مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران در سال 2023 برای دانشجویان ایرانی امکان پذیر است. تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در قلب اتحادیه اروپا و رهبری کشورهای دانشجویی رویای متقاضیان زیادی می باشد که در این مقاله به آن پرداخته می شود. اما سوالاتی در همین باب برای متقاضیان به وجود می آید نظیر:

  • شهریه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان چقدر است؟
  • شرایط اخذ پذیرش دندانپزشکی در کشور مجارستان چیست؟
  • شرایط ویزای تحصیلی این کشور به چه صورت می باشد؟
در این مطلب میخوانید پنهان

دندانپزشکی در سراسر دنیا یک حرفه و تخصص پر اهمیت به شمار می رود و دندانپزشکان از حقوق و مزایای بالایی برخوردارند لذا بسیاری علاقه مند به تحصیل این رشته هستند. علاوه بر این مجارستان نیز یکی از کشورهای زیبا و پیشرفته اروپا است و هزینه زندگی در این کشور از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای غربی ارزان تر می باشد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه تحصیل دندانپزشکی در این کشور را مورد بررسی قرار داده اند.

اینفوگرافی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

بررسی تحصیل دندان پزشکی در کشور مجارستان

مطالعات دندانپزشکی 5 سال یا 10 ترم طول می کشد که منجر به دریافت مدرک DMD می شود. برنامه 5 ساله در دانشگاه دبرسن، مجارستان، به دقت ساختار و طراحی شده است تا از استاندارد بالایی از دانش، مهارت و مسئولیت جراحان دندان اطمینان حاصل شود. از سال دوم، برخی از رشته های دندانپزشکی خاص مانند مواد دندانپزشکی و مقدمه ای بر پروتز ثابت آموزش داده می شود که به وسیله آن دانش آموزان می توانند در مورد موادی که برای قالب گیری یا ساخت روکش استفاده می شوند، اطلاعات لازم را کسب کنند و همچنین اصول آماده سازی دندان برای روکش ها و روکش ها را کسب کنند.

در طول سال اول و دوم، درک کاملی از علوم پایه پزشکی به دست می آید. در ابتدای برنامه، سخنرانی در ادنتولوژی و دندانپزشکی پیشگیری، دانشجویان را با آناتومی دندان و پیشگیری از پوسیدگی آشنا می کند. علاوه بر آموزش نظری گسترده، مبانی آموزش دندانپزشکی نیز با موضوعاتی مانند شیمی پزشکی، بیوفیزیک، آناتومی، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌شناسی سلولی، ژنتیک، فیزیولوژی، بیوشیمی و نوروبیولوژی معرفی می ‌شود. یک برنامه تدریس شده به زبان انگلیسی را انتخاب کنید که منجر به یک مدرک معتبر جهانی می شود. از معلمان آکادمیک بسیار ماهر در یک محوطه امن با امنیت 24 ساعته بیاموزید. در یک محل اقامت در محوطه دانشگاه با محیطی زیبا و آرام زندگی کنید. فرصت گذراندن دوره کارآموزی در بزرگترین بیمارستان در شرق مجارستان را داشته باشید. برای کشف و غوطه ور شدن در فرهنگ جالب مجارستان وقت بگذارید.

بررسی رشته دندانپزشکی در کشورها از جمله مجارستان

دندانپزشکی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری و حتی زیباسازی دهان و دندان است. دوره های مشابه دندانپزشکی شامل دندانپزشکی بالینی، دامپزشکی و دندانپزشکی و دندانپزشکی پیش بالینی است. دندانپزشکی در این کشور نیز مانند هر مدرک یا حرفه پزشکی دیگر بسیار پر اهمیت است. تحصیل دندانپزشکی در این کشور یک مجموعه رشته پزشکی است. سلامتی دهان برای سلامتی روانشناختی و جسمی انسان از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا وضعیت دندان بر گفتار و بیان تاثیر می گذارد و همچنین بیماری های سیستمیک اغلب در حفره دهان ظاهر می شوند. مدرک دندانپزشکی تقریبا 5 سال به طول می انجامد و از دوره های مربوط به رشته های دندانپزشکی شامل آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی و همچنین کارهای عملی مانند گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینات دندانپزشکی، ارتودنسی و بیهوشی را شامل می شود. همچنین می توانید موضوعات تخصصی بیشتری را مانند دندانپزشکی کودکان، پروتزهای دندانی، رادیوگرافی دندانها و رادیولوژی دنبال کنید.

دندانپزشکان در اقصی نقاط جهان دارای یکی از مشاغل پر درآمد می باشند. از این رو این رشته متقاضیان فراوانی خواهد داشت. لذا متقاضیان بایستی برای اخذ پذیرش در این رشته، حداکثر تلاش خود را کنند. چرا که تنها در این صورت می توانند پذیرش مورد نظر خود را دریافت نمایند. تحصیل دندانپزشکی در مجارستان می تواند منجر به اشتغال در این کشور نیز شود. متقاضیان تحصیل در این رشته بایستی حداکثر تلاش خود را برای تکمیل تحصیلات کنند. تحصیل دندانپزشکان مجارستانی قادر اند تا با کار در رشته خود درآمد بالایی را کسب نمایند. لذا تحصیل در این رشته با حداکثر توان برای تامین آتیه ضروری است. به عبارتی متقاضیان می توانند از آینده مطلوبی به پشتوانه تحصیل دندانپزشکی بهره مند شوند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در این کشور به مدت 5 سال به طول می انجامد و با توجه به اینکه هر سال تحصیلی در این کشور از 2 ترم تشکیل می شود تحصیل دندانپزشکی در این کشور 10 ترم می باشد. خوشبختانه تحصیل دندانپزشکی در این کشور علاوه بر زبان مجارستانی به زبان انگلیسی نیز به دانشجویان خارجی ارائه می شود. همچنین در برخی از دانشگاه های این کشور زبان آلمانی نیز دوره های دندانپزشکی ارائه می گردد. در سال اول و دوم دندانپزشکی در این کشور دانشجویان با مباحث پایه دندانپزشکی و آناتومی دهان و دندان آشنا می شوند. در سال سوم تحصیل دانشجویان با مباحث درمان بیماری های دندان آشنا می شوند و مواردی مانند آسیب شناسی، تکنیک های جراحی و موارد دیگر را آموزش می بینند. در سال چهارم و پنجم نیز دانشجویان تمرین بالینی خود را آغاز می کنند و به صورت عملی آموزش می بینند.

مدت زمان رشته های پزشکی در مجارستان

بررسی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در سال 2023

دانشجویان علاقه مند به تحصیل رشته دندانپزشکی در این کشور در سال 2023 بایستی در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور شرکت نمایند. این آزمون بیشتر بر روی مباحث پایه پزشکی و دروس شیمی، زیست شناسی و یا فیزیک تمرکز دارد و پس از آزمون هیئت دانشگاه درباره قبولی شما تصمیم گیری می کند. علاوه بر این دانشجویان بایستی مدرک تحصیلی متوسط خود را همراه با ریز نمرات ارائه دهند.

همچنین دانشگاه های پزشکی یک دوره 1 ساله پیش پزشکی را برای آماده سازی دانشجویان خود برگزار می کند که با شرکت در این برنامه دروس پایه را دوره می کنند و آماده می شوند. جهت تحصیل در مجارستان در رشته دندانپزشکی شرایط سنی مطرح نشده اما سن کم تر می تواند شانس پذیرش را افزایش دهد. همچنین برای تحصیل به زبان انگلیسی دانشجویان می توانند در دوره های زبان دانشگاه های این کشور شرکت کنند یا از همان ابتدا مدرک زبان ارائه کنند.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

همانطور که اشاره کردیم دانشگاه های پزشکی معتبر مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است اما هر سال این لیست تغییر می یابد و دانشجویان بایستی لیست وزارت را با سال ورود خود در دانشگاه مورد نظر چک کنند. علاوه بر این مدارک اخذ شده دندانپزشکی در مجارستان مورد تایید کشورهای اروپایی و سازمان های معتبر است و دانشجویان با اخذ این مدرک می توانند در اروپا مشغول به کار شوند. مجارستان همچنین عضو اتحادیه اروپا است و ویزای آن ویزای شنگن است و دانشجویان با تحصیل در مجارستان از مزایای این ویزا و سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورهای اروپا بهره مند خواهند شد. به صورت کلی مزایای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به صورت خلاصه ذکر شده است.

  • تحصیل رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی
  • زندگی در کشور زیبای مجارستان
  • هزینه زندگی مناسب
  • تحصیل در موقعیت مناسب مجارستان در اروپا
  • شرکت در دوره های زبان و پذیرش اولیه بدون ارائه مدرک زبان
  • دریافت مدارک معتبر مورد تایید وزارت بهداشت
  • امکان اخذ اقامت بعد از تحصیل در مجارستان
  • امکان ادامه تحصیل و یا انتقالی به کشورهای دیگر اروپا
  • استفاده از خوابگاه دانشجویی در مجارستان

مشکلات احتمالی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

مشکلات احتمالی در تمامی رشته ها وجود دارند. از این رو این مشکلات به صورت کلی بوده و متقاضیان بایستی آن ها را پشت سر گذارند. تحصیل دندانپزشکی در مجارستان نیز شامل برخی از مشکلات می شود. این مشکلات را می توان طبقه بندی و برای هر کدام راه حلی در نظر گرفت. اما در برخی مواقع بایستی از متخصصان حقوقی یاری طلبید. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • محدودیت در اخذ پذیرش
  • موانع حقوقی
  • پیش نیاز ها و مدارک
  • اختلال در روند اداری

مشکلات احتمالی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان بدون کنکور

برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان نیز مانند رشته پزشکی بایستی در آزمون ورودی شرکت شود. اخذ نمره قبولی در این آزمون کلید ورود به دانشگاه های پذیرنده دانشجویان دندانپزشکی می باشد. متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی در مجارستان می توانند برای قبولی و اخذ پذیرش، پایه های تحصیلی خود را تقویت نمایند. به صورت کلی دروس موجود رد آزمون ورودی دانشگاه شامل موارد زیر می شود:

دروس آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در برترین دانشگاه های مجارستان

در حال حاضر 4 مورد از دانشگاه های برتر مجارستان امکان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را فراهم کرده اند. این دانشگاه ها برنامه های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و برنامه های بر اساس روند بولونیا طی می شود و مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها بسیار معتبر می باشد. در اینجا این 4 دانشگاه همراه با رتبه و رده بندی های بین المللی آنها معرفی شده اند:

نام دانشگاهرده بندی TIMES 2023رده بندی QS 2023رده بندی U.S. News 2023
دانشگاه سملوایز201653
دانشگاه دبرسن651794
دانشگاه پچ701701
دانشگاه سگد551662

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان

دانشگاه سملوایز مجارستان (Semmelweis University) یکی از محبوب ترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل رشته دندانپزشکی است و هر سال حدود 60% از فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی از دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه می باشند. این دانشکده در سال 1955 به طور رسمی در دانشگاه پزشکی بوداپست توسط پروفسور کرولی که به عنوان اولین معاون خود خدمت در آن خدمت کرده بود، تاسیس شد. این دانشکده برنامه های دانشگاهی را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. برنامه های آموزش دندانپزشکی این دانشگاه که منجر به دریافت مدرک دکترای دندانپزشکی (D.M.D) می شود، به سه زبان مجارستانی، انگلیسی و آلمانی ارائه می شود. این دانشگاه در حال حضر 800 دانشجوی رشته دندانپزشکی دارد. حدود 80 نفر هر سال دانشجوی بین المللی در این دانشکده پذیرش می شود.

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه دبرسن

دانشگاه دبرسن مجارستان (Debrecen University) یکی دیگر از دانشگاه های معتبر مجارستان برای تحصیل دندانپزشکی است. دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه آموزش بین المللی و استاندارد بالا را ارائه می دهد و هدف آن آموزش دندانپزشکان حرفه ای است. دانشکده الزامات اتحادیه اروپا را برآورده می کند و مدرک دریافت شده در همه کشورهای اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر در سراسر جهان پذیرفته می شود. این دانشکده پس از تاسیس دپارتمان های پروتز و آناتومی، رشته های بیوشیمی و دندانپزشکی را معرفی کرد در سال 2000، رشته های دندانپزشکی ترمیمی، جراحی، فیزیولوژی، داروسازی، میکروبیولوژی و آسیب شناسی به بخشی از برنامه درسی مطالعات دندانپزشکی تبدیل شدند. برنامه دندانپزشکی برای دانشجویان برنامه انگلیسی در سال 2003 تاسیس شده. تاکنون دانشکده دندانپزشکی بیش از 700 دانشجوی بین المللی دارد. این دانشکده همچنین در برنامه Erasmus شرکت می کند و امکان انتقال به دیگر کشورهای اروپا وجود دارد.

در نمودار زیر شاهد تعداد دانشجویان در این 2 دانشگاه می باشید:

تعداد دانشجویان دندانپزشکی درمجارستان

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه پچ مجارستان

دانشگاه پچ مجارستان (Pecs University) نیز با داشتن دانشکده دندانپزشکی هر سال دانشجویانی را در این رشته پذیرش می کند. برنامه تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه آموزش کامل نظری و عملی در دندانپزشکی را ارائه می دهد. مدرک صادر شده توسط دانشکده پزشکی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مانند نروژ، ایالات متحده و کانادا به رسمیت شناخته می شود. تحصیل این رشته نیز در این دانشکده 10 ترم به طول می انجامد. 4 ترم آغازین مربوط به دروس تئوری و آموزش دروسی مانند بیوشیمی پزشکی، آناتومی، پیشگیری دندانپزشکی، فیزیولوژی و بسیار دیگر است. ترم 5 و 6 مربوط به دروس پیش بالینی است. ترم 7 تا 10 نیز مربوط به دروس بالینی و تخصصی مانند جراحی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان، دندانپزشکی عملیاتی، زیبایی دندان و بسیاری دیگر می باشد.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه پچ مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه سگد مجارستان

دانشگاه سگد مجارستان (Szeged University) که در سال 1581 تاسیس شده. در حال حاضر طبق رنکینگ جهانی QS در سال 2020 به عنوان بهترین دانشگاه مجارستان معرفی شده است. این دانشگاه همچنین یکی از رشته های تحصیلی خود را به رشته دندانپزشکی اختصاص داده است. دانشکده این دانشگاه در جنوب شرقی مجارستان واقع شده است و هر سال میزبان دانشجویان داخلی و بین المللی می باشد و تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه نیز 5 ساله است و 3 سال اول صرف آموزش علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی می شود. همچنین از سال دوم به بد آموزش ها به مطالعه بیماری های دندانپزشکی و معالجه آنها می رود و در 2 سال آخر به صورت تخصصی و بالینی فشرده دروس مختلف ارائه می گردد.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در ابتدا بایستی از یکی از دانشگاه های نام برده شده. یا دیگر دانشگاه های خصوصی این کشور پذیرش شوند. همانطور که اشاره شد برای ورود به این دانشگاه ها بایستی در آزمون ورودی که شامل آزمون کتبی و حتی شفاهی است شرکت نمایند. پس از دریافت نامه پذیرش دانشجویان بایستی ویزای تحصیلی مجارستان را اخذ نمایند.

در اینجا از جمله مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان آورده شده است:

  • شرکت در آزمون ورودی
  • مدارک شناسایی
  • ارائه عکس رنگی
  • نامه پذیرش از دانشگاه مجارستان
  • گواهی پزشکی
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • اثبات محل (خوابگاه یا شخصی)
  • پرداخت شهریه ترم اول
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • گواهی عدم سوء سابقه

کار دندانپزشکی در مجارستان

برای انجام کار دندانپزشکی در مجارستان، یک دندانپزشک یا جراح مجارستانی باید گواهی دولتی دریافت کند. دندانپزشکان مجارستانی باید واجد شرایط برای عضویت در سازمان های بین المللی دندانپزشکی باشند. برای حفظ مجوز خود، دندانپزشکان شاغل باید هر ساله امتیاز کافی کسب کنند و این کار را با شرکت در دوره های آموزشی، سمینارها و سخنرانی ها انجام می دهند تا دائماً آنها را از فناوری ها و تکنیک های جدید آگاه کنند. یک دندانپزشک در مجارستان ابتدا به عنوان یک دندانپزشک “عمومی” آموزش می بیند و سپس به سمت تخصص می رود (به روشی مشابه که یک جراح ممکن است جراح زیبایی شود)، بنابراین آنها یا دندانپزشک عمومی یا متخصص در زمینه دندانپزشکی هستند.

به عنوان مثال، یک دندانپزشک عمومی می تواند یک دوره کوتاه مدت برود و یک ایمپلنتولوژیست شود، اما یک جراح دهان و فک و صورت باید حداقل 2 تا 3 سال بیشتر از 5 در دانشگاه آموزش ببیند که باعث می شود برای انجام ایمپلنت مجهزتر شوند. دندانپزشک اصلی باید حداقل 13 تا 15 سال تجربه در زمینه کاری خود داشته باشد.

درآمد دندانپزشکان در مجارستان در نمودار زیر مشخص است:

درآمد دندانپزشکان در مجارستان

دوره های مختلف تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی، تحصیل دندانپزشکی در مجارستان نیز دارای دوره های مختلفی می باشد. این امر باعث شده تا دانشجویان بین المللی با هدف شغلی در آینده، دوره محبوب خود را در دانشگاه های دندانپزشکی مجارستان انتخاب کنند. یکی از جذاب ترین دوره های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان بخش دندانپزشکی پروتز در این کشور می باشد. در سال دوم تحصیل دندانپزشکی در مجارستان دانشجویان کار دوره خود را در بخش پروتز آغاز می کنند. دانشجویان دندانپزشکی در این دوره پوشش استفاده از مواد دندانی و اصول اولیه آماده سازی دندان را برای روکش ها و بریج ها آموزش می بینند. البته این دوره در سال سوم با پوشش آماده سازی دندان در آژمایشگاه ها صورت می پذیرد. اما در سال چهارم و پنجم دانشجویان با تهیه روکش، بریج و پروتزهای پارسیل درمان بیماران را آغاز می کنند.

برای آشنایی بیشتر با دورهای مختلف تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

دوره های مختلف تحصیل دندانپزشکی در مجارستانتوضیحات
جراحی دهان، فک و صورتدروه آموزش جراحی دهان، فک و صورت در سال سوم با آموزش ابزارها، تکنیک ها و بیهوشی آغاز می شود. در این دوره دانشجویان به یادگیری در مورد تمام جنبه های جراحی دهان، ازجمله استخراج، تکنیک های جراحی و بیماری های دهان ادامه خواهند داد.
پریود آنتولوژیپریود آنتولوژی یک دوره تخصصی دندانپزشکی در مجارستان است. که به مطالعه ساختارهای نگهدارنده دندان ها و شرایط موثر بر آنها می پردازد. دانشجویان در این دوره در درجه اول بر روی جرم گیری و پولیش تمرکز دارند.
دندانپزشکی ترمیمیاین دوره از سال اول در دانشگاه دندانپزشکی مجارستان آغاز می شود. که بر روی آناتومی پایه دندان، با تاکید ویژه بر دندان ها و ساختارهای نگهدارنده آنها تمرکز دارد.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین دوره دندانپزشکی در مجارستان را از دیدگاه دانشجویان مشاهده فرمایید:

محبوب ترین دوره دندانپزشکی در مجارستان را از دیدگاه دانشجویان

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان نیازی به صرف وقت زیاد نیست. امکان بهره مندی از مزایای تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی در مجارستان با هزینه وقتی ناچیز امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی در مجارستان آموزش دندانپزشکی به مدت 4 سال به دانشجویان ارائه می شود. البته در دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، مربیان تلاش بیشتری می کنند. تا دانشجویان را با استعداد و گرایش به دپارتمان آشنا کنند، تا در این کشور به موفقیت های بی شماری دست یابند و گام های مهمی برای شغل دندانپزشکی خود بردارند. در نهایت، برنامه 4 ساله تحصیل دندانپزشکی در مجارستان با دقت طراحی شده است تا از استاندارد بالای دانش، مهارت و مسئولیت جراحان دندان اطمینان حاصل شود.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های خصوص گران تر از دانشگاه های دولتی است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به صورت میانگین 15700€ (یورو) در هر سال تحصیلی است. البته از مزایای تحصیل در مجارستان پایین بودن هزینه زندگی در مجارستان است و یک دانشجو در مجارستان می تواند با ماهی 600€ (یورو) هزینه های زندگی خود را تامین کند. علاوه بر این نیز دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت در طول تحصیل کار کنند. همچنین از بورسیه های تحصیلی و خوابگاه های دانشجوی در مجارستان استفاده کنند.

در اینجا هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در 4 دانشگاه معتبر مجارستان آورده شده است:

نام دانشگاههزینه تحصیل سالیانه به یوروشهر
دانشگاه سملوایز€16800بوداپست
دانشگاه پچ€15000پچ
دانشگاه سگد€15000سگد
دانشگاه دبرسن€14700دبرسن

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی

برنامه ‌های پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان سال‌ هاست که ارائه می شوند و به لطف سیاست‌های ویزای دانشجویی دوستانه، دانشجویانی از سراسر جهان به مجارستان می روند. دوره پزشکی عمومی 6 سال (12 ترم)، پزشکی دندانپزشکی 5 سال (10 ترم) طول می کشد. این مدرک در اکثر کشورهای جهان (به طور خودکار در اتحادیه اروپا و به تصمیم وزارت آموزش و پرورش در خارج از اتحادیه اروپا) به رسمیت شناخته می شود. از آنجایی که مجارستان در سطح بین المللی در بین دانشجویان از سراسر جهان محبوب است تحسل این دوره ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

روند درخواست تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی ساده است. شما مدارک را ارسال می کنید، منتظر آزمون ورودی کتبی می مانید و در صورت قبولی، برای مصاحبه شفاهی دعوت می شوید. آزمون ورودی یک آزمون چند گزینه ای با شرایط فردی برای هر دانشگاه پزشکی در مجارستان است.

چهار دانشگاه در مجارستان وجود دارد که برنامه های پزشکی و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند:

ردیفنام دانشگاه
1دانشگاه سملویز در بوداپست
2دانشگاه پزشکی در دبرسن
3دانشگاه پچ
4دانشگاه سگد

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان با بورسیه دانشجویی

طی سالهای اخیر تحصیل دندانپزشکی در مجارستان، با بورسیه های دانشجویی مختلف این کشور، مورد توجه اغلب دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. بورسیه دانشجویی مجارستان توسط دانشگاه های این کشور با همکاری دولت مجارستان، به دانشجویان دندانپزشکی از کشورهای مختلف جهان اعطا می شود. البته لازم به ذکر است که اغلب بورسیه های دانشجویی این کشور به دانشجویان مستعد و بر اساس شایستگی آنها ارائه می شود. بورسیه های دانشجویی علاوه بر هزینه های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان، بخشی از هزینه های زندگی دانشجویان را نیز در این کشور پوشش می دهد. اگر مایل به تحصیل دندانپزشکی در مجارستان هستید، اما بضاعت مالی کافی جهت پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور را ندارید، اخذ بورسیه دانشجویی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت مجارستان برای تحصیل دندانپزشکی، وجود بورسیه های مختلف دانشجویی در این کشور می باشد.

برای اینکه با انواع مختلف بورسیه دانشجویی جهت تحصیل دندانپزشیک در مجارستان آشنا شوید، به جدول زیر مراجعه فرمایید:

انواع بورسیه دندانپزشکی در مجارستانتوضیحات
بورسیه استیپندیوم مجارستانبرنامه بورسیه دانشجویی استیپنیوم توسط دولت مجارستان برای ترویج بین المللی شدن آموزش عالی مجارستان به ویژه در رشته دندانپزشکی ایجاد شده است. دارندگان این بورسیه می توانند روی تحصیلات خود تمرکز کنند، زیرا تمام هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی آنها پرداخت خواهد شد.
بورسیه دولتی دو جانبهاین نوع از بورسیه های بر اساس توافقات بین دولت های دو کشور است. این بورسیه ها توسط طرف مجارستان و همچنین کشور شریک خارجی اعطا می شود.
بورسیه اراسموسبورسیه اراسموس، یک ابتکار از سوی اتحادیه اروپا است که بر آموزش تمرکز دارد. در نتیجه این بورسیه نزدیک به 5 میلیون اروپایی قادر به تحصیل در خارج از کشور خواهند بود.
بورسیه سیپوساین بورسیه تحرک فرامرزی دانش آموزان را ترویج می کند که اغلب برای متقاضیان از کشورهای اروپای مرکزی و جنوب شرقی تعلق می گیرد.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین بورسیه دانشجویی در مجارستان را از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین بورسیه دانشجویی در مجارستان

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های مورد تایید

خوشبختانه امکان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های مورد تایید ایران وجود دارد و می توانید با تحصیل دندانپزشکی در مجارستان در دانشگاه های مورد تایید ایران مدرک معتبر در داخل کشور را نیز دریافت کنید. البته طبق قوانین باید قبل از اقدام مدرک زبان انگلیسی را به وزارت بهداشت ارائه کنید. مجارستان در قلب اروپا دانشگاه های متعددی دارد که رشته های پزشکی را به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می کنند. طبق آخرین لیست فهرست دانشگاه های مجاری مورد تایید ایران برای تحصیل پزشکی را مشاهده می کنید:

  • دانشگاه سمولوایز
  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد

زبان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان برای دانشجویان، زبان تحصیل در دانشگاه های پزشکی این کشور است. بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن که از الزامات زبانی مختلفی در دانشگاه ها پیروی می کنند، اما مجارستان این گونه نیست. زیرا اغلب دروس تخصصی در دانشگاه های پزشکی مجارستان، به ویژه در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی و مجارستانی ارائه می شود. به همین سالانه صدها دانشجی بین المللی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را برای آینده تحصیل و شغلی خود انتخاب می کنند. نکته قابل توجه این است که مدارک اخذ شده از دانشگاه های این کشور نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند. که این امر باعث شده تا دارندگان مدرک دندانپزشکی از دانشگاه های مجارستان بتوانند در سراسر جهان مشغول به کار شوند. همچنین اگز علاقه مند به یادگیری زبان مجارستان هستید، چندین گزینه برای شروع به صورت حضوری و آنلاین در دانشگاه های پزشکی این کشور وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در مجارستان و رشته های دیگر در این کشور می توانید موارد خود را از متخصصین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوید و از آخرین تغییرات قوانین مهاجرتی اطلاع یابید زیرا لازمه قدم در راه مهاجرت اخذ اطلاعات کافی و به صورت امن قدم برداشتن است.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

سوالات پرتکرار در باب تحصیل دندانپزشکی در مجارستان عبارتند از:

  • سیستم آموزش دندانپزشکی در مجارستان و پذیرش دانشجو به چه صورتی است؟ سیستم آموزشی علوم پزشکی مجارستان مانند کشورهایی همچون آلمان و اتریش مطابق سیستم آموزشی در اروپا است. در برخی از دانشگاه ها پزشکی و دندانپزشکی در 2 مقطع لیسانس و فوق لیسانس آموزش داده می شود.
  • نحوه پرداخت شهریه دانشگاه های مجارستان چگونه است؟ شهریه ها از طریق انتقال بانکی بین المللی به حساب دانشگاه های مجارستان واریز می شود و به هیچ وجه چک های بانکی و سفارشات مالی پذیرفته نمی شود. حساب ارزی بین المللی حتما باید به نام خود دانشجو باشد یعنی دقیقا نام و مشخصاتی که در پاسپورت دانشجو عنوان شده است.
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان چقدر است؟ هزینه تحصیل دندانپزشکی در مجارستان 12334€ تا 13978€ (یورو) در هر سال می باشد و همچنین هزینه تحصیل در رشته های تئوری در مجارستان بین 5000€ تا 6000€ (یورو) در سال است.
  • لیست دانشگاه های رشته دندانپزشکی مجارستان را نام ببرید؟ دانشگاه سملوایز مجارستان/ دانشگاه سگد مجارستان/ دانشگاه دبرسن مجارستان/ دانشگاه پچ مجارستان
5/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

  1. ساعد گفت:

    سلام مرسی از شما در کل مقاله خوبی بود. فکر میکردم هزینه های تحصیلی تو مجارستان کمتر باشه. ولی خب مثل شبیه انگلیسه. البته گرفتن پذیر تو انگلیس سخت تره. میشه لطفا بفرمایید نرخ پذیرش مجارستان از کشور ما چقدره؟ ما چطوری میتونیم این هزینه رو کمتر کنیم؟

    1. صادقی گفت:

      کشور مجارستان یک مقصد ایده آل برای دانشجویان ایرانی است. شرایط پذیرش خوبی دارد. لطفا در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. حامد گفت:

    سلام من یه کم چشمم درد گرفت با خوندن همه این مطلب شما. ولی خب می ارزید دیگه. از بس که کامل و مفید بود و کلی هم دانشگاه خوب نام برده بودی و شرایطشونو گفته بودید من میخواستم ذهنم در باره تحصیل دندان پزشکی در مجارستان یه کم مرتب شه ولی باز همچنان نمیتونم تصمیم بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *