مهاجرت تحصیلی رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی به دلیل هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تایید هر ساله مورد استقبال قرار گرفته است. همه ساله تعداد زیادی برای تحصیل پزشکی در رومانی از سفارت این کشور درخواست ویزا می نمایند که در انتهایی آینده ای که در انتظار دانشجویان بین المللی است، امکان اشتغال در این رشته پس از فارغ التحصیلی در شهرهای بزرگ و اصلی رومانی با هزینه های پایین برای زندگی و تحصیل می باشد. با توجه به افزایش چشمگیر متقاضیان تحصیل در رومانی و اقامت این کشور کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اطلاع رسانی به شما عزیزان در این زمینه خواهد بود.

در لیست زیر شاهد دلایل مهم برای تحصیل پزشکی در رومانی می باشید:

  • مدارک MD یا DMD که دریافت می کنید در سراسر جهان شناخته می شوند.
  • شرایط پذیرش کمتر از کشورهای غربی است.
  • هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی بسیار مقرون به صرفه است.
  • شما می توانید به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل کنید.
  • طیف گسترده ای از دانشگاه های پزشکی برای انتخاب وجود دارد.
  • رقابت کمتری برای ورود در مقایسه با کشورهایی مانند بریتانیا وجود دارد.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در رومانی

مزایا تحصیل پزشکی در رومانی

کشور رومانی راهی آسان برای ورود تحصیل پزشکی برای دانشجویانی می باشد که در ایران موفق به قبولی کنکور نشده اند زیرا این کشور هم عضو قرارداد بولونیا است و هم به موجب اعتبار بالای مدرک علمی اخذ شده از دانشگاه های علوم پزشکی این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی، پذیرش بدون آزمون این کشور را به یکی از پر مخاطب ترین مقاصد علاقه مندان به تحصیل در رشته هایی چون پزشکی بدل شده است.

رومانی با کشورهایی چون اوکراین و صربستان همسایه بوده و افرادی که زبان این کشور را یاد بگیرند آینده شغلی خوبی در این کشور خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل انتخاب این کشور برای تحصیل و زندگی واحد پول این کشور می باشد که لئو نام دارد که از یورو بسیار ارزان تر. زبان مردم این کشور رومانیایی است که ریشه زبان ایتالیایی دارد و خبر خوب اینکه این کشور بر روی دوره زبان رومانیایی نیز به افراد ویزا می دهد که دارای هزینه پایین 2000€ (یورو) می باشد.

مزایا تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی به گونه ای است که از دانشجویان سراسر جهان استقبال می شود. در حالی که دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا می توانند برای تحصیل پزشکی به زبان رومانیایی به زبان های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی درخواست دهند، فقط دانشجویان اتحادیه اروپا یا EEA می توانند برای آزمون ورودی به زبان رومانیایی بنشینند و بورسیه تحصیلی کامل رومانیایی دریافت کنند. به صورت کلی نداشتن آزمون ورودی برای از شرایط خوب تحصیل پزشکی در این کشور است.

برخی شرایط تحصیل در رومانی عبارت اند از:

  • تسلط کافی به زبان
  • کسب نمره قبولی در آزمون ورودی
  • اخذ پذیرش از دانشگاه

برای تحصیل پزشکی در رومانی، به عنوان یک قاعده رایج، اگر انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی زبان مادری دانشجو باشد یا اگر تحصیلات قبلی را به زبان مربوطه انجام نداده باشد، باید یک گواهی بین المللی به رسمیت شناخته شده در زبان یا صندلی انتخابی ارائه کند. برخی از دانشگاه های پزشکی ممکن است نیاز به مصاحبه ورودی داشته باشند. برای بررسی سطح زبان – حداقل B2، انگیزه، سطح آمادگی برای تحصیل پزشکی در رومانی و غیره، در حالی که برخی دیگر ممکن است آزمون ورودی در زیست شناسی و شیمی را سازماندهی کنند.

در نمودار زیر می توانید دوره های ارائه شده در رومانی به زبان های مختلف را مشاهده کنید:

دوره های ارائه شده در رومانی به زبان های مختلف

ساختار برنامه تحصیل پزشکی در رومانی

دانشجویان بین المللی می توانند پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی را در رومانی به انگلیسی ، فرانسوی یا رومانیایی بخوانند، بیشتر دانشگاه های پزشکی و داروسازی در رومانی دارای برنامه های کارشناسی به زبان انگلیسی ، فرانسوی و رومانی و دوره های تحصیلات تکمیلی و برنامه های آموزشی آمادگی پزشکی هستند. ورود به رومانی واقعاً برای دانشجویان بین امللی ارزان خواهد بود که این هزینه های ارزان عبارت اند از:

  •  محل اقامت
  • غذا
  • هزینه های تحصیل
  • هزینه های تفریحی

حتی اگر همه این موارد را در نظر بگیریم، دانشجو نیازی نیست که بیش از 400€ الی 700€ (یورو) در ماه نخواهند داشت، البته بسته به استانداردهای زندگی هر شخص این هزینه ها ممکن است کم و زیاد شود. در نمودار زیر می توایند شاهد توزیع هزینه های زندگی در رومانی باشید:

توزیع هزینه های زندگی در رومانی

به هر حال، مطمئناً می توان ادعا کرد که مدارسی که در رومانی پزشکی تدریس می کنند تبحر زیادی در موضوع با قیمت های بسیار مناسب ارائه می دهند.

دانشگاه های پزشکی در رومانی

دانشگاه پزشکی کلوژ ناپوکا که دانشگاه پزشکی و داروسازی نیز نامیده می شود، کلوژناپوکا ادامه دانشکده پزشکی و داروسازی است که در سال 1919 در کلوژ به عنوان بخشی از دانشگاه کلوژ تاسیس شد. دانشگاه پزشکی کلوژ ناپوکا با بیش از 850 معلم و محقق، دارای دوره های کارشناسی دوره های طولانی مدت (5 تا 6 سال) ، دوره کوتاه مدت (3 تا 4 سال) و چندین برنامه تحصیلات تکمیلی است که در 5 دانشکده سازمان یافته است. به طور کلی شرایط تحصیل در رومانی در مقاله مذکور شرح داده شده است.

در جدول زیر به اسامی رشته ها همراه با طول دوره ها و زبان تحصیل می پردازیم:

اسم رشتهزبان تحصیلطول دوره
پزشکی عمومی رومانیایی، انگلیسی و فرانسوی6 سال
دندانپزشکی عمومی6 سال
داروسازی5 سال
پرستاری4 سال
مامایی4 سال
رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی3 سال
علوم آزمایشگاهی3 سال
توانبخشی3 سال
تکنسین دندانپزشکی3 سال
بهداشت دندان3 سال
تغذیه و رژیم غذایی3 سال

دانشگاه پزشکی کارول داویلا بخارست 

در سال 1857 با نام دانشکده ملی پزشکی و داروسازی توسط پزشک مهاجر فرانسوی کارول داویلا تاسیس شد. این دانشگاه نیز به عنوان اولین دانشگاه پزشکی رومانی نیز یاد می شود که در سال 1869 یک بخش جدیدی از این دانشکده در بخارست نیز تاسیس شد که شامل 3 کالج برای تدریس رشته های پزشکی است و اولین فارغ التحصیلان از این دانشگاه به سال 1888 بر می گردد و کالج های موجود در این دانشگاه عبارت اند از:

  • دانشکده پزشکی (به انگلیسی و رومانیایی)
  • دانشکده دندانپزشکی (به رومانیای
  • دانشکده داروسازی (به رومانیای)

در خصوص اطلاع از شرایط تحصیل داروسازی در رومانی پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

هزینه های تحصیل پزشکی در رومانی

در قسمت بالا ذکر شد یکی از دلایل انتخاب کشور رومانی برای تحصیل پزشکی هزینه های پایین تحصیل پزشکی در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی می باشد که در قسمت زیر به توضیحات آن م یپردازیم:

  • پزشکی: 6000€ (یورو) در سال
  • دندانپزشکی: 6000€ (یورو) در سال
  • داروخانه: 6000€ (یورو) در سال

هزینه های تحصیل در رشته های مرتبط به پزشکی در رومانی با توجه به نوع رشته انتخابی، نوع دانشگاه و طول دوره تحصیل متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید که جهت پایین در نظر گرفتن هزینه تحصیل پزشکی در رومانی اکثر متقاضیان تمایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور را دارند. در صورتی که تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی رومانی به نوبه خود از هزینه بالاتری برخوردار خواهد بود. در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در باب هزینه تحصیل پزشکی در رومانی مطالعه مقاله مشخص شده خالی از لطف نخواهد بود.

مکان و مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در رومانی

مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در رومانی

متقاضیانی که درخواست مهاجرت به رومانی برای تحصیل پزشکی در این کشور را دارند در مرحله اول باید مکان این دانشگاه ها را بشناسند و سپس مدارک مورد نیاز و شرایط اخذ پذیرش از آن دانشگاه را بررسی کنند که این شرایط عبارت اند از:

  • ارائه آخرین مدارک تحصیلی با دیپلم 12 ساله +ترجمه
  • ارائه مدرک زبان در صورت نیاز
  • نوشتن انگیزه نامه معتبر به منظور تحصیل
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • بیمه نامه مسافرتی

در جدول زیر به اسامی دانشگاه و موقعیت آنها در رومانی پرداخته می شود:

نام دانشگاهمکان دانشگاه
دانشگاه دولتی بخارستبخارست
دانشگاه پزشکی Carol Davilaبخارست
دانشگاه علوم پزشکی Cluj Napokaکلوژ
دانشگاه پزشکی Victor Babesتامیسورا

تحصیل پزشکی در رومانی به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی در رومانی به زبان انگلیسی، یکی از قدیمی ترین کشورهای اروپا، به دانشجویان کیفیت عالی آموزش، میراث فرهنگی غنی، شهریه و هزینه های زندگی مقرون به صرفه و به رسمیت شناختن مدرک در سراسر جهان را ارائه می دهد. تحصیل پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی به صورت 6 سال پزشکی عمومیست که شامل 3 سال دوره های پیش بالینی و پس از آن 3 سال مطالعات بالینی است. 2 دانشکده پزشکی در رومانی وجود دارد که در حال حاضر تحصیل پزشکی در رومانی به زبان انگلیسی ارائه می دهند:

  • دانشگاه پزشکی و داروسازی Iasi
  • دانشگاه کلوژ ناپوکا

تحصیل پزشکی در رومانی با توجه به شهریه های مناسب و هزینه های زندگی در اروپا، انتخابی جذاب برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است.

دلایل تحصیل پزشکی در رومانی

دانشگاه‌ های پزشکی در رومانی از اعتبار جهانی، امکانات مدرن و فرصت ‌های عالی برای فعالیت ‌های فوق برنامه برخوردار هستند. علاوه بر این، دانشجویان بین ‌المللی از فرهنگ غنی محلی لذت می ‌برند و از شهریه و هزینه‌ های پایین زندگی کشور قدردانی می‌کنند. بنابراین، رومانی به درستی صدها دانشجوی پزشکی را از سراسر جهان جذب می کند. در حالی که آموزش ارزش بسیار خوبی را برای هزینه آن فراهم می کند، در رومانی چیزهای بیشتری برای جذب دانشجویان بین المللی برای اقامت کامل 6 ساله وجود دارد.

دلایل تحصیل پزشکی در رومانی

اجازه کار پس از تحصیل در رومانی

اجازه کار پس از تحصیل یکی از نکاتی است که متقاضیان برای مهاجرت به این کشور برای اخذ اقامت و پاسپورت این کشور بسیار مهم می باشد که این کشور در ارتباط با این موضوع مواردی را در قانون مهاجرت خود قرارداده است، دانشجویان فارغ التحصیل از رشته های پزشکی در رومانی می توانند اقامت پس از تحصیل در این کشور را برای جستجوی کار در کلینیک ها و بیمارستان و اخذ اقامت این کشور اقامت بگیرند.

درآمد پزشکان در رومانی:

  • پزشک خردسال حدود: 250€ (یورو)
  • پزشک واجد شرایط حدود: 1500€ (یورو)

نحوه اخذ ویزا و اقامت برای تحصیل پزشکی در رومانی

تمامی اتباع کشورهای ثالث یا غیر اتحادیه اروپا که قصد تحصیل پزشکی در رومانی را دارند بایید برای ویزا و اقامت این کشور اقدام کنند. در ابتدا به این نکته توجه فرمایید که شرایط ویزای تحصیلی رومانی با ویزای تحصیلی کشورهای مختلف کمی متفاوت است. به طور کلی فرآیند درخواست ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی در رومانی، زمانی آغاز می شود که در نهایت نامه پذیرش خود را از وزارت آموزش رومانی دریافت کنید. سپس متقاضیان باید برای دانشگاه مورد نظر خود در رومانی درخواست دهند و ابتدا نامه پذیرش بگیرند. البته لازم به ذکر است که قبل از دریافت نامه پذیرش از رومانی نیازی نیست که برای ویزای تحصیلی رومانی درخواست دهید. پس از دریافت نامه پذیرش می توانید از نزدیک ترین کنسولگری رومانی در کشور خود برای ویزای تحصیلی خود جهت تحصیل پزشکی در رومانی اقدام نمایید.

از سوی دیگر، به عنوان یک دانشجوی بین المللی که برای تحصیلی پزشکی در رومانی به این کشور سفر می کنید. باید پس از درخواست ویزای تحصیلی رومانی برای اجازه اقامت این کشور نیز اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی رومانی شما را به این کشور می برد، در حالی که مجوز اقامت شما را در کشور نگه می دارد. به طور کلی، به محض اینکه به رومانی رسیدید، و در دانشگاه پزشکی ثبت نام کردید، ایستگاه بعدی شما باید اداره مهاجرت رومانی باشد. تا از این طریق بتوانید اجازه اقامت خود را در این کشور را دریافت کنید. این اجازه اقامت برای تحصیل پزشکی در رومانی، باید هر ساله تمدید شود تا زمانی که تحصیلات خود را به پایان برسانید.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست اقامت جهت تحصیل پزشکی را در کشورهای مختلف اروپایی مشاهده فرمایید:

هزینه درخواست اقامت جهت تحصیل پزشکی را در کشورهای مختلف اروپایی

معیارهای واجد شرایط بودن برای تحصیل پزشکی در رومانی

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، برای تحصیل پزشکی در رومانی باید معیارهای خاصی را برای تحصیل در این کشور داشته باشید. افرادی که واجد شرایط تحصیل پزشکی در رومانی نیستند، نمی توانند به این کشور ورود کنند به تحصیل خود ادامه دهند. نکته قابل توجت در خصوص تحصیل پزشکی در رومانی این است که، داوطلبان مجبور نیستند برای MBBS رومانی آزمون مهارت زبان دهند. البته نگران نباشید زیرا دانشگاه های پزشکی رومانی معیارهای پیچیده ای را برای پذیرش دانشجویان بین المللی لحاظ نمی کنند.

به طور کلی متقاضیان پزشکی در رومانی باید از معیارهای واجد شرایط بودن که در جدول زیر توضیح داده شده است پیروی کنند:

معیارهای واحد شرایط بودن جهت تحصیل پزشکی در رومانیتوضیحات
سن متقاضیانسن متقاضیان باید حداقل 17 سال باشد و سن مکتقاضی قبل از 31 دسامبر نباید از 25 سال تجاوز کند.
نمرات الزامیمتقاضیان باید معاینه 2+10 را همراه با نمره 55% تکمیل کنند.
داشتن پیشینه علمیمتقاضیان باید دارای پیشینه علمی باشند تا بتوانند در دانشگاه های پزشکی این کشور پذیرش شوند.
مطالعه دروس تخصصیمتقاضیان تحصیل پزشکی در رومانی باید، فیزیک، شیمی، انگلیسی و زیست شناسی را از بورد شناخته شده مطالعه کند.
کسب نمرات بالانامزدهای تحصیل پزشکی در رومانی باید حداقل 45% نمرات را در این زمینه کسب کنند.
واجد شرایط بودن در آزموندر صورتی که دانشجویان بین المللی بخواهند در این کشور تحصیل کنند باید واجد شرایط آزمون NEET باشند.

مزایای بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی

اتباع خارجی که به دنبال تحصیل پزشکی در رومانی هستند، اما بضاعت کافی برای پوشش هزینه های تحصیل در این کشور را ندارند، می توانند از مزایای بورسیه دانشجویی در این کشور بهره مند شوند. بورسیه های دانجویی در رومانی با همکاری دولت و دانشگاه های پزشکی این کشور به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد. روند درخواست بورسیه دانشجویی رومانی نیز، بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، بسیار ساده است. دانشجویان بین المللی می توانند برای دریافت بوریسه دانشجویی جهت تحصیل پزشکی در رومانی می توانند به دانشگاه مورد نظر خود در این کشور به صورت آنلاین درخواست دهند. در نمودار زیر می توانید روند اعطای بورسیه دانشجویی رومانی را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه دانشجویی رومانیاز مهمترین مزایای اخذ بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در رومانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای بورسیه دانشجویی رومانیتوضیحات
اعطای کمک هزینهبه عنوان یک بورس تحصیل در رومانی دانشجویان پزشکی 190$ (دلار) ماهانه دریافت خواهند کرد.
اعطای تسهیلاتتسهیلات در رومانی بر اساس عملکرد دانشجویان در رشته پزشکی در رومانی اعطا می شود.
هزینه حمل و نقل بین المللیهزینه حمل و نقل بین المللی همواره در بورس دانشجویی رومانی لحاظ می شوند.
بورسیه از طریق وزارت امور خارجهطی 10 سال اخیر وزارت امور خارجه رومانی نیز به دانشجویان بورسیه می دهد.

تحصیل پزشکی در رومانی بدون آزمون ورودی

تحصیل پزشکی در رومانی بدون آزمون ورودی می تواند یک راه حل مناسب برای همه دانشجویانی باشد که مشتاق تحصیل بدون آزمون ورودی و سختی های پذیرش هستند. برای تحصیل در رشته پزشکی در رومانی باید در دانشگاهی ثبت نام کنید که به رسمیت شناخته شده و مجاز برای صدور مدارک تحصیلی است. با این حال، برای ثبت نام، نیازی به قبولی در آزمون ورودی دشوار مانند آزمون ورودی ایتالیا نیست. الزامات برای دسترسی به دانشکده پزشکی در رومانی در واقع اغلب با توجه به دانشگاه انتخابی متفاوت است و بنابراین در برخی موارد لازم است در برخی موارد در برنامه درسی خاصی آزمون دهید.  به عنوان مثال برخی از دانشگاه ها برای دسترسی به دانشکده پزشکی به حداقل نمره نیاز دارند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا در بخارست، دانشگاه پزشکی و داروسازی گریگور تی پوپا و دانشگاه پزشکی و داروسازی Iuliu Haţieganu نیازی به آزمون ورودی ندارند.
  • دانشگاه Titu Maiorescu بخارست در عوض یک آزمون ورودی برای ورود به پزشکی ارائه می دهد.

روش درخواست برای تحصیل پزشکی در رومانی

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در رومانی را دارند، باید به خوبی با روش درخواست در این کشور آشنا شوند. به طور کلی متقاضیان تحصیل پزشکی در رومانی باید پرونده درخواست را تهیه کنند. که این پرونده شامل کلیه مدارک مورد نیاز به همراه فرم درخواست تحصیل پزشکی در رومانی می باشد. البته برخی از دانشگاه های پزشکی در رومانی به یک کپی از هزینه پردازش پرونده نیاز دارند که قابل استرداد نیست، که از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. علاوه بر این متقاضیان باید برای تحصیل پزشکی در رومانی در دفاتر بین المللی وزارت آموزش و جوانان یا در سفارت های رومانی در خارج از کشور ثبت نام کنند. در نهایت اینکه فرم درخواست را تکمیل کنید و آن را به همراه مدارک به صورت کپی تایید شده و ترجمه شده ارسال کنید. در صورت پذیرش در دانشگاه های پزشکی رومانی، نامه پذیرش را از وزارت آموزش و جوانان رومانی دریافت خواهید کرد.

افرادی هم که هدف خود را کار در خارج از رومانی می گذارند به راحتی می توانند در حوزه اتحادیه اروپا، کشورهای انگلیسی زبان و آسیایی مشغول به کار شوند که در این معقوله نیاز به مشاور کامل دارد که در این زمینه کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خدمت شما عزیزان در زمینه تحصیل و اعزام دانشجو به رومانی و اقامت در رومانی هستند.

سوالات متدوال در خصوص تحصیل پزشکی در رومانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی به سوالات متداول در باب تحصیل پزشکی در رومانی می باشیم:

  • هزینه تحصیل پزشکی در رومانی چقدر می باشد؟ هزینه تحصیل از 6000€ (یورو) در سال شروع می گردد.
  • مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در رومانی شامل چه مواردی می باشد؟ ارائه مدارک تحصیلی، مدرک زبان معتبر، انگیزه نامه، نامه تمکن مالی و بیمه مسافرتی
  • بهترین دانشگاه های پزشکی در رومانی کدام اند؟ دانشگاه دولتی بخارست، دانشگاه پزشکی Carol Davila، دانشگاه علوم پزشکی Cluj Napoka
  • آیا اجازه کار ضمن تحصیل در رشته پزشکی در رومانی وجود دارد؟ بله، با توجه به قوانین تحصیل در رومانی در مدت زمان تعیین شده، اجازه کار وجود خواهد داشت.
4.8/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در رومانی

  1. سمیه گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من میخواستم بپرسم برای رشته پزشکی در رومانی هزینه اش کلا 6000 یورو میشه یا فقط شهریه 6000 یورو هست؟ و سوال دیگه ای هم که دارم اینه که میشه وقتی پذیرش تحصیلی می گیریم بورسیه هم بگیریم؟ یعنی شما می تونید این کارو برای من انجام بدید؟ تشکر میکنم از مطالب خوبی که نوشته بودید

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص بورسیه تحصیلی بایستی شخصا اقدام کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *