مهاجرت کاری آذربایجان

بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

با توجه به رشد تکنولوژی و صنعت IT در جهان، بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان در حال توسعه است و هر روزه نیاز این بازار بیشتر می شود. باکو پایتخت کشور آذربایجان محل اصلی صنعتی کامپیوتر و ارائه کننده لوازم کامپیوتری و شرکت های مرتبط به این بازار است. آذربایجان طبق طرح توسعه ملی خود در حال تقویت سیستم فناوری و اطلاعات و بازار کار کامپیوتر در آذربایجان است. دانشگاه های آذربایجان همچنین در حال آموزش دوره های رشته کامپیوتر در آذربایجان هستند و در مقاطع مختلف این رشته ها را که لازمه ورود به بازار کار کامپیوتر در آذربایجان است را ارائه می کنند. در ادامه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا راجع به بازار کامپیوتر در آذربایجان بیشتر توضیح بدانید.

درباره بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

انتظار می رود فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و بازار کار کامپیوتر در آذربایجان نقش اساسی در تنوع بخشیدن به اقتصاد آذربایجان و کاهش اتکا به هیدروکربن ها داشته باشد که از اهداف فعلی دولت آذربایجان است. طرح توسعه ملی  آذربایجان 2020، ایجاد اقتصادی با درآمد بالا با دستیابی به درآمد سرانه $13000 (دلار) پیش بینی شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به دامنه متنوع تنوع اقتصادی و انتقال دانش به جامعه، برای این طرح ضروری است. این گزارش منعکس کننده وضعیت بخش ICT از سپتامبر September) 2018) و وضعیت قانونگذاری از دسامبر December) 2018) است.

این کشور از نظر جغرافیایی در چهار راه اروپا و آسیا واقع شده است. جمهوری آذربایجان اقتصادی با درآمد متوسط ​​ ​​است که در جنوب شرقی قفقاز واقع شده است و از دریای سیاه تا دریای خزر حدود 800 کیلومتر امتداد دارد. در سال 202، حدود 10 میلیون نفر سکنه دارد. طبق سرشماری ، 92% از جمعیت کشور آذربایجانی قومی هستند. برخلاف اکثر جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق، روس ها نسبت کمی با 1$ هستند. تقریباً نیمی از جمعیت (47$) را ساکنان مناطق روستایی تشکیل می دهند ، این نسبت در دهه گذشته بدون تغییر باقی مانده است. باکو، در کنار دریای خزر، با 2.3 میلیون سکنه، پایتخت و همچنین بزرگترین شهر قفقاز است و نقش مهمی در بازار کار در آذربایجان ایفا می کند.

بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان و میزان اشتغال

بخش ICT آذربایجان در سال 2018،  610میلیون دلار درآمد کسب کرده که 1.5% از تولید ناخالص داخلی (2.2% از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی) را شامل می شود اگرچه این بخش از سال 2010 نرخ رشد کتری داشته و در نتیجه سهم آن از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. مخابرات 88% از درآمد کل بخش را به خود اختصاص داده است و این نشان می دهد که آذربایجان هنوز از زیرساخت های سخت موجود خود از طریق صنعت پر جنب و جوش خدمات رایانه و اطلاعات بهره برداری نکرده است.

ارزش افزوده بخش ICT، که شامل:

  • انتشار
  • پخش
  • ارتباطات از راه دور
  • خدمات رایانه ای و اطلاعاتی

می باشد، 2.2% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که کمتر از کشورهای مشابه خود با داده های موجود و به طور قابل توجهی کوچکتر از اتحادیه اروپا و اعضای مانند بلغارستان و رومانی است. سهم کم و راکد بخش ICT در تولید ناخالص داخلی و تسلط ارتباطات از راه دور در بخش ICT چالشی برای آرزوهای دولت برای درآمدهای بخش برای پیشی گرفتن از درآمد نفت است. اشتغال در بخش ICT در سال 2018 بالغ بر 61.700 نفر بوده که نسبت به سال 2010، 11%  افزایش داشته است. با این وجود 1.3% از کل اشتغال این بخش را تشکیل می دهد.

در نمودار زیر می توانید نرخ بیکاری در کشور آذربایجان در سال های اخیر را ببینید:

نرخ بیکاری در کشور آذربایجان

تحصیل رشته کامپیوتر در آذربایجان

روش ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان داشتن مدرک معتبر حداقل کارشناسی در رشته و علوم کامپیوتر است. رشته کامپیوتر در دانشگاه های آذربایجان در مقاطع مختلف تحصیل از کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته تا مقطع دکترا امکان پذیر است. طول دوره رشته کامپیوتر در آذربایجان در مقطع کارشناسی حداقل 4 سال می باشد که شامل 8 ترم است. تحصیل در آذربایجان در رشته کامپیوتر همچنین در مقطع کارشناسی ارشد که منجر به اخذ مدرک فوق لیسانس می شود حدود 2 سال به طول می انجامد. خوشبختانه تعداد دانشگاه های آذربایجان برای ارائه رشته کامپیوتر کافی می باشد. زبان اصلی آموزش در این کشور زبان آذربایجانی است که به همراه زبان های روسی و انگلیسی این دوره ها برگزار می شود.

جهت تحصیل به زبان انگلیسی دانشجویان موظف به ارائه مدرک آیلتس حداقل 6 می باشند. لازم به ذکر است جهت تحصیل رشته کامپیوتر در آذربایجان دانشجویان خارجی نیاز به دریافت ویزای تحصیلی آذربایجان هستند. دانشجویان پس از تحصیل این رشته با دریافت پیشنهاد کاری می توانند وارد بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان شوند و اقامت پس از تحصیل در آذربایجان را بدست آورند. از جمله دانشگاه های برتر آذربایجان برای تحصیل رشته کامپیوتر شامل:

نام دانشگاهشهر
دانشگاه فنی آذربایجانباکو
دانشگاه لومونسوفباکو
دانشگاه ADAباکو
دانشگاه نخجواننخجوان
دانشگاه گنجهگنجه
دانشگاه آذربایجانباکو

توسعه بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

آذربایجان دارای منابع نفتی قابل توجهی است که موتور اصلی اقتصاد هستند. رشد قوی بوده و تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) بین سالهای 2003 و 2011 سه برابر شده است و این کشور را به بزرگترین اقتصاد در جنوب قفقاز تبدیل کرده است. با این حال، کاهش قیمت نفت اقتصاد را مختل کرده است. امروزه این کشور بر توسعه بخش ICT خود متمرکز شده است. هدف دولت این است که این کشور را به یک مرکز ICT برای قفقاز تبدیل کند، هدفی که توسط برنامه دولت در مورد اجرای استراتژی ملی توسعه جامعه اطلاعاتی در آذربایجان برای سالهای 2016-2020 تقویت شده است. علاوه بر این نقشه راهبردی توسعه فناوریهای ارتباط از راه دور و اطلاعات در جمهوری آذربایجان از سال 2016 در دست اجرا است.

آذربایجان در سال 1999 به بانک توسعه آسیا (ADB) پیوست. از آن زمان 4.61 میلیارد $ (دلار) وام، ضمانت، کمک هزینه و کمک فنی به این کشور تصویب کرده است. هدف آن کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد آذربایجان، پرورش فرصت های جدید اقتصادی، ارتقا رشد فراگیر و تقویت بازار کار شته کامپیوتر در آذربایجان و ICT است.

ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان

مهندسی کامپیوتر یک حوزه تخصصی است که در آن ابزارهای فنی، نرم افزار، روش ها و تکنیک های اتوماسیون فرآیندهای اطلاعاتی فرا گرفته می شود. تخصص مهندسی کامپیوتر مطابق با استانداردهای دولتی انجام می شود. فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر باید بتوانند:

  • سیستم های اطلاعاتی را با استفاده از فن آوری رایانه ای درک کنند.
  • نرم افزارهای کامپیوتری را توسعه دهند.
  • دستگاه های مختلف فن آوری را با استفاده از فن آوری های مدرن برنامه نویسی کنند.
  • فن آوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های اینترنت و شبکه را بسازند.
  • بتوانند از اقدامات امنیتی برای محافظت در برابر حملات سایبری و دسترسی غیر مجاز به رایانه و اطلاعات جلوگیری کنند.

جهت ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در آذربایجان دانشجویان یا باید مدرک خود را معادل سازی کنند و مدرک خود را به نوعی در کشور آذربایجان معتبر کنند. یا اینکه این افراد می توانند با تحصیل در آذربایجان مدرک معتبر را دریافت کنند و پس از تحصیل در آذربایجان پیشنهاد شغلی دریافت کنند و استخدام شوند.

حقوق مشاغل رشته کامپیوتر در آذربایجان 2023

میزان دستمزد و حقوق متوسط یک مهندس کامپیوتر در کشور آذربایجان به میزان ماهیانه حدود 4370AZN (منات) اعلام شده است. این در حالی است بازه این میزان حقوق در دامنه 2010AZN الی 6940AZN (منات) می باشد. همچنین در سال 2023 میزان میانگین حقوق مهندسین کامپیوتر در آذربایجان در حدود 4720AZN (منات) اعلام شده است. همچنین میزان تجربه بر میزان دستمزد بسیار تاثیر گذار است به طوری که افراد در صورت داشتن تجربه 2 تا 5 سال حدود 34% حقوق بیشتری دریافت می کنند. همچنین با سطح تجربه بین 5 تا 10 سال حقوق 4500AZN (منات) در ماه به همراه خواهد داشت که حدود 48% بیشتر از فردی با دو تا پنج سال تجربه است. علاوه بر این نیز میزان تحصیلات بر میزان حقوق در این رشته نیز بسیار تاثیر گذار است. به طوری که هر مقطع تحصیلی باعث افزایش حقوق 25% می شود.

در جدول زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل مربوط به رشته کامپیوتر در آذربایجان را ببینید:

شغلدرآمد متوسط ماهانه (منات) AZN
توسعه دهنده2940
تکنسین کامپیوتر2260
مدیر پایگاه داده6980
برنامه نویس2940
مهندس شبکه2550
مدیر فناوری اطلاعات5100

چنانچه مصمم به مهاجرت کاری به آذربایجان و یا هر کشور دیگری هستید می توانید از تجربه و اطلاعات کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید و به بهترین شکل تصمیم به مهاجرت و اخذ اقامت کشور مورد علاقه خود کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *