مهاجرت تحصیلی سریلانکا

تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا با توجه به کم بودن برنامه های تحصیلی دندانپزشکی به خصوص در دوره کارشناسی بسیار رقابتی است. البته دوره های دندانپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد به تعداد بیشتری ارائه می شود و شرایط برای ورود به این دوره راحت تر است. تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا معمولا به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان برای ورود نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره لازم را دارند. البته این کشور نیز آزمون های بین المللی پزشکی را به رسمیت می شناسد و با داشتن مدرک این آزمون ها نیز به عنوان دانشجوی بین المللی می توانید در این کشور تحصیل کنید. تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه سوالات مطرح شده زیر را در باب تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا پاسخ داده اند.

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا در سال 2023 چیست؟
  • برنامه تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا چیست؟
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا چقدر است؟

تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا در مقاطع مختلف

سریلانکا کشوری است که دارای رشد اقتصادی سریع و سطح بالای آموزشی است. در سال های اخیر، تعدادی از موسسات خصوصی و نیمه دولتی ظهور کرده اند تا مدارک بین المللی را برای دانشجویان مشتاق در دسترس قرار دهند. این کشور در تلاش است که در مورد آموزش از همتایان خود عقب نماند و در حال بالا بردن سطح کیفی آموزش و پذیرش دانشجویان بین المللی است. رشته های پزشکی به دلیل موقعیت خوب اجتماعی و کاری همواره مورد تقاضای دانشجویان بوده و تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا از جمله این رشته ها است. پشتیبانی از تحصیل در سریلانکا که به طور کامل برای دانشجویان بین المللی و محلی در یک سقف قابل دسترسی است، استانداردها و فرصت های آموزشی را با سهولت استفاده از فن آوری فراهم کرده است.

تحصیل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی یک برنامه 5 ساله شامل کارآموزی می باشد. در جدول زیر تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا در مقاطع مخالف نشان داده شده است.

مقطعمدت زمان
کارشناسی5 سال
کارشناسی ارشد1 تا 2 سال
دکترا2 تا 4 سال

درباره تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

دانشجویان خارجی می توانند در دانشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه ها و کالج های پزشکی سریلانکا پذیرش شوند. البته حداکثر 5%) از کل پذیرش ها برای گروه های خارجی اختصاص یافته است. زیرساخت های ارائه شده مطابق با استانداردهای بین المللی است و روش تدریس برای آموزش دانشجویان برای مقابله با چالش های دندانپزشکی متناسب با دیدگاه جهانی است. روش تدریس شامل سخنرانی های تعلیمی، آموزش ها، آموزش های عملی، بالینی، سمینارها، پروژه ها، MCQ، سوال و جواب، ارزیابی عملی ساختاری (OSPE) و ارزیابی بالینی ساختاری عینی (OSCE) است. این موسسات دانشجویان را به انجام تحقیق از طریق بودجه داخلی و خارجی تشویق می کند. علاوه بر این دانشکده ها همچنین انگیزه های تحقیقاتی را برای دانشجویان برای حضور در کنفرانس ها و ارائه مقالات و پوسترها فراهم می کند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

همانطور که گفته شده تحصیل در مقطع کارشناسی در سریلانکا در رشته دندانپزشکی به صورت 5 ساله است که شامل دروس تئوری و عملی است. دانشجویان برای ورود به این مقطع نیاز به شرکت در آزمون ورود سطح A دارند و باید دارای نمرات بالا در دروس اصلی و پایه باشند. علاوه بر این نیز برای تحصیل به زبان انگلیسی داشتن مدرک تافل و یا آیلتس الزامی است. لازم به ذکر است مصاحبه و بیان دانشجو برای ورود به دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

تمامی مدارک ارائه شده باید ترجمه شده و معتبر باشند و نمره آزمون ورودی کافی باشد. عملکرد دانشجویان به طور مداوم با امتحانات ترم پایان در طول پنج سال تحصیلی ارزیابی می شود. علاوه بر این، ارزیابی مداوم دوره ها به صورت سمینار، پروژه، یادگیری مبتنی بر مسئله و غیره نیز انجام می شود.

در نمودار زیر مدت زمان تحصیل رشته های پزشکی در سریلانکا آورده شده است:

مدت زمان رشته های پزشکی در سریلانکا

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه پرادنیا سریلانکا

دانشکده علوم دندانپزشکی، دانشگاه پرادنیا یکی از بهترین کالج ها در منطقه جنوب آسیا است. دانشکده دارای امکانات زیربنایی پیشرفته هنر، هم تراز با استانداردهای بین المللی با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی است. دانشگاه Peradeniya همچنین دارای پزشکی، مهندسی، کشاورزی، بهداشت، علوم دامپزشکی و دام، علوم، هنر و مدیریت است و دانشجویان را از سراسر جهان جذب می کند. این دانشگاه در چشم انداز بسیار زیبایی بین رودخانه Mahaweli واقع شده است که طولانی ترین رود در سریلانکا و رشته کوه Hantana است. این بزرگترین دانشگاه مسکونی در سریلانکا و احتمالا در جنوب آسیا با کلیه امکانات مسکونی و سایر امکانات است. بنابراین می توانید تجربه ای بی نظیر در تحصیلات دانشگاهی کسب کنید.

دوره BDS پنج ساله (10 ترم) است که شامل یک برنامه پیش بالینی، پاراکلینیکی دو ساله (4 ترم) و برنامه آموزش آزمایشگاهی و بالینی 3 ساله (6 ترم) است. به دنبال آن 1 سال دوره کارآموزی اجباری انجام می شود. در دو سال اول برنامه BDS، دانشجویان در 13 دوره علوم پایه در:

  • آناتومی
  • آناتومی دندان
  • فیزیولوژی و بیوشیمی

7 دوره در:

  • پزشکی عمومی
  • جراحی
  • آسیب شناسی
  • داروسازی
  • میکروبیولوژی
  • مواد بیولوژیکی دندان

در 3 سال بعدی، تحت آموزش و نظارت اعضای هیئت علمی آموزش بالینی انجام می شود. مطالب دوره با استفاده از سخنرانی های، سمینار ها، تمرین های عملی، یادگیری مبتنی بر مسئله، یادگیری خودگردان و غیره ارائه می شود.

برنامه تحصیلی دندانپزشکی در سریلانکا

در سال اول شامل دوره های مقدماتی برنامه BDS است. آموزش و یادگیری در طول سال اول شامل آناتومی انسان، فیزیولوژی، بیو شیمی و آناتومی دندان است که در 18 ماژول یکپارچه که در طول دو ترم تدریس می شود، سازمان یافته است. ارزیابی دانشجویان به صورت مقالات کتبی (شامل سوالات چند گزینه ای و سوالات پاسخ آزاد) و تست های عملی (OSPE) در پایان هر ترم انجام می شود. نتایج به عنوان معدل گزارش می شود و معدل 2 برای تصویب لازم است. سال دوم شامل پاتولوژی، میکروبیولوژی، داروسازی، پزشکی و جراحی موضوعاتی هستند که در طول سال دوم تدریس می شوند. تدریس بر اساس نظم و انضباط است و همچنین سنجش دانشجو در پایان سال انجام می شود.

سال سوم تا پنجم آموزش بالینی در کلینیک های تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی پروتز، جراحی دهان، پریودنتولوژی، پیدودنتیکس و ارتودنسی، در گروه های کوچک شروع می شود. این مولفه های بالینی وابستگی زیادی به بیمارستان دندانپزشکی (آموزشی) برای بیماران و سایر خدمات بالینی برای آموزش دارند. آموزش بالینی و نظری در همه موضوعات تا پنجمین سال نیز ادامه دارد. معاینه قسمت اول BDS در پایان سال چهارم برگزار می شود. این آزمون شایستگی دانشجو در دندانپزشکی جامعه و جنبه های اساسی دندانپزشکی ترمیمی و دندانپزشکی پروتز را ارزیابی می کند. معاینه نهایی BDS قسمت دوم در پایان سال پنجم انجام می شود. نتیجه نهایی ترکیبی از هر دو آزمون است. قالب آزمون شامل امتحانات کتبی متشکل از مولفه های Essay و SAQ ، OSCE و Viva voce است.

برنامه تحصیلی دندانپزشکی در سریلانکا

کار پس از تحصیل در سریلانکا

دانشجویان پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی گزینه های مختلفی برای انتخاب دارند. دانشجویان می توانند به بخش دولتی (وزارت بهداشت و پزشکی محلی سریلانکا) یا بخش خصوصی به عنوان جراح دندانپزشکی ورود کنند و اقامت بعد از تحصیل در سریلانکا را با استفاده از ویزای کاری سریلانکا بدست آورند. همچنین این دانشجویان می توانند ، تحصیلات عالیه را دنبال کنند یا به کادر علمی دانشکده بپیوندند و به تدریس و تحقیق بپردازند. علاوه بر این می توانید به هر سازمان دولتی در زمینه دندانپزشکی بپیوندید. ضمن اینکه تقاضای زیادی برای پزشکان دندانپزشکی در خارج از کشور وجود دارد و می توانید در کشورهای دیگر به دنبال فرصت های شغلی مناسب تر باشید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا در حدود 12000$ الی 3000$ (دلار) تخمین زده شده است. البته این هزینه شهریه است و سایر هزینه های از جمله هزینه اقامت، هزینه خورد و خوراک، حمل و نقل و در کل هزینه زندگی در سریلانکا در نظر گرفته شود. البته توجه داشته باشید که در صورت شایستگی علمی می توان از بورسیه های تحصیلی ارائه شده در این کشور استفاده کرد. توجه داشته باشید که رشته دندانپزشکی از جمله رشته های با درآمد بالا است و در صورت پرداخت هزینه و تحصیل می توانید در آینده این هزینه ها را جبران کرده و از حقوق خوبی برخوردار شوید. برای اطلاع از شرایط تحصیل دندانپزشکی در سایر کشورها می توانید با کارشناسان و متخصصین مجموعه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به گفتگو بنشینید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *