مهاجرت تحصیلی ارمنستان

بورسیه تحصیلی در ارمنستان

بورسیه تحصیلی در ارمنستان

در ارمنستان نیز مانند سایر کشورها بورسیه های تحصیل برای کمک به دانشجویان کم بضاعت و یا جذب و تشویق دانشجویان ممتاز بورسیه تحصیلی ارائه می شود. بورسیه تحصیلی در ارمنستان مبتنی بر شایستگی دانشجویان ارائه می شود. دانشجویان می توانند از فرصت های بورسیه تحصیلی استفاده کنند. البته هزینه تحصیل در ارمنستان برای دانشجویان بین المللی به خودی خود پایین است. میزان بورسیه های دانشجویی در ارمنستان بسیار محدود می باشند. جهت استفاده از بورسیه تحصیلی در سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

تحصیل با بورسیه تحصیلی در ارمنستان

هیئت رئیسه دانشگاه ها بودجه سالانه و برنامه استراتژیک موسسه را تصویب می کنند، موسسات و دانشگاه های دولتی بودجه دولتی دریافت می کنند که بخشی از هزینه های آنها تامین می شود. قسمت دیگر منابع مالی از دانشجویان دریافت می شود. در صورت وجود بورسیه تحصیلی، تعداد دانشجویان برای دریافت بورسیه بسیار محدود است. این بورسیه ها هم مبتنی بر لیاقت و هم بر اساس نیاز است که برای برخی از تخصص ها و رشته ها در دسترس است. دانشجویانی که شایستگی های خود را نشان می دهند فرصتی برای تحصیل رایگان دارند. این دانشجویان سال اول تحصیل خود از بورسیه کامل یا جزئی شهریه برخوردار می شوند. طی سال های بعدی تحصیل، هزینه های تحصیل ممکن است به صورت کمک هزینه بر اساس موفقیت تحصیلی (کمک هزینه مبتنی بر لیاقت) پوشش داده شود.

هزینه تحصیل تقریبا توسط کلیه دانشجویان در موسسات خصوصی بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و مالی آنها پرداخت می شود و در برخی از آنها موسسات هزینه برخی از دانشجویان پیشرفته دانشگاهی را تأمین می كنند. سیستم جبران هزینه ها توسط دانشگاه های دولتی اجرا می شود که تا حدودی از دوش خانواده های کم درآمد می کاهد. علاوه بر این، موسسات آموزش عالی (دولتی و خصوصی) با توجه به معیارهای داخلی مصوب در موسسات، تخفیف جزئی هزینه ها (از 20% تا %80) را به دانشجویان ارائه می دهند. در سال 2016 دولت ارمنستان وزارت آموزش و پرورش و علوم ارمنستان را موظف کرد تا امکان ایجاد بنیادهای موقوفه را برای تقویت پایداری مالی موسسات آموزش عالی در این کشور بررسی کند.

در نمودار زیر می توانید میزان دانشجویان خارجی در کشور ارمنستان را مشاهده می کنید:

میزان دانشجویان خارجی در کشور ارمنستان

بورسیه تحصیلی در ارمنستان در سطح ملی

بورسیه تحصیل در ارمنستان در سطح ملی در دانشگاه های دولتی ارمنستان به 3 شکل زیر ارائه می شود:

نوع کمک مالیشرح
بورسیه تحصیلیهر سال مبلغ مشخصی صرف بورسیه تحصیلی به دانشجویان شایسته می شود
کمک هزینه دانشجوییکمک هزینه دانشجویی بخش از هزینه را شامل می شود که برای دانشجویان شایسته و یا دارای مشکلات مالی ارائه می شود.
وام دانشجوییهر سال تعدادی وام دانشجویی با نرخ بهره 12% به دانشجویان نیازمند ارائه می شود.

علاوه بر این کمک مالی دولت شامل (کمک هزینه تحصیلی، پرداخت کامل یا جزئی هزینه های تحصیل، کمک هزینه تحصیلی، وام به گروههای محروم دانشجویان شامل یتیمان، افراد دارای معلولیت، دانشجویان فقیر، دانشجویان از مناطق مرزی یا مناطق مرتفع و دانشجویان مرخص شده از خدمت سربازی ارائه می شود. بورسیه های دولتی ارائه شده همچنین بر اساس لیاقت علمی اعطاء می شود.

بورسیه تحصیلی در ارمنستان در سطح نهادی

طبق قانون آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کشور ارمنستان، دانشگاه ها و موسسات عالی در همه مقاطع تحصیلی حداقل 10% از شهریه را برای گروه های زیر از دانشجویان سلب می کنند:

  • زمینه اقتصادی اجتماعی ضعیف
  • دانشجویان یتیم بین 18 تا 23 سال
  • دانشجویان محروم از یک والدین و زیر 23 سال
  • دانشجویان دارای کورک زیر 1 سال
  • دانشجویان از خانواده های پرجمعیت دارای چندین برادر و خواهر دانشجو
  • دانشجویان دارای والدین معلول
  • دانشجویانی که دوره خدمت اجباری نظامی را گذرانده ان
  • دانشجویانی که وضعیت خاصی دارند که توسط دانشگاه عالی تعریف می شود.

علاوه بر این، هر ساله ارامنه خارجی (دیاسپورا)، از جمله پناهندگان ارمنی سوری، ممکن است با هدف مطالعه زبان ارمنی و موضوعات حرفه ای، درخواست پذیرش در بخش مقدماتی هر دانشکده از موسسات آموزش عالی ارمنستان را داشته باشند. در پایان سال تحصیلی، پس از پایان موفقیت آمیز امتحانات، آنها می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند یا با گذراندن مصاحبه در مورد موضوعات پیش بینی شده برای پذیرش و نمایش دانش رضایت بخش، بلافاصله در سال اول دانشکده مربوطه پذیرفته شوند. متقاضیان ارمنی سوریه به عنوان کلیه ارامنه دیاسپورا می توانند از آموزش و پرورش با بودجه دولتی (رایگان) بهره مند شوند به شرطی که:

  • در امتحانات پذیرش نمرات بالایی دریافت کنند
  • کمیسیون پذیرش دستور دولتی را در چارچوب دانشجویان خارجی اجرا کنند.

بورسیه تحصیلی AGBU در ارمنستان

بسته به مکان و رشته تحصیلی، AGBU بورسیه های تحصیلی مختلفی را ارائه می دهد. فقط دانشجویان ارمنی تبار و یا دارای پاسپورت ارمنستان که در برنامه های تحصیلات تکمیلی برای تمام سال تحصیلی ثبت نام کرده اند واجد شرایط درخواست هستند. دانشجویان ممکن است در هر سال تحصیلی به یک دسته بورسیه تحصیلی مراجعه کنند. برای ارائه درخواست، دانشجویان باید هر بخش را طبق دستورالعمل تکمیل کرده و تمام اسناد مورد نیاز را بارگذاری کنند. متقاضیانی که شهروند ارمنستان هستند برای تحصیل در خارج از ارمنستان نیز واجد شرایط بورس تحصیلی AGBU می شوند. برای امنیت متقاضی توصیه می شود که بخش عمده ای از شهریه و سایر هزینه ها از طریق وسایل شخصی، بنیادها، کمک های دولتی و دانشگاهی که در آن حضور دارند، تامین شود.

بورسیه تحصیلی AGBU در ارمنستان

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ارمنستان

ارمنستان بیش از 100 دانشگاه و موسسه دانشگاهی را در خود جای داده است. این مراکز آکادمیک، اگرچه عمدتا از اتحاد جماهیر شوروی به ارث رسیده است، اما یک قدرت علمی عظیم و ظرفیت آموزشی شناخته شده بین المللی را حفظ و جمع می کند. بورسیه ها و بورس های تحصیلی بین المللی بسیاری برای شهروندان بین المللی در نظر گرفته شده است تا به عنوان دانشجو یا پژوهشگر به ارمنستان سفر کنند. صدها کنفرانس و دوره های تابستانی نیز در ارمنستان تشکیل شده است، بنابراین به یک رسانه عالی برای دانشمندان و دانشجویان بین المللی تبدیل می شود تا برای مدت کوتاه تری از ارمنستان بازدید کنند و با همکاران ارمنی خود دیدار کنند.

این بورسیه ها عمدتا از طریق دانشگاه های دولتی معتبر و یا خصوصی تامین می شوند. از جمله دانشگاه های:

  • دانشگاه دولتی ایروان
  • دانشگاه روسی ارمنی ارمنستان
  • دانشگاه مرکز علمی ارمنستان
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان

سیستم تحصیل عالی در ارمنستان

ارمنستان در سال 2005 به روند بولونیا پیوست و از آن زمان هماهنگی سیستم آموزش عالی خود را برای ادغام در منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) آغاز کرد. به طور خاص، ابتکارات مختلفی برای اجرای سیستم صلاحیت سه مقطعی انتقال به ECTS، طبق چارچوب ملی صلاحیت ها مطابق با چارچوب فراگیر صلاحیت ها در EHEA انجام شده است و روش های به رسمیت شناختن صلاحیت ها توسط کنوانسیون لیسبون، معرفی مکمل مدارک به دو زبان ارمنی و انگلیسی را ارائه داده است. این فرایندها تاثیر زیادی بر بعد جهانی و بین المللی آموزش عالی در ارمنستان داشته است. بعلاوه، چندین پروژه TEMPUS امکان بازبینی یا ایجاد برنامه های جدید را با حمایت شرکای اتحادیه اروپا دارند. چندین برنامه دانشگاهی وجود دارد که به زبان های خارجی به طور مشترک با دانشگاه های خارجی ارائه می شوند.

همچنین در این همکاری ها نیز بورسیه های دانشجویی بین دانشگاه ها رد و بدل می شود و دانشجویان می توانند از آنها برای انتقال و اعزام دانشجو به ارمنستان استفاده کنند. ارمنستان از طریق سیستم انتقال و جمع آوری اعتبار اروپا، ضمیمه دیپلم و ایجاد مرکز ملی اطلاعات در زمینه پشتیبانی از تحرک دانشگاهی دانشجویی و به رسمیت شناختن متقابل مدارک در جوامع اروپایی و بین المللی را نهادینه کرده است. دانشگاه های ارمنستان هر ساله به طور فعال تری در برنامه های مختلف همکاری بین المللی شرکت می کنند. در طول پنج سال گذشته این نوع مشارکت حدود 3.5 برابر رشد داشته است. لازم به ذکر است هزینه تحصیل در ارمنستان در حال حاضر در حدود 3000$ الی 6000$ (دلار) در سال می باشد. برای دریافت مشاوره مهاجرتی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *