور با مشکلات پیچیده ای مواجه هستند.

بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در گرجستان

دانشگاه ههای پزشکی گرجستان با همکاری دولت، چندین بورسیه دانشجویی را برای افرادی که به دنبال تحصیل پزشکی در گرجستان هستند ارائه کرده اند. به طور کلی فرصت های بورس تحصیلی بسیاری برای دانشجویان بین المللی در قالب معافیت از شهریه، کمک هزینه، و کمک هزینه های تحصیلی وجود دارد. دانشگاه های پزشکی گرجستان، به دانشجویان شایسته ای که ویژگی های علمی برجسته ای را در رشته های مختلف خود نشان داده اند بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. از سوی دیگر، فرصت های تامین مالی خارجی برای دانشجویان خارجی که برنامه های تحصیلی را در دانشگاه های معتبر دنبال می کنند وجود دارد. برخی از بورسیه های دانشجویی برای تحصیل پزشکی در گرجستان عبارت اند از:

بورسیه های دانشجویی برای تحصیل پزشکی در گرجستان

دانشگاه های برتر پزشکی در گرجستان

در این بخش از مقاله به بررسی دانشگاه های برتر پزشکی در این کشور می پردازیم:

  • دانشگاه آمریکایی گرجستان
  • دانشگاه گرجستان
  • دانشگاه اروپای شرقی (EEU)
  • آکادمی پزشکی تفلیس
  • دانشگاه دولتی باتومی شوتا روستاولی
  • دانشگاه پزشکی دیوید تویلدیانی
  • دانشگاه بین المللی قفقاز
  • دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس

هر یک از دانشگاه های فوق از شرایط پذیرش، مدارک و هزینه تحصیل متفاوتی برخوردار می باشند.

شرایط تحصیل پزشکی در گرجستان

این کشور یکی از مکان های معروف برای دنبال کردن یک حرفه در پزشکی است. این کشور مقصد مورد نظر دانشجویان پزشکی بین المللی می باشد. دانشگاه های پزشکی در گرجستان بهترین امکانات را برای کلیه دانشجویان پزشکی فراهم می کند و همچنین به افرادی که آزمون های زبان موفق به کسب قبولی نشده اند (آیلتس و تافل) فرصت های تحصیلی ارائه می دهد. شایان ذکر است که این کشور در این موارد بسیار آزاد است. تحصیل در گرجستان در زمینه پزشکی سکویی است که دانشجویان پزشکی می توانند خود را برای دستیابی به شغل پردرآمد در برخی از رشته های برتر پزشکی و بیمارستان های سراسر دنیا تضمین کنند.

اطلاعات کلی درباره تحصیل پزشکی در گرجستان عبارتند از:

آیتمتوضیحات
پذیرشآگوست 2023(August)
امتیاز مورد نیاز 10+260% در PCB
مدت زمان تحصیل6 سال (1 سال کارآموزی)
دانشگاه برتر پزشکیIvane Javakhishvili Tbilisi State University
آیلتس و تافلبله، لازم است.

شرایط تحصیل پزشکی در گرجستان

کسب پذیرش برای تحصیل پزشکی در گرجستان

دانشجویانی که می خواهند مشغول به تحصیل پزشکی در گرجستان شوند و همچنین دارای 50% نمره هستند می توانند برای بورس تحصیلی اقدام کنند. در بین 35 دانشگاه پزشکی اروپا، گرجستان امکاناتی در حدود 15 دانشگاه برتر فراهم کرده است که توسط 3 شورای پزشکی برجسته (WHO، یونسکو و MCI) توصیه می شود. تحصیل پزشکی در گرجستان به طور معمول 5 سال طول می کشد و علاوه بر آن، دانشجویان باید در 1 دوره 1 ساله کارآموزی نیز شرکت کنند.

شرایط کسب پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور عبارتند از:

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی (در صورتی که زبان انگلیسی زبان مادری متقاضی نباشد.)
  • مدرک دیپلم معتبر (تایید شده در گرجستان)
  • دانش کافی در دروس پایه (ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی)
  • مدارکی برای اثبات توان مالی کافی و داشتن محل اقامت مناسب در گرجستان
  • ارائه گواهی نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • گواهی رسید پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه کلیه مدارک مربوط به هویت متقاضی اعم از گذرنامه و شناسنامه متقاضی
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه بیمه تحصیلی

اعزام دانشجو به گرجستان در این کشور بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر از سایر دانشگاه های بین المللی می باشد. با کسب پذیرش تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور گرجستان دانشجویان می توانند از مزایای و فرصت های بی شماری بهره مند شوند. شایان ذکر است که دانشجویان حتما باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور از هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان اطلاعات کافی داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در گرجستان

هزینه تحصیل پزشکی در گرجستان

هزینه تحصیل پزشکی در این کشور نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه تر می باشد. شایان ذکر است که دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران نمی باشند. هزینه تحصیل پزشکی در این کشور بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر می باشد. شهریه تحصیل پزشکی به میزان 15450GEL الی 24720GEL (لاری گرجستان) است. متوسط هزینه خوایگاه هم به میزان 668GEL الی 803GEL (لاری گرجستان) است. هزینه تحصیل برای متقاضیان بین المللی بیشتر از متقاضیان اروپایی یا مقیم این کشور می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت می باشد.

از این رو نمودار توزیع هزینه زندگی در این کشور در نمودار زیر بدین صورت خواهد بود:

توزیع هزینه های زندگی در گرجستان

اقامت پس از تحصیل در گرجستان

دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی به میزان 365 روز یعنی 1 سال در این کشور اقامت داشته باشند که در این حین از مجوز کار تمام وقت هم برخوردار می شوند. میزان نرخ بیکاری در این کشور به شرح زیر است:

نرخ بیکاری در گرجستان
شرح دستمزد پزشکان در این کشور بدین قرار است:
  • میانگین دستمزد پزشکان: 116666GEL (لاری)
  • حقوق و دستمزد ناخالص: 45952$ (دلار آمریکا)

درآمد هر ساعت کار مفید در این کشور حدود 39GEL (لاری گرجستان) می باشد. میانگین درآمد متقاضیان شاغل در رشته پزشکی و زیر شاخه های مربوط به این رشته بدین شرح می باشد:

رشتهدرآمد به لاری گرجستان
متخصص آلرژیGEL13100
پزشکGEL18500
متخصص تغذیهGEL13700
متخصص داخلیGEL22700
متخصص مغز و اعصابGEL22100
آلرژیستGEL13100
متخصص تغذیهGEL13700

کیفیت ساختار آموزشی گرجستان

دلیل ساختار آموزشی فوق العاده این کشور، نسبت استاد به دانشجو است که 1:20 است. یعنی برای هر 20 دانشجو 1 مدرس وجود دارد. چنین نسبتی به معلمان کمک می کند تا هر دانشجو را با دقت و صبر راهنمایی کنند. همچنین دانشجویان را به توجه بیشتر به دوره های خود ترغیب می کند. بنابراین، دانشجویان می توانند با تحصیل پزشکی در کشور گرجستان به رویاهای خود برسند. به دلیل ساختار آموزشی فوق العاده صربستان، تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور هر ساله افزایش می یابد. برخی از دانشجویان که موفق به کسب بورسیه تحصیلی گرجستان می شوند، می توانند به صورت رایگان یا نیمه رایگان در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند.

در نمودار زیر به رشد تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور اشاره شده است:

رشد تعداد دانشجویان بین المللی در گرجستان

مزایای تحصیل پزشکی در گرجستان

گرجستان شاید متمایزترین مقصد برای دانشجویان بین المللی باشد. اگرچه آموزش با کیفیت مقرون به صرفه به اندازه کافی جذاب است، اما جذابیت غیرقابل انکار این کشور در سرزمین و مردم آن نهفته است. فرهنگ باستانی با زیبایی قفقاز در آمیزه ای مسحورکننده تجربه ای عالی را فراهم می کند. مردم گرجستان نشان دهنده تمدن ها و آداب و رسوم باستانی هستند که امروزه باقی مانده اند. خوشبختانه مهمان نوازی جزو این آداب است. گرجستانی ها معتقدند که میهمانان هدیه ای از جانب خداوند هستند و مسافران بین المللی بدون شک می توانند شهادت دهند که در داخل کشور ارزشمند هستند. در اینجا مهمترین مزایای تحصیل پزشکی در گرجستان آورده شده است:

  • به رسمیت شناختن مدرک در سراسر جهان
  • شهریه بسیار مقرون به صرفه
  • هزینه های زندگی بسیار مقرون به صرفه
  • بدون آزمون ورودی
  • خوابگاه های دانشجویی موجود
  • مهمان نوازی گرجی ها

3 دانشگاه برتر پزشکی در گرجستانبه طور خلاصه، این کشور یکی از به صرفه ترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل به شمار می رود. هزینه های اقامت، زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای منطقه بسیار ارزان تر است. شما عزیزان می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید و اطلاعات کافی و دقیق درباره هزینه ها، شرایط و قوانین مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا مانند کانادا، آمریکا، آلمان، سوئد، سوئیس، فرانسه و غیره اطلاعات کافی کسب کنید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل پزشکی در گرجستان

در این بخش از مقاله به بررسی سوالات پرتکرار تحصیل پزشکی در گرجستان می پردازیم:

  • تحصیل در رشته پزشکی در گرجستان چه مزایایی دارد؟ شرایط پذیرش آسان حتی بدون مدرک زبان و با توجه به نمرات دروس فیزیک، شیمی و زیست/ سهولت اخذ ویزای تحصیلی این کشور/ شهریه بسیار مناسب و هزینه های پایین سفر و زندگی در گرجستان
  • ساختار آموزشی دوره های پزشکی در گرجستان به چه صورتی است؟ مرحله پیش پزشکی (پیش آمادگی) که 2 سال می باشد، در این مرحله دانشجو از آموزش های علوم پایه همانند بیولوژی، فیزیک، شیمی و آموزش های علوم انسانی همانند مردم شناسی، تاریخ هنر، روزنامه نگاری، تاریخ پزشکی، تاریخ گرجستان و آمریکا، روانشناسی و ارتباطات آگاه می شود.
  • دوره های علوم پزشکی در گرجستان چند ساله است؟ دوره پزشکی 6 ساله/ دوره 6 ساله امریکن D/ کارشناسی داروسازی/ دوره 6 ساله دندانپزشکی
  • شهریه دانشگاه ایالتی تفلیس در رشته های پزشکی چقدر است؟ دوره 6 ساله پزشکی به زبان انگلیسی 7000$ (دلار) در سال/ دوره 6 ساله پزشکی به زبان روسی 4000$ (دلار) در سال/ دوره 6 ساله دندانپزشکی به زبان انگلیسی 7000$ (دلار) در سال
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در گرجستان

  1. Sasan گفت:

    سلام. خسته نباشید. آیا نمره آیلتس ذکر شده در امتیازات ویزاها به ازای هر مهارت در نظر گرفته شده یا اینکه میانگین نمره مورد نظر هم قابل قبول هست؟؟؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما. در خصوص مدرک زبان برای تحصیل پزشکی در گرجستان باید گفت که میانگین نمره زبان مهم می باشد. در خصوص تحصیل در گرجستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *